DNS server på hjemmearbejdsplads
Fra : Grønne

Dato : 28-08-03 21:03

DNS server på hjemmearbejdsplads

Jeg har en hjemme arbejdsplads som er koblet til firmaet vi af en hardware
VPN og det funger nu find med at kunne se alle servere.

Men får at få det til at lykkedes har jeg brug vores interne DNS server og
det føler jeg ikke er helt smart. Så skal DNS opslagne for alle
hjemmearbejdspladser gå over firmet. ?

Men er der ikke en mulighed for at undgå det ???

/AG

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-08-03 21:28

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> wrote:

> [...]
>hjemmearbejdspladser gå over firmet. ?
>
>Men er der ikke en mulighed for at undgå det ???

Da I jo nok skal kunne se interne maskiner som kun kendes af den
interne, så er mulighederne nok:
(a) at lade alle opslag gå til firmaets server;
(b) at have en altid opdateret hosts-(eller lmhosts-)fil på alle
klienterne med adresser på interne maskiner, og så bruge ISP'ens
DNS-server i øvrigt;
(c) at køre en lokal caching DNS-server hjemme som er konfigureret til
at sende opslag i de(t) interne domæne(r) videre til firmaserveren og
selv håndtere alle andre opslag (eller forwarde den til en
ISP-server).

(c) kan fungere rigtig godt, men kræver altså at man gider konfigurere
en lokal DNS-server på hjemmearbejdspladserne.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Grønne

Dato : 28-08-03 21:50

> [...]
>
> (c) kan fungere rigtig godt, men kræver altså at man gider konfigurere
> en lokal DNS-server på hjemmearbejdspladserne.

Takker for det hurtige svar da jeg sidder og prøver at få løst det her i
aften.

Jeg var selv inde på løsning (c), men kan ikke helt få det til at virke. Det
vil sige jeg har i min host fil lagt ip adresse og server navn og det virker
også så lang at Outlook kan finde Exchange serveren, men jeg kan ikke se
mine netværks drev. Får følgende fejl :

Der opstod en fejl da I: skulle tilsluttes \\server001\intern igen
Microsoft Windows-netværk : Det lokale enhedsnavn bruges allerede.
Forbindelsen er ikke blevet oprettet.

Hvad kan det skyldes ?

/AG

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-08-03 23:03

> [...]

>Der opstod en fejl da I: skulle tilsluttes \\server001\intern igen
>Microsoft Windows-netværk : Det lokale enhedsnavn bruges allerede.

Det lyder som om du allerede har et Irev.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Grønne

Dato : 29-08-03 07:26

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om du allerede har et Irev.

Det har jeg også det er det jeg prøver at klikke på ??

/AG