2 Routere/2 IP-adresser
Fra : Preben

Dato : 28-08-03 05:31

Hej

Jeg vil lige høre.. Lad os nu sige at man har 2 faste IP'er på sin ADSL
opkobling (ved ikke lige om man kan få to faste, men man kan i hvert
fald få to dynamiske) - hvordan skal man så koble sig på nettet med en
standard router. De routere/firewalls jeg har set til dags dato har ikke
mulighed for at håndtere to IP'er, og så skal der vel 2 routere til - eller?

Ja, jeg ville gerne lave lidt hjemme-VoIP, hvis det vil kunne lade sig
gøre og jeg vil gerne have "to linier" ind i huset og det kan vel kun
gøres vha. to IP-adresser og dermed to routere?

--------- ----------
| Modem |---------| Switch |
--------- ----------
| |
| |
---------- ------
| |
---------- ----------
| Router | | Router |
---------- ----------
| |
| |
| |
---------- ----------
| Tlf. 1 | | Tlf. 2 |
---------- ----------

Egentlig ville jeg gerne have det sådan at lige meget hvor i huset at
jeg befinder mig (og der er en VoIP-telefon enten i form af computer
eller som telefon) skal den "ringe" og jeg skal kunne besvare opkaldet -
hvad vil det kræve af konfiguration/hardware?

Jeg overvejede at lave det sådan at f.eks. jeg kunne kontaktes på f.eks.
preben.cyberserver.dk, mens de gamle kunne kontaktes på
xxx.cyberserver.dk (styrer selv DNS)
Spørgsmålet er så om jeg i routeren kan forwarde de porte (H.323 -
hvilke porte benyttes?) som jeg skal bruge til en server, som udfra
adressen kan beregne hvor opkaldet skal henad (dvs. at jeg ville kunne
klare mig med én router), eller hvis det nu blot er
"hjemme.cyberserver.dk" som bliver aktiveret, at så laves der ligesom et
"rund-ring" rundt i husets telefoner?
Jeg ved slet ikke om det kan lade sig gøre så simpelt (ja, gu kan det
lade sig gøre, men altså om JEG kan få det til at virke, uden at skulle
hen og lave kæmpe server-programmel til en sådan løsning).
Bemærk at serveren jeg har kørende kører med en Debian/GNU Linux 3.0r1
(woody), som jeg gerne vil lade forblive i denne tilstand.

Jeg ved man kan få en såkaldt VoIP gateway fra f.eks. D-Link, men de
koster garanteret "kassen", men kan så håndtere ret mange linier - er
det 32 IP'er for de små anlæg ad gangen - det mener jeg!!!

Nå, men jeg håber der er nogen herinde der ved noget om noget *s*

/ Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 10:14

Preben skrev:

> [...]
>opkobling (ved ikke lige om man kan få to faste, men man kan i hvert
>fald få to dynamiske) - hvordan skal man så koble sig på nettet med en

Med en router kan man koble mange computerer på nettet blot med
én IP-adresse. Det er netop den slags en router kan. Man
forbinder et LAN til internettet med én IP sådan:

pc ----|
pc ----|
pc ----|
pc ----|------ (brandmur) ----- router ----- INTERNET ...
pc ----|
pc ----|
pc ----|

I princippet har en ren router kun én port ind og én port ud. Så
skal den bare kobles sammen med en switch som har mange porte
ind. I praksis kan man få mange routere som har mange porte ind
(reelt en router med indbygget switch).

Routeren sættes om med to IP-adresser, én til internettet (den
faste) og én lokalnetsadresse som man selv vælger. Pc'erne skal
så bare have adresser der tilhører samme LAN-sæt, men er
forskellige.

Jeg bruger f.eks. 172.16.0.1, 2 og 3 til mit LAN. De ligger inden
for et af de segmenter der er reserveret til lokalnet.

--
Bertel

Fra : Preben

Dato : 28-08-03 11:04

> [...]
>
> Jeg bruger f.eks. 172.16.0.1, 2 og 3 til mit LAN. De ligger inden
> for et af de segmenter der er reserveret til lokalnet.

Ja, altsammen er jeg rimeligt godt meget klar over, men hvis du læser
hele problematikken drejer det sig om VoIP og ikke alm.
netværkskonfiguration.

Hvis du vil kunnne bruge H.323 skal du forwarde (NAT) porte til én
bestemt computer - du kan ikke forwarde til flere computere! Det er jo
der problemet ligger!

Jeg ved godt hvordan jeg sætter et lokalnetværk med én router op, så det
er ikke mit problem! Sådan er løsningen i dag, og det er jo det jeg vil
lave om!

Mvh / Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 13:51

Preben skrev:

>Ja, altsammen er jeg rimeligt godt meget klar over, men hvis du læser
>hele problematikken drejer det sig om VoIP og ikke alm.
>netværkskonfiguration.

Jeg kender ikke VoiP.

>Hvis du vil kunnne bruge H.323 skal du forwarde (NAT) porte til én
>bestemt computer - du kan ikke forwarde til flere computere! Det er jo
>der problemet ligger!

Ikke forstået. Routeren router pakkerne direkte til den rigtige
maskine på LAN'et efter de oplysninger der ligger i pakken.

--
Bertel

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 28-08-03 13:56

> Jeg kender ikke VoiP.

Ip-telefoni

> Ikke forstået. Routeren router pakkerne direkte til den rigtige
> maskine på LAN'et efter de oplysninger der ligger i pakken.

Og Preben har brug for at mere end en ip-telefon kan bruges.

hth
/Brian

Fra : Preben

Dato : 28-08-03 19:01

<snip>

> Og Preben har brug for at mere end en ip-telefon kan bruges.

<snip>

Korrekt!!! Det er lige hvad jeg mangler.. Jeg har dog lige tjekket
markedet endnu en gang og tror ikke der findes en ordentlig
hardware-løsning, til det jeg gerne vil, uden at jeg sætter en router,
for hver telefon der skal tilsluttes, eller at jeg køber desiderede
IP-telefoner og sætter direkte i en switch på linie med routeren.

---------------
| Modem |

| Switch |
---------------
| | | | |
----------------------- | | | -----------------------
| | | | |
Tlf ---------------- | ---------------- Tlf
| | |
Tlf Router Tlf

--------------
| Switch |
--------------

LAN
/|\

Så kræver det bare at jeg i f.eks. ovenstående løsning får 5 statiske
IP'er hos TDC, hvilket jo så vil koste lidt. Men jeg mener man kan få op
til 4 IP uden problemer

Mvh / Preben

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 28-08-03 20:48

"Preben" <64bit@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> <snip>

> Så kræver det bare at jeg i f.eks. ovenstående løsning får 5 statiske
> IP'er hos TDC, hvilket jo så vil koste lidt. Men jeg mener man kan få op
> til 4 IP uden problemer

Hvis du har en ProAccess (Eller hvad den hedder for tiden) så mener jeg du
kan få alle (næsten) de ekstra ip-nr. du har brug for, hvis du blot kan
"dokumentere" behovet Ring til erhvervs-salg, forklar dem det og du får
en email adresse du kan sende "ansøgningen" til.

Svjh koster det 800,- pr. bevilget "bunke" ip i administration.

<bitter erfaring>
HUSK, at bestille ip-nr. til Wan siden.
</bitter erfaring>

Jeg har ingen links til at dokumentere alt dette, det er hvad jeg er nået
frem til efter lang tids telefonsnak og mailudveksling

hth
/Brian

Fra : Preben

Dato : 28-08-03 20:58

> [...]
>
> Jeg har ingen links til at dokumentere alt dette, det er hvad jeg er nået
> frem til efter lang tids telefonsnak og mailudveksling

Jeg har kun en NetExpress (dvs. normal Bredbaand) - desværre. Men jeg
har til gengæld lige fundet noget jeg kan bruge: http://www.gnugk.org

Det ser ud til at være lige det jeg søger

Mvh / Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-03 22:58

On Thu, 28 Aug 2003 12:04:17 +0200, Preben <64bit@mailme.dk>
wrote:

> Hvis du vil kunnne bruge H.323 skal du forwarde (NAT) porte til
> én bestemt computer - du kan ikke forwarde til flere computere!

Hvis man har flere offentlige IP-adresser (og routeren understøt-
ter den form for NAT'ing), så kan man da godt.

Næste spørgsmål er så, om man virkelig er interesseret i statisk
at åbne for alle de porte, der kan bliver brugt i H.323. Det vil
være mere oplagt at se på udstyr, der faktisk forstår H.323 og
kan NAT'e det uden at man statisk skal åbne for en masse porte.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben

Dato : 29-08-03 05:41

> [...]
> være mere oplagt at se på udstyr, der faktisk forstår H.323 og
> kan NAT'e det uden at man statisk skal åbne for en masse porte.

Ok, men mit problem er at finde udstyr (til rimelige menneskelige penge)
som kan det! Jeg ved de anbefaler at åbne for 1024->65535. Jeg har dog
til at starte med tænkt på TCP 1720 og 1503, som Netmeeting åbenlyst
lytter på. Level-One har H.323 understøttelse under NAT, hvor dette er
de to porte som åbnes.

Jeg har set på en D-Link DG-102S/SH, men jeg tror nærmere det er til
brug for alm. analog telefoner -> IP-telefoner.. Jeg ved ikke om den kan
"forstå" H.323 og faktisk "lege" telefonanlæg/gatekeeper :)

Jeg har overvejet at sætte en gatekeeper op med "gnugk" (www.gnugk.org)
og se om det vil kunne lade sig gøre.

Men hvis du kender til udstyr som "kender" H.323 som du snakker om, så
er jeg da åben for forslag

Mvh / Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-08-03 11:38

On Fri, 29 Aug 2003 06:40:55 +0200, Preben <64bit@mailme.dk>
wrote:

> Ok, men mit problem er at finde udstyr (til rimelige menneskelige penge)
> som kan det!

Tja. En Cisco-router forstår H.323 ifm. NAT, men om du opfatter
prisen som 'rimelige menneskelige penge', skal jeg jo ikke kunne
sige.

> Jeg ved de anbefaler at åbne for 1024->65535.

Hvem "de"? Det er ret sort at skulle åbne for alle high-ports.

Hvad er det for nogle telefoner, du påtænker at bruge, og hvad
skal de snakke med?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben

Dato : 30-08-03 21:35

> Tja. En Cisco-router forstår H.323 ifm. NAT, men om du opfatter
> prisen som 'rimelige menneskelige penge', skal jeg jo ikke kunne
> sige.

Ja, altså H.323 er også understøttet af min nuværende router, men det
betyder ikke at jeg kan bruge den uden at åbne for nogle enkelte porte
alligevel.
Men hvad for et specifikt produkt tænker du på? For selvom du forwarder
alle porte til en computer virker H.323 ikke på en router, hvor H.323
ikke er understøttet - mærkeligt, men den medflg. router fra TDC til
NetExpress forstod ikke H.323 og intet virkede - selv med alle porte
forwarded til én computer virkede det ikke, men efter en firmware
opdatering til en H.323 kompatibel firmware så ville den godt.

Men hvilken form for "forståelse" i routeren er det du snakker om? Er
det bare at den kan håndtere H.323 eller noget smart teknologi som gør
at den først åbner data-adgang hvis det er ægte H.323 pakker der
transmitteres?

Hvad angår port range med alle "high" porte åbnet var det vist på
www.gnugk.org at jeg læste det.

> Hvad er det for nogle telefoner, du påtænker at bruge, og hvad
> skal de snakke med?

I starten blot en gang netmeeting, men hvis det kunne lykkes, har jeg da
overvejet noget som f.eks. D-Link DPH-100H. Det skal dog lige siges, at
jeg blot har set at de har en IP-telefon og at jeg ingen
markedsundersøgelse har lavet og jeg aner slet ikke om den kan det jeg vil.
Men bedre forslag modtages gerne?

Mvh / Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-08-03 22:38

On Sat, 30 Aug 2003 22:35:06 +0200, Preben <64bit@mailme.dk>
wrote:

> Ja, altså H.323 er også understøttet af min nuværende router,
> men det betyder ikke at jeg kan bruge den uden at åbne for nogle
> enkelte porte alligevel.

Det er netop pointen, at man kun skal åbne for enkelte porte og
ikke bare en masse (eller alle) high-ports.

> Men hvad for et specifikt produkt tænker du på?

Ikke noget specifikt produkt, bare en Cisco-router, der kører
IOS.

> [...]
> det bare at den kan håndtere H.323 eller noget smart teknologi som gør
> at den først åbner data-adgang hvis det er ægte H.323 pakker der

H.323 udmærker sig ved, at man har én forbindelse til signalering
og at en eller flere andre forbindelser sættes op til at lave den
egentlige udveksling af data. (Det samme er tilfældet for fx
FTP).

Du kan forestille dig, at A siger til B: "Jeg har et kald til
dig" og B svarer: "OK, jeg vil gerne have talen på port 4711".

Det sidste resulterer altså i en ny forbindelse, og hvis routeren
ikke er i stand til at kigge ind i signaleringen og finde ud af,
at der skal åbnes for en ny forbindelse, så vil det ikke virke.

> I starten blot en gang netmeeting, men hvis det kunne lykkes, har
> jeg da overvejet noget som f.eks. D-Link DPH-100H.

Hvis det skal give nogen mening, skal du jo også have noget 'i
den anden ende', altså nogen at snakke med. Det kan være andre
H.323-telefoner, eller det kan være nogen på det almindelige
telenet.

Hvis jeg fx skal kunne ringe til din IP-telefon fra min mobil-
telefon, skal der et sted være nogen (en IP-telefoniudbyder)
eller noget (en PSTN/IP-gateway), der tager imod kaldet fra min
mobil og sender H.323-pakker til din IP-telefon.

Derfor spørgsmålet om, hvad telefonerne skal snakke med.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben

Dato : 31-08-03 17:39

> [...]
> mobil og sender H.323-pakker til din IP-telefon.
>
> Derfor spørgsmålet om, hvad telefonerne skal snakke med.

I starten blot IP/IP telefoni (fra/til) og måske senere hen IP/PSTN, men
jeg tvivler at det bliver tilfældet at anvende IP/PSTN løsningen - der
kommer til at gå noget tid inden jeg hopper med på den i hvert fald. Det
er så vidt jeg ved i Danmark dyrere end den alm. telefon!

Mvh / Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-03 23:00

On Thu, 28 Aug 2003 06:31:16 +0200, Preben <64bit@mailme.dk>
wrote:

> Ja, jeg ville gerne lave lidt hjemme-VoIP

Hvilken IP-telefoniudbyder har du tænkt dig at bruge?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/