Gateway, åbning af port, evt alternativ?
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 27-08-03 12:52

Hej.

Jeg sidder ved en ProAcces ADSL løsning fra TDC. Det er en 512kbs linie.

Setup'et er som følger:

1 Xpresslink boks fra Siemens.
1 (mindre) Xpresslink boks, også fra Siemens.
1 3COM Officeconnect Cable/DSL Gateway
(http://www.pcconnection.com/scripts/productdetail.asp?product_id=333198)

De to bokse fra Siemens har jeg ikke et levende begreb om (Det er i og for
sig også ligegyldigt).

Fra den store Siemens boks' 10 BaseT udgang går der et blåt kabel til
3COM'ens Ethernet Cable/DSL indgang. 3COM'en har 4 udgange, der alle bruges
i netværket.

I 3COM'en er der indbygget firewall, som jeg ikke selv har konfigureret.

Så langt så godt. Hvis i mangler supplerende oplysninger til denne del, står
jeg klar med assistance.

Jeg har et spil, der kræver at der kan komme indgående forbindelser til port
6112. Når jeg forsøger at hoste kommer spillet med en fejlmeddelse om at min
forbindelse ikke tillader indgående forbindelser på netop denne port.

Hvilke muligheder har jeg hvis jeg skal kunne spille via port 6112?

Som jeg ser det er der flere.

-Jeg kan åbne porten ved at konfigurere porten. Aner blot ikke hvordan, og
vil helst ikke gøre det.
-Jeg er i besiddelse af en Surecom 8 port 100/10M N-Way Mini Switch. Her
tror jeg løsningen ligger. Heri er der jo ikke firewall, og dermed skulle
der være fri adgang til den aktuelle port. Problemet er bare at jeg ikke kan
få det til at virke.

Når jeg tilslutter det (mystiske) blå kabel til uplink indgangen, sker der
nul og en dyt. Hvad gør jeg forkert? Hvordan får jeg tilsluttet den switch
til setup'et jeg nævnte øverst?

(Switchen har en Uplink port, og derudover 8 porte, se den nedenunder)

http://neilt.org/computing/images/surecommep-808x-r.JPG
http://salzburg.com.geizhals.at/?a=5257

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-08-03 13:47

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> crashed Echelon
writing news:3f4c9b47$0$48898$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> 1 Xpresslink boks fra Siemens.

Dit ADSL modem

> 1 (mindre) Xpresslink boks, også fra Siemens.

Dit skillefilter (telefoni og datasignal skilles fra hinanden)

> 1 3COM Officeconnect Cable/DSL Gateway

Din router.

> Hvilke muligheder har jeg hvis jeg skal kunne spille via port 6112?

Du skal konfigurere NAT i din router til at pege port 6112 hen på maskinens
ip-adresse som skal hoste spillet.

Selvfølgelig skal du også huske at hvis der er seperat firewall del i
routeren (nogle routeres firewall er blot NAT funktion), så skal der også
åbnes i denne.

Så du må ty til manual og se hvordan man gør.

--
Bjarke Andersen

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 27-08-03 14:07

> [...]
>
> Dit ADSL modem

> Dit skillefilter (telefoni og datasignal skilles fra hinanden)

Sniiip!

Jeg er helst fri for at rode i routeren af forskellige grunde.

Kan jeg ikk bare tilslutte min Surecom switch og køre ADSL fra denne? (se
oprindeligt indlæg)

Hvis ikke, må jeg jo ty til at konfigurere min router.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-08-03 15:00

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> crashed Echelon
writing news:3f4cacdf$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Kan jeg ikk bare tilslutte min Surecom switch og køre ADSL fra denne? (se
> oprindeligt indlæg)

Jow det burde du sagtens kunne (læs: jeg er ikke ekspert på TDC's
løsninger) her skal du så sætte din maskiner til at køre med DHCP på TCP/IP
protokollen (ved ikke om du kører andet idag).

Og der er vidst en begrænsning på 2 maskiner kan bruge ADSL samtidig på
denne måde.

--
Bjarke Andersen

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 27-08-03 15:40

> [...]
> protokollen (ved ikke om du kører andet idag).
>
> Og der er vidst en begrænsning på 2 maskiner kan bruge ADSL samtidig på

Når jeg ser på indstillingerne for netværkskortet står der at ip-adressen og
undernetmasken er tildelt af DHCP. Jeg har ikke installeret noget support
software fra 3COM, og deres side download section er temp. nede.

Hvorfor virker det ikke når jeg kører kablet fra ADSL modemet ind i uplink
porten på min switch?

Nb: Styresystem XP.

Fra : jens

Dato : 27-08-03 16:57

(se

Jo, hvis du vil nøjes med 2 maskiner på nettet, du bruger 4 porte siger
du-....., eller få nogen flere ipèr af tdc.
(Det er den ringeste løsning, da det givet et lan med Inet hastighed, hvis
det overhovedet virker)

Åben den port i routeren, det tager kun 5 minutter.
Find et sted hvor der står noget med "Virtual server", skriv port nummer, ip
på spillemaskinen, og tryk "save".

Spil ..........

Mvh Jens

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 27-08-03 17:30

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> (se
>
> Jo, hvis du vil nøjes med 2 maskiner på nettet, du bruger 4 porte siger
> du-....., eller få nogen flere ipèr af tdc.
Ja, men til dette formål skal jeg kun bruge en. Det er tanken at porten skal
åbnes mens der skal spilles, og lukkes med det samme bagefter...

> (Det er den ringeste løsning, da det givet et lan med Inet hastighed, hvis
> det overhovedet virker)

Jeg får ingen forbindelse. Har sat kablet fra 10 BaseT til uplink på
switchen, og videre fra én af de andre porte til min com. Ingen forbindelse.

> Åben den port i routeren, det tager kun 5 minutter.
> Find et sted hvor der står noget med "Virtual server", skriv port nummer,
ip
> på spillemaskinen, og tryk "save".

Det med opsætningen af denne del, er intet problem. Problemet er at åbne
porten, derfra skulle det køre som smurt.

Jeg kan ikke komme ind til routeren. Default adressen (192.168.1.1) hos 3COM
virker ikke. Se min anden post, lidt senere i dag, kaldet "åbne port".
Er der en anden med en 3COM router der kan prøve at skrive det i IE
adresselinien?

Hvis bare jeg kunne komme ind til routerens indstillinger kunne jeg sagtens
åbne den åndssvage port

Fra : jens

Dato : 27-08-03 18:08

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvis bare jeg kunne komme ind til routerens indstillinger kunne jeg
sagtens
> åbne den åndssvage port

Hvis der er link (lys) i dioderne er der forbindelse, ellers ikke.
Sæt din router på, sæt din pc til at hente ip via dhcp.
Gå til start-kør, "cmd" , skriv "ipconfig /all" i prompten, og læs routerens
adresse, den fremgår som "Gateway adresse" i listen.

Brug den i IE med http://192.168.x.x ( udelad 0èr hvis de står forrest).
Kan du ikke komme ind der er routeren låst til opsætning udefra, eller fra
en bestemt pc (macadresse)

Switch løsningen er ikke værd at beskæftige sig med. (synes jeg)

Mvh jens