Stop og Vent over satelit
Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 16:44

Hej gruppe

Jeg er igang med et lille spørgsmål i en skoleopgave og ville lige høre jer
kloge hoveder, inden jeg regner videre med svarene.

1000 bit rammer (piggybacking), med header på 16bit, sendes over en 1Mbps
forbindelse, med en forsinkelse på 250 msek pr. vej. Linieudnyttelsen skal
så udregnes i %.

Jeg har regnet det således:
1000-16=984 (rammestørrelse minus header, jeg ved ikke hvordan jeg skal
regne kvitteringen ind i det)
2*250 + 2*1=502 (2 * forsinkelse + 2 * transport)

(984*100)/502*1000 = 0,2%

Er dette den rigtige måde at regne det på ?

Ved "Sliding window" med f.eks. 8 rammer er det så 0,2%* (8*2)=3,2% (8
rammer før der kan sendes og *2 for fuld duplex)?

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 20:58

"Leif Poulsen" <leifATfakseDOTbynetDOTdk> skrev i en meddelelse

<Klip>
> [...]
> regne kvitteringen ind i det)
> 2*250 + 2*1=502 (2 * forsinkelse + 2 * transport)

Hej igen

Hvis det er den forkerte gruppe, må i gerne henvise mig til en rigtigere.

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-03 12:29

Hej igen, igen.

Er dette den forkerte gruppe at spørge om hvordan man regner ydelse på en
datalinie ud? I så fald vil jeg gerne have en FUT.

Jeg ved godt at mit spørgsmål var simpelt, men derfor vil jeg da gerne have
et svar alligevel.

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-03 23:02

On Thu, 28 Aug 2003 13:29:22 +0200, "Leif Poulsen"
<leifATfakseDOTbynetDOTdk> wrote:

> Er dette den forkerte gruppe at spørge om hvordan man regner
> ydelse på en datalinie ud?

Næ, det er da en udmærket gruppe til den type spørgsmål.

> Jeg ved godt at mit spørgsmål var simpelt

Måske er problemet, at ingen forstod dit spørgsmål.

Hvis man køber en 2 Mbps linie, så er ydelsen på den (ca.) 2
Mbps. Der skal ikke meget hovedregning til, så man vil sikkert
tænkt 'Gad vide, hvad han egentlig mener' og hoppe videre.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-03 00:46

> [...]

> Mbps. Der skal ikke meget hovedregning til, så man vil sikkert
> tænkt 'Gad vide, hvad han egentlig mener' og hoppe videre.

Det jeg mente var hvor megen data, der kom frem i forhold til hvad der kunne
have nået frem. Med en protokol, hvor der ikke kan sendes før der er
modtaget kvitteringer for tidligere sendte data, er der jo en del spildtid.
Ydelse var måske et forkert ord at bruge, men jeg mente altså ydelse som de
rå data, der blev transporteret minus forsinkelse (hastighed over afstand),
ventetid (Send f.eks. 8 rammer og efterhånden som kvitteringerne kommer, kan
der sendes igen.) og "transportdata" (Header/Trailer).

Jeg har regnede det således i mit spørgsmål:
1000-16=984 (rammestørrelse minus header)
2*250 + 2*1=502 (2 * forsinkelse + 2 * transporttid)
(984*100)/502*1000 = 0,1960 % ydelse

Jeg kunne også havet regnet det som f.eks.
Hvis der sendes rå data konstant i 10 sek vil 10*1000000=10000000bit være
100% ydelse.

Med forsinkelse (Der ventes på kvittering, inden der kan sendes på ny) og
transportdata (16bit header)
Hvor mange gange kan der på 10 sekunder sendes de nu kun 984 bit, når der er
en ventetid på 502msek=19
19*984=18696bit

18696*100/1000000=1,8696 % ydelse.

Jeg kan godt se at mine regnefærdigheder ikke er gode, det er derfor jeg
spørger. Det er klart at se at jo større forsinkelse, jo bedre må det være
med mange buffere og udestående rammer.

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-08-03 11:54

On Fri, 29 Aug 2003 01:45:35 +0200, "Leif Poulsen"
> [...]

> rå data, der blev transporteret minus forsinkelse (hastighed over afstand),

Du skal regne på, hvor lang tid, det tager at sende en enkelt
pakke, og hvor lang tid, der går før den næste kan sendes. Hvis
du lægger de to tal sammen, ved du hvor lang tid det tager for
den datamængde, der kan være i en pakke.

Hvis vi fx siger, du skal sende 200.000 B, pakkestørrelsen er
1000 B, header er 16 B og at et svar ("ACK") fylder 10 B, får vi:

Tid for at sende ("serialisere") en pakke
2.000.000 b/s / 8 b/B = 250.000 B/s
1.016 B / 250.000 B/s = 0,004064 s

Tid for at sende et ACK retur
26 B / 250.000 B/s = 0,000104 s

Total for 1.000 B bliver altså 0,004168 s, hvilket er den tid,
der skal gå, før vi igen kan sende data.

Praktisk throughout bliver så 1.000 B / 0,004168 s ~ 239.923 B/s

Effektiviteten får vi nu fra det teoretiske throughput og det
praktiske.

239.923 / 250.000 * 100 ~ 95,97%

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 13:09

Hej igen

Tak til Asbjørn for et fyldestgørende svar

Med venlig hilsen

Leif