Netværk med XP og win98
Fra : Peter

Dato : 25-08-03 09:52

Jeg havde tidligere to computere som begge kørte win98 og i netværket havde
jeg fra begge computere komplet adgang til den anden. Alle filoverførsler
tager derfor kun et trin.

Nu har jeg så installeret winXP på den ene computer, mens den anden stadig
kører win98. Tilsyneladende virker netværket anderledes med en XP på
netværket. Jeg har nu ikke komplet adgang fra nogen af computerne, men må
overføre til det som netværket kalder Shared Documents. Det vil sige alle
filoverførsler bliver to trins.

Er det bare noget man må acceptere, når en XP er en del af netværket, eller
kan jeg gøre noget så adgangen mellem de to computere bliver komplet?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-08-03 13:10

Peter wrote:
> [...]
netværket,
> eller kan jeg gøre noget så adgangen mellem de to computere

Ingen problemer her, da jeg havde begge dele i samme net.

For at få adgang til XP fra 98'eren skal din userid fra 98'eren
oprettes som bruger på XP-maskinen.

Kan oprettes både med og uden password.

Og så deler du bare de drev/biblioteker, der skal deles.

Der er andre metoder f.x. gæstekonto - men ovenstående er
prøvet - og virker !

Et godt sted at finde tips om netværk er:

http://www.net-faq.dk/

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-03 15:18

Peter skrev:

>Nu har jeg så installeret winXP på den ene computer, mens den anden stadig
>kører win98. Tilsyneladende virker netværket anderledes med en XP på
>netværket.

Ja. Hvis du vil køre NetBEUI, skal du selv installere den
protokol fra cd'en.

Noget andet, som også Jan forklarer, er at XP (og andre NT-typer)
bruger ægte logon. Man kan altså kun få adgang hvis man er
oprettet som bruger på NT-systemet og logger på sin egen maskine
med det tilsvarende brugernavn og kodeord.

>Er det bare noget man må acceptere, når en XP er en del af netværket

Nej.

--
Bertel