Cardreader fungerer ikke mere
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-08-03 23:46

efter, at jeg er kommet over på Jaguar. Men kablet mellem kamera og
computer (til USB) gør, så skaden er ikke så stor.

Alligevel er det et irritationsmoment. For det virkede unde X.1.5

SmatMedia Card i en læser, som ikke har noget producentnavn, men en
modelbetegnelse: UISC3SE

.... og nu, da jeg ser modelnummeret, rinder det mig faktisk i hu, at jeg
tidligere har fået hjælp til den læser. Jeg må hellere Google lidt
(alle de gamle artikler fra gruppen her, forsvandt ved opgraderingen af
OS - min fejl, I kow, I know)

Det _kan_ være, at det er et spørgsmål om en driver til den anonyme
læser? Men den burde vel stadigvæk i mit OS? Eller kan det være, at den
ikke er tunet til et skifte fra X.1.5 til X.2.6?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-08-03 00:25

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.dk> wrote:

> [...]
> tidligere har fået hjælp til den læser. Jeg må hellere Google lidt
> (alle de gamle artikler fra gruppen her, forsvandt ved opgraderingen af

Nu _har_ jeg googlet lidt.
Der var da en tråd fra februar i år.

Du skal ikke søge og læse for her kommer en kort tak og et resumé:
tak til Niels, Hans og Michael. Den sidste kom op med en oplysning om at
det sikkert var en Mr. Platinum-dimmer.
Det er det tilsyneladende.
Michaels link i den gamle tråd virker derimod ikke mere. Derfor anfører
jeg noget som ligner et link:

<http://www.carry.com.tw/DB/DriverDB/USB%20Reader%2010.1~10.x%20V4.21.si
t>

Men om det så virker ved jeg ikke, for de der % tegn er da vist ikke
helt efter bogen? Men det er hvad jeg kunne se i dl-manager.
Carry.com.tw var nøglen til det hele. Den er dog et rent helvede af
tekniske forkortelser - hvor man skal søge UISC3SE i den første
kolonne.

Jeg var jo nødt til at genstarte maskinen efter installeringen af
'driveren' (genstarte en Jaguar - det er sgu' da tegn på, at der er
nogle programmører af 'drivere', der ikke har fattet det - eller ..?

Men altså nu virker det hele igen. Tak for Deres opmærksomhed og
undskyld, hvis jeg har brugt Deres online/bredbånds-tid

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-08-03 09:01

> [...]

> Men om det så virker ved jeg ikke, for de der % tegn er da vist ikke
> helt efter bogen? Men det er hvad jeg kunne se i dl-manager.

"%20" er tegnet for linieskift. Det er blevet indsat af en newsreader,
som ikke helt har forstået det med links. De skal bare fjernes. Så ser
URL'en sådan ud:
<http://www.carry.com.tw/DB/DriverDB/USBReader10.1~10.xV4.21.sit>
Det er åbenbart til en komprimeret fil (.sit). Men linket virker nu ikke
alligevel, så filen er nok fjernet til fordel for en nyere version.

> Carry.com.tw var nøglen til det hele. Den er dog et rent helvede af
> tekniske forkortelser - hvor man skal søge UISC3SE i den første
> kolonne.

Det glæder mig, at du selv fandt ud af det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-08-03 20:21

> [...]
> Det er åbenbart til en komprimeret fil (.sit). Men linket virker nu ikke
> alligevel, så filen er nok fjernet til fordel for en nyere version.

Jeg tror nu ikke, at den er blevet fjernet så hurtigt. Jeg hentede filen
i går aftes.
Se mit udsagn nedenfor:

Mich. skrev:
> [...]

Indgangen er højere i hierarkiet (www.carry.com.tw), men det er dgo til
at finde frem til driveren

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 30-08-03 22:59

> Jeg tror nu ikke, at den er blevet fjernet så hurtigt. Jeg hentede filen
> [...]

BLÆRET, HATTEN AF !! Hvilke sprog er det I taler? jeg fatter ikke så
meget som en bønnespire!! ) Og det er vist bedst at det bliver ved,
at jeg kigger beundrende på fra sidelinien! ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-03 08:28

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> BLÆRET, HATTEN AF !! Hvilke sprog er det I taler? jeg fatter ikke så
> meget som en bønnespire!! ) Og det er vist bedst at det bliver ved,
> at jeg kigger beundrende på fra sidelinien! ;-D

Mich. kunne ikke få sin card-reader til at virke (har han egentlig et
digitalt kamera?), efter han havde opgraderet OS X til Jaguar (ver.
10.2). Han havde så fået et link til en driver, men det virkede ikke.
Jeg spottede så, at der stod "%20" et par steder i det lange link. "%20"
betyder mellemrum, og de er sikkert indsat af et e-mail- eller
news-program, fordi linket er længere end en linie. Det skrev jeg så,
men linket virkede stadig ikke. Jeg gættede så på, at der måske var
kommet en ny version af driveren, som naturligvis har et højere
versionsnummer og dermed er andet filnavn og et andet link. Det mente
Mich. ikke, og han var smart nok til at fjerne det meste af linket
undtagen domænenavnet. Han gik således ind på hovedsiden
<www.carry.com.tw> og kunne derfra finde den driver, han skulle bruge.
Er det klart nok beskrevet, eller har jeg rodet mig ud i for meget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 31-08-03 19:21

> [...]
> <www.carry.com.tw> og kunne derfra finde den driver, han skulle bruge.
> Er det klart nok beskrevet, eller har jeg rodet mig ud i for meget?

Kære Henrik.
Nej, det er sgu´da mig som har rodet mig ud i for meget!!

Hvor er det sødt af dig at udrede førløbet for mig, men jeg har hverken
styr på card-readers, driver, eller noget af det andet du skriver. det
eneste jeg har er stor respekt for dem som forstår den dybere del af
computeren. Det var dét jeg mente med at det er bedst at jeg står på
sidelinien, for jeg orker ikke at sætte mig ind i de dybere detajler.

Endnu engang tak for udredningen, men husk til en anden gang, at det
skal være på novice-niveau og pap-plan,tak!! ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-08-03 23:16

i et svar til:

(Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net>)

> Mich. kunne ikke få sin card-reader til at virke (har han egentlig et
> digitalt kamera?)

Henrik.
Lone signalerer, at hun synes, det er lidt for meget med alt det
tekniske og jordbundne, som vi roder os ud i.

Hvordan kan du så forlange, at hun skulle kaste sig ud i noget
overnaturligt noget som at være synsk?

P.S.: Lone, du kan bare bekræfte ovenstående over for Henrik, og du må
gerne drille ham, for han véd det faktisk godt. Han har vist bare sat
den fysiologiske RAM på stand by ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-09-03 01:01

> [...]

> P.S.: Lone, du kan bare bekræfte ovenstående over for Henrik, og du må
> gerne drille ham, for han véd det faktisk godt. Han har vist bare sat

Jeg fik zappet min parameter-RAM i Århus-København i juni. Harddisken
røg vist ved samme lejlighed, og min back-up var af ældre dato. Og så er
jeg ikke sikker på, at mine RAM-blokke har den rigtige paritet mere. Og
gid det var computeren, jeg talte om.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 02-09-03 13:05

On Mon, 1 Sep 2003 02:01:19 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster)
skrev:

> [...]
>røg vist ved samme lejlighed, og min back-up var af ældre dato. Og så er
>jeg ikke sikker på, at mine RAM-blokke har den rigtige paritet mere. Og

Jeg går ud fra, at ovenstående betyder, at du fremover kører på
damecykel for at hindre en gentagelse?

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-03 21:49

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg går ud fra, at ovenstående betyder, at du fremover kører på
> damecykel for at hindre en gentagelse?

Det hjalp jo ikke Bjarne Riis ret meget i 1997. Men jeg har overvejet en
trehjulet ladcykel. Så kan jeg da vel ikke vælte. Og skulle det ske, går
det så langsomt, at der ikke sker det helt store.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 02-09-03 20:02

> [...]
> røg vist ved samme lejlighed, og min back-up var af ældre dato. Og så er
> jeg ikke sikker på, at mine RAM-blokke har den rigtige paritet mere. Og

ORV...... Det lyder godt nok slemt, synd at du ikke bare kan udskifte
med en G5!! Måske lidt ginseng kan hjælpe )
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-08-03 15:51

> [...]

> meget som en bønnespire!! ) Og det er vist bedst at det bliver ved,
> at jeg kigger beundrende på fra sidelinien! ;-D

Henrik er kommet med en redegørelse.
Det er nu slet ikke for at være blæret, at vi taler sådan. Det er
(desværre) en nødvendighed at være lidt tekniske en gang imellem.
Jeg har osse tidligere i tråden givet udtryk for, at jeg hader de der
forkortelser, som ikke givet meget mening (med mindre da, at man ved
hvad forkortelserne står for). Bare sådan en modelbetegnelse som UISC3SE
er jo nærmest volapyk

Prøv bare at kigge lidt i de tråde, der handler om teminalkommandoer, så
skal du se "meningsløst" sprog

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 31-08-03 19:11

> [...]

> er jo nærmest volapyk
>
> Prøv bare at kigge lidt i de tråde, der handler om teminalkommandoer, så

Søde Mich!
Du må endelig ikke misforstå. Jeg synes ikke at I blærer Jer, men det er
bare mit udtryk for beundring over både Jeres, og mange andres indslag.
Når jeg ikke fatter en brik, bliver jeg grebet af beundring!! Dog
magter jeg ikke at sætte mig ind i det, jeg har problemer nok, på det
niveau jeg er nu!

Keep up the good work!
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-08-03 23:16

> [...]

> Når jeg ikke fatter en brik, bliver jeg grebet af beundring!! Dog
> magter jeg ikke at sætte mig ind i det, jeg har problemer nok, på det

Ja, men, jamen, Lone. Jeg tror heller ikke, at jeg misforstod dig -
kender dig da osse fra andre tråde herinde.
Der er meget kaudervælsk, hvis man ikke lige er til det tekniske
Og det _kan_ engang imellem være nødvendigt. Men jeg kaster mig kun ud i
det - nødtvungent.

Du har jo allerede erfaret, at folk herinde er flinke og omgængelige og
meget hjælpsomme, så kom da endelig bare frem med spørgsmål, hvis du
møder noget, som du bliver nysgerrig overfor.

Der findes ikke dumme spørgsmål, men i mange andre grupper end denne kan
man træffe på dumme svar

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-08-03 22:45

Henrik Münster skrev:

> "%20" er tegnet for linieskift.

Nej, mellemrum, ikke?

Det er et tal i 16-talssystemet (hex), dvs. det er 2x16 + 0 = 32 i
titalssystemet. Her finder man mellemrum i alle de tegnsæt (Latin 1,
MacRoman. UTF osv.), som jeg kender.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-03 00:26

jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) writes:

> Det er et tal i 16-talssystemet (hex), dvs. det er 2x16 + 0 = 32 i
> titalssystemet. Her finder man mellemrum i alle de tegnsæt (Latin 1,
> MacRoman. UTF osv.), som jeg kender.

URL encoding er spøjst (+ fungerer undertiden også som mellemrum).

Mellemrum sidder der, fordi der sad det i den oprindelige 7-bit ASCII
definition, og alle de tegnsæt du nævner har ASCII på de 127 første
pladser.

Jeg ved ikke hvad værdi mellemrum har i EDBDIC (hed det vist).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Preben 'Peppe' Guldb~

Dato : 28-08-03 22:17

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]

> pladser.

> Jeg ved ikke hvad værdi mellemrum har i EDBDIC (hed det vist).

Hvis du taenker paa EBCDIC er mellemrum 64 i titals systemet.

Preben

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-03 08:00

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Nej, mellemrum, ikke?
>
> Det er et tal i 16-talssystemet (hex), dvs. det er 2x16 + 0 = 32 i
> titalssystemet. Her finder man mellemrum i alle de tegnsæt (Latin 1,
> MacRoman. UTF osv.), som jeg kender.

Du har sikkert ret. Det er noget, jeg delvis har gættet mig til efter at
have iagttaget fænomet og have en svag erindring om noget, jeg vist har
læst engang. Fænomenet opstår, når en lang URL, der ikke kan være på én
linie har været gennem et par news-readere eller andre programmer, der
ikke taler helt samme sprog. Der er jo forskellige måder at kode
specialtegn på: 7bit, 8 bit, Quoted-printable, UTF etc. Ofte går det
meget godt mellem forskellige programmer, men nogle gange sker der fejl.
--
Henrik Münster
Esbjerg