Filemaker hjælp
Fra : Franz Berliner

Dato : 25-08-03 21:53

Hejsa

Jeg har brug for lidt gode ideer til at komme videre med noget Filemaker
Pro halløj.

Jeg har lavet et register med en hel masse personer i. Hver af dem skal
man kunne tildele en række kategorier. Fx "venner", "familie" osv. Det
er muligt at give hver person flere kategorier.

Jeg har lavet en valuelist med kategorierne i, som så kan udvides med
flere. Kategorierne er vist som checkbox'es på hvert kort, hvor man kan
krydse af hvilke kategorier personen tilhører.

Problemet opstår når der skal søges på kategorierne.

Jeg vil fx gerne finde alle der har kategorien "venner".

Hvis jeg går til søgning og krydser "venner" af finder den alle dem der
kun er afkrydset i venner, men hvis de samtidig er afkrydset i "familie"
vises de ikke. For at finde dem også skal jeg krydse af både i "venner"
og "familie", men så finder den ikke dem der kun har et kryds i
"venner".

En løsning er søge efter "venner", lave en ny request og søge efter både
"venner" og "familie", men de dette tilfælde vil den så ikke finde alle
dem der måske er afkrydset i en tredie kategori.

Mit spørgsmål er nu. Hvordan gør jeg sådan at hvis jeg søger på "venner"
finder den alle de kort med et kryds i "venner" uanset om de også har en
andet kategori tilknyttet?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-08-03 20:59

Hej Knaste

Franz Berliner <stuff@kampp.dk> wrote:

> Mit spørgsmål er nu. Hvordan gør jeg sådan at hvis jeg søger på "venner"
> finder den alle de kort med et kryds i "venner" uanset om de også har en
> andet kategori tilknyttet?

Prøv at lave din søgning, sådan at det layut, du søger i, har et
almindligt tekstfeldt, der hvor du har kategorierne. Hvad sker der så,
hvis du skriver "venn*" eller evt "*ven*" i feltet og søger på det?

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-08-03 11:23

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> almindligt tekstfeldt, der hvor du har kategorierne. Hvad sker der så,
> hvis du skriver "venn*" eller evt "*ven*" i feltet og søger på det?

Hej Sebastian, tak for rådet. Har lige siddet og rodet med det igen.

Det løser det desværre ikke. Måske fordi det stadig er baseret på den
samme value-list?

Efterfølgende har jeg nu fundet ud af at fejlene er nogle andre end
først antaget.

Jeg har lagt et screenshots her: http://metamakker.dk/help.gif

Det der sker er at hvis jeg går til søgning og klikker på fx "Sem, forår
02", så finder den foruden denne kategori også nogle andre som
overhovedet ikke indeholder kryds i dette felt.

Det hele er baseret på den samme value list. Det samme er den drop down
man kan se ovenover, som kun er der for at give mulighed for at oprette
nye kategorier i browse mode.

Er det overhovedet muligt at gøre dette i Filemaker? at have flere valg
i en valuelist? Har fået at vide at man i MySQL fx kun kan have valgt én
ting i en value list.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-08-03 18:16

Hejsa

> [...]

> Er det overhovedet muligt at gøre dette i Filemaker? at have flere valg
> i en valuelist? Har fået at vide at man i MySQL fx kun kan have valgt én

Uden at have kigget på din side (det gør jeg senere) så mener jeg altså
godt, at man kan have flere krydser eller værdier. Det er jo netop
fidusen ved listen og krydsafknapperne i modsætning til radioknapper,
der tvinger én til at nøjes med ét valg.

Prøv at lave et layout, hvor du laver det samme felt med de forskellige
visninger. så kan du se hvordan de præsenteres.

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-08-03 18:44

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Prøv at lave et layout, hvor du laver det samme felt med de forskellige
> visninger. så kan du se hvordan de præsenteres.

Har prøvet samtlige visninger nu. Læst en komplet manual, men kan
simpelthen ikke finde du af hvorfor Filemaker bliver ved med at
insistere på at en håndfuld kort hører til de forkerte kategorier.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-08-03 18:42

> [...]

> 02", så finder den foruden denne kategori også nogle andre som
> overhovedet ikke indeholder kryds i dette felt.

Jeg forstår det simpelthen ikke. Er der ikke snart en Filemaker haj der
dukker frem og giver mig den simple forklaring før jeg bliver skør? Har
siddet og kigget på skidtet i flere timer nu. Det eneste jeg har fundet
ud af er at det er de samme 10-20 kort det er galt med ud af ca. 650
kort, men jeg kan ikke umiddelbart se at de skulle have noget til
fælles.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-08-03 21:59

Hejsa

Franz Berliner <stuff@kampp.dk> wrote:

> ud af er at det er de samme 10-20 kort det er galt med ud af ca. 650
> kort, men jeg kan ikke umiddelbart se at de skulle have noget til
> fælles.

Prøv at eksportere de pågældende kort som ren tekst, og så kig på dem i
en teksteditor, hvor du kan se alle felter uden dikkedarer ,_)

Ellers send mig det.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-08-03 21:59

Hejsa

Det skulle vel ikke være, at nogle indeholdt ENTEN Sem ELLER forår ELLER
02 ?????

Filemaker er lidt speciel - og jeg kan ikke forklare hvordan ;-( - med
sine søgninger

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-09-03 08:37

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Det skulle vel ikke være, at nogle indeholdt ENTEN Sem ELLER forår ELLER
> 02 ?????

Jo, det gør de, men finten med en value list og afkrydsningsbokse i
Filemaker må vel være at hver værdi i listen er unik? - ellers er det jo
intet værd.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-09-03 22:10

Hejsa

Franz Berliner <stuff@kampp.dk> wrote:

> Jo, det gør de, men finten med en value list og afkrydsningsbokse i
> Filemaker må vel være at hver værdi i listen er unik? - ellers er det jo
> intet værd.

Jo det skulle man da synes, men min erfaring siger mig da vist godt nok
noget andet.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-08-03 19:43

> [...]

> Mit spørgsmål er nu. Hvordan gør jeg sådan at hvis jeg søger på "venner"
> finder den alle de kort med et kryds i "venner" uanset om de også har en

Dette sidste burde virke, men det første gør ikke!

Har kigget på din internet fil og har prøvet at lave en test.

Du kan måske nå nærmere til at finde fen løsning ved at kopiere feltet
og ændre dette til et almindeligt (standard) tekstfelt i pæn stor
størrelse.

Hver gang du sætter et kryds vil du se at teksten ud for krydset dukker
op i det nye felt i en ny linie.

Hvis du efterfølgende laver en æble-F og sætter kryds, så vil dette også
dukke op i tekstfeltet og det vil være det man søger på. I virkeligheden
altså en almindelig tekstsøgning!

Hvis du både søger på DL01 og DL02, vil den finde alle kort der
indeholder både DL01 og DL02 - uanset rækkefølgen iøvrigt.

Du nævner selv mulligheden for at søge på først den ene og så den anden
- i det tilfælde vil du få (burde du få) alle der enten har DL01 eller
DL02 uanset hvad de iøvrigt har!

Uden lige at have tænkt det helt igennem vil jeg mene, at du kunne nå
længere ved at lave en relation til en database med de forskellige
kategorier.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-09-03 08:42

Tak for hjælpen til både Stig og Sebastian.

Jeg fik løst det ved at lave et ekstra felt som var alm. tekstfelt med
den samme valueliste som de andre og så blade skidste igennem og finde
de personer med underlige kategorier indsat i feltet. Herefter ændrede
jeg alle kategorier der indeholdt kommaer og mellemrum, således at de
istedet kun indeholdt bogstaver og bindestreger. Endelig ændrede jeg
hele den måde man tilknytter kategorier på således at man har et felt
med afkrdysningsbokse og ved siden af et tekstfelt hvor man hele tiden
kan se de tilknyttede kategorier.

Efter en 8-10 timers roden med det synes jeg at jeg har god nok erfaring
til at konkludere at Filemaker virker en anelse impotent på dette
område.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 03-09-03 21:13

> [...]

> Efter en 8-10 timers roden med det synes jeg at jeg har god nok erfaring
> til at konkludere at Filemaker virker en anelse impotent på dette

Som sagt burde du måske overveje en relation og så er FM ikke så
impotent mere! - (men du har ret, den ofrer lidt på brugervenlighedens
alter, hvis man vil lidt mere!

Stig

--
Stig Leerbeck