java.lang.noClassDefFoundError
Fra : Kim Olsen

Dato : 06-04-01 13:37

Hej ng

Jeg får denne mystiske fejl når jeg prøver at køre mit program.. Min klasse
ar ikke en del af en package, så jeg burde ikke skulle sætte classpath...

Er der nogle der har en løsning på dette?

Kim Olsen

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 06-04-01 13:47

Kim Olsen wrote:

> Jeg får denne mystiske fejl når jeg prøver at køre mit program.. Min klasse
> ar ikke en del af en package, så jeg burde ikke skulle sætte classpath...

Vi skal nok bruge lidt mere information om fejlen. Måske skriver du "java test"
eller "java Test.class" i stedet for "java Test"?

Ulrik Magnusson

--
"our hope's with you
rider in the blue"

Fra : Kim Olsen

Dato : 06-04-01 13:53

Hej igen..

Klassen hedder DcDemon - Filen hedder DcDemon og jeg skriver java DcDemon

Mystisk..

Kim Olsen

E-mail: kim_olsen@email.dk

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 06-04-01 13:53

Kim Olsen wrote:

> Klassen hedder DcDemon - Filen hedder DcDemon og jeg skriver java DcDemon

Du skal nok sætte classpath til at inkludere "current directory" - givet ved
punktum:

SET CLASSPATH=.;

Jeg ved ikke om semikolon'et er nødvendigt.

Ulrik Magnusson

Fra : Kim Olsen

Dato : 06-04-01 13:58

Hmmm Nope.. Det virker heller ikke..
Den eneste package der bruges i filen er jdbc drivere

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 06-04-01 15:06

Kim Olsen wrote:

> Hmmm Nope.. Det virker heller ikke..
> Den eneste package der bruges i filen er jdbc drivere

Hvad siger fejlmeddelelsen helt præcist?

Ulrik Magnusson

Fra : Frederik Hansen

Dato : 06-04-01 16:07

Hejsa

Om din klasse ingår i en package eller ej, er ligegyldigt, "." skal med
i Classpath (i de aller fleste tilfælle).
Det forudsætter naturligvis at du så står i det katalog hvor din
DcDemon.class ligger.

Desværre (måske) behøver java.lang.NoClassDefFoundError ikke at gå på
din DcDemon klasse, men noget den bruger. Nu skriver du selv noget om
nogle JDBC drivere. Disse kan (i de fleste tilfælle) godt undværes ved
kompilering, men ikke ved kørelse, og hvis de mangler kan der kom en

Venlig hilsen

Frederik Hansen

Sun Certified Programmer
for the Java(tm) 2 Platform

email : frederik@roirex.dk
www : www.roirex.dk

Fra : Niels Bech Nielsen

Dato : 07-04-01 07:52

Frederik har ganske ret.

Hvis det var problem med DcDemon, ville der komme en ClassNotFoundException.

En NoClassDefFoundError kommer fordi du har en compileret gyldig reference i
din klassefil til en klasse, der ikke kan afdækkes run-time.Du skrev noget
om at bruge JDBC, og de classer bør ihvertfald indgå i CLASSPATH sammen med
..(dot).

En måde at undersøge om diverse alternative API'er er sat er ved at lave en
kontrol i en statisk blok i sin main klasse, som f.eks.

public class MyStartClass{

static {
try {
Class.forName("javax.swing.JFrame");
} catch (ClassNotFoundException e) {
System.err.println("JVM must include Swing libraries, check
CLASSPATH");
System.exit(1);
}
}

public static void main(String[] args) { ... }