Udskrivning af webside.
Fra : Mikkel

Dato : 28-08-03 08:49

Jeg er igang med at lave en webside optimeret til 800x600. Jeg har bare det
problem at prøver jeg at udskrive siden kommer det hele ikke med fordi
papiret ikke er bredt nok. Jeg har en "udskriv" knap jeg har sakset fra en
anden side <a href="JavaScript: window.print()">Udskriv</a>. Er der en
mulighed for at enten at formindske udskrivningen eller vælge
landscape-papirformat uden brugeren af siden skal gøre andet end trykke på
knappen?

Hilsen
Mikkel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-08-03 09:14

Mikkel wrote:
> [...]
> mulighed for at enten at formindske udskrivningen eller vælge
> landscape-papirformat uden brugeren af siden skal gøre andet end trykke på

Nej vil hellere råde dig til at have 2 CSS filer med hver deres media
reference... en til screen og en til print.. så kan du eventuelt bygge
det op i layers og eventuelt fjerne menuen og/eller ændre bredden på
indholdet når der printes ud.

Se her: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/media.html

mvh
Johan

Fra : pepss

Dato : 28-08-03 09:17

"Mikkel" skrev

måske du kan bruge det her http://www.html.dk/artikler/00009/

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-08-03 12:49

Mikkel skrev:

> Jeg er igang med at lave en webside optimeret til 800x600.

Der er allerede givet gode råd om css specifikt til print - men
hvorfor laver du i det hele taget en side til en specifik
skærmopløsning? Det giver problemer for folk der har mindre browser
(selv om man har en skærmopløsning på minimum 800x600 er det jo
ikke sikkert at der er så stor plads i browseren) - og omvendt
kommer siden til at ligne et frimærke i store browservinduer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel

Dato : 28-08-03 21:18

> [...]
> formindske udskrivningen eller vælge landscape-papirformat uden
> brugeren af siden skal gøre andet end trykke på knappen?

Tak til svarene til alle tre. jeg har nu sat mig lidt mere ind i css - et
område jeg ike har været meget inde på før. Fik lavet noget der virkede med
at lave 2 stylesheets til skærm og printer. Grunden til jeg laver min side
til en bestemt opløsning er at jeg selv synes mange hjemmesider der udnytter
hele skærmens opløsning i f.eks 1600x1200 ser mildelst talt elendige ud, så
hellere nøjes med et "frimærke".

Hilsen Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-08-03 22:43

Mikkel skrev:

> Grunden til jeg laver min side til en bestemt opløsning er at
> jeg selv synes mange hjemmesider der udnytter hele skærmens
> opløsning i f.eks 1600x1200 ser mildelst talt elendige ud

Hvis du mener websteder der _kræver_ 1600*1200, kan jeg godt forstå
dig. Men et godt website kan skalere - og dermed vises fornuftigt i
mange opløsninger.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel

Dato : 29-08-03 06:51

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis du mener websteder der _kræver_ 1600*1200, kan jeg godt forstå
> dig. Men et godt website kan skalere - og dermed vises fornuftigt i
> mange opløsninger.

Jeg mener nu mere et website som er lavet til 800x600, som når man viser det
i 1600x1200 ser det meget dumt ud fordi man måske har en menu der fylder
100% i bredden og så en tekst der er beregnet til at fylde 500 pixel, og ser
meget dum ud, når den pludselig bliver strukket ud i 1200 pixel bredde. Jeg
kan ligenu faktisk ikke finde et eksempel. Samtlige sider jeg ser på er
faktisk lavet til en fast sidebredde som det jeg har lavet. Men skalering
kender jeg desværre ikke noget til, har du et godt eksempel? Det kan jo være
jeg skal til at lære noget nyt

Hilsen
Mikkel

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 29-08-03 07:50

"Mikkel" <mikkel@ikkespamme.dk> wrote in

> Men skalering
> kender jeg desværre ikke noget til, har du et godt eksempel? Det kan jo
> være jeg skal til at lære noget nyt

Et godt alternativ til fast bredde er forskellige flydende former. Den mest
brugte er den som du også nævner, nemlig en procentvis angivelse af bredde.
Du nævner også selv de problemer der kan opstå ved meget store bredder.

Min egen favorit er bredder baseret på tekststørrelsen. På den måde kan du
lave spalter der er f.eks. 70 tegn bred. Spalten skalere så hvis brugeren
har en større eller mindre skriftstørrelse. I CSS kan du kigge på ex om em
til længeangivelser.

Kig på <http://www.solitude.dk/filethingie/> hvor jeg bruger ex til bredden
på den højre spalte.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Mikkel

Dato : 29-08-03 08:06

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
> [...]

> hvis brugeren har en større eller mindre skriftstørrelse. I CSS kan
> du kigge på ex om em til længeangivelser.

Det var jo egentlig også smart. Det kan dog give et problem hvis man har et
billede med der skal stå et bestemt sted i forhold teksten.

Hilsen
Mikkel

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 29-08-03 13:29

> Det var jo egentlig også smart. Det kan dog give et problem hvis man
> har et billede med der skal stå et bestemt sted i forhold teksten.

Yes, yes, der er ingen perfekte løsningere

Fra : Mikkel

Dato : 31-08-03 18:46

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
> "Mikkel" <mikkel@ikkespamme.dk> wrote in

> Yes, yes, der er ingen perfekte løsningere

Jamen, jeg skal jo bruge den perfekte løsning

Mikkel

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 31-08-03 23:26

"Mikkel" <mikkel@ikkespamme.dk> wrote in news:bitc94$2lm$1
@news.cybercity.dk:

> Jamen, jeg skal jo bruge den perfekte løsning

Den løsning der er bedst for dig kommer jo helt og holdent an på hvilken
sammenhæng der er. Der er ingen universalløsning der er den bedste i alle
situationer.

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-09-03 20:59

Mikkel <mikkel@ikkespamme.dk> skrev:

> bare det problem at prøver jeg at udskrive siden kommer
> det hele ikke med fordi papiret ikke er bredt nok.

Jeg har i går skrevet denne artikel på baggrund af denne
debat: http://html-faq.dk/2012.asp - er der noget du kan
bruge her?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Mikkel

Dato : 04-09-03 22:47

Allan Vebel wrote:

> Jeg har i går skrevet denne artikel på baggrund af denne
> debat: http://html-faq.dk/2012.asp - er der noget du kan
> bruge her?

En rigtig god tutorial.

Mikkel

Fra : Stig Nygaard

Dato : 05-09-03 10:32

Hej Allan

Allan Vebel wrote:
> Jeg har i går skrevet denne artikel på baggrund af denne
> debat: http://html-faq.dk/2012.asp - er der noget du kan
> bruge her?

Fint med en lille tutorial om print stylesheets. Det er for mange helt
ukendt at man kan det.

Har dog lige en bemærkning. Jeg synes du helt skulle lade være med at
bruge pixels i dit print-stylesheets, da det ikke er en enhed der giver
meget mening ved print og som du risikerer bliver fortolket forskelligt
ved udprintning fra forskellige systemer/browsere. I print bør man helt
holde sig til de enheder der giver mening der, såsom pt (points er den
klassiske enhed for skriftstørrelser på tryk), mm, cm, osv. samt
selvfølgelig de relative som %.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-09-03 21:45

Stig Nygaard <stig@removethisrockland.dk> skrev:

> Fint med en lille tutorial om print stylesheets. Det er for mange
> helt ukendt at man kan det.

Desværre også nogle at de store steder - de er umulige at
råbe op.

> Har dog lige en bemærkning. Jeg synes du helt skulle lade
> være med at bruge pixels i dit print-stylesheets

Klart-klart! Det har jeg faktrisk tænkt mig at lave op på hele
siden i løbet af efteråret.

> fortolket forskelligt ved udprintning fra forskellige
> systemer/browsere

Hvad med 1em; - kan den ikke bruges på tryk?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-09-03 21:11

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> wrote in news:bjasku$mp5$1@sunsite.dk:

> Desværre også nogle at de store steder - de er umulige at
> råbe op.

At udskrive egne annoncer fra Den Blå Avis er et rent helvede
Dårlige har jeg aldrig set.

Mvh Jørn

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-09-03 23:17

Jørn Andersen <joern.andersen@nospammers.> skrev:

> At udskrive egne annoncer fra Den Blå Avis er et rent helvede

Her er det kun 2/3 af din elskede båd der bliver hakket af - teksten
kommer dog med.

> Dårlige har jeg aldrig set.

Jeg har set at der kun kommer et tomt stykke papir med sidehoved
og sidefod

--
Allan
http://html-faq.dk