CSS - udbredelse, browsere - position:fixe~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 17:47

Hej alle

Jeg er lige begyndt at snuse til CSS selv om jeg længe har
spekuleret på det. Jeg overvejer at afprøve et design med de
samme fordele som frames, men uden deres ulemper.

Med position:fixed kan man lave en menu der ikke ruller væk, og
den eneste ulempe er at den ikke må blive så lang at den bliver
klippet ved lave opløsninger.

Men hvor mange browsere kan fortolke CSS (bare et slag på
tasken)?

Selv har jeg IE 5.0 til min rådighed (uden ønske om at
opgradere). Den forstår ikke "fixed". Virker det bedre i nyere
versioner?

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-08-03 18:00

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev :

>Selv har jeg IE 5.0 til min rådighed (uden ønske om at
>opgradere). Den forstår ikke "fixed". Virker det bedre i nyere
>versioner?

Ikke af IE, der findes flere mere mindre velykkede hacks til brug
i IE, se. f.eks. tråden fra tidl. i dag:
CSS og placering af bars

Og ellers søg på position:fixed+IE på google og der er masser
andre hacks.

Men det er understøttet af Opera (og Mozilla/Netscape 6/7 m.fl.)
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-08-03 21:42

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> klippet ved lave opløsninger.
>
> Men hvor mange browsere kan fortolke CSS (bare et slag på

Det er ikke output i integer-form du beder om vel?

Alt hvad der er på alder med Netscape 4-serien og nyere fortolker CSS.
Lidt afhængigt af nationalitet[1] kan man så debattere om Netscape
4-serien har en anvendelig CSS-fortolkning, men jeg vil omvendt selv
sige at jeg i det meste af det jeg laver stadig checker at det er
synligt, anvendeligt og fungerende i NN4 _med_ CSS. Det kræver af og til
sit, men det er ikke umuligt (slet ikke når man husker hvad der er
muligt layoutmæssigt _uden_ CSS )

> Selv har jeg IE 5.0 til min rådighed (uden ønske om at
> opgradere). Den forstår ikke "fixed". Virker det bedre i nyere
> versioner?

MSIE 6 forstår det med et lille hack, og så vidt jeg har forstået (men
ikke selv aftestet endnu - det er upcoming ) så virker det sågar i
MSIE 4 med opskrifterne på flg. side:

http://devnull.tagsoup.com/fixed/

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-08-03 21:55

Jesper Brunholm skrev:

> Lidt afhængigt af nationalitet[1]

1) ?

IE 6 er en langt bedre browser end IE 5.x (uden dog at komme på
højde med nye udgaver af Opera eller Mozilla). Sikkerhedsmæssigt
mener jeg heller ikke den skulle være ringere end tidligere
versioner, men det er jeg ikke helt sikker på. Hvis man holder sig
ajour på windowsupdate.com, er IE i mine øjne slet ikke så usikker.

Ingen windowsversioner af IE forstår position: fixed; men:

> MSIE 6 forstår det med et lille hack, og så vidt jeg har
> forstået (men ikke selv aftestet endnu - det er upcoming )
> så virker det sågar i MSIE 4 med opskrifterne på flg. side:

Jeg har heller ikke afprøvet det i tidligere IE-udgaver, men så
vidt jeg husker ledsageteksterne kræver det IE5+ for at virke.
Det er dog forhåbentlig kun ganske få der benytter IE4 i dag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-08-03 06:11

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> 1) ?

*ups* - jeg havde en længere parentes om en vis nordmand som har
meget stor tillid til NN4s CSS-kompetence, som jeg så ville flytte ned
som fodnote - jeg fik bare aldrig 'pastet' den på plads

mvh og en undskyldning

Jesper Brunholm