CSS og placering af bars
Fra : Anders Brandt

Dato : 27-08-03 12:49

Hej

Jeg er ude i et personlig prestigeprojekt, hvor jeg agter at lave en side
uden at benytte mig af <tabel>- tagget...

Det har fungeret fint indtil nu, men i min iver efter at få en bar i bunden
af siden har jeg prøvet med følgende:
#bottom {
position:absolute;
left:0px;
bottom:0px;
width:100%;
height:30px;
background-color:#003366;
}

Effekten af den er ok, og den placerer sig da også i bunden af
skærmbilledet, og det er netop mit problem. For scroller jeg ned, så bliver
baren hængende.

Mit spørgsmål er hvorledes jeg kan låse den fast, så den for evig og altid
vil være i bunden af siden - og også vil forsvinde fra skærmbilledet, hvis
jeg scroller op?

Måske er tabeller alligevel lykken

Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-08-03 13:24

Anders Brandt skrev:

> Jeg er ude i et personlig prestigeprojekt, hvor jeg agter at
> lave en side uden at benytte mig af <tabel>- tagget...

Det lyder da nemt - jeg har fx aldrig skrevet sider med
koden <tabel>

> Effekten af den er ok, og den placerer sig da også i bunden af
> skærmbilledet, og det er netop mit problem. For scroller jeg
> ned, så bliver baren hængende.

Det lyder mærkeligt. Den opførsel passer på en position: fixed;
(bare ikke i IE). Hvilken browser benytter du?

Har du et link til siden?

Se evt. <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Brandt

Dato : 27-08-03 13:40

> Det lyder da nemt - jeg har fx aldrig skrevet sider med
> koden <tabel>
.... så med <table> da

> Det lyder mærkeligt. Den opførsel passer på en position: fixed;
> (bare ikke i IE). Hvilken browser benytter du?
IE 6.0

> Har du et link til siden?
http://www.anders-brandt.dk/test/test1/index.htm

Anders

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-08-03 14:36

Den følger ikke med ned når man scroller, kun hvis selve vinduet gøres
større.
At lave den på den måde er et problem da den kan dække over noget
indhold (billederne i siden) afhængigt af browservinduets størrelse.

Du skal nok bruge position: fixed kombineret med den workaround der
findes for IE hvor man bruger JavaScript til hele tiden at positionere
med. Det vil medføre at bar'en hopper når man scroller men kan du leve
med det er det en mulighed.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-08-03 14:18

Anders Brandt skrev:

> http://www.anders-brandt.dk/test/test1/index.htm

Vi har vist forskellige opfattelser af "hængende". Bund-baren
bevæger sig sammen med resten af indholdet når man scroller lodret
- såvel i Mozilla som i IE, og i øvrigt helt som den skal med
position: absolute;

Hvis den skal blive stående i forhold til browservinduet, skal du
benytte position: fixed;. Det virker ikke umiddelbart i IE, men via
hacket her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/> - kan du få det til
at virke i nyere IE'er.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-08-03 14:43

Jens Peter Karlsen skrev:

> [...]
> hele tiden at positionere med. Det vil medføre at bar'en
> hopper når man scroller men kan du leve med det er det en

CSS-hacket her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/> benytter ikke
javascript - og der er ikke noget der hopper.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 27-08-03 16:06

> CSS-hacket her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/> benytter ikke
> javascript - og der er ikke noget der hopper.

Til gengæld virker ikonet i adresselinien ikke ?
Har det mon noget med sagen at gøre ?
Se screendump på http://bennynissen.dk/devnull.gif

--
Benny

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-08-03 16:27

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> wrote in news:3f4cc8e9$0$21621
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Til gengæld virker ikonet i adresselinien ikke ?
> Har det mon noget med sagen at gøre ?
> Se screendump på http://bennynissen.dk/devnull.gif

Jo, jo. Det virker fint. Det er meningen det skal se sådan ud. Billedet
ligger på: <http://devnull.tagsoup.com/_img/favicon.ico>

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Anders Brandt

Dato : 27-08-03 15:15

> CSS-hacket her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/> benytter ikke
> javascript - og der er ikke noget der hopper.

Virker ikke efter hensigten - det jeg præcis er ude efter er at få en bar
som fx. den sorte bottom-bar på http://www.bui-fodbold.dk/ , der er fast
positioneret i forhold til det øvrige indhold, og ikke i forhold til
skærmen. Og kan det ikke lade sig gøre med css, så sværger jeg til tabeller

Tak for jeres indsats i øvrigt!

Anders

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 27-08-03 16:53

> [...]
> positioneret i forhold til det øvrige indhold, og ikke i forhold til
> skærmen. Og kan det ikke lade sig gøre med css, så sværger jeg til tabeller

Kan du ikke sætte det ind i en <div> efter alt indholdet? Evt. med clear:both, så burde det da ikke være noget problem.

--
Ryan

Fra : Anders Brandt

Dato : 27-08-03 17:51

> Kan du ikke sætte det ind i en <div> efter alt indholdet? Evt. med
clear:both, så burde det da ikke være noget problem.

hmm.. det kan godt være det er mig, men ville jeg lave det med tabeller vil
det se således ud:

Og mit bedste bud med css er:

#title {
position:absolute;
left:0px;
top:0px;
width:100%;
height: 60px;
background-color:#003366;
}
#bottom {
position:absolute;
left:0px;
right:0px;
width:100%;
bottom:0px;
height:30px;
background-color:#003366;
}

#leftmenu {
position:absolute;
left:0px;
top:60px;
width:125px;
background-color:white;
}

#rightmenu {
position:absolute;
right:0px;
top:60px;
width:120px;
background-color:white;
}

#content {
position:absolute;
top: 60px;
right:122px;
left:125px;
background-color:white;
height:100%;
border-left:1px dotted silver; border-right:1px dotted silver;
border-top:none none none; border-bottom:none none none; }

Hvad går galt?

Anders

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-08-03 18:05

"Anders Brandt" <info@anders-brandt.dk> skrev
> Og mit bedste bud med css er:
>
> #title {
> position:absolute;
> left:0px;
> top:0px;
[klip]
> }
> #bottom {
> position:absolute;
> left:0px;
> right:0px;
[klip]
> }
>
> #leftmenu {
> position:absolute;
> left:0px;
> top:60px;
[klip]
> }
>
> #rightmenu {
> position:absolute;
> right:0px;
> top:60px;
[klip]
> }
>
> #content {
> position:absolute;
> top: 60px;
> right:122px;
> left:125px;
[klip]
> }
>
> Hvad går galt?

Hvis alt andet er placeret på siden med position:absolute, er det meget
svært at få en sådan bottom-bar, som Ryan forslår, placeret rigtigt.

Men hvis du i stedet indsætter de enkelte elementer på siden med float, vil
det ikke være noget problem at få det til at passe.

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#menu

#title {
width:100%;
height: 60px;
background-color:#003366;
}
#bottom {
clear:both;
width:100%;
height:30px;
background-color:#003366;
}

#leftmenu {
float:left;
width:125px;
background-color:white;
}

#rightmenu {
float:right;
width:120px;
background-color:white;
}

#content {
background-color:white;
height:100%;
border-left:1px dotted silver;
border-right:1px dotted silver;
border-top:none;
border-bottom:none;
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 27-08-03 18:07

> Hvad går galt?

position:absolute positionere indholdet efter skærmen. Prøv i stedet at benytte float til at placere dit indhold.
Kig på http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/workarounds.html

--
Ryan