Overførsel problemer på IDE kanal
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-08-03 22:28

Hej

Jeg har et Plextor DVD-rom drev sidden sammen med en Quantum harddisk på
samme controller på mit MSI 865PE FIS2R bundkort.... Også da jeg testede med
Nero DVD speed.. Så sagde den noget med 1MB/s som bus-speed altså meget
langsomt...

Når jeg fx loader noget via DVD-rom drevet, så hakker mp3 musikken som
afspilles fra harddisken!! Så der må være noget galt.. Ikke rent
processormessigt, for imens det sker bruger systemet nul og nix (2-3%)

jeg har kigget inde i device manager, under IDE channel prooerties. Der står
der Ultra DMA mode 4 for DVD-rom og Ultra dma mode 5 for harddisken.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-08-03 22:44

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> crashed Echelon
writing news:3f4e7405$0$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> afspilles fra harddisken!! Så der må være noget galt.. Ikke rent
> processormessigt, for imens det sker bruger systemet nul og nix (2-3%)

Sidder harddisk og DVD drev på samme kanal, dvs. deler de samme IDE kabel?

Har du installeret IDE driverne til dit bundkort eller kører du med windows
std. drivere?

--
Bjarke Andersen

Fra : "FalconMan©

Dato : 29-08-03 00:04

> [...]
står
> der Ultra DMA mode 4 for DVD-rom og Ultra dma mode 5 for harddisken.

Hej Bjarke.

Det kunne godt lyde som om at du har sat begge dine drev - DVD og harddisken
på eet og samme IDE kabel. FY! Det er "MEGET FORBUDT" da de begge virker
som en klods om benet på hinanden - så at sige. Normalt er det jo sådan, at
din hardisk altid vil være meget hurtigere end et f.eks. et CD/DVD ROM drev
som er meget langsommere, derfor kan du meget vel opleve at hele dit system
hakker når der sker noget dataoverførsel...

Det bedste du kan gøre er, at sætte din harddisk på "PRIMARY CONTROLLER" som
"PRIMARY MASTER" og derefter dit DVD drev på "SECONDARY CONTROLLER" som
"SECONDARY MASTER" - og igen - husk jumperne skal på begge enhederne være
sat som "MASTER". På begge kablerne skal enhederne være sat på det
allersidste stik på kablet og IKKE det der sidder i midten af kablet!!!

Herefter vil alting formentligt kører meget mere flydende og du undgår disse
irreterende hakkerier.

Mvh.

John.

Fra : Martin Westh

Dato : 31-08-03 21:19

> [...]
> der Ultra DMA mode 4 for DVD-rom og Ultra dma mode 5 for harddisken.
>
> et tillæg til Johns svar han har helt rat! det jeg lige vil forklare er at
cd-rom og dvd-rom kører med ATA 66 og nu HD med ATA 100 eller 133 og gamle
HD ATA 33 og 66 og det vil sige sætter du en HD 133 sammen med en dvd kører
din HD kun med ATA 66, sætter du HD 133 sammen med en HD 100 kører de begge
med ATA 100, det samme er gældende for ram det er altid laveste hastighed
der sætter standarten.
Med venlig hilsen Martin W.