Skjult kode
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 26-08-03 12:57

Muligvis et nybegynderspørgsmål. Jeg har lavet en html-side
som jeg har oploaded til min hjemmeside. Hvis folk går ind
på denne kan de blot højreklikke på siden og vælge "Vis
kilde" og så kan de se alle mine nørklede html-koder. Kan
man ikke skjule det på en eller anden måde således, at folk
enten ikke kan vælge "Vis kilde" eller indholdet blot er
tomt?

mvh

Lars

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-08-03 12:58

Lars Thomsen Nielsen wrote :

> [...]
> man ikke skjule det på en eller anden måde således, at folk
> enten ikke kan vælge "Vis kilde" eller indholdet blot er

Denne artikel [1] forklarer ganske godt hvorfor det ikke er muligt at
beskytte billeder på internettet imod download. Læs den og udskift ordet
"billede" med "kildekode", så dækker den også dette.

[1] http://www.html-faq.dk/1014.asp

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 13:05

Lars Thomsen Nielsen skrev:

>kilde" og så kan de se alle mine nørklede html-koder. Kan
>man ikke skjule det på en eller anden måde således, at folk
>enten ikke kan vælge "Vis kilde" eller indholdet blot er
>tomt?

Hvad folk kan se i deres egen browser med tilknyttede
hjælpefunktioner, kan du ikke styre. Hvis vi ikke må se dine
koder, må du lade være med at lægge filen frem.

Har du aldrig fået hjælp ved at kikke i andres kode?

--
Bertel

Fra : pepss

Dato : 26-08-03 13:10

"Lars Thomsen Nielsen" skrev
> [...]
> man ikke skjule det på en eller anden måde således, at folk
> enten ikke kan vælge "Vis kilde" eller indholdet blot er

ja det er et nybegynderspørgsmål men det har vi jo alle været (eller er
)
det kan du ikke gøre!
du kan læse her:
http://www.html-faq.dk/1014.asp
der står det godt nok om billeder om det er det samme med din kode.
lige et lille spørgsmål! hvorfor er det også lige du vil skjule din kode?
en af de gode ting når man vil lære html er jo at man kan gå ind og se
hvordan andre har lavet noget man sys godt om!
må andre ikke lære af hvad du har lavet?
det skal ikke tages som et surt opstød
med hensyn til nybegynderspørgsmål (faq) så er http://www.html-faq.dk et
godt sted!

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 26-08-03 14:24

| må andre ikke lære af hvad du har lavet?
| det skal ikke tages som et surt opstød

Jeg betragtede det nu heller ikke som et surt opstød fra din
side og jo, folk må da gerne se min kode hvis de kan få
noget ud af det. Jeg skal dog så bare passe på hvad jeg
skriver i mine kommentarer i selve html koden. Jeg plejer at
være flittig til at lave disse, så passwords og Visanummeret
skal jeg nok ikke placere i disse kommentarer

Tak til jer alle for svarene + links'ne

Lars

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 27-08-03 08:19

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en
meddelelse

| Tak til jer alle for svarene + links'ne

Jeg har lært lektien og ved godt at dette program garanteret
kan brydes, men umiddelbart lover shareware programmet en
vis form for sikkerhed mod læsning af ens kode. Jeg har dog
ikke afprøvet programet, og gør det nok heller ikke. Istedet
skriver jeg kun den kode som jeg vil have folk til at se

Tucows giver det fem køer!

http://www.antssoft.com/htmlprotector/index.htm

Lars

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-08-03 08:34

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> wrote in news:3f4c5abf$0$253
$bc7fd3c@news.sonofon.dk:

> [...]
> ikke afprøvet programet, og gør det nok heller ikke. Istedet
> skriver jeg kun den kode som jeg vil have folk til at se

Jeg kan garantere dig for at siden du er nybegynder er der ingen der gider
stjæle din kode. Det kan godt være det lyder hårdt men sådan er det.

> Tucows giver det fem køer!
>
> http://www.antssoft.com/htmlprotector/index.htm

Det viser lidt om Tucows rating-system. Programmet er ubrugeligt. Først og
fremmest tager det omkring fire sekunder at få 'oversat' siden til normalt
sprog igen. Dernæst fungere programmet ved at oversætte hele din side til
javascript hvilket, alt andet lige, vil gøre din side mange gange
langsommere - især på langsomme computere.

Det har den naturlige følge at brugere der har slået javascript ikke vil
kunne se din side. Hvilket med al sandsynlighed betyder at Google og andre
søgemaskiner slet ikke vil indeksere siden.

Der er jo nok en grund til at firmaet ikke engang bruger deres eget produkt
på deres website!

Gør dig selv en tjeneste og lad være med at bruge det program. Du skyder
dig selv i foden. Der er alligevel ingen der har lyst til at stjæle din
kode.

Andreas
--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 27-08-03 09:08

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev
| Jeg kan garantere dig for at siden du er nybegynder er der
ingen der gider
| stjæle din kode. Det kan godt være det lyder hårdt men
sådan er det.
Rolig nu, jeg hentydede jo primært til mine kommenterer i
min kode.

| Det viser lidt om Tucows rating-system. Programmet er
ubrugeligt.
Jamen det regnede jeg jo også med.

| Der er jo nok en grund til at firmaet ikke engang bruger
deres eget produkt
| på deres website!
Godt synspunkt :)))

| Gør dig selv en tjeneste og lad være med at bruge det
program.
Det skrev jeg vel ligesom også i mit forrige indlæg

| Der er alligevel ingen der har lyst til at stjæle din
kode.
Næææh, ikke endnu...

Lars

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-08-03 12:42

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en
meddelelse

kode.
| Næææh, ikke endnu...

Jeg har muligvis fundet de vise sten i ASP. Det har jeg
først lige stiftet bekendskab med og i dette "sprog" kan jeg
lave alle de VBScripts med kommentater jeg ønsker og så få
fabrikeret HTML derudfra.

På den måde kan nysgerrige kun se den fabrikerede HTML kode
og ikke scriptkoderne (eller kommentarerne) i ASP.

Er jeg helt forkert på den må I gerne rette mig - jeg er som
sagt nybegynder...

Lars

Fra : pepss

Dato : 28-08-03 12:45

"Lars Thomsen Nielsen" skrev
> [...]
> og ikke scriptkoderne (eller kommentarerne) i ASP.
>
> Er jeg helt forkert på den må I gerne rette mig - jeg er som

det er da helt rigtig!
asp er et serversprog og bliver afviklet inden det kommer vider til
brugeren.
det er jo ikke lige den rigtige gruppe men en kommentar i asp ser sådan ud:
<%
'alle de kommentarer du ønsker
%>

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-08-03 13:17

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vider til
| brugeren.
| det er jo ikke lige den rigtige gruppe men en kommentar i

Jeg ved godt at vi efterhånden er i den forkerte gruppe, men
nu startede den her og emnet indeholder også HTML.

Jeg forstår dog ikke helt hvad du mener. Hvis jeg laver en
ASP fil med følgende indhold:

***************************
<title>Test</title>

<%
'Her er nogle kommentarer i ASP
'der ikke ses i HTML koden.

Dim i

' Testtæller
For i = 1 to 3
'Her skrives koden til klienten
Response.Write "Tal " & i &"<br>"
Next
%>

***************************

så bliver resultatet på internettet i "Vis kode" det
følgende:

***************************
<title>Test</title>

***************************

Her er mine kommentarer fra ASP filen da ikke tilgængelige.

Lars

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 28-08-03 13:19

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Jeg forstår dog ikke helt hvad du mener. Hvis jeg laver en
> ASP fil med følgende indhold:

Jeg tror, I taler forbi hinanden.

[snip ASP]

> Her er mine kommentarer fra ASP filen da ikke tilgængelige.

Præcis. Og det er netop hvad 'pepss' skrev i sit indlæg... og det er
vel også den virkning, du er ude efter?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fona

Fra : pepss

Dato : 28-08-03 13:20

"Lars Thomsen Nielsen" skrev
> "pepss"

> vider til
> asp ser sådan ud:

> Jeg forstår dog ikke helt hvad du mener. Hvis jeg laver en
> ASP fil med følgende indhold:

[snip kode]

> så bliver resultatet på internettet i "Vis kode" det
> følgende:

[snip kode]

> Her er mine kommentarer fra ASP filen da ikke tilgængelige.

det var også det jeg prøvede at fortælle

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-08-03 13:32

Med ovenstående troede jeg at du var sarkastisk og hentydede
til at jeg var nybegynder...

| det var også det jeg prøvede at fortælle

Jeg tror alle er glade - jeg er ihvertfald

PS. Jeg ser at du hyppigt henviser til html.dk. Hvis du er
medforfatter til manualerne i html.dk så er _Tak_ kun en
fattigt ord. Der er meget velskrevet visdom at hente på det
sted.

Lars

Fra : pepss

Dato : 28-08-03 14:44

"Lars Thomsen Nielsen" skrev
> "pepss"

> Med ovenstående troede jeg at du var sarkastisk og hentydede
> til at jeg var nybegynder...

slet ikke! og jeg er nu heller ikke meget mere ind nybegynder!

> Jeg tror alle er glade - jeg er ihvertfald

så er alt jo godt!

> PS. Jeg ser at du hyppigt henviser til html.dk. Hvis du er
> medforfatter til manualerne i html.dk så er _Tak_ kun en
> fattigt ord. Der er meget velskrevet visdom at hente på det
> sted.

SLET ikke medforfatter (der ved jeg slet ikke nok til!)
grunden til at jeg går det er at jeg har lært det jeg kan på HTML.dk og så
her i NG
men er da lidt smigret af at du havde en ide om det

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 13:45

Lars Thomsen Nielsen skrev:

>Jeg har muligvis fundet de vise sten i ASP.

Ja, programkoden er skjult (som ved andre skriptsprog), men
HTML-koderne på den færdige side kan du ikke gemme. Og det er jo
det egentlige design.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 28-08-03 21:38

Lars Thomsen Nielsen skrev i <news:3f4dea0e$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk>:

> Er jeg helt forkert på den må I gerne rette mig - jeg er som
> sagt nybegynder...

Jeg kan ikke lige huske om asp ikke er ligesom cgi på det
punkt men jeg tror nok:

Du skal lige huske i dit ftp program at markere din asp fil
som at den "kun må eksekveres" ikke "downloades", for ellers
kan du jo risikere nogle downloader den og læser koden.

http://www.webcafe.dk/artikler/diverse/ftp/#chmod

De ved det sikekrt mere præcist i serverside grupperne.

Jane

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-08-03 18:02

"Lars" == Lars Thomsen Nielsen <lars@flexcom.dk> writes:

[Om at skjule html kildekode]

> [...]
> ikke afprøvet programet, og gør det nok heller ikke. Istedet
> skriver jeg kun den kode som jeg vil have folk til at se

Det er nok det klogeste ... Det tog mig under 5 sekunder at se
kildeteksten til deres sample page:

<!--

body, p, td, dd, dt, ul, ol, li, blockquote {font-family: "verdana",
"arial", "sans-serif"; font-size: 9pt; color: 111111;} div.sidebar
{font-size: 8pt; margin: 0}

/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-08-03 22:54

Jane skrev:

> Jeg kan ikke lige huske om asp ikke er ligesom cgi på det
> punkt men jeg tror nok:

Nej.

> Du skal lige huske i dit ftp program at markere din asp fil
> som at den "kun må eksekveres" ikke "downloades", for ellers
> kan du jo risikere nogle downloader den og læser koden.

På en windowsserver - hvor asp-kode hører hjemme[1] - er det ikke
nødvendigt at sætte specielle rettigheder for asp-filer. Selve
filendelsen er nok til at filen ikke sendes direkte til en browser,
men gennem asp- parseren. Det eneste der kan downloades fra en
asp-fil, er den kildekode der genereres.

> http://www.webcafe.dk/artikler/diverse/ftp/#chmod

Man kan vist ikke sætte rettigheder via ftp på en windowsserver -
chmod-kommandoen understøttes i hvert fald ikke på Windows 2000.

Noter:
======

[1] Der findes også asp til unix-maskiner, men jeg vil tro at de følger
windowsserverens opførsel
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 28-08-03 23:19

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i

> nødvendigt at sætte specielle rettigheder for asp-filer. Selve
> filendelsen er nok til at filen ikke sendes direkte til en browser,

Oki, jeg ville bare lige sikre mig at Lars ikke kom til at skrive
nogle passwords og Visanummeret et sted hvor det *kunne* downloades.

Jane

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 26-08-03 14:16

Froggie's Law: http://www.allmyfaqs.com/cgi-bin/wiki.pl?Hide_source

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-08-03 23:16

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> man ikke skjule det på en eller anden måde således, at folk
> enten ikke kan vælge "Vis kilde" eller indholdet blot er

Du kan opdele siden i et stort antalt rammer optil fem under hinanden,
så kan du ikke selv kan overskue at vedligeholde den
og ingen gider at genbruge den.

http://www.haabet.dk/users/disciplin/index.html

Du kan også bruge filnavne, som er længer end 128 tegn.