CSS2: Problemer med højrejustering af bill~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-08-03 12:13

Jeg sidder og arbejder med en login-menu, der skifter udseende efter
der er logget ind. Jeg kan fint få menuen til at se korrekt ud i både
Mozilla og Opera (7.11), men det kniber med IE.

På [1] har jeg lagt et eksempel på problemet.

Jeg har snævret det ned til følgende (del)problemer:

1.
Hvorfor er det ikke muligt for mig at sætte en specifik bredde på
cellerne i den nederste tabel?

2.
Hvorfor kan jeg ikke få billederne til højre til at være justerede
korrekt imod højre side?

Jeg synes jeg har gjort det som på Martins eksempel [2], men det virker
ikke. Jeg kan også se, at jeg hvis jeg fjerner billedet i menuen og
skifter det ud med fx et h1-element, så er opførsel som forventet, men
hvorfor dette sker er mig en gåde.

Hvor er det kæden hopper af for mig?

(billedet i menuen er fjernet med vilje)

[1] http://www.stocholm.dk/test/css/newheader.html
[2] http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/css/www_stocholm_dk/imageright.html

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Hvorfor ser fanatiske fodboldfans altid sådan ud ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-03 13:01

Jesper Stocholm skrev:

> På [1] har jeg lagt et eksempel på problemet.

Jeg tror det er gået lidt for stærkt med at lægge eksemplet op.

Billedet top1.png mangler - eller vil i hvert fald ikke vises.
[Ah - ser nu er det er fjernet med vilje. Er du sikker på at det
ikke ændrer visningen i nogle af browserne?]

Hjørnerne ser ret mærkelige ud - i såvel IE, Opera og Mozilla.

Mozilla viser sorte kanter på tabellen. Opera viser ingen, mens IE
viser hvide (3d-skyggede) kanter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-08-03 13:11

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> Jeg tror det er gået lidt for stærkt med at lægge eksemplet op.

næeh ... men det kan være misforstået godhed, at jeg har ændret lidt i
koderne, så problemet er nemmere at se.

> Billedet top1.png mangler - eller vil i hvert fald ikke vises.
> [Ah - ser nu er det er fjernet med vilje. Er du sikker på at det
> ikke ændrer visningen i nogle af browserne?]

Det mener jeg ikke - jeg har checket det, men nu har jeg lagt et nyt
billede op.

> Hjørnerne ser ret mærkelige ud - i såvel IE, Opera og Mozilla.

Jeps - jeg er klar over at billederne skal finpudses (det er ikke mit
job), men det er stadig mærkeligt (for mig), at to tilsyneladende ens
tabeller vises forskelligt. At der er flere kolonner i den ene tabel
burde ikke ændre på måden den enkelte tabel vises på.

> Mozilla viser sorte kanter på tabellen. Opera viser ingen, mens IE
> viser hvide (3d-skyggede) kanter.

Jeg har fjernet (de illustrative) kanter.

Problemer er - for lige at gentage det - at jeg ikke kan specificere
bredde på celle 1,8 og 9 i tabel2 samt at justering af billederne i celle
8,9 i tabel2 ikke virker. Alle problemer opstår kun i IE(6).

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Thomas Due

Dato : 26-08-03 13:23

Er der ikke noget med at IE ikke understøtter CSS2 fuldstændigt/korrekt?

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-08-03 13:22

Thomas Due wrote :

> Er der ikke noget med at IE ikke understøtter CSS2 fuldstændigt/korrekt?

Det skal nok passe, men uanset hvor godt det ser ud i Mozilla og Opera, så
kan jeg ikke lide at lave et design, hvor - skønnet: 99% - af brugerne får
en ikke optimal oplevelse af sitet.

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk

.... der gerne vil gøre usenet til et trygt sted at være.

Fra : Thomas Due

Dato : 26-08-03 13:37

Jesper Stocholm wrote:

> Det skal nok passe, men uanset hvor godt det ser ud i Mozilla og
> Opera, så kan jeg ikke lide at lave et design, hvor - skønnet: 99% -
> af brugerne får en ikke optimal oplevelse af sitet.

Enig, jeg påpegede også bare at IE ikke understøtter CSS2 korrekt ...

Hvorfor i det hele taget bruge tabeller til design?

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-08-03 13:39

Thomas Due wrote :

> Enig, jeg påpegede også bare at IE ikke understøtter CSS2 korrekt ...
>
> Hvorfor i det hele taget bruge tabeller til design?

fordi jeg lige præcist her har behov for det. Jeg har tidligere forsøgt
at lave dette uden tabeller men måtte opgive. Resten af sitet bliver uden
tabeller - bortset fra hvor der vises tabulære data.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-03 14:18

Thomas Due skrev:

> Er der ikke noget med at IE ikke understøtter CSS2
> fuldstændigt/korrekt?

Det er en underdrivelse. IE's css-understøttelse er markant ringere
end Mozillas og Operas.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-03 14:20

Jesper Stocholm skrev:

> Det skal nok passe, men uanset hvor godt det ser ud i Mozilla
> og Opera, så kan jeg ikke lide at lave et design, hvor -
> skønnet: 99% - af brugerne får en ikke optimal oplevelse af
> sitet.

Det er klart. Har du overvejet at benytte IE-hacks til at servere
andre css-koder til IE?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-08-03 14:26

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> Det er klart. Har du overvejet at benytte IE-hacks til at servere
> andre css-koder til IE?

Det kan jo blive konsekvensen - har du et bud på hvordan jeg skal gøre det?
Det mystiske er jo at identiske celler opfører sig forskelligt i IE i de to
udgaver af menuerne.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-08-03 14:50

Jesper Stocholm wrote :

> Det kan jo blive konsekvensen - har du et bud på hvordan jeg skal gøre
> det? Det mystiske er jo at identiske celler opfører sig forskelligt i
> IE i de to udgaver af menuerne.

I øvrigt - da jeg lavede den sidste menu (se en tidligere tråd) og ikke
kunne få billederne justeret korrekt, lavede jeg et "hack" hvor jeg lavede
en specifik bredde på de celler jeg ikke kunne justere billedplacering i -
men her er det åbenbart end ikke muligt for mig at gøre dette.

.... derfor er jeg lidt famlende ...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-03 14:57

Jesper Stocholm skrev:

> Det kan jo blive konsekvensen - har du et bud på hvordan jeg
> skal gøre det?

Nu blev jeg nysgerrig - og fiflede lidt med siden. Ved at lægge en
toprække ind med fast definerede bredder fik jeg IE med på vognen:

Den kan evt. skjules for andre browsere end IE - men det er så vidt
jeg kan se ikke nødvendigt. Du kan se resultatet her:

   <http://damu.dk/jc/usenet/stocholm.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-08-03 15:11

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> Nu blev jeg nysgerrig - og fiflede lidt med siden. Ved at lægge en
> toprække ind med fast definerede bredder fik jeg IE med på vognen:

> Den kan evt. skjules for andre browsere end IE

Det kan gøres med SSI, ikke? Jeg synes jeg kan huske at du tidligere har
skrevet noget med <!-- IF IE --> ... men jeg kan ikke finde det.

- men det er så vidt
> jeg kan se ikke nødvendigt. Du kan se resultatet her:
>
> <http://damu.dk/jc/usenet/stocholm.shtml>

Fabelagtigt ... :) Problemet var der jo også i tilfældet med det danske
flag, så jeg tilføjede endnu et par celler - og nu ser der ud til at virke
.... i Opera (7.11), Mozilla 1.4 samt IE6 i standards- samt quirks-mode. Det
ser også ud til at virke i disse browsere - _med_ IE-hacket.

Mange tak for hjælpen.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
Fra Kidchen på kids.tv2.dk:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-03 15:54

Jesper Stocholm skrev:

> Det kan gøres med SSI, ikke?

Jo, hvis man kan browsersniffe sikkert på serveren. Det skulle være
muligt, men det er ikke noget jeg har erfaring med.

> Jeg synes jeg kan huske at du
> tidligere har skrevet noget med <!-- IF IE --> ... men jeg kan
> ikke finde det.

Prøv at søge på IE Conditional Comments.

Her er et eksempel på en simpel conditional:

<!--[if IE]><p>Hej, du bruger IE-windows</p><![endif]-->
--
Jens Gyldenkærne Clausen