Et HTML stylesheet
Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-08-03 21:08

Hej med jer...

Kan man godt lave et stylesheet med en HTML kode som indhold, i
stedet CSS?

Med venlig hilsen Lasse Jensen....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-03 21:13

"Lasse Jensen" <lassejensen1@ofir.dk> skrev

> Kan man godt lave et stylesheet med en HTML kode som indhold, i
> stedet CSS?

Stylesheet er til css, ikke til html. Så hvad skulle formålet være?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-03 22:54

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote in message

> Stylesheet er til css, ikke til html. Så hvad skulle formålet være?

I mine øjne ligner det umiddelbart at Lasse vil inkludere den samme stykke
HTML på flere sider.

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> http://mobil.dontdoit.dk <-- Lidt af hvert til din mobil

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-03 22:57

"FB" <.> skrev

> I mine øjne ligner det umiddelbart at Lasse vil inkludere den samme stykke
> HTML på flere sider.

Hvis det er tilfældet, så:

www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jane

Dato : 25-08-03 23:11

Erik Ginnerskov skrev i <news:bie0n6$svu$1@sunsite.dk>:

> Hvis det er tilfældet, så:
>
> www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Har ikke prøvet SSI og er allergisk overfor serversidescripts.
Men har faktisk haft lavet noget lignende i asp på et tidspunkt.
Underligt det ikke nævnes som muligt på siden.

Jane

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-03 23:18

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message

> Har ikke prøvet SSI og er allergisk overfor serversidescripts.
> Men har faktisk haft lavet noget lignende i asp på et tidspunkt.
> Underligt det ikke nævnes som muligt på siden.

Du kan stadig godt hente en ASP fil med SSI. Det er bare <!--#include
file="fil.asp"-->
Ved PHP er det: <?php include ("fil.php"); ?>

Hvordan man med ASP inkludere filer ved jeg så ikke. Ville tro man bare
brugte SSI metoden.

mvh
FB

Fra : Jane

Dato : 25-08-03 23:27

FB skrev i <news:3f4a8b22$0$48888$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Hvordan man med ASP inkludere filer

Jeg mener jeg bare lavede et lille asp program som
skrev en tekst, noget i stil med
write "bla bla bla";
Og så havde teksten i mit asp "program" ikke i en seperat fil.

Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-03 12:25

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev

> Har ikke prøvet SSI og er allergisk overfor serversidescripts.
> Men har faktisk haft lavet noget lignende i asp på et tidspunkt.
> Underligt det ikke nævnes som muligt på siden.

At mine sider hedder .asp har sådan set ikke noget med den på incl.asp
beskrevne ssi-teknik at gøre. Siderne hedder .asp, fordi jeg anvender asp
til at stykke siderne sammen af flere forskellige komponenter.

I stedet for at opgive på forhånd på grund af fil-endelsen på mine sider, så
prøv at læse siden. At inkludere f.eks. en menu på mange sider med ssi
kræver blot, at serveren understøtter teknikken. Derudover er der ikke noget
hokuspokus eller programmering i det.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jane

Dato : 26-08-03 17:27

Erik Ginnerskov skrev i <news:bifg0e$4el$1@sunsite.dk>:

> beskrevne ssi-teknik at gøre. Siderne hedder .asp, fordi jeg anvender
> asp

Og da jeg selv har anvendt asp ved jeg godt det.
Jeg aner ikke hvorfor du fortæller mig det?

> I stedet for at opgive på forhånd på grund af fil-endelsen på mine
> sider

Hvor ser du at jeg har gjort det?

> Derudover er der ikke noget hokuspokus eller programmering i det.

Jeg påtalte at det link du havde fået ikke var udtømmende,
og sagde at man også kunne gøre det med asp selvom det ikke
stod i linket. Det er der da heller ikke noget Hokospokus i?

Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-03 20:13

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev

> Og da jeg selv har anvendt asp ved jeg godt det.
> Jeg aner ikke hvorfor du fortæller mig det?

Dine egne ord: ... er allergisk overfor serversidescripts.

ssi har intet med scripts at gøre, derfor.

> Hvor ser du at jeg har gjort det?

I dit svar 260803 0010 skrev du: Har ikke prøvet SSI og er allergisk overfor
serversidescripts.

Deraf drog jeg den - muligvis fejlagtige - konklusion, at du undlod at læse
siden, fordi fil-endelsen er .asp. Tager jeg fejl, beklager jeg
misforståelsen.

Endelig skrev du i det indlæg: Underligt det (asp) ikke nævnes som muligt på
siden.

Rimeligt enkelt at svare på: Jeg føler mig ikke kompetent til at behandle
det stofområde.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jane

Dato : 26-08-03 20:23

Erik Ginnerskov skrev i <news:bigbes$bk8$1@sunsite.dk>:

> Dine egne ord: ... er allergisk overfor serversidescripts.

Og hvis du havde fulgt med i tråden så vidste du det var en
skrivefejl og der skulle have stået clientside.

> [...]

skrivefejl og der skulle have stået clientside.

> Endelig skrev du i det indlæg: Underligt det (asp) ikke nævnes som

Ja den pågældende side som linket viste til beskrev hvordan
det kunne gøres med phpo og ssi men der stod ikke et ord om
asp på trods af det kan bruges (omend en lidt kluntet metode).

Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-03 22:21

> [...]
> det kunne gøres med phpo og ssi men der stod ikke et ord om
> asp på trods af det kan bruges (omend en lidt kluntet metode).

Der står heller intet på den side om at inkludere med php. Jeg ved endnu
mindre om php end om asp.

Det eneste, der står om php er, at på apache-server er den mest brugte
servertype til afvikling af php - en belæring, jeg har fået her på usenet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-08-03 23:17

Jane skrev:

> Har ikke prøvet SSI og er allergisk overfor serversidescripts.
> Men har faktisk haft lavet noget lignende i asp på et tidspunkt.
> Underligt det ikke nævnes som muligt på siden.

Hm - asp er jo også en slags serversidescript ;)

Include-syntaksen er i øvrigt den samme i SSI og asp.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 25-08-03 23:27

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i

> Hm - asp er jo også en slags serversidescript ;)

Arg! Ja jeg skrev da helt skævt og forkert.
Jeg mente naturligvis clientsidescripts.

*rødmer*

Jane

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-03 22:56

"Lasse Jensen" <lassejensen1@ofir.dk> wrote in message
> Hej med jer...
>
> Kan man godt lave et stylesheet med en HTML kode som indhold, i
> stedet CSS?

Hej Lasse.

Hvis du vil inkludere den samme HTML kode på flere sider er det smart at
bruge include funktionen.
ASP, PHP og SSI kan bruges til formålet.

Mere om SSI include kan du læse om her: http://html.dk/tutorials/ssi/

Det var i hvert fald således jeg forstod dit spørgsmål :)

Mvh
FB

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-08-03 23:50

Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> posting:

>Kan man godt lave et stylesheet med en HTML kode som indhold, i
>stedet CSS?

Ikke med kode, men se:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/generate.html

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-03 09:29

Christian Bohr-Halling skrev:

> Ikke med kode, men se:
> http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/generate.html

I den forbindelse skal man lige være klar over at IE (surprise)
ikke understøtter generated content.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-08-03 14:01

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> I den forbindelse skal man lige være klar over at IE (surprise)
> ikke understøtter generated content.

Så duer den løsning ikke rigtig

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 26-08-03 16:15

Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> posting:

>Så duer den løsning ikke rigtig

Den virker da meget fint, når jeg har anvendt den -- men ok, jeg
bruger jo også "kun" Opera.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-03 21:33

Christian Bohr-Halling skrev:

> Den virker da meget fint, når jeg har anvendt den -- men ok, jeg
> bruger jo også "kun" Opera.

Hvis man skriver sider beregnet for en ikke-lukket kreds, kommer
man ikke uden om at tage hensyn til IE. Dermed er css-genereret
indhold i praksis ikke brugbart.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-08-03 14:04

Tak for alle de mange foreslag, der har været

Jeg vil nu prøve de forskellige, og se om jeg kan få det til
virke.

Meningen vár, at jeg skulle have den samme HTML kode på flere
sider, så nu ved I det. Hvis jeg ikke kan få det til at virke,
hiver jeg lige i trådene igen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-03 14:38

"Lasse Jensen" <lassejensen1@ofir.dk> skrev

> Meningen vár, at jeg skulle have den samme HTML kode på flere
> sider, så nu ved I det. Hvis jeg ikke kan få det til at virke,
> hiver jeg lige i trådene igen.

Og her nævnte jeg et andet sted i tråden, at ssi er løsningen, hvis din
server understøtter den teknik.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-08-03 19:14

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Lasse Jensen" <lassejensen1@ofir.dk> skrev

> Og her nævnte jeg et andet sted i tråden, at ssi er løsningen, hvis din
> server understøtter den teknik.

Serveren understøtter desværre kun PHP og ikke SSI

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 19:20

> Serveren understøtter desværre kun PHP og ikke SSI
>
> Med venlig hilsen Lasse Jensen...

Hej Lasse.
Så bruger du bare php til at inkludere dine sider med:

<?php include ("minside.php"); ?>

Mvh
FB

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-08-03 08:44

Lasse Jensen wrote:
> Serveren understøtter desværre kun PHP og ikke SSI

Det bliver det altså ikke _svært_ af.
Include med PHP er ret let - prøv at læse lidt på
<http://dk.php.net/include/>, læs det her indlæg igennem:
<http://groups.google.com/groups?q=php+include+brunholm&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3eec251e%241%40news.wineasy.se&rnum=1>,
og læs evt også den her artikel:
<http://www.webcafe.dk/artikler/php/skabeloner/skabeloner.html>

Jeg håber det hjælper - videre debat om include bør ligge i PHP-gruppen,
så jeg sætter FUT til den. Jeg lover imidlertid at holde øje med den, så
jeg skal nok svare hvis du har bøvl med include og derfor stiller
spørgsmål

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-08-03 14:57

Lasse Jensen wrote:

> [...]
>
> Meningen vár, at jeg skulle have den samme HTML kode på flere
> sider, så nu ved I det. Hvis jeg ikke kan få det til at virke,

Så vidt jeg husker er du på en server hvor du har PHP tilgængeligt (og
undskyld hvis jeg tager fejl) I så fald er det meget let at få en stump
kode hevet ind fra en fil med php's 'include'-funktion.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-03 15:17

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev

> Så vidt jeg husker er du på en server hvor du har PHP tilgængeligt (og
> undskyld hvis jeg tager fejl) I så fald er det meget let at få en stump
> kode hevet ind fra en fil med php's 'include'-funktion.

Hvis Lasses sider ligger på en server, der understøtter php, kan den 'næsten
100' også klare ssi.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-08-03 16:33

Erik Ginnerskov wrote:

> "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev

> Hvis Lasses sider ligger på en server, der understøtter php, kan den 'næsten
> 100' også klare ssi.

ja - men hvor han ved php-metoden lærer noget basal php som han kan
bygge videre på, gør det samme efter min mening sig ikke gældende ved
SSI

Derudover så er udbyderne efterhånden _meget_ bedre til at fortælle hvad
de understøtter af PHP/ASP osv, end _om_ de understøtter SSI. Det samme
gælder deres FAQ'er hvis man har problemer (man kan så til gengæld sige
at det understreger det praktiske i dit indlæg )

Det var nu imidlertid mest ment som et muligt alternativ, og jeg nævnte
det primært fordi jeg lige har svaret på noget i PHP-gruppen hvor jeg
har set Lasses navn

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-03 20:25

> [...]
>
> ja - men hvor han ved php-metoden lærer noget basal php som han kan
> bygge videre på, gør det samme efter min mening sig ikke gældende ved

Fint nok. Så må jeg bare stå på sidelinjen. Mine evner rækker ikke til at
være med på rådgiverholdet i den diciplin.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin