Framespacing i HTML 4.01
Fra : Lasse Gilling

Dato : 24-08-03 17:35

Hej NG

Jeg er ved at skrive en hjemmeside i HTML 4.01, og jeg bruger frames. Jeg
vil gerne undgå det lille mellemrum mellem de forskellige frames og bruger
derfor atributten framespacing="0" i mine frameset, og det virker fint i de
browsere jeg har prøvet.
Problemet er, at når jeg validerer filen på adressen
http://validator.w3.org/ får jeg følgende fejl:
Line 13, column 78: there is no attribute "FRAMESPACING"

Jeg vil gerne skrive en besked til brugere der ikke har en browser der
understøtter frames, og det gør jeg i en body under </frameset>, og det vil
validatoreren heller ikke acceptere:
Line 21, column 5: document type does not allow element "BODY"

Hele HTML-filen har jeg kopieret med, så I kan se min kode. Hvad gør jeg
forkert?

På forhånd tak

Lasse Gilling

Kildekode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<head>
<title>Lasses Hjemmeside</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mainstyle.css">
</head>

<frameset cols="*,155px,545px,*" framespacing="0">
<frame src="left.html" name="left" frameborder="0">
<frameset rows="*,100" framespacing="0">
<frame src="menu.html" noresize name="menu" frameborder="0">
<frame src="google.html" noresize name="google" frameborder="0">
</frameset>
<frame src="forside.html" noresize name="content" frameborder="0">
<frame src="right.html" name="right" scrolling="no" frameborder="0">
</frameset>

Du skal have en browser der underst&oslash;tter frames.

Fra : jopa

Dato : 24-08-03 18:10

"Lasse Gilling" <lassegilling@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at skrive en hjemmeside i HTML 4.01, og jeg bruger frames.
> Jeg vil gerne undgå det lille mellemrum mellem de forskellige frames

Hvis du absolut vil benytte Frames/Rammer så prøv at designe således at du
inkluderer dine mellemrum/borders således at de ikke ses.
Det kan gøres på mange måder bla ved at bruge hvid bg.
Hvis du fjerner dem kan du ikke få siderne valideret desværre

Besked til brugerne skrives i <noframes>

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Lasse Gilling

Dato : 24-08-03 19:02

"jopa" <johns@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det kan gøres på mange måder bla ved at bruge hvid bg.
> Hvis du fjerner dem kan du ikke få siderne valideret desværre

Trist...

> Besked til brugerne skrives i <noframes>

Det giver fejlen:
Line 20, column 9: document type does not allow element "NOFRAMES"

Lasse Gilling

Fra : jopa

Dato : 24-08-03 19:22

"Lasse Gilling" <lassegilling@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det giver fejlen:
> Line 20, column 9: document type does not allow element "NOFRAMES"

Nu er det efterhånden en del år siden jeg skrottede frames

Mener at det skal se nogenlunde således ud for at validere.
Kan godt tage fejl

<noframes>
</noframes>
</frameset>

Fra : Lasse Gilling

Dato : 24-08-03 19:45

> <noframes>
> </noframes>
> </frameset>

Du har ret! Jeg skrev </frameset> før <noframes>... Tsk! :-$

Tak for hjælpen!

Lasse Gilling