Skærme
Fijala 3554
Som så mange andre før mig...........
Fra : Jesper

Dato : 26-08-03 16:18

Jeg er på udkig efter en 17" tft skærm. Jeg har læst her i gruppen og ledt
efter tests på det store internet. Efter *mange* timers research er jeg ikke
kommer meget videre en da jeg startede. Jeg har prøver et par discount
skærme og de er udemærkede til alm. kontor programmer og DVD film. Deres
begrænsninger viser sig tydeligt når det gælder komprimerede videofiler som
divx og mpeg. Når det handler om at spille er det heller ikke for
fantastisk. Jeg ved ikke precis hvad den dårlige effekt kaldes men det ser
ud som om billedet er delt op i tykke vandrette bjælker som bevæger sig
forskudt af hinanden. Det ser rædderligt ud og er fuldkommen uacceptabelt
for mig. Jeg er klar over at jeg kommer til at spendere lidt mere hvis jeg
skal have noget ordentligt (hvis den skærm overhovedet findes).

Jeg har skævet lidt til Acer, Hitachi, LG og..... tja.... hvad har vi ellers
der stadig er til at betale?

På Toms Hardware Gude har jeg læst om misæren med 16ms kontra 20ms
responstid men har opgivet at finde ud af hvad det betyder i den virkelige
verden.

Har i et godt bud på om der findes en skærm der passer mine behov, eller
skal jeg glemme en flad? Det ville være kedeligt at skulle over på en CRT
skærm igen da min svimmelhed ved længere tids brug er forsvundet - selv med
en discountskærm.

Jeg takker og bukker

Jesper

Fra : Jonas

Dato : 26-08-03 17:51

Hej Jesper

Jeg har selv en Viewsonic vp171b med 16ms panel, og den er jeg meget
tilfreds med. Har også set Hyundai Q17 med 20ms, og det er svært at se
forskel om den ene er lidt bedre end den anden i spil, men viewsonic'en står
i hvert fald lidt bedre
(og koster også noget mere). Den er OK til 3d shooters, så den vil jeg
anbefale!

Mvh Jonas.

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 26-08-03 18:35

> [...]
> for mig. Jeg er klar over at jeg kommer til at spendere lidt mere hvis jeg
> skal have noget ordentligt (hvis den skærm overhovedet findes).

Hmm, det med spillene. Det kunne godt lyde som om at du har slået Vsync fra.
Hvilke spil har du prøvet? Spil, der bruger 3d kort?

> Jeg har skævet lidt til Acer, Hitachi, LG og..... tja.... hvad har vi
ellers
> der stadig er til at betale?

Tja... jeg ved godt hvad for en jeg skal have: Acer AL732
Den er simpelthen for lækker den skærm.

Hvis du ikke har kigget på den, så gør det lige.
Den er flot, har et kanon billede og har VGA, DVI, SVHS, Composite og 2
stereo lydindgange.
Den koster ca 4000kr og absolut pengene værd.

Fra : Jesper

Dato : 26-08-03 18:45

"Jeppe Ladefoged" <degofedal@NOSPAMunderflow.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra.
> Hvilke spil har du prøvet? Spil, der bruger 3d kort?

Vsync er slået til og jeg har prøvet at låse frameraten til 60 fps. Desuden
sker det også ved alt video med undtagelse af DVD. På min 19" crt skærm er
der jo heller ingen problemer.

> ellers
>
> Tja... jeg ved godt hvad for en jeg skal have: Acer AL732
> Den er simpelthen for lækker den skærm.

Den har jeg også i kikkerten - men hvad var det nu lige med 16ms vs.
20ms...... jeg ved stadig ikke noget.

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 26-08-03 19:39

> Vsync er slået til og jeg har prøvet at låse frameraten til 60 fps.
Desuden
> sker det også ved alt video med undtagelse af DVD. På min 19" crt skærm er
> der jo heller ingen problemer.

Hmm, så er jeg løbet tør for forslag.

> Den har jeg også i kikkerten - men hvad var det nu lige med 16ms vs.
> 20ms...... jeg ved stadig ikke noget.

Samme her.
Acer AL732'eren ligger på 16ms, men jeg kan da stadig se noget slør (eller
hvad det nu hedder).
Jeg tror det er ligemeget hvad for en fladskærm man vælger, så vil det altid
være der i større eller mindre grad.
Så er det bare lige hvad man selv finder acceptabelt. Jeg kan godt leve med
det, men jeg spiller heller ikke så meget computer mere.
Under "normalt" arbejde i Windows syntes jeg ikke det generer.

Fra : Jesper

Dato : 26-08-03 21:23

> [...]
> det, men jeg spiller heller ikke så meget computer mere.
> Under "normalt" arbejde i Windows syntes jeg ikke det generer.

Der er vi enige men jeg er desværre blevet lidt af en CounterStrike nørd på
mine gamle dage :) Så må man jo betale hvad det koster. Jeg er indstillet på
at der vil være en smule slør m.m. med der er *meget* på de 3 skærme jeg har
haft mellem hænderne indtil videre.

Jeg synes det er svært at finde anmeldelser på nettet (og jeg plejer ellers
at kunne finde det meste:).....) og anmeldelserne på www.edbpriser.dk er
ikke meget bevendt. Objektiviteten går fløjten når folk selv skal berette om
deres nyeste vidunder og muligvis fortryder (bare en anelse) at de ikke fik
en anden model.

Fra : Jesper

Dato : 26-08-03 21:28

> [...]
om
> deres nyeste vidunder og muligvis fortryder (bare en anelse) at de ikke

Hov jeg blev ikke færdig :)

Jeg har læst brugeranmeldelser der roser de 3 skærme jeg har prøvet til
skyerene - det er absolut ikke mit indtryk.

mvh

Jesper
der åbenbart (muligvis?) er en ekstraordinært kritisk forbruger

Fra : rane

Dato : 26-08-03 21:25

On Tue, 26 Aug 2003 19:45:26 +0200, "Jesper" <Glem_det_sp@m.dk> wrote:
>Den har jeg også i kikkerten - men hvad var det nu lige med 16ms vs.
>20ms...... jeg ved stadig ikke noget.

16ms vs. 20ms tingen drejede sig om de forskellige typer af paneler.
Eksempelvis bruger Acer AL732 kun 262.000 farver når den kører med
16ms - og hvis et spil (eller en film) bruger mange farver som ikke er
iblandt de 262.000, ja så bliver den nødt til at lave et "dobbeltlag",
som forværrer responstiden.

Eksempelvis viste det sig at nogen 16ms skærme faktisk kun kørte med
30-35ms pga. paneltypen.

Jeg kan varmt anbefale dig at vælge en skærm med et IPS eller S-IPS
panel, som håndterer spil og film meeeget bedre Deriblandt er der
bla.:

LG1810B
LG1811S (billigere men uden dvi)
NEC 1860NX
Viewsonic VP181B

Mener også at de nyere modeller af LG's 1710B kører med S-IPS panel.

Men hvordan ligger det med max. prisen egentlig?

mvh
rane

Fra : Michael Skarum

Dato : 26-08-03 22:13

> Jeg kan varmt anbefale dig at vælge en skærm med et IPS eller S-IPS
> panel, som håndterer spil og film meeeget bedre Deriblandt er der
> [...]

Gælder det ogs Viewsonic VP171B?

Fra : rane

Dato : 27-08-03 10:24

On Tue, 26 Aug 2003 23:13:22 +0200, "Michael Skarum"
<michael@FJERNMIGskaurm.net> wrote:

>Gælder det ogs Viewsonic VP171B?

Nej desværre. Den kører med TN-panel ligesom Acer AL732.

Fra : Jesper

Dato : 26-08-03 23:00

> Men hvordan ligger det med max. prisen egentlig?

min tegnebog begynder at se noget tom ud når vi nærmer os de 4000.- og så
har jeg vel et par hundrede i min datters sparegris (som helst skulle
overleve)

Det er der omkring og selvfølgelig gerne billigere hvis det ikke går ud over
kvaliteten

Jesper

Fra : Jesper

Dato : 26-08-03 23:18

"rane" <postmasterREMOVE@darkforest.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> NEC 1860NX
> Viewsonic VP181B
>
> Mener også at de nyere modeller af LG's 1710B kører med S-IPS panel.

Hmmm.... Nu blev jeg lidt klogere og lidt mere forvirret. De øverste 4 er
18" og jeg vil "kun" have en 17" fordi jeg synes de er lidt skapere -
eller?. med samme opløsning bliver hver pixel jo større og dermed vil
billedet vel blive mere kantet, ikke?

Jeg så en LG 1710B hos en lokal biks og var ikke imponeret - men det var
måske dem gamle model så................

Jeg kommer fra en gammel 19" CRT hvor jeg altid har kørt i 1600*1200 så
teksten på en 17" TFT er kæmpestor i forhold til den gamle. Derfor vil en
18" ikke gavne mig tværtimod.

Findes det en up to date list over hvilke paneler der sidder i de
forskællige skærme og hvor kan man ellers finde ud af det?.

Har i nogle links til anmeldelser af TFT skærme? jeg kan ikke finde dem uden
meget besvær. Findes det ikke sites der *kun* beskæftiger sig med dette a la
www.dpreview.com eller www.steves-digicams.com som kun omhandler digital
kameraer.

Jesper

Fra : Zulu

Dato : 27-08-03 09:21

"Jesper" <Glem_det_sp@m.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
uden
> meget besvær. Findes det ikke sites der *kun* beskæftiger sig med dette a

Der er www.prad.de men den er tysk, måske det kan bruges...

Zulu

Fra : rane

Dato : 27-08-03 10:23

On Wed, 27 Aug 2003 00:18:24 +0200, "Jesper" <Glem_det_sp@m.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kommer fra en gammel 19" CRT hvor jeg altid har kørt i 1600*1200 så
>teksten på en 17" TFT er kæmpestor i forhold til den gamle. Derfor vil en

18" skærmene er faktisk bedst egnede til spil, idet der findes flest
18" skærme med IPS-paneler end der gør af 17" skærme.

Mht. opløsningen er jeg lidt mere på bar bund - jeg har tidligere
altid kørt 17" CRT i opløsningen 1280x1024 - så her er der absolut
ingen problemer med min nye 18" TFT som kører i samme opløsning. Og
tror faktisk ikke der er såååå stor forskel igen på en 17" eller 18"
TFT - ikke mht. opløsningen i hvert fald.

Ifølge prad.de skulle følgende 17" TFTs også køre med et IPS-panel:

Philips 170B4BS
Philips 170B2M
Hansol H750
Sony SDM-S81 (18")
Sony SDM-S81R (18")
BenQ FP781
Eizo 565 (dog knap så god til hurtige spil)

--

Hvis jeg var i din situation ville jeg enten (i prioriteret
rækkefølge):

1. Vente lidt til du har ca. 5500kr og købe en god 18" skærm der er
kanon til spil. Eksempelvis LG 1810B/1910B eller Viewsonic VP181B.

2. Købe LG's 1811S, såfremt du kan undvære DVI - den ligger i hvert
fald omkring 4000,- hvis ikke mindre.

3. Købe en god 17" som f.eks. EIZO's 565 model og så bruge din 19" CRT
til at spille de hurtige spil på

mvh
Rene

Fra : Jesper

Dato : 27-08-03 12:04

> [...]
> Sony SDM-S81R (18")
> BenQ FP781
> Eizo 565 (dog knap så god til hurtige spil)

Hvad med Hyundai Q17? den skulle jo iflg. vores allesammens Tom være den
(muligvis) bedste skærm på markedet line nu

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 27-08-03 12:43

Jesper wrote:

<snip>
> Hvad med Hyundai Q17? den skulle jo iflg. vores allesammens Tom
> være den (muligvis) bedste skærm på markedet line nu

Den bliver *meget* svær at finde i .dk - Hyundai lider under en
gevaldig mangel på forhandlere/distributører.

Selv leder jeg i øvrigt efter en skærm der ikke findes[1] :)

[1] 15" TFT med DVI & analog indgang, knap på fronten til skift
mellem de to indgange og en responstid på 20 ms...
--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Jesper

Dato : 27-08-03 13:14

"Thomas Alexander Frederiksen" <usenet@arkolog.dk> skrev i en meddelelse
> Jesper wrote:
>
> <snip>
>
> Den bliver *meget* svær at finde i .dk - Hyundai lider under en
> gevaldig mangel på forhandlere/distributører.

Oneshop har 10 stk. på lager så der skulle ikke være noget problem der

Fra : rane

Dato : 27-08-03 12:48

On Wed, 27 Aug 2003 13:03:45 +0200, "Jesper" <Glem_det_sp@m.dk> wrote:
>Hvad med Hyundai Q17? den skulle jo iflg. vores allesammens Tom være den
>(muligvis) bedste skærm på markedet line nu

Vores allesammens Tom kan ikke have ret hele tiden :) Tror kun de
testede TN/MVA paneler i den test. Hyundai'en har i hvert fald et MVA
panel samt en iøvrigt ringe blikvinkel (125 grader vertikalt) samt
inden DVI.

Desuden er den ikke god til Interpolation (ved spil) - man kan i hvert
fald ikke vælge det i dens OSD.

Fra : Jesper

Dato : 27-08-03 13:15

> [...]
> testede TN/MVA paneler i den test. Hyundai'en har i hvert fald et MVA
> panel samt en iøvrigt ringe blikvinkel (125 grader vertikalt) samt

Jo, jo... den har skam DVI

> Desuden er den ikke god til Interpolation (ved spil) - man kan i hvert
> fald ikke vælge det i dens OSD.

Sker det ikke automatisk?

Fra : rane

Dato : 27-08-03 13:24

On Wed, 27 Aug 2003 14:15:11 +0200, "Jesper" <Glem_det_sp@m.dk> wrote:

>Jo, jo... den har skam DVI

Er det Hyundai Q17A vi snakker om? :) Iflg. prad.de er der ingen
DVI på den model.

>Sker det ikke automatisk?

Joo det gør det da. Men hvis der ingen Interpolationsmuligheder er i
OSD'en - så trækker den sikkert bare billedet ud så det virker "fladet
ud". lidt i stil med tv-avisen på et widescreen tv.

Min viewsonic har ihvert fald 3 Interpolationsmuligheder i OSD.

Fra : Jesper

Dato : 27-08-03 14:19

> Er det Hyundai Q17A vi snakker om? :) Iflg. prad.de er der ingen
> DVI på den model.

Nej der er Q17 - uden A. Den har DVI a'et står vist for analog

Fra : rane

Dato : 27-08-03 15:38

On Wed, 27 Aug 2003 15:18:57 +0200, "Jesper" <Glem_det_sp@m.dk> wrote:

> Nej der er Q17 - uden A. Den har DVI a'et står vist for analog

Ahh ok, my bad then :)

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-08-03 11:48

On Tue, 26 Aug 2003 22:25:08 +0200, rane
<postmasterREMOVE@darkforest.dk> wrote:

>Jeg kan varmt anbefale dig at vælge en skærm med et IPS eller S-IPS
>panel, som håndterer spil og film meeeget bedre Deriblandt er der
> [...]

Tilhører LG 1910B ovenstående kategori ?

--
Kim

Fra : rane

Dato : 27-08-03 12:42

On Wed, 27 Aug 2003 12:48:25 +0200, Kim Jensen <kj@hd.dk> wrote:

>Tilhører LG 1910B ovenstående kategori ?

Det er et godt spørgsmål. Der findes en 1910P der også skulle
forestille at have et S-IPS panel - dvs. det står der på LGs tyske
hjemmeside mens den officielle .com side skriver at det er et MVA
panel.

En tysker har testet 1910P og fundet frem til at den er uegnet til
hurtige spil. Altså må den have et MVA panel - senere fik de dog også
ændret den officielle responsetid fra 16ms til 25ms.

Om 1910B har S-IPS eller MVA....noone knows. Der var en gut her i
gruppen der havde en 1910B som ville teste den i et par spil - ham har
vi dog ikke hørt fra endnu.

Umiddelbart vil jeg dog tro og håbe at den kører med S-IPS - det går
rygterne i hvert fald på.

Fra : E. Jensen

Dato : 27-08-03 13:25

www.lgenordic.com lagde en pressemeddelelse ud om de nye 19" TFT'er i sidste
uge. Supermeget nyt er der dog ikke at hente. De skulle dog også udkomme som
multimedieskærme i løbet af efteråret.

mvh E