Skærme
Fijala 3554
Rengøring af TFT-skærm
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 26-08-03 08:48

Jeg har en bærbar computer med TFT skærm, og der er efterhånden kommet et
par fedtpletter på skærmen. Hvordan gør jeg den ren, uden at beskadige
skærmen?

Mvh. Anders Jacobsen
www.ichtys.dk

Fra : Lars ZT Jørgensen

Dato : 26-08-03 13:51

Hej Anders,

Den bedste måde (Som jeg har læst mig til) er at bruge en blød klud uden
fnuller, fugte den i en blanding af 50% propylalkohol og 50 % vand.
Bagefter tørre af med en tør klud uden fnuller på.
Min Bærbar har tydelige mærker i skærmen efter "stålklud" ?? fra de
tidligere ejere. Men den var også billig.

Good Luck
Hilsen Lars.

Fra : Henrik A

Dato : 26-08-03 15:42

Du kan bare bruge almindelig Ajax pudsemiddel som til vinduerne.

Husk bare at sprøjte det på kluden og ikke direkte på skærmen, da du så
risikere at det løber ned i maskinen.

Fra : Flare

Dato : 26-08-03 16:24

> Husk bare at sprøjte det på kluden og ikke direkte på skærmen, da du så
> risikere at det løber ned i maskinen.

Beskader det ikke den beskyttende coating på skærmen?

Mvh
Anders J

Fra : Zulu

Dato : 26-08-03 16:29

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Beskader det ikke den beskyttende coating på skærmen?

Nej, Ajax er ganske fint. Du kan også købe noget dyrt skærmrens, men
forskellen på resultatet er den samme...

Zulu

Fra : Lars ZT Jørgensen

Dato : 26-08-03 20:20

Rengørings væske til at rense med må aldrig indeholde et højt niveau af
alkohol, ingen ammoniak.

Jeg ville aldrig bruge Ajax vindue-rens til en TFT, LCD, DNST etc. skærm.
Jeg vil stadig anbefale propyl alkohol og vand, men også rensevæske til
briller skulle være godt.

Hilsen Lars

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 26-08-03 21:58

"Lars ZT Jørgensen" <larstj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> men også rensevæske til briller skulle være godt.

Ahh... Jeg har da noget rensevæske til briller! Er med på brilleabe-dillen

Men propyl alkohol... er det ikke det samme som kølervæske til biler?

Mvh. Anders Jacobsen
www.ichtys.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 23:27

Anders Jacobsen wrote:

> Men propyl alkohol... er det ikke det samme som kølervæske til biler?

Nej.

Isopropanol/isopropylalkohol = sprinklervæske.

Diethylenglykol (+ vand og lidt andet) = kølervæske.

Fra : Jakob Høppermann

Dato : 26-08-03 22:16

Jamen Lars Isotylpropanol er jo også en alkohol og den blanding du foreslår
er jo 50% alkohol! Det er vildere end tequila og smager nok også klammere
8(

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Jakob Høppermann - Jakob Hoppermann

Fra : Lars ZT Jørgensen

Dato : 26-08-03 22:27

Propyl alkohol er kun 35 % blandet med ½ halv = 17,5% alkohol ikke just
hardcore sprit!

Propyl alkohol bruges til affedtning af sensitive materialer fx. TFT skærm.
Jeg bruger det også til at affedte cpu cores.

Ciao

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 23:41

Jakob Høppermann wrote:
> Jamen Lars Isotylpropanol er jo også en alkohol og den blanding du foreslår
> er jo 50% alkohol! Det er vildere end tequila og smager nok også klammere
> 8(

Man bør absolut ikke drikke isopropanol, det omdannes i leveren til
acetone og kan i ekstreme tilfælde give noget lignende "malerhjerne".