HDD større end den kan formateres til?
Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-08-03 20:47

Hej -

Jeg er ved at ordne en computer for en bekendt.
Han har købt en 180 gb harddisk, men den kan kun formateres til ca. 130 gb.
Han blev fortalt at bundkortet nok ikke kunne klare så store harddiske, og
købte derfor en controller.
Mit umiddelbare gæt var at en bios-opdatering var nok, men bios er nyeste
tilgængelig.

Nogen hints?
Har ikke rigtig rodet med harddisk controlleren da jeg har meget lidt
forstand på disse. :)

Bundkort: Asus p2b-d
Bios: 1014d beta 003

Al konstruktiv feedback modtages med kyshånd.
På forhånd tak!

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-08-03 20:46

"Jonas Delfs" <jonas@NOSPAM.delfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilgængelig.
>
> Nogen hints?
> Har ikke rigtig rodet med harddisk controlleren da jeg har meget lidt

Du manglede kun den vigtigste oplysning:
Hvilket fabrikat er harddisken.
Men så kan i selv finde løsningen i stedet for
Hos harddiskfabrikanten kan i finde et lille program, som kan hjælpe jer.
Det er en utility, som snyder bios, hvorefter hele harddisken kan anvendes.
Læs vejledningen grundigt og bemærk at der ofte er forskel på, hvordan man
skal gøre i forhold til hvilket problem man har. Der findes jo
biosbegrænsninger på flere størrelser, bl.a. 2 gb, 32 gb osv, og hos nogen
er løsningen lidt forskellig, men der bruges den samme utility/program til
det.

Kurt

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-08-03 22:28

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Du manglede kun den vigtigste oplysning:
> Hvilket fabrikat er harddisken.
> Men så kan i selv finde løsningen i stedet for
> Hos harddiskfabrikanten kan i finde et lille program, som kan hjælpe jer.

Det er en Western Digital harddisk - en WD1800JB-00DUA0 med dato-stempel 20
Dec 2002.
Har været inde på http://support.wdc.com/download/index.asp og fundet en
utility ved navn wdnewcfg.exe, men den siger at drevet ikke skal opdateres?
Det var måske slet ikke den?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-08-03 23:48

> [...]
> Har været inde på http://support.wdc.com/download/index.asp og fundet en
> utility ved navn wdnewcfg.exe, men den siger at drevet ikke skal

Nej, det var det ikke.
http://support.wdc.com/download/
Du skal hente Life Guard Tools v10.0, som står øverst under Quick links

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-03 21:44

Jonas Delfs wrote:

> Jeg er ved at ordne en computer for en bekendt.
> Han har købt en 180 gb harddisk, men den kan kun formateres til ca. 130 gb.

Skal han boote fra den eller sidder den bare som "lager"?

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-08-03 22:40

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> skrev i en meddelelse

> Skal han boote fra den eller sidder den bare som "lager"?

Bare som "lager".

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-03 21:53

Jonas Delfs wrote:

> Bare som "lager".

Bruger han Windows XP?

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-08-03 22:49

> Bruger han Windows XP?

Nej, det er en 2000 server.

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-03 22:24

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q305098.asp

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 19:30

formater den i et bundkort der kan klare den, så finder windows hele
harddisken uansset hvor stor bunkortet siger den er.
Det bruger jeg for at sætte 30-40GB hd i ældre bundkort med 8GB-limit
mvh
Bent

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 14:18

Bent (Hobro) wrote:
> formater den i et bundkort der kan klare den, så finder windows hele
> harddisken uansset hvor stor bunkortet siger den er.
> Det bruger jeg for at sætte 30-40GB hd i ældre bundkort med 8GB-limit

Prøv at læse den side jeg har smidt et link til.
Der er _ikke_ 48-bit LBA i Windows 2000 (Server), det kommer først med
SP3 - og man skal slå det til manuelt.

Fra : kim seidelmann

Dato : 04-09-03 11:51

> [...]
> forstand på disse. :)
> jeg har hørt at windows max tager 130 gb da jeg selv har haft problemmer
med min harddisk så jeg delte den op i 125gb og 55gb så kørte det!