MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Problemer med at finde startdiskette hos M~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 24-08-03 00:31

Hej

Jeg har meget svært ved at finde den rigtige startdiskette (eller start-cd)
med formatering-funktion (til at formattere mine harddiske med under boot),
partitionering-funktion (til at dele mine harddiske op i partitioner) i
NTFS-filsystemet hos Microsofts danske og engelske hjemmesider. Jeg er ikke
så god til engelsk).

Jeg ved ikke om man kan få flere funktioner/features i en startdiskette
(eller start-cd) men jeg vil meget gerne have hjælp til at finde disse hos
Microsofts hjemmeside og få nogle links direkte til download af disse
startdisketter (eller start-cd)?

Så takker jeg mange gange for hjælpen.

Jeg forstår ikke hgvorfor man ikke længere kan kopiere disse filer til en
diskette i Windows XP som man kunne gøre i Windows 98/ME under
kontrolpanelet og tilføj/fjern programmer-ikonet under fanebladet kopiering
til startdiskette)..

Jeg har prøvet at formattere en diskette under Denne computer med kopiere
systemfiler markeret men det hjælper ikke for disse filer er nytteløse under
boot til formattering og partitionering.

Under win 98/ME kunne jeg nemt formattere ved at skrive format c:\ og d:\
m.v. og partitionere disse via fdisk.

Nu kan jeg kun gøre det ved at bootere fra Windows XP-installationsCD hvor
man kan partitionere og formattere en harddisk m en det er m eget stort
arbejde når man har mange harddiske for man bliver simpelthen nødt til at
tage jumper´en væk fra harddiskene for at kunne partitionere og formattere
den PLUS at alle andre harddiskes ide-kabler taget fra under processen på
den første harddisk. Og så skal jeg til at fjerne ide-kablet fra første
harddisk og sætte ide-kablet på den anden harddisk og så foretage hele
proceduren med partitionering og formatttteringhelt forfra som skal gøres
hver en for en harddisk...

Jeg vil meget gerne kunne stikke en diskette eller CD i min PC og boote fra
disketten eller cd´en og så efterfølgende kunne partitionere harddiskene og
så formattere dem en for en uden at åbne kabinettet for at rode med jumpere
og ide-kabler imens.. Til sidst kan jeg så installere Windows XP med
installationsCD´en som er en meget god og nem fremgang lgiesom med Win98/ME.

Hjælp mig og mine venner som også har samme problem og som vi meget er
irriteret over det.

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-08-03 01:06

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Win98/ME.

> Hjælp mig og mine venner som også har samme problem og som vi meget er

Du laver et problem, som overhovedet ikke eksisterer.
Nr. 1:
Hvis du vil have startdisketter, uanset windows version, kan de hentes på
www.bootdisk.com
Der skal 6 disketter til.
Nr. 2:
Du har slet ikke brug for dem.
Du skal bare boote på din xp cd. Når du kommer frem til det punkt, hvor du
skal til at installere windows, får du samtidig muligheden for at opdele
harddisken i partitioner. Når du står der vil du se, at lige under punktet,
hvor der står installer windows, står der slet partion eller opret
partition. Det kommer an på, om den er partitioneret i forvejen. Hvis der er
noget på hd i forvejen, så udpeger du den eller de partitioner, som skal
ændres og vælger at slette. Herefter opretter du så den eller de nye
partitioner. Det har aldrig været nemmere eller hurtigere, idet den ikke
først skal undersøge for konsistens osv, som med fdisk.
Bemærk, at det kun er master harddisken, du kan partitionere og formatere
her.
Der er ikke et punkt, som hedder format, men det sker ganske automatisk, når
du er færdig med partitioneringen og vil installere windows. Så starter den
med at formatere det drev, som windows skal ind på.
Når du har installeret windows, så skal du i gang med de ekstra partitioner,
som du evt. har på master hd, samt de øvrige harddiske.
Højreklik på Denne computer og vælg Administrer. Derefter vælger du
diskhåndtering.
Så dukker alle dine drev op ovre i højre side. Det drev, som du vil
partitionere eller formatere, højreklikker du på forneden i højre side, og
så dukker mulighederne slet partition, partitioner, formater m.m. op.
Du kan faktisk sætte den i gang med at formatere flere drev på en gang. Jeg
synes dog, at det så tager noget længere tid, men hvis man alligevel skal ud
og gå en tur, så kan det jo være lige meget. Derudover kan du samtidig med
lave alt muligt andet på computeren.
C-drevet, hvor windows ligger, kan du dog ikke pille ved, da det jo er
systemdrevet. Det skal tages under boot, som jeg har beskrevet.
Ikke et kabel eller nogen som helst jumper er der ændret på.
Prøv det, så vil du opdage, at det er meget nemmere end det var med fdisk.

Kurt

Fra : Masterpuf

Dato : 24-08-03 02:24

> Nr. 1:
> Hvis du vil have startdisketter, uanset windows version, kan de hentes på
> www.bootdisk.com
> Der skal 6 disketter til.

Jeg ved godt hvordan man gør med 1 diskettet med nero.
Men ville det være muligt at lave de 6 disketter om til en boot-cd, og evt
hvordan?

MVH
Masterpuf

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-08-03 09:39

Masterpuf wrote:

> Jeg ved godt hvordan man gør med 1 diskettet med nero.
> Men ville det være muligt at lave de 6 disketter om til en boot-cd,
> og evt hvordan?

Kik længere nede på samme side - link til BartsWay
http://www.nu2.nu/bootcd/

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Leo E

Dato : 24-08-03 11:00

"Masterpuf" <afl@mail.sonofon.dk> wrote in message news:<3f4813a2$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> Jeg ved godt hvordan man gør med 1 diskettet med nero.
> Men ville det være muligt at lave de 6 disketter om til en boot-cd, og evt
> hvordan?
Kan du nøjes med én diskette, der hedder wxpboot?
www.drd.dyndns.org/fr_index.html?/disks.html
og så er proceduren:
Start the computer with your chosen boot disk.
Change to the cdrom drive.
Go into the \i386 directory on the cdrom.
Run WINNT.EXE to begin the install process.