FT:1840 hjælp til tydning
Fra : Bente Aaris

Dato : 24-08-03 00:15

Hej!

Prøver her også.
Er der nogen som kan hjælpe med at tyde flg. ? på:

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01902/01821.tif

(Det er i København Skt. Annæ Vester Kvarter).

Prindsensgade 373 2.sal til venstre i ?

Hos familien Marie Brock -

Rasmine ? (hvad er hendes efternavn) 18 år hendes datter.
(Rasmine blev f. og døbt på Den Kgl. Fødselsstiftelse, og som bekendt blev
faderens navn
ikke oplyst).

(Hendrik Graae (brugte Brock) 4 år er min tipoldefar).

Jeg kan ikke med alle gode viljer her finde ud af det.
Indtasterne af FT: på DDA har i 1834 tydet det til Comsemale
og i 1845 Consemale.
Men jeg finder ikke nogen andre personer med de navne i hele verden.

Takker så meget til den som kan.

Venlig hilsen
Bente Aaris
OSLO

Fra : Tom Stryhn

Dato : 24-08-03 00:30

Her har du hende i en 1845 udgave

Kilde: FT-1845
Navn: Rasmine Consemale Brock Køn: K
Alder: 22 Civilstand: Ugift
Erhverv: Tjenestepige
Fødested: København
Sogn: Øster Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København Stednavn: København Øster Kvarter
Matr.nr/adresse: Holmensgade No. 238, stueetagen
Antal familier/hus: 1
Indtastningsnr: C4625 Løbenr.: 6718

Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 21.08.2003

Fra : Bente Aaris

Dato : 24-08-03 11:08

Til Tom,

Takker så meget, men den har jeg jo, det er tydningen af hendes efternavn
i FT:1840 jeg ikke kan.

Med venlig hilsen
Bente

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 24-08-03 09:05

Hej Bente,

Du mangler vist lige svar på en enkelt ting:

> Prindsensgade 373 2.sal til venstre i ?

Sidehuuset.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bente Aaris

Dato : 24-08-03 11:18

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i melding
> Hej Bente,
>
> Du mangler vist lige svar på en enkelt ting:

> Sidehuuset.

Takker, det er hvad andre også får det til, men jeg søger endnu
bud på hendes efternavn; som en og jeg selv med gætter ant. kan være
udenlandsk,
hvilket Marie Brock ikke har fattet et bip af og stavet det som hun hørte
det.

Med venlig hilsen
Bente

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 24-08-03 20:24

On Sun, 24 Aug 2003 01:14:30 +0200, "Bente Aaris" <benaaris@online.no>
wrote:

> [...]
>
>Jeg kan ikke med alle gode viljer her finde ud af det.
>Indtasterne af FT: på DDA har i 1834 tydet det til Comsemale

Jamen der kan da vist godt stå Consemale, såvidt jeg kan se, og hvis
man opfatter "krussedullen" ovenover "n" som en tilfældig streg.

>Men jeg finder ikke nogen andre personer med de navne i hele verden.

Det kan jo være opfattet eller stavet forkert.
Eller navnet er virkelig uddødt.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 24-08-03 20:29

Hvad med Consuelo? Det er i hvert fald et rigtigt navn.

Mvh Hedvig

Fra : Bente Aaris

Dato : 26-08-03 20:11

Takker for alle forsøg, det nærmeste jeg kommer er Crismale, så det må nok
forblive i det uvisse.

Mvh
Bente Aaris

"Bente Aaris" <benaaris@online.no> skrev i melding