Att: KatjaStrofen
Fra : Jesper Laursen

Dato : 23-08-03 20:42

Hej !

Hvad mener du der er galt med at handle hos Ib i Fyns Fulge og
Akvariecentrum ???

Jeg har selv handlet der i 6 år nu og har absolut ingen
finger at jeg kan sætte på butikken eller deres fisk m.m.

han er da den mest seriøse akvarieforhandler der er i Odense.

De andre STORE butikskæder vi har her i byen er da lige til at kaste op over
med deres Uviden og dårlige fisk, her i blandt mener jeg Dyrehandlen
i Rosengårds Centeret, Pet world, Maxi Zoo, Bonnie "DYRE"handel
der kan man da snakke om skod butikker.

Deres akvarier bugner med døde fisk hvis man kommer hos dem
først på formiddagen, inden de får skummet dem op af akvarierne,
hvis de i det hele taget gør det.

De unge mennsker der ofte står i deres butikker aner ingenting om
akvariefisk m.m.
Maxi Zoo havde for nogle uger siden en annonce i Ugeavisen, med 20% rabat på
deres
fisk om Torsdagen, på annoncen var der afbilledet en Saltvandfisk, for sjov
tog jeg derud
og spurgte den unge mand bag disken om jeg ikke kunne købe 5 af disse fisk
fra annoncen,
og viste ham samtidigt billedet af fisken, han brugte 15 min. på at finde ud
af at det var en fisk de slet ikke havde, hvilket jeg jo godt viste, men det
er da til at kaste op over ik' ?

Jeg ved godt at forretningen nede ved Fyns Fulge og Akvariecentrum ikke er
særlig fancy
men til gengæld er deres fisk/varer billigere og i mine øjne er kvalliteten
i top.

Jeg glæder mig til at høre hvad dårlig erfaring du har med Fyns Fulge og
Akvariecentrum

Jeg vil da gerne høre hvis der er andre der har dårlige erfaringer
med Fyns Fulge og Akvariecentrum, for hvis i er mange der har noget at pege
på dem,
så kunne det da være jeg skulle prøve at handle et andet sted fremover

Hilsen Jesper

Ps. Jeg har ingenting med forretningen at gøre, det er min egen erfaring og
mening jeg gi'r her.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 23-08-03 21:07

"Jesper Laursen" <jesper@laursen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !

Hej - bryder mig ikke lige just om.. at få indlæg stemplet til mig.. er det
min mening som det eneste du ønsker, kan du skrive direkte til mig. - men nu
tager vi den herfra alligevel

> Hvad mener du der er galt med at handle hos Ib i Fyns Fulge og
> Akvariecentrum ???

Jamen det skal jeg da gerne komme ind på.

> han er da den mest seriøse akvarieforhandler der er i Odense.

Der er vi så langt fra enige

> [...]
> særlig fancy
> men til gengæld er deres fisk/varer billigere og i mine øjne er
Punkt et er de langt fra billige, sidst jeg var dernede kiggede jeg
regnbuer - der lå de ca 50 % over prisniveauet på fyn. punkt 2 - er
kvaliteten umiddelbart hverken bedre eller dårligere end hos andre
forhandlere..

Punkt tre.. er det dybt ubehageligt at gå ind i butikken, fordi der skal
ligge en stor schæfter når du kommer ind af døren - plus.. der altid er et
rend omme i deres baglokale af suspekte personer.

> Jeg glæder mig til at høre hvad dårlig erfaring du har med Fyns Fulge og
> Akvariecentrum

Jamen de kommer så her nu.
Lad os tage udgangspunkt i.. at Ib siger i tv - det er hysteri, at sige der
er problemer med papegøjecichliden.

eks. 2 - jeg ringede rundt til akvariebutikkerne i odense her for 14 dage
siden.. skulle have fat i nogle nanochomis tranvestitus - får fat i Ole -
som ikke kender fisken, alligevel er han i stand til at sige.. at hvis de
ikke har den.. så er der INGEN på fyn der har den.. - og hvis de ikke kan
skaffe den... så er der INGEN i DK der kan skaffe den.. - hvilket er noget
fis.. - desuden havde kåre den ude i dyrenes supermarked. - Ole måtte dog
også upse lidt.. da jeg spurgte om de da ikke købte fisk af private.. -
opdræt osv.. jow.. det gjorde de da.. om det så ikke galt andre
forretninger.. jow.. det måtte det nok. - ergo - han antager jeg er komplet
idiot.. ved at fyre sådan nogle løgne af.. - punkt to - han taler faktisk
nedsættende om de andre butikker.. skønt han ikke engang selv aner hvad
fisken er for en.

- for et par år siden.. skulle jeg købe en pumpe derinde - han ville stort
set ikek sælge mig den.. før jeg blev så gal at jeg sagde.. jeg kunne da
også bare købe den et andet sted. - hans argument var.. at jeg skulle bruge
en med TO udgange - selvom jeg bare skulle bruge en med EN - til at klække
artemia med. - artemia koster btw ca dobbelt så meget derinde også.

Et helt andet eksempel er.. at jeg for et godt stykke tid siden fik en
længere forklaring omkring betta splendens CT - omkring hvor svære de var at
få fat på og hvor enormt svære de var at opdrætte.. - hvilket også er noget
dyt.. - CT er ikke sværrere at opdrætte end den alm eller HM osv.

> Hilsen Jesper

Katja
Derfor har jeg altid en rigtigt dårlig smag i munden.. når jeg hører dem
omtalt.. især som et seriøst foretagende..

Problemet er dog primært.. at det er det eneste sted på fyn, hvor der er et
ordentligt udvalg af cichlider. - kan dog glæde mig over.. et nyt sted er
ved at dukke op.

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-08-03 22:55

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
> siden.. skulle have fat i nogle nanochomis tranvestitus - får fat i Ole -
> som ikke kender fisken, alligevel er han i stand til at sige.. at hvis de

Omtalte Ole er IKKE samme som undertegnede

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Jesper Laursen

Dato : 23-08-03 23:12

Hej igen !

> [...]
det
> min mening som det eneste du ønsker, kan du skrive direkte til mig. - men

Tro mig !!! Jeg stempler ikke folk, og jeg dømmer dem heller ikke
modsat visse andre, jeg gi'r alle en chance, osse selv om de virker suspekte

Men det er nu svært at spørge andre når nu det lige var dig
der skrev, at du ikke brød dig om forretningen.

> [...]
> regnbuer - der lå de ca 50 % over prisniveauet på fyn. punkt 2 - er
> kvaliteten umiddelbart hverken bedre eller dårligere end hos andre

Snak med ham om prisen, han er en af de "små" forhandlere der er villig
til at forhandle om prisen, kontra de store kæder, hvor prisen bare er fast
no matter what !

> Punkt tre.. er det dybt ubehageligt at gå ind i butikken, fordi der skal
> ligge en stor schæfter når du kommer ind af døren - plus.. der altid er et
> rend omme i deres baglokale af suspekte personer.

Dyr hører til i en dyrehandel, oss' hunde
At der kommer nogle mennekser i butikken DU ikke bryder dig om
gør vel ikke hans varer ringere af den grund.

> [...]
> en med TO udgange - selvom jeg bare skulle bruge en med EN - til at klække
> artemia med. - artemia koster btw ca dobbelt så meget derinde også.

Du har jo sikkert spurgt hvad der har været bedst til formålet, og han har
så nok
ud fra sin egen erfaring prøvet at forklare dig, at den med 2 nok var den
bedste til formålet.
Det er da ikke noget at blive gal over.
Så kunne du jo bare ha' sagt
Go'daw, jeg vil gerne købe den pumpe med EN udgang. Og så havde han nok
sagt, ja tak ellers andet. Og så var den handel ud af verden. og ingen sure
miner der.

Det med opdræt af de fisk du har skrevet, vil jeg ikke gøre mig klog på
da jeg ud fra navne, ikke kender nogle af fiskene.

Jeg skal ikke sidde her og pådutte dig eller andre folk til at handle et
sted de ikke vil.
Men jeg syntes det er nogle tynde argumenter du har for at sidde og nedgøre
en butik
i et offentligt forum.

Jeg kunne forstå hvis de havde snydt dig eller solgt dig dårlige varer
men det lyder mere som om det er menneskerne i butikken du har noget imod
end butikken i sig selv.

Det var så bare min mening !

Take it, or leave it.

Med venlig hilsen Jesper

Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-08-03 08:19

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-08-03 08:46

> [...]
fisk -
> det er i følge min overbevisning etisk ukorrekt - og jeg har ret til at

Naturligvis, det har vi alle, men det har igennem årene undret mig såre, at
de mennesker/grupper, der taler højest om dyrevelfærd og dyrebeskyttelse,
sjældent giver menneskevelfærd samme opmærksomhed. Den sædvanlige
begrundelse for dette plejer at være at dyrene ikke kan tale for sig, det
kan menneskene. Sludder, siger jeg, mange af de svageste kan netop ikke tale
for sig.
Dette er ikke rettet mod dig, Katja. Du gav tilfældigvis blot den relevante
trigger

Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-08-03 11:15

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

LOL glemte forresten at nævne at man fodrer tropheus med røde myg hos IB..

Ved selvfølgelig ikke om de er stoppet med det, men det har de gjort, jf.
givet forkert fodervejl.

katja

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-08-03 21:19

> [...]
> finger at jeg kan sætte på butikken eller deres fisk m.m.
>
> han er da den mest seriøse akvarieforhandler der er i Odense.

Helt enig. Ib er ikke så strømlinet, men fisk og priser ser man vist ikke
bedre.
Den på Knullen (Allerup?) er også god.

Fra : Plesner

Dato : 24-08-03 00:08

> han er da den mest seriøse akvarieforhandler der er i Odense.

Det behøver jo ikke betyde, at han er værd at handle hos !? At noget er det
mindste onde gør det jo ikke nødvendigvis godt.

plesner

Fra : Carsten Jensen

Dato : 24-08-03 09:27

Jeg er startet med akvarie igen i januar efter 20 års pause. Jeg har nået at
købe fisk og planter i de fleste butikker i Odense. Nu et halvt år efter
skulle jeg af med nogle fisk for at prøve bla. chiklider. Fyns fugle.. og
Allerup var de eneste der ville tage mine "gamle" fisk i bytte. Jeg smider
ikke fisk i skidtspanden så nu har jeg kun 2 butikker at handle i. Ved Fyens
... fik jeg en god forklaring om de fisk som jeg kunne have i sammen med dem
jeg ville beholde. Butikken er ikke pæn, men hvad betyder det nu fiskene er
i mit akvarium og har det godt fordi jeg fik en ordentlig forklaring ? Maxi
zoo har trådaljer på deres planter og døde fisk i akvarierne hver gang jeg
har været der. Dyrenes er en pæn butik,men vil heller ikke tage fisk retur
og da jeg ville købe et par bosmani kunne jeg ikke få dem for "de var kun
til udstilling".

Carsten

Plesner <you@wish.net> skrev i en

Fra : Aardvark

Dato : 24-08-03 12:03

"Jesper Laursen" <jesper@laursen.mail.dk> wrote in

> Hej !
>
> Hvad mener du der er galt med at handle hos Ib i Fyns Fulge og
> Akvariecentrum ???

Der er..rimelig meget galt...og især er det de suspekte personer i
baglokalet som også gør mig nervøs når jeg er der...ligeledes de
personer som betjener dig...det er ikke altid en fast person man kan
genkende..
Når man så endelig spørger til nogle fisk, får man forkert råd og
vejledning.

> [...]
> Dyrehandlen i Rosengårds Centeret, Pet world, Maxi Zoo, Bonnie
> "DYRE"handel der kan man da snakke om skod butikker.

Enig, de andre butikker er også ren røv...især de 2 nye..Pet World og
Maxi...aldrig har jeg set så dyre fisk før....
Dog er ham i Allerup meget fair...men har lidt et problem med at alle
hans tilvoksede akvarier...ligner lidt noget roderi når man skal kigge
efter fisk..plus skiltene ikke passer (går de sgu heller ikke hos nogen
af de andre..).

> [...]
> finde ud af at det var en fisk de slet ikke havde, hvilket jeg jo godt
> viste, men det er da til at kaste op over ik' ?

Enig, de er sgu også nogle amatørnisser...Kan godt være de har 20% på
fisk om Torsdagen, men priserne er så bare 20-30% over priserne andre
steder...så det passer vel...

Fra : Jesper Laursen

Dato : 28-08-03 14:49

Hej !

Undskyld jeg først svarer nu, har været væk
fra byen et par dage.

> [...]
> genkende..
> Når man så endelig spørger til nogle fisk, får man forkert råd og

Hvad gør en person suspekt ?

Er det tøjet ? det kan der gøres noget ved, hvis de skal ligne dukker som i
de andre
butikker rundt om i landet. og ikke sig selv.

Er det udseenet ? Det bestemmer man desværre ikke selv !

Eller er det fordi i måske er snæversynet ?

Det er jo en dyrehandel du befinder dig i, ikke et værtshus med hærdebrede
rockere
hvorfor skulle man være bange for folk i en dyrehandel, bare fordi de ikke
lever op til
jeres forventninger om hvordan en fiske-ekspedient skal se ud ???

At du ikke bliver ekspederet af samme person hver gang du er dernede, kan
vel heller ikke
være afgørende for om en butik er god eller dårlig,
Det går da meget godt for Bilka, og der bliver du bestemt ikke ekspederet af
samme person hver gang,
og deres råd og vejledning er da osse lidt ud i luften.

Det med råd og vejledning vedr. fisk, kan jeg ikke nikke genkende til
tværtom, jeg har fået en ganske god og fin service dernede fra alle de gange
jeg har handlet der.

Det er jo oss' et spørgsmål om hvordan man SELV går til folk, for så at få
den
positive respons ik' ?

Og så kan jeg da godt fortælle jer, at det var da ikke én person i en butik
der skulle holde mig fra at handle der, hvis deres priser/varer ellers var i
orden
Hvis det var tilfældet, så kan man da kun være snæversynet.

Med Venlig Hilsen:
Jesper

Fra : KatjaStrofen

Dato : 28-08-03 19:29

"Jesper Laursen" <jesper@laursen.mail.dk> skrev i en meddelelse
[snip] En masse personligt sludder [Snap]

Det handler ikke om at vi ønsker duller og dukker til ekspedienter - det
handler om, at man ønsker folk ser ordentligt ud - dvs. har været i bad, har
rent tøj på, og har fået redt håret incl barberet sig. [ ja ingen siger folk
ikke må have skæg] - det handler om at man ikke ser alkoholiseret ud. -

Det handler ikke om at folk vejer 10 kilo for meget eller andre latterlige
krav.

Så det handler ikke om vi er snævertsynede, det handler om, hvad man kan
forvente når man kommer ind i en butik, nemlig at folk ser ordentlige ud -
altså præsentable.

Jeg har ikke noget problem med forskellige ekspedienter - men nu svarede du
så også på Aards indlæg, selvom du formåede at skrive at VI var
snævertsynede.. op til flere gange..

Katja
Husk lige på vi alle har ret til forskellige meninger - du spurgte selv om
min.. - og jeg har ikke kaldt dig snævertsynet, dum, inkompentent osv.. - så
hold lige tonen ordentlig.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 29-08-03 20:49

Jeg syntes i er hårde. Jeg har handlet der i dag og fået super god service.
Jeg købte 4 par chiklider for 14 dage siden og den ene han var dø. Jeg tog
også et par blå regnbue fisk og 5 stk flydende ræve med derned. De tog alle
mine fisk (som alle andre i Odense -allerup ikke vil). Jeg skulle ikke
betale for den nye han og fik ½ af prisen da jeg købte. Konen var med og vi
kikkede i alle akvarier og så ikke en dø fisk. Den ene ekspedient gik rundt
med en grå jaco på skulderen og hunden lå på gulvet. Det var lige som at
være i en dyrehandel og ikke et klinisk supermarked som vi har nok af i
byen. Jeg har kun Fyens og Allerup tilbage at handle i. Det kan godt være at
deres folk ikke er kønne, men de giver svar når man spørg og hvis de ikke
ved det er de ikke bange for at spørge en der ved det. I supermarkerne får
du det svar som ekspedienten mener du vil have for at købe noget mere.

Carsten

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-08-03 21:00

Den ene ekspedient gik rundt
> med en grå jaco på skulderen og hunden lå på gulvet.
så var det dig der kom ind med en bærepose da jeg stod og kigge på discus
, og jacoén hoppede over på min skulder da Ole fangede neon til mig, det
var sgu hyggeligt

Det var lige som at
> være i en dyrehandel og ikke et klinisk supermarked som vi har nok af i
> byen. Jeg har kun Fyens og Allerup tilbage at handle i.

Helt enig

> [...]
> ved det er de ikke bange for at spørge en der ved det. I supermarkerne får
> du det svar som ekspedienten mener du vil have for at købe noget mere.

Helt enig igen

mvh

Thomas Jensen

Fra : KatjaStrofen

Dato : 30-08-03 08:08

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes i er hårde.
Jeg er måske hård ja.

Jeg har kun Fyens og Allerup tilbage at handle i.
Se du har også kriterier for hvor du vil handle.
Forhåbentlig også andre end at de blot ikke vil tage dine brugte fisk.

Det kan godt være at
> deres folk ikke er kønne,
Nu nævner jeg igen det handler ikke om hvordan de ser ud fra naturens side -
men det handler om hvorvidt de er præsentable - det kan man godt være,
selvom man har briller, en abnorm næse eller vejer 20 kilo for lidt/for
meget.

I supermarkerne får
> du det svar som ekspedienten mener du vil have for at købe noget mere.
LOL - det er desværre også gældende mange andre steder end i supermarkedet -
tror det eneste sted jeg har fået et klart afslag i en dyrhandel var i
bonnie butikken i tarupcenteret. - hvor jeg for mange år siden ville prøve
at starte med cichlider. - og da han hørte hvad jeg havde i baljen.. var det
så, han ikke ville sælge mig de cichlider jeg naivt stod og pegede på.

Jeg har ikke oplevet nogen form for brugbar vejledning hos IB - det kan da
skyldes flere ting, at de ikke ved noget om det jeg spørger om, at
spørgsmålene måske er for svære osv.

Jeg kan bare sige, at den opførsel jeg har oplevet dernede er nok til jeg
siger - NEJ.. der er andre butikker jeg hellere vil støtte. - Jeg kan ikke
forstå folk kan fare sådan i flint over det, især når I andre selv indrømmer
blankt, at der er steder I ikke vil handle. - men jeg kan selvfølgelig lege
Jesper Laursen og starte et indlæg "Att NAVN" - og forlange en længere
uddybende forklaring på hvorfor i ikke vil handle der.. for derefter at
bruge ord som snævertsynede. - men det vælger jeg nu ikke.. - synes det er
fair nok, man foretrækker at handle forskellige steder. - ellers ville der
jo kun være 3 butikker at vælge imellem.

Katja

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-08-03 08:38

> Jeg har ikke oplevet nogen form for brugbar vejledning hos IB - det kan da
> skyldes flere ting, at de ikke ved noget om det jeg spørger om, at
> spørgsmålene måske er for svære osv.

Der har jeg bestemt oplevet at Ib er god.
Han har flere gange sagt jeg ikke skulle købe nogle ting jeg ville, og så
anbefalet mig andre og billigere ting.

Fx da jeg ville have cichlider, skulle jeg bruge en masse sten.
Jeg var klar til at købe lavaasten hos ham til den store guldmedalje, men
han sgade det ville være dumt, jeg skulle bare smutte ud til en landmand og
finde nogle flotte sten som der var smidt væk fra marken.

Dette resulterede i (synes jeg) et flot og alsidigt akvarie.

Da jeg skulle bruge noget filtermateriale, sagde han at det som eheim
anbefalede til "kurv 2" var for dyrt, og solgt mig så noget til ca 1/3 del
af prisen.

Så jeg synes at jeg har haft god nytte af Ib´s vejledninger, men kan
selvfølgelig ikke sige dig imod, da du tilsynedladende har haft nogle andre
oplevelser.

mvh

Thomas Jensen

Fra : Simon Rasch

Dato : 31-08-03 23:48

> Da jeg skulle bruge noget filtermateriale, sagde han at det som eheim
> anbefalede til "kurv 2" var for dyrt, og solgt mig så noget til ca 1/3 del
> af prisen.

og det er sikkert også det bedste råd han kunne give dig. Det kan så også
være af betydning, at han måske ikke tjener ligeså meget på Ehim som på
alternativet, da Eheim også er temmelig dyrt i indkøb ?

/Simon

Fra : Leif Jensen

Dato : 01-09-03 06:35

"Simon Rasch" <simon.hansen@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> og det er sikkert også det bedste råd han kunne give dig. Det kan så også
> være af betydning, at han måske ikke tjener ligeså meget på Ehim som på
> alternativet, da Eheim også er temmelig dyrt i indkøb ?

<ironi>
Ja, man skal passe på disse grimme, fæle, onde akvariehandlere, de er kun
ude på en ting, nemlig at snyde dig og score kassen.
<ironi>

"Luffe"

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-09-03 07:52

Det kan så også
> være af betydning, at han måske ikke tjener ligeså meget på Ehim som på
> alternativet, da Eheim også er temmelig dyrt i indkøb ?

begge ting var fra eheim

mvh

Thomas Jensen

Fra : Simon Rasch

Dato : 01-09-03 11:26

> begge ting var fra eheim

Fint nok. Min tanke var også bare, at man skal tage mod al den rådgivning
man kan få, med sund skepsis...

/Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-09-03 15:57

Simon Rasch wrote:

> og det er sikkert også det bedste råd han kunne give dig. Det kan så
> også være af betydning, at han måske ikke tjener ligeså meget på Ehim
> som på alternativet, da Eheim også er temmelig dyrt i indkøb ?

Det er vel også dyrt i udsalg, så mon ikke man beregner samme avanceprocent
uanset mærke. Det gjorde man i hvert fald, da jeg var i branchen (dobbelt op
+ moms).

vh
Jan

Fra : Simon Rasch

Dato : 01-09-03 19:13

> [...]
avanceprocent
> uanset mærke. Det gjorde man i hvert fald, da jeg var i branchen (dobbelt

Det er muligt. De grossistpriser jeg har set på Eheim er så høje, at man
flere steder ganger indkøb u moms med 1,6 for at få salgspris m moms. Det
kan selvfølgelig være at nogen køber det billigere i udlandet, eller har
særaftaler. Såvidt jeg ved er det kun Eldorado, der forhandler Eheim engros.

/Simon

Fra : Brian C

Dato : 14-09-03 18:47

bare lige et spørgsmål?

er det den der ligger på hjørnet Nyborgvej/Palnatokesvej i Odense

Brian

Fra : Simon Rasch

Dato : 15-09-03 11:40

> bare lige et spørgsmål?
>
> er det den der ligger på hjørnet Nyborgvej/Palnatokesvej i Odense

mener du Eldorado, for det ligger i 6100 Haderslev

/Simon

Fra : Raptor

Dato : 15-09-03 12:00

Nej

Nyborgvej 48, odense på fyn

Brian

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-09-03 12:17

"Raptor" <Bcon_8@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> Nej
>
> Nyborgvej 48, odense på fyn

Krak.dk siger at det er Fyns Akvarie Centrum som ligger på Nyborgvej 48.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Simon Rasch

Dato : 16-09-03 00:17

> Krak.dk siger at det er Fyns Akvarie Centrum som ligger på Nyborgvej 48.

......og de har sikkert et reklameskilt hvor der står Eldorado på.....

...og hvis det er det med avancen du mener (Brian C), så er det ikke den på
fyn jeg har i tankerne

vh
Simon

Fra : Brian C

Dato : 14-09-03 18:51

Mens jeg arbejdede i denne branche, brugte men begreberne høj og lav-avance
varer, og mærkevarer de var for det meste... ja gæt lav-avance. og derfor
skulle der sælges mest af de andre (ind imellem) skod varer, udenat påstå at
det er gældende i dette tilfælde

Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-08-03 19:00

KatjaStrofen wrote:

> Det handler ikke om at vi ønsker duller og dukker til ekspedienter -

Jo vi gør!

vh
Jan

Fra : Simon Rasch

Dato : 31-08-03 23:49

> Jo vi gør!

griner

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-08-03 20:00

> Hvad mener du der er galt med at handle hos Ib i Fyns Fulge og
> Akvariecentrum ???

Ingen problemer med Ib, men Ole er sgu lidt træls.

> Jeg har selv handlet der i 6 år nu og har absolut ingen
> finger at jeg kan sætte på butikken eller deres fisk m.m.
>
> han er da den mest seriøse akvarieforhandler der er i Odense.

Ja igen er jeg enig når det handler om Ib.
Har handlet der i 4 år.

> [...]
> med deres Uviden og dårlige fisk, her i blandt mener jeg Dyrehandlen
> i Rosengårds Centeret, Pet world, Maxi Zoo, Bonnie "DYRE"handel

Jow jow

> [...]
> særlig fancy
> men til gengæld er deres fisk/varer billigere og i mine øjne er

Synes ikke de er billigere, er ligeglad med butikkens udseende, og kan godt
lide hunden :)

> [...]
pege
> på dem,
> så kunne det da være jeg skulle prøve at handle et >andet sted fremover

jeg fik at vide idag af Ole at mit vand var så dårligt at jeg ikke burde
putte fisk i det.
Dette skete i forbindelse med jeg skulle af med 6 store scalarer, som han så
ikke ville give noget for pga det vand.
Han tog prøven fra den sidste pose jeg tog, hvor der pga meget jagt på en ål
var kommet en del bundslam med. (skulle rense akvarie, så der var ikke så
meget vand tilbage).
Dvs jeg kunne snyde ham hvis jeg ville, ved at tage postevand og tilsætte
lidt aquasafe.
Da jeg fortalte ham jeg lige havde puttet 4 balihajer i fra deres butik,
sagde han det kunne han ikke forstå, da fisk der kom i det vand ikke ville
overleve, og mine 6 scalarer burde ikke overleve i 1 uge.

Jeg handler gerne med Ib, men Ole gider jeg ikke mere.
Men kørte til Allerup idag, flink mand, vidste noget om tingene, bla
frarådede han mig at købe nogle maller, da de planter jeg lige havde valgt,
var de meget glade for.
Fik nogle planter til en god pris synes jeg.

> Hilsen Jesper

Mvh

Thomas Jensen

Fra : KatjaStrofen

Dato : 28-08-03 08:01

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> overleve, og mine 6 scalarer burde ikke overleve i 1 uge.
>
> Jeg handler gerne med Ib, men Ole gider jeg ikke mere.

Hmm.. synes noget går igen...
Må erkende jeg har aldrig handlet med IB himself - det er stort set altid
Ole - og engang imellem en af de suspekte mennesker i baglokalet.

Problemet er jo netop.. at man skal stå og lægge øre til alt sådan noget
vrøvl.. når man kommer ind i butikken.. - ekspedienten er den kontakt
butikken har til omverdenen - og jeg vil også sige, det er Ole jeg har de
største problemer med. - og nok også primært derfor jeg vælger ikke at
handle der.

Jeg mener dog stadig ikke hunden bør være løs i butikken.. - og slet ikke
når der er tale om en stor schaeffer.

Katja

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-08-03 20:50

Vil lige sige jeg trækker min udtalelse tilbage om Ole.
Mine scalarer fik jeg mønt for idag, da de havde overlevet.
Han gav rigtig fin service idag, og god info og discus som jeg overvejer at
købe.

Så jeg har nu intet at udsætte på biksen

mvh

Thomas Jensen

Fra : Aardvark

Dato : 30-08-03 12:03

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in

> [...]
> Han gav rigtig fin service idag, og god info og discus som jeg
> overvejer at købe.
>
> Så jeg har nu intet at udsætte på biksen

Kan jo være de læser med hér hehehe...Man kan kun håbe..

/Aard

Fra : Ib Madsen

Dato : 31-08-03 19:23

"Jesper Laursen" <jesper@laursen.mail.dk> wrote in message
> [...]

> Hilsen Jesper
>
> Ps. Jeg har ingenting med forretningen at gøre, det er min egen erfaring

begin 666 ~$SVAR.doc
M"4EB($UA9'-E;@``````````````````````````````````````````````
M````````````"0!)`&(`( !-`&$`9 !S`&4`;@```"P/5 ````$``( !``"
M$P````$``( !``" *@````$``( !``" \P````$``( !``" N0$````"``!7
;`0``N L````"``!7`0``N0L```$``( !``"
`
end

Fra : Ib Madsen

Dato : 01-09-03 21:21

Hej alle sammen det er dejligt med et spark bag i - hvis man vel og mærke
fortjener det.

Først papegøjefisken: Desværre klippede TV2, det væsentligste væk.

Jeg er imod at gøre fisk fortræd, og kunne ikke finde på, at sælge glasfisk
hvori der er sprøjtet farve ind i. Det er bare for meget. Men papegøjefisken
hvem ved noget om den?? Gør i, gør Dyrenes Beskyttelse nej vel ? ingen ved
hvordan den er lavet. Jeg mener det er en krydsning eller et specielt opdræt
af Rød djævel Ciklide, da de ligner utroligt meget. Hvis papegøjefiskene
lider eller bliver lavet på en svinsk måde, ville jeg selvfølgelig ikke
sælge dem. MEN kom med beviserne så ok. Men ingen ved noget endnu. De fleste
fisk der sælges i forretningerne er opdrættet specielt til det formål at
sælge dem. Skal vi lade være med at lave fisk, og kun fange i naturen??

Nej vel. Etik er et stort spørgsmål. Hvad med hunde, fugle, katte, grise,
heste, orkideer, dyreparker.

Jeg vil desuden herunder prøve at besvare de væsentligste punkter I er
kommet med.

Fancy butik: nej vel, jeg har prøvet forgæves af få ejendommens ejer til at
gøre noget ved facaden i de sidste 5 år. Der er nu kommet en ny ejer som
desværre har givet for meget for ejendommen, men de har lovet at der skal
ske en forbedring. Indvendig er vi i gang med renovering. Der er ingen tvivl
om, at jeg bør have en større forretning, og leder hele tiden, jeg vil gerne
op på 400-500 akvarier.

Priser (regnbuer mv.) : Der er selvfølgelig forskellige størrelser og
indkøbspriser på fisk, og derfor kan priserne være forskellige fra butik til
butik, Jeg regner mig dog for den billigste. Hvis der er priser kunderne
mener er for høje, plejer de at sige det.

HUND: Er der bare enkelte der ikke kan lide hunden, skal den ikke være der.

Fra 01-09-03 er den ikke i butikken mere.

Suspekte personer/KUNDER: Den bed. Mine kunder er altid velkommen til at
komme ind bag ved og få en tår kaffe, og det gælder alle. Jeg har fulde
kunder, jeg har rockere som kunder, jeg har kunder i kørestole, jeg har
beskidte kunder, jeg har kunder som lugter godt, OG ALLE er velkommen hvis
de opfører sig ordentligt. Husk de fleste kunder har en stor viden om fisk,
og vil gerne hjælpe og blande sig. Det er jo det der gør hobbyen spændende.
Jeg kan selvfølgelig ikke følge med i alt hvad der bliver sagt, og jeg kan
jo ikke sige om der er kunder som har blandet sig på en forkert måde. Og
lige til sidst, det har været svært at se hvem der høre til forretningen.
Men dem der har været der inden for det sidste kan se vi har fået ens
T-shirt på. Håber det hjælper på misforståelser.

Nonochromis Tranvestitus: Vi kan ikke vide alle navene på alle de fisk der
er, men vi kan undersøge det hvis vi ikke kender navnet. At min ansatte
påstår at hvis vi ikke har fisken er der ikke andre der har den er
selvfølgelig noget vrøvl, alle kan have den og skaffe den. Hvis ordene er
faldet sådan beklager jeg meget og vil selvfølgelig tage det op med ham. Vi
ønsker ikke at sætte andre I dårligt lys.

Alle forretninger inkl., min egne - er jo nogle gange selv uden om at få
kritik, og det er i orden hvis den er berettiget!!!.

Betta Splendens: der må være en misforståelse, vi har altid Betta Splendens
på lager, og der er meget nemme at opdrætte. Så ??????? og det ved alle i
butikken.

Enkelte arter af betta kan være svære at få fat på, jeg bestiller hver gang
men får dem sjældent.

Svar på hård kritik:

Citat:

Manden sælger diverse indsprøjtede fisk : GØR VI DET ? tager du alt hvad de
siger i TV for gode varer.

Kalder vi seriøse akvarister for hystader ???

Vi ved ikke alt og har aldrig påstået dette, men vi har en stor erfaring
inden for

Akvariehobbyen, og lærer hele tiden noget nyt.

Dette er en useriøs hård kritik og jeg håber du kommer ned i butikken så vi
kan snakke om dine problemer med os.

Citat: Udvalgsmæssigt - har de ikke noget er der interessere mig: Jeg ved
ikke om du er fiskekunde eller hvad , men vi har et af Danmarks største
udvalg i fisk, og hvis der er noget vi ikke har, prøver vi at skaffe det.
Desuden forventer vi en udvidelse af ciklideafdelingen.

Lister på fisk som kan skaffes findes hos en af mine leverandører se på:
Aquaimporten.dk.

Røde myg: Vi fodre ikke tropheus med røde myg.

Jeg kender dog en rigtig god og stor opdrætter, som gør det uden problemer
også med dafnier ???

Jeg hørte for mange år siden at det ikke var godt at fodre tropheus med røde
myg, og stoppede med det, som næsten alle andre. Men hvor kommer det fra,
og er der belæg for ikke at fodre så afvekslende som muligt. Selvfølgelig
kan fisk ikke tåle pludselig at få røde myg, hvis de kun har fået grøntfoder
hele livet.

Skilte og priser: Der er vi godt nok ikke gode og har aldrig været det. Der
er for dårligt, at kunderne ikke kan se priser og navne på fiskene. Jeg kan
oplyse at jeg

fra den 25/8 og fremefter vil være det meste af tiden i forretningen, og er
i gang med at ændre på dette med priser og skilte. Desuden vil vi prøve at
det mere overskueligt, så fiskene ikke er så blandet i akvarierne. En reol
til ciklider med 15 x 130 liters akvarier bliver sat senere på året, og jeg
vil prøve at få endnu større udvalg hjem.

Jeg håber at have besvaret jeres punkter.

Lidt om episoder :

De fleste ved at børnene for er en pose slik når de er inde i forretningen.

En dag gav jeg en lille pige en pose slik, hvorefter moderen skældte mig
sønder og sammen for hendes lille pige fik kun lørdagsslik Dårlig service
?.

En dag hvor jeg gik og hyggede mig med min familie på Otterup Kræmmermarked,
kommer en kunde løbende hen til mig og siger han har problemer med sin
havedam,

Han får svar på sine spørgsmål. Kundeetik ?

En af mine gode kunder havde fået mig anbefalet, - de skulle til at starte
akvarium op og det var ikke første gang de havde akvarium.

De købte fisk og efter 2 dage var den helt gal, mange af fiskene var døde.
De fik en mulig forklaring dødsfaldende osv. De mente ikke der var noget
galt, herefter fik de nogle nye fisk uden beregning. Efter to dage brød
helvede løs konen ringede og sagde de fleste af fiskene var døde, og vi var
nogle idioter osv. Jeg sagde til hende at jeg taler pænt il dig og så
forventer jeg det samme af dig. Jeg bad hende om at komme ind med en
vandprøve da jeg gik ud fra at de havde overfodret. Hun skulle sgu ikke ind
med nogen prøve til os, og vi kunne jo bare bilde hende noget ind. Jeg sagde
at det havde jeg ikke nogen grund til, og at hun var velkommen til at måle i
vore akvarier. Lidt efter kommer hun farende ind i forretningen med
vandprøven hård knugende hånden og ville ikke slippe den.

Jeg viste hende hvordan prøven virkede og bad hende vælge et akvarium, som
jeg skulle måle -også målte jeg i akvariet og viste hende resultatet.
Herefter fik jeg hendes prøve, og som jeg havde gættet var prøven fuld af
nitrit. Hun blev lidt flov,- hun fik så en forklaring på hvordan hun løste
problemet. Da hun igen var klar og vandet var i orden fandt vi en rigtig god
pris på nye fisk. Nu er hun også en af de kunder,som anbefaler os.

Husk en utilfreds kunde kan ødelægge mere en 10 tilfredse, så lad os prøve
at gøre lidt bedre, og hvis der er spørgsmål, så er i altid velkommen til
at kontakte mig.

Lidt om mig Ib, tidligere regnskabschef og begyndte med opdræt af fisk for
ca. 16. år siden. Jeg har lavet mange forskellige fisk så som: sugemaller
pansermaller, discusfisk, scalar, barber, ungefødende, tanganika og Malawi
ciklider.

Fiskene solgte jeg til grossister og forretninger. Har nu haft Fyns Fugle &
Akvarium Centrum i 13 år. Forretningen satser på det største udvalg i fisk i
Danmark, Og er en af de eneste dyrehandler, som i år har haft stigende
omsætning + 30%, selvom der er startet 3 mega dyresupermarkeder i Odense.
Det er jeg stolt af, så lidt må vi jo gøre rigtigt.

Ole blev ansat sidste år, og er militæruddannet Ole har opdrættet fisk i
mange år, og har solgt til både grossister og forretninger. Ole har blandt
andet lavet discus, maller og ungefødende. Ole har en god baggrundsviden
inden for akvariefisk.

Herudover er der 3 hjælpere som også ved en del om fisk.

Lige en stor tak til jer som er positive.

Hilsen

Fyns Fugle & Akvarie Centrum

Odense

Ib Madsen

Fra : Carsten Jensen

Dato : 01-09-03 21:37

Hej Ib

Jeg er ked af at du fjerner hunden som jeg sagde til dig da vi talte om
nyhedsgrupper. Det er dog en dyrehandel du har og folk som er bange for en
hund som er så fredelig, finder alligevel bare noget andet at brokke sig
over. Jeg startede med akvarie igen i januar og har handlet i hele byen, men
nu handler jeg kun hos dig. Jeg sætter mere pris på en ordentlig forklaring
end på en pæn forretning.

Carsten

Ib Madsen <aqua@firma.tele.dk> skrev i en

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-09-03 22:20

Jeg sætter mere pris på en ordentlig forklaring
> end på en pæn forretning.

Tænk sig.. det gør jeg faktisk også *GG* - derved problemet opstod *lol*
Sorry kunne i dy mig!

> Carsten

mvh
Katja

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-09-03 21:55

"Ib Madsen" <aqua@firma.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej IB - nu er alt det her tumult - startet pga jeg ytrede mig negativt om
forretningen og blev bedt om at uddybe hvilket jeg også har gjort - du har
nu reageret - på debatten som jo i og for sig er startet af mig, derfor skal
jeg med glæde svare.

Først vil jeg dog sige tak for du deltager åbent i diskussionen i et pænt
sprog.

> Først papegøjefisken: Desværre klippede TV2, det væsentligste væk.

Det er selvfølgelig beklageligt, vi får jo ikke alt at se

> [...]
> fisk der sælges i forretningerne er opdrættet specielt til det formål at
> sælge dem. Skal vi lade være med at lave fisk, og kun fange i naturen??

Jeg synes det er lidt fælt du siger i ikke kunne finde på at sælge glasfisk
med farve sprøjtet i, når jeg har set corydoras med farve sprøjtet ind.. i
jeres butik, men kan da håbe i har ændret jer siden, det er vel et halvt år
siden. - omkring viden om papegøje cichliden.. så er der da en del viden at
hente om den på nettet.. skal med glæde finde link omkring farve/syrebad og
lign. Og her var det http://www.geocities.com/parrotcichlid/general.html

.. Der er forskel på at opdrætte, fordi fisk er en dejlig og udbredt hobby-
og så lave fisk som mishandles for at tjene penge..

> Nej vel. Etik er et stort spørgsmål. Hvad med hunde, fugle, katte, grise,
> heste, orkideer, dyreparker.

Altså.. etik er et stor spørgsmål . men man skal starte et sted, og man kan
ikke undskylde sig, ved at pege på steder hvor den også er gal, det er ingen
undskyldning i mine øjne.. - men du har ret. der er problemer mange steder.

> [...]
tvivl
> om, at jeg bør have en større forretning, og leder hele tiden, jeg vil

Personligt har jeg intet i mod butikken i sig selv, den er lidt svær at
finde rundt i ja, men man kan jo ikke bare hive en væg ned. - så for min
skyld kan i fint beholde det som det er.

> HUND: Er der bare enkelte der ikke kan lide hunden, skal den ikke være
der.

> Fra 01-09-03 er den ikke i butikken mere.

Ja som jeg har udtrykt mig, så mener jeg ikke der hører en stor hund til
midt i en butik.. det kan måske have noget at gøre med det netop er en stor
schæffer, jeg er nu ikke bange for hunde.. og jeg tror heller ikke den er
ond.. men synes bare det er dybt ubehageligt at den ligger lige midt i det
hele.

> Suspekte personer/KUNDER: Den bed.

De suspekte personer jeg har omtalt har ikke været kunder, man kan ikke
sortere i kunder.. medmindre man er et stort smart diskotek i kbh J - men
glæder mig så absolut i har fået T-shirts>

> [...]
Vi
> ønsker ikke at sætte andre I dårligt lys.

Selvfølgelig kan i ikke navnene på alle fisk.. - det kan jeg også fuldt ud
forstå.. - problemet opstod også først idet at jeg fik besked om at hvis I
ikke havde den.. så var den ikke at få på fyn.. og hvis I ikke kunne skaffe
den.. var der som sagt ingen i dk der kunne det - så blev jeg lettere mopset
fordi jeg ved det er en direkte løgn.

> [...]
> butikken.
>
> Enkelte arter af betta kan være svære at få fat på, jeg bestiller hver

Altså nu er der så tale om betta splendens Crowntail - så da dit svar er
lidt i øst på min problematik i vest.. lader jeg det stå ukommenteret.

> Manden sælger diverse indsprøjtede fisk : GØR VI DET ? tager du alt hvad
de
> siger i TV for gode varer.

Det sagde de nu ikke i TV - i tv var der kun noget om papegøjecichliden -
men ja.. som sagt har SET indsprøjtede fisk i jeres butik.

> Kalder vi seriøse akvarister for hystader ???
>
> Vi ved ikke alt og har aldrig påstået dette, men vi har en stor erfaring
> inden for
>
> Akvariehobbyen, og lærer hele tiden noget nyt.

Du sagde det var hysteri - i TV - mens du stod foran dine
papegøjecichlider - som tidligere nævnt.. ved vi ikke hvad der er blevet
klippet ud.. - men finder det da netop tragisk.. at du kalder det hysteri på
tv.. når du samtidig har nævnt i dette indlæg. at du faktisk ikke kender ret
meget til fisken. - hvordan kan du så påstå på tv det er hysteri ?

> Dette er en useriøs hård kritik og jeg håber du kommer ned i butikken så
vi
> kan snakke om dine problemer med os.

Som sagt, handler jeg ikke i butikken.. jeg ender altid med at gå sur
derfra, fordi jeg synes jeg bliver fyldt med forkerte råd osv - men som
tidligere nævnt.. synes jeg det er enormt friskt af dig, at gå ind i
debatten og du får klart et plus for det.. J

> [...]
> udvalg i fisk, og hvis der er noget vi ikke har, prøver vi at skaffe det.
> Desuden forventer vi en udvidelse af ciklideafdelingen.

Hehe.. well det er jo afhængigt af hvilke fisk man har - jeg har ikke
påstået jeres udvalg var dårligt eller ej, jeg siger bare I ikke har noget
jeg kan bruge.. selvfølgelig kan i bestille det hjem - men det kan alle de
andre butikker jo også.

> [...]
Der
> er for dårligt, at kunderne ikke kan se priser og navne på fiskene. Jeg

Det er så igen ikke et emne jeg har taget op.. - og well ja.. den har da
ikke været for god, men det kender jeg ikke rigtigt nogle forretninger der
er.. når det gælder skiltning.. - så det har intet at gøre med jeg ikke
handler der

Mvh Katja

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-09-03 18:15

KatjaStrofen wrote:

> [...]

> Altså nu er der så tale om betta splendens Crowntail - så da dit svar
> er lidt i øst på min problematik i vest.. lader jeg det stå

Hvordan i alverden kan du hidse dig så voldsomt op over papegøjecicklider og
så efterspørge et uhyre som denne:
http://www.ekkwill.com/malcrowbet.html
Den er IMHO et totalt misfoster med stærkt hæmmede svømmeegenskaber.

Det er stadigvæk ikke hensigtsmæssigt at kaste med sten, når man selv bor i
et glashus.

mvh
Jan

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-09-03 20:00

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-09-03 17:12

KatjaStrofen wrote:

> Altså - jeg har på intet tidspunkt sagt jeg efterspurgte den såkaldte
> fisk!

Hmmm - det var min opfattelse - men du spørger måske tit efter varer, du
ikke er interesseret i?

> Og desuden kan jeg ikke bruge et sådan billede til noget, jeg vil

Synes du denne er bedre:
http://gpas.org/2002_show/all2002pics/Betta%20splendens%20Crowntail.jpg
eller
http://www.google.dk/search?q=cache:z03Dxeb12KQJ:e-betta.com/011123.html+betta+splendens+crowntail&hl=da&ie=UTF-8
eller
http://www.ragebetta.de/Bilder/redct.jpg
sådan bare for at tage et par eksempler,

> [...]
> selvfølgelig krav til mine fisk - det handler for mig ikke om en
> kampfisk skal have så lange finner som muligt m.m.

Undskyld min uvidenhed - men når den hedder 'Crowntail' antyder det vel at
der ikke just er tale om en vildform.

> [...]
> sammenligning med papegøjecichliden - viser nok egentlig bare hvor
> lidt du har forstået omkring debatten - og mine holdninger.

Tjae - eller så forstår jeg meget mere end jeg bryder mig om.
Desværre er mange mennesker ikke i stand til at se bjælken i eget øje, men
sagtens splinten i næstens!
Men for mig at se virker det nærmest som om du har bestemt dig til at tage
fnysende afstand fra det, andre holder af misskabninger, hvorimod de
kampfisk der (som jeg tror) er din interesse er OK.
Det synes jeg er en lidt hyklerisk holdning - enten accepterer man
vanskabninger eller så gør man ikke. Hvorfor lige nøjagtig den tudegrimme
papegøjeciklide skulle være værre ud fra et etisk synspunkt er svært for mig
at se. At den så er en /æstetisk/ katastrofe, er en helt anden sag.

> Ligesom det heller ikke er hensigtsmæssigt at udtale sig om noget man
> tydeligtvis ikke ved vildt meget om. - og ikke engang gider at sætte
> sig ind i

Du behøver ikke være uforskammet fordi jeg er uenig med dig. Det er god
etikette at man kan diskutere og være uenig uden at blive perfid.
Hvad jeg 'ved vildt meget om' aner du ikke - men ud fra denne diskussion
tyder det på at det mere handler om at du bliver ret så frådende, når du
ikke får din vilje - hvilket åbenbart her skulle gå ud over en - efter
indlægget her i tråden - nogenlunde fornuftig dyrehandler.

Så jeg synes stadigvæk du skulle overveje om du bør rykke helt så hurtigt og
skingert ud som du gør her.

Og mon så der er forfærdeligt meget mere at tilføje til denne sag.

vh
Jan

Fra : KatjaStrofen

Dato : 03-09-03 17:46

> Hmmm - det var min opfattelse - men du spørger måske tit efter varer, du
> ikke er interesseret i?

Hvis jeg ser noget i forretningen jeg har lyst til at få oplysninger omkring
spørger jeg da - og så er det ligegyldigt om jeg har tænkt mig at investere
eller det blot er simpel nysgerrighed - eller videbegærlig om du vil.

> Synes du denne er bedre:
> http://gpas.org/2002_show/all2002pics/Betta%20splendens%20Crowntail.jpg
> eller

En første er ikke en CT af hvad jeg kan se - kan dog godt se billedet
faktisk hedder betta splendens crowntail.jpg

http://www.google.dk/search?q=cache:z03Dxeb12KQJ:e-betta.com/011123.html+betta+splendens+crowntail&hl=da&ie=UTF-8

Jep det første billede - den er god nok - og ja - den synes jeg er ok - den
kan fint holde finnerne oppe osv - er ikke umiddelbart hæmmet i sin svømning
m.m. - stadig ikke hvad jeg vil kalde et pragteksemplar - men ganske o.k.

Billede nummer to, er ikke min smag - igen for lange tunge finner.

> http://www.ragebetta.de/Bilder/redct.jpg

Fin nok.. - igen ikke lige min smag inden for CT - men har ikke noget
problem med den på billedet..

> Undskyld min uvidenhed - men når den hedder 'Crowntail' antyder det vel at
> der ikke just er tale om en vildform.

Korrekt - og nu skal jeg med glæde skære min holdning ud - jeg har intet
problem med fremavlede varianter - jeg har intet problem med, man f.eks. med
tiden har fået fremavlet en hel rød sværddrager... udfra de såkaldte grønne
der findes ude i naturen. - jeg har et problem med man krydser to
forskellige familier - man bevidst fremavler en steril fisk, som kun kan
forplante sig ved hjælpe af hormoner - at man laver en fisk, der ikek kan
svømme ordentligt, ikke kan spise ordentligt pga dens udforming af dens mund
og ikke mindst.. at man farver den på en uhyggelig måde. - alt dette er hvad
der foregår med papegøjecichliden - derfor synes jeg slet slet ikke du kan
sammenligne det med - at man fremavler kulturvarianter - inden for bettaer -
inden for guppyer, platyer, sværddragere

> Tjae - eller så forstår jeg meget mere end jeg bryder mig om.
> Desværre er mange mennesker ikke i stand til at se bjælken i eget øje, men
> sagtens splinten i næstens!

Klart jeg ser tingene fra mit synspunkt - men jeg mener stadig det er
grotesk - at du ikke kan se forskel på fremavlede varianter og så
dyrplageri.

> Men for mig at se virker det nærmest som om du har bestemt dig til at tage
> fnysende afstand fra det, andre holder af misskabninger,
Jeg tager afstand fra folk, der holder papegøjecichlider, paroonhajer og
fisk som er indsprøjtet med farvestoffer - jeg tager ikke afstand fra folk
der holder snakeskinguppyer, albinored guppyer, eller folk der har røde
sværddrager - folk der har mickey mouse platyer osv. - ligesom jeg ikke kan
se et problem - at folk har betta splendens CT - DT - HM osv... - Klart
nogle opdrættere bliver grebet af stemningen og laver det ekstreme - som
f.eks. ekstremt lange finner på guppyer, kampfisk osv - det bryder jeg mig
ikke om nej.. - jeg synes da klart det er at foretrække at fisken kan svømme
uden at få overballance

hvorimod de
> kampfisk der (som jeg tror) er din interesse er OK.
Alle fisk har min interesse :) - synes det er spændende at lære, også
omkring fisk man ikke har tænkt sig at investerer i.

> Det synes jeg er en lidt hyklerisk holdning - enten accepterer man
> vanskabninger eller så gør man ikke.
Korrekt.. men da du åbenbart skærer alt over en kam som vanskabninger - selv
en alm kedelig rød sværddrager - gør det det RIGTIGT svært for dig at købe
fisk.

Som sagt.. ser jeg en forskel på dyrplageri og fremavlede kulturfisk.

Hvorfor lige nøjagtig den tudegrimme
> papegøjeciklide skulle være værre ud fra et etisk synspunkt er svært for
mig
> at se. At den så er en /æstetisk/ katastrofe, er en helt anden sag.
Jeg håber jeg har fået forklaret tydeligt nok... hvorfor lige netop den
skilder sig så meget ud. men ellers skal jeg gerne gøre det igen - må jeg
sgu nok hellere

Fisken er krydset mellem TO forskellige typer fisk - det er en hybrid - den
er steril - dvs hunnen kan lægge æg, hannerne kan sjældent befrugte æggene
medmindre de får en hormonkur - Dens fysiologiske form er så absurd, at den
har problemer med at svømme - ligeledes indtage føde - ligesom - at dens
farve - den normale orange ikke altid er nok - og for at få en lilla
papegøjecichlide, kræver det - at man smider den i et syrebad,. for at
opløse den naturlige slimhinde - for derefter at smide den i et lille
farvebad - for igen at smide den i et bad, der skulle hjælpe med at opbygge
dens slimhinde.

Jeg ved ikke om du ikke synes det er langt mere groteskt - end at man tager
og krydser to betta splendens med - blåt farvegen .. for at få en blå betta
splendens

Eller at man krydser to guppyer med et bestemt farvespil - for at opnå en ny
variant!

For mig er der en ENORM forskel - og det er meget svært for mig at forstå..
at folk ikke kan se den forskel - nok derfor jeg pisker en stemning op.

> Du behøver ikke være uforskammet fordi jeg er uenig med dig. Det er god
> etikette at man kan diskutere og være uenig uden at blive perfid.
Synes nu selv du lagde hårdt ud - men ret skal være ret, min tone var i
overkanten og det undskylder jeg.

> Hvad jeg 'ved vildt meget om' aner du ikke -
Jeg kan jo umiddelbart se på dine udtalelser - hvorvidt der er mangel i din
viden.

> [...]
> ikke får din vilje - hvilket åbenbart her skulle gå ud over en - efter
> indlægget her i tråden - nogenlunde fornuftig dyrehandler.

Hov hov - jeg blev direkte opfordret til at uddybe min mening omkring denne
dyrhandler - og fair nok.. kunne da have sagt til jesper - det rager ikke
dig - men valgte at svare. AT du finder dyrhandleren fornuftig - er jo godt
nok for dig - men det ændrer ikke ved, at det ikke er min holdning. - Min
erfaring med butikken er dårlig - meget endda - kan da kun glæde mig over -
at det ser ud til.. at det kun er mig der har været så uheldig.. - og at
andre kunder får bedre vejledning/betjening.

Hvorvidt jeg bliver frådende når jeg ikke får min vilje ? - det er da selv
en meget uforskammet bemærkning - desuden handler det ikke om - hvorvidt jeg
får min vilje eller ej - det handler om hvorvidt jeg synes det er noget
Vrøvl der bliver sagt! - og det synes jeg indtil videre det er.

> Så jeg synes stadigvæk du skulle overveje om du bør rykke helt så hurtigt
og
> skingert ud som du gør her.

Det er hermed noteret.

> Og mon så der er forfærdeligt meget mere at tilføje til denne sag.

Ja det mener jeg faktisk - jeg mener du skulle tage og læse mit indlæg meget
stille og roligt - og så håber jeg ved gud du pludselig kan se - hvorfor jeg
reagerer så kraftigt når du blander de to slags fisk sammen. - Jeg ved jeg
tiltider kan være meget hård.. og direkte i min udtale - og ja - mit svar
til dig igår var l idt PMS agtigt - og som sagt.. det undskylder jeg meget -
men du trådte mig kraftigt over tæerne og insinuerede inkompetence omkring
mine udtalelser - og så var det jeg stog af.. pga jeg ikke finder
inkompetencen hos min person.

> vh
> Jan

Mvh
Katja

Fra : KatjaStrofen

Dato : 03-09-03 18:03

Fra : KatjaStrofen

Dato : 03-09-03 18:15

... pga jeg ikke finder
> inkompetencen hos min person.

Hold da fast - jeg er højt til hest !

indsæt "på det område!"

- er rigeligt inkompetent på massere af områder - motorlære for at give et
eksempel *G* - Derfor jeg heller ikke deltager i debatter omkring dette m.m.

Katja

Som nok liiiiiiiiiige bør læse indlægget igennem inden der trykkes på send!
*G*

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-09-03 20:19

KatjaStrofen wrote:

Jeg har grovklippet i det foregående indlæg:

> [...]

> forstå..
> at folk ikke kan se den forskel - nok derfor jeg pisker en stemning

Jeg synes at der kan anlægges flere forskellige synsvinkler på forekomsten
af kulturfisk:
1) En etisk holdning, der vel i bund og grund tager udgangspunkt i om man
kan sige at det går ud over noget.
2) En æstetisk, hvor det i bund og grund handler om, hvorvidt man synes
noget er pænt eller ej.
Og 3) en biologisk funderet puritanisme, hvor illusionen om at det man
foretager sig har et eller andet med den oprindelige natur at gøre.

1)
I en sammenligning mellem forskellige kulturfisk kan man jo prøve at gøre
sig overvejelser om hvilke ændringer i forhold til naturens egne skabninger
man introducerer.

Og jeg føler mig ret overbevist om at der relativt let burde kunne findes
enighed om at en sværddrager nok ikke - uanset næsten hvordan man definerer
lidelse - lider under at den er blevet rød. Kun hvis den skulle leve i
naturen, ville dette formentlig føre til en hurtig død. Så ud fra den
betragtning er der nok ikke meget kød på en evt. påstand om dyrplageri her.

Når man derimod skaber dybe ændringer i fysiologien er det relevant at
overveje om disse indgreb er til lidelse for dyrene. Jeg er ganske enkelt
ikke i stand til at vide hvordan en kampfisk med voldsomt forlængede finner
har det - hvilket jeg heller ikke tror at andre er rent principielt. Men jeg
opfatter det dog som en misdannelse, der indiskutabelt har ført til
reduceret bevægelsesevne sammenlignet med en Betta splendens i naturform.
Jeg kan blot konstatere at den er hæmmet i forhold til udgangspunktet.
Iagttagelser af kampfisk - også kulturformerne - får mig dog til at tro på
at den kan trives. Men det er ikke noget jeg kan /vide/ - kun tro.
Jeg har på samme måde iagttaget papegøjeciklider og fundet, at der ikke er
noget der antyder at disse ikke trives ud fra den adfærd, jeg kan iagttage i
akvariet. Så et for mig relevant spørgsmål må være: er trivslen hos en
kampfisk bedre end hos en papegøjeciklide?
Det er hverken du eller jeg i stand til at afgøre - men vi kan jo tro, hvad
vi vil.
I sig selv er det vel næppe et trivselsproblem at der er tale om krydsning
af 2 arter (at der så kan være andre indvendinger er en anden sag). Så mon
ikke papegøjecikliden er ret ligeglad med dette (denne formulering må ikke
tages til indtægt for at jeg tror at fisken har et bevidsthedsniveau, der
muliggør en stillingtagen).
Jeg har svært ved at forestille mig at en hormonbehandling i sig selv byder
på et dyrevelfærdsmæssigt problem - men nærmere et religiøst, hvor man kan
invende at man ikke skal ændre på Guds (naturens eller hvad man nu måler
med) skaberværk med kunstige midler. Men dette er jo indtruffet i samme
sekund man påbegynder nogen som helst form for udvalgsavl - også i
kampfiskens tilfælde.
Det er jo i andre sammenhænge ikke ukendt at man krydser arter - når det
ikke sker oftere, er det vel først og fremmes fordi det som regel ikke er
muligt. Men vi kender dog eks. f.eks. mellem hest og æsel.
Så det hele står og falder her med svaret på spørgsmålet: Trives en kampfisk
bedre end end papegøjeciklide?
Her mener du 'ja', hvorimod jeg nok er tilbøjelig til at sige 'nej'.

2) Den æstetiske vinkel.
Jeg synes at papegøjecikliden en nærmest grotesk skabning - ligesom
pekingesere og kropduer.
Og klart grimmere end kampfiskehanner, der jo ikke kan fratages en vis pragt
og elegance, når den svømmer af sted med dovne bevægelser. Men æstetik er en
dårlig grund til at punke andre mennesker.

3) Den biologisk-puritanske.
Her hører jeg nok hjemme. Ideelt set ville jeg allerhelst holde
udryddelsestruede dyr med henblik på at bevare genpuljen for fremtiden - som
bevaringsprojektet for Victoriasøens ciklider. Det er en smuk motivation for
at holde dyr i fangenskab - hvis man føler at man har behov for at undskylde
dette.
På den anden side må jeg også erkende at jeg kan lide udfordringer. Dette
medfører at jeg typisk anskaffer mine fisk med det formål at formere dem -
jeg har besluttet mig for at det for mig er beviset på at jeg er en god
akvarist - for så at skille mig af med dem, når det er lykkedes.
Man kan hævde at det er en form for trofæ-jagt, der i virkeligheden ikke er
nær så politisk korrekt som ønsket om at bevare arter.
Men alt i alt gør dette, at jeg meget bevist går efter arter, der er
naturformer - og dette diskvalificerer i høj grad både kampfisk og
papegøjeciklider.

> Jeg kan jo umiddelbart se på dine udtalelser - hvorvidt der er mangel
> i din
> viden.

Og - vil jeg godt have lov til at fremture - måske burde du acceptere at det
handler om holdninger mere end viden. Og at jeg gerne anerkender at du har
lov til at have dine holdninger, men at jeg finder det uacceptabelt at du
bliver så sur på andre, fordi de er af en anden opfattelse.
Jeg tror faktisk at jeg har både min akvariebaggrund og mine holdninger til
dyrehold ret afklarede - jeg er blot kommet til et andet resultat end dig -
og det lever jeg fint med.

vh
Jan

Fra : KatjaStrofen

Dato : 03-09-03 20:36

> KatjaStrofen wrote:

[snip] en masse [Snap]

Jamen - jeg takker for et godt svar - Gav mig også lidt at tænke over , har
aldrig det tingene op på den måde før.

Vi er enige på en del punkter - såsom - det selvfølgelig ikke er noget
problem trivselsmæssigt hvilken farve fisken har m.m.

Vi kan skam også nemt blive enige om, at nogle steder overdrives det - der
er mange slørvarianter jeg ikke personligt finder fascinerende.

Det er svært at gå ind og vurdere om en fisk trives, for hvad gør man trives
eller ikke trives - handicappede mennesker kan jo også have et smukt liv.

Jeg selv har også mest interessen i de mere naturtro fisk, eller - har nu
interessen for det hele, men holder primært de mere naturtro arter :) -
selvom jeg klart fascineres af nogle af betta arterne- både de naturtro men
også især kunstfiskene :)

Omkring holdninger kontra viden - og min surhedsgrad *G*

Faktisk sidder jeg ikke og bliver direkte sur - jeg skriver bare meget
konsekvent - og i en nok for hård tone [Du er ikke den første der påpeger
det] :) - og arbejder på at få mere diplomati ind i min kommunikation. - Jeg
synes faktisk det er okay folk har andre meninger end jeg. så længe de
argumenterer for dem - og ikke bare kaster med sten..

Jeg følte mig klart angrebet - og endda meget personligt, fordi folk
pludselig fik ondt i bagdelen over jeg var utilfreds med deres
yndlingsbutik, og tilmed ytrede mig om det. - og følte mig nok lettere
misforstået på et tidspunkt... - og ekstremt provokeret - og ja.. jeg blev
grebet af stemningen *GG*

Volds - havde ellers lovet at holde øje med jeg ikke kom ud i ballade, men
han varetager vist mere sine egne interesser frem for mine [intern joke]

Så tak for dit mere seriøse svar, som viser du har tænkt over tingene og
ikke bare virker som et "nu rakker vi ned på katja, fordi hun rakker ned på
butikken"

Mvh
Katja

Fra : Aardvark

Dato : 01-09-03 22:41

"Ib Madsen" <aqua@firma.tele.dk> wrote in

> [...]
> Der er ingen tvivl om, at jeg bør have en større forretning, og leder
> hele tiden, jeg vil gerne op på 400-500 akvarier.

Fancy butik ? Nej det har du ikke. Det overlader vi venligst til Pet
World og Maxi Zoo. Viser bare at de så skal tjene extra på at holde en
butik...

> [...]
> butik til butik, Jeg regner mig dog for den billigste. Hvis der er
> priser kunderne mener er for høje, plejer de at sige det.

Du er ikke altid de billigste på fisk, men du er tit (beder Ole ringe
til dig) til at handle med.

> HUND: Er der bare enkelte der ikke kan lide hunden, skal den ikke være
> der.
>
> Fra 01-09-03 er den ikke i butikken mere.

Vi er indimellem i butikken, konen og jeg, samt vores 3-4 børn...og de
synes hunden er dejlig og sød...men hver sin smag. En dyreforretning..så
er der vel dyr.

> [...]
> at se hvem der høre til forretningen. Men dem der har været der inden
> for det sidste kan se vi har fået ens T-shirt på. Håber det hjælper på

Din bag-butik er lidt rodet Ib, og personer dér, kan se lidt suspekte
ud, hvis indretning og belysning ikke er helt iorden...

> [...]
> ordene er faldet sådan beklager jeg meget og vil selvfølgelig tage det
> op med ham. Vi ønsker ikke at sætte andre I dårligt lys.

Naturligvis kan ikke alle navnene, på alle fisk, men så skal man sgu
være parat til at erkende det..sige "Den fisk kender jeg ikke specielt
godt, men jeg kan finde ud af det for dig"...den slags skaber tillid,
det ved jeg fra mit eget job.

> [...]
>

> Svar på hård kritik:
>
> Citat:
>
> Manden sælger diverse indsprøjtede fisk : GØR VI DET ? tager du alt

Hm, har altså også set disse kunst-fisk hos dig Ib....

> Kalder vi seriøse akvarister for hystader ???
>
> Vi ved ikke alt og har aldrig påstået dette, men vi har en stor
> erfaring inden for
>
> Akvariehobbyen, og lærer hele tiden noget nyt.

Jep, derfor er den hobby så herlig !

> [...]
> største udvalg i fisk, og hvis der er noget vi ikke har, prøver vi at
> skaffe det. Desuden forventer vi en udvidelse af ciklideafdelingen.

Hm, hér studser jeg lidt...hvad hjælper et KÆMPE udvalg..hvis kvaliteten
daler. Mange arter, mange fisk = Dårlig kvalitet. Det er min
erfaring..og jeg har zatme besøgt mange butikker...rundt om i landet..og
udlandet...

> Lister på fisk som kan skaffes findes hos en af mine leverandører se
> på: Aquaimporten.dk.

Ib...de bedste fisk er ikke altid importerede eller grossist fisk, ej
heller de mest sjældne eller spændende.

> [...]
> akvarierne. En reol til ciklider med 15 x 130 liters akvarier bliver
> sat senere på året, og jeg vil prøve at få endnu større udvalg hjem.

Godt ! Jeg kender mange fisk, men studser tit over blandingen...spørger
kun hvis jeg bliver irreteret. Får ofte ingen logiske svar...
Men er glad hvis dette bliver ændret, så de rette arter, går i deres
respektive akvarier.
Men rolig, jeg har set langt værre end din butik. Du forsøger i det
mindste at holde orden, og i det du har et utroligt bredt udvalg, kan
jeg godt se sværheden i dét.

> Jeg håber at have besvaret jeres punkter.
>

> Lidt om episoder :
>

> De fleste ved at børnene for er en pose slik når de er inde i
> forretningen.

Mine børn elsker det !

Den mor skulle have nogle *****

> En dag hvor jeg gik og hyggede mig med min familie på Otterup
> Kræmmermarked, kommer en kunde løbende hen til mig og siger han har
> problemer med sin havedam,
>
> Han får svar på sine spørgsmål. Kundeetik ?

God etik..og omtanke..kan være du stødte på din mekaniker, og har
problemer med koblingen ?

> [...]
> på hvordan hun løste problemet. Da hun igen var klar og vandet var i
> orden fandt vi en rigtig god pris på nye fisk. Nu er hun også en af de

Kunder er som folk er flest..nogle er pisse irreterende (*holder hånden
op*) andre tror det de ansatte i butikkerne siger, er lov.

Det er en afvejning i mellem de 2 aspekter, der nok er gør den bedste
vejledning...

> Husk en utilfreds kunde kan ødelægge mere en 10 tilfredse, så lad os
> prøve at gøre lidt bedre, og hvis der er spørgsmål, så er i altid
> velkommen til at kontakte mig.

Enig....især os gamle akvarister...et "rygte" spreder sig hurtigere end
min Opel kan rende....

> [...]
> i mange år, og har solgt til både grossister og forretninger. Ole har
> blandt andet lavet discus, maller og ungefødende. Ole har en god

Skal jeg så gøre honnør ?
Men Ole kan være irreterende....tror du må sende ham på et salgskursus,
Ib...

> Herudover er der 3 hjælpere som også ved en del om fisk.

Og de har hver deres speciale...tror du skal holde en aftenskole for
dem, Ib....

> Lige en stor tak til jer som er positive.

Ved ikke om jeg skal takke....lader jeg blæse i vinden....

> Hilsen
>
> Fyns Fugle & Akvarie Centrum
>
> Odense
>
> Ib Madsen

/Hilsen Brian "Aardvark" Hansen....pisse irreterende kunde.

Fra : Ib Madsen

Dato : 02-09-03 19:19

Hej Igen.

Tak for jeres svar.

For at afslutte debatten, kommer mine sidste bemærkninger her.

Når jeg bestiller fisk forsøger jeg hele tiden at få noget nyt med, gerne
noget

sjældent. På bestillingslisterne kan man ikke se hvordan fiskene er lavet,
derfor

kan det desværre ikke undgås at man kommer til at bestille noget ?????.

Pansermallerne var ikke smarte, og jeg sælger den ikke mere. Jeg vil også
prøve at

læse de internetsider I har anbefalet omkring Papegøjecikliden. Efter
gennemlæsning, vil jeg tage stilling til, om vi skal lade være med at
bestille flere - når resten er solgt.

For øvrigt hvem er seriøse akvarie og dyreholdere - er du det Katja?

Nej ikke mere kritik, jeg slutter hermed. Jeg har som I kan se nok at lave.

Hej og God vind

Hilsen

Fyns Fugle og Akvarie Centrum

Der hvor " nogle" dyrevenner handler.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-09-03 20:30

> Pansermallerne var ikke smarte,
Nej men de var der!

> læse de internetsider I har anbefalet omkring Papegøjecikliden. Efter
> gennemlæsning, vil jeg tage stilling til, om vi skal lade være med at
> bestille flere - når resten er solgt.

Det synes jeg er en RIGTIG god ide

> For øvrigt hvem er seriøse akvarie og dyreholdere - er du det Katja?

Ja det er jo så en smagssag - men ja det vil jeg mene jeg er - men det
betyder jo ikke jeg også kan få sygdom, at jeg også kan blive dårligt
vejledt og derved begå fejl osv.

> Der hvor " nogle" dyrevenner handler.

*host*

Mvh