MS Windows
briani 27239
Xp m/u sp1 og stor hd
Fra : Masterpuf

Dato : 23-08-03 19:04

Hej

Jeg har et problem med en ny hd på 160 Gb.
Jeg kører ASUS P4S333 og xp pro

Har kørt fdisk+format fra en startdiskette bagefter var den på 149 Gb og
efter en scan disk i XP blev den på 128 Gb.
Jeg prøvede så at slette partition og lave ny + hurtig format og der blev
den også på ca 130 Gb.

Skal den kun være på 149 Gb?
Kan det passe at den kun er på 149 Gb?
(jeg ved godt at man mister noget i formateringen, men vel ikke så meget)

Hvis jeg installerer Xp pro med sp1 vil det så virke i xp uden at man skal
ind og sætte noget op i xp?

På forhånd tak!

MVH
Masterpuf

Fra : Salmack

Dato : 23-08-03 19:49

> Skal den kun være på 149 Gb?
> Kan det passe at den kun er på 149 Gb?
> (jeg ved godt at man mister noget i formateringen, men vel ikke så meget)

Jeg har en Western Digital harddisk på 120 GB.
Men der er kun 111 Gb på den.

Så dine 160 Gb minus 11 Gb lyder meget sandsynligt.

Mvh. Salmack

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-08-03 20:31

Hej Salmack, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg har en Western Digital harddisk på 120 GB.
> Men der er kun 111 Gb på den.

Harddiske opgives normalt med _rigtige_ dekadiske præfikser, dvs.
k=kilo=10^3, M=mega= 10^6 og G=giga=10^9

Diverse programmer fortæller så gladelig en, hvor meget dyret
indeholder i "forkerte" enheder, da der ikke skrives GiB (2^30) men
blot GB (10^9), skønt det er forkert.

111 GiB er derfor 111*(2^30) ~ 119 GB (=119.000.000.000 bytes)

> Så dine 160 Gb minus 11 Gb lyder meget sandsynligt.

Yep.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Masterpuf

Dato : 23-08-03 21:07

Ja tak for svaret, men hvad ang xp?

Fra : Lasse

Dato : 24-08-03 09:10

Husk at hente et fix når du bruger så stor en DISK i WinXP...

Maxtor har f.eks. lavet et (Maxtor Big Drive Enabler). Men søg på
Google.com.

Lasse