Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af digital kamera
Fra : Jimmy Longgaard

Dato : 23-08-03 18:12

Hej Gruppe

Jeg er ikke helt sikker på at dette er rette forum, men jeg vover pelsen....

Jeg er på vej ind i den digitale foto's verden, jeg bla. skal fotografere
hunde i bevægelse.

Jeg tænkte så at et Dantax 4100 kunne være et godt sted at starte, men jeg
blev slemt skuffet over autofocus hastigheden som var "lang" lige ledes var
lukketiden for lang, poter og haler på hundene trak slør.

Er der nogle som har et godt bud på et kamera som jeg skulle checke mere
ud - evt. noget brugt?

Mvh
Jimmy Longgaard - NewBee

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 23-08-03 18:22

http://www.haun.dk - ude i højre side anbefaler han nogle gode kameraer.

http://www.dpreview.com/ - anmeldelser - desværre på engelsk.

Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-08-03 19:33

"Jimmy Longgaard" <jimmy@longgaard.net> wrote in message

> Jeg er ikke helt sikker på at dette er rette forum, men jeg vover
pelsen....

Vov og pels...

Jeg vovet tilgengeld at påstå at lavpris digitale kameraer nok ikke er
egnede til actionmotiver, hvadenten det er hunde elller sport. Begge dele
kræver at den tager billedet NÅR man trykker og ikke 0.2 eller 0.8 sekunder
EFTER. Jeg har selv både digi kamera og "Rigtigt" spejlreflex kamera. TIl
bevægelige mål foretrækker jeg helt ubetinget spejlrefleksen af to årsager.
Den ene er at den tager billedet, når det passer mig, og den anden er at jeg
har gode lysstærke optikker, der giver mig muligheden for at bruge hurtige
lukkertider (1/500 og hurtigere). Detkræver af og til en hurtig film, men
jeg får hvad jeg vil. Jeg har mulighed for at scanne filmene bagefter, så
jeg er digital, uanset hvilket kamera jeg bruger.

Bo //

Fra : Michael Holm

Dato : 23-08-03 20:46

Hmmmm, Jeg har et Canon EOS 10D, digital spejlrefleks med lukketider ned til
1/4000 sec (Flash synced med en 550EX flash), og med op til ISO 3200, som
bruger Canon EF objektiver, det mest lysfølsomme af hvilke er en 50mm f/1.0

Så man kan vist ikke sige at digital kameraer ikke er hurtige nok?

--Michael

Fra : Kenneth

Dato : 23-08-03 21:43

> Så man kan vist ikke sige at digital kameraer ikke er hurtige nok?

Han skrev "lavpris" kameraer, og det er jo rigtigt nok. Et 10D er jo et
spejlrefleks, og det er noget, der virker mht. actionshots osv.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-08-03 20:53

Jimmy Longgaard wrote:
> [...]
> men jeg blev slemt skuffet over autofocus hastigheden som var "lang"
> lige ledes var lukketiden for lang, poter og haler på hundene trak

Det, der tager mest tid, er som du selv er inde på autofokus,
så du bør overveje et, der kan indstilles manuelt, så der ikke
skal brues tid til autofokus.

Det sammer gælder lukkertid/blænde - hvsi du selv vælger
dem, så kan du vælge en rimelig hurtig tid.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 23-08-03 21:04

Det er et svært spørgsmål, af flere grunde.

For at få kort lukketid, skal to faktorer opfyldes:

Dit objektiv skal være lysfølsomt. Det ses af det tal der hedder blænde
(engelsk: Aperture). Et mindre tal er bedre end et stort (lukker mere lys
ind pr. tid). Det lavests som er teoritisk muligt er f/1.0. Mange af de
dyrere digital kamera har et lavt blændetal. F.eks. har Sony DSC-F717 et
objektiv med blænde F2.0 - F2.4. og Olympus C-750 UZ objektivet er F2.8 -
F3.7. Altså er Sonys mere lysfølsomt.

Den anden faktor er, hvor lysfølsom "filmen" i kameraet er. Det måles med
deres ISO tal. Som regel kan man vælge hvilken ISO kameraet skal kører.
Højere tal er mere lysfølsomt (og mere lysfølsom = koretere lukketid =
mindre bevægelsels uskarphed) Ofte er der mere støj i billedet ved de højere
ISO tal, så der må man vælge om man vil have mere slør eller mere støj. Til
eksembel kan Sony DSC-F717 Kører 100, 200, 400, 800 og Olympus C-750 UZ
kan kører 100, 200, 400. 800 er dobbelt så følsom som 400, så på ISO 400 er
exponeringstiden dobbelt så lang som på ISO 800.

Jeg har valgt de to kameraer tilfældigt, så de er altså bare eksembler, ikke
anbefalinger (selv om jeg vist nok tror at Sonyen er et af de bedre kameraer
til din opgave)

Du kan læse mere om næsten alle digital kamera på www.dpreview.com Nu ved du
hvad du skal kigge efter.

Så er der spørgsmålet om tiden fra man trykker til billedet bliver taget.
Jeg kender ikke et webside der fortæller om hvor lang denne tid er for de
forskellige kamera, men når du har besluttet dig om hvad du skal have, kan
du jo tage ud og prøve i en forretning, inden du bestiller det i Tyskland,
hvor det er 30% billigere.

De kameraer der har lav blænde og høj ISO er også de dyre. Derfor skal du
nok regne med at bruge 6-9000 Kr for at få et kamera der kan alt det du
gerne vil. Du kan også købe et brugt DSLR (Digital spejerefleks) som er den
helt rigtige løsning. Det er et kamera hvor man kan skifte objektivet
(linsen) sp den passer til formålet. De er tæske hurtige, og ganske dyre.
Hvis du er til den slags, kan du komme godt igang for 10.000 (brugt Canon
EOS D30 incl. 2 objektiver)

Held og lykke, og spørg endelig igen, hvis jeg er uklar.

--Michael

Fra : jlyng@ziname.com

Dato : 23-08-03 22:37

Michael Holm skrev:

>Så er der spørgsmålet om tiden fra man trykker til billedet bliver taget.
>Jeg kender ikke et webside der fortæller om hvor lang denne tid er for de
>forskellige kamera

Jeg kan varmt anbefale:

http://www.imaging-resource.com

De har en fast rubrik kaldet Shutterlag.

Her kan man bl.a. læse at et af de kameraer der reagerer hurtigts er
Fuji S602, og at den nye godbid fra Sony (F828) er endnu hurtigere.

Jeg synes iøvrigt at F828 ser meget lovende ud. Se mere her omkring
shutterlag på F828:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/F828/F82A7.HTM

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Karl Olsen

Dato : 23-08-03 23:18

Michael Holm <Michael@Holm.org> wrote:

> [...]
> F.eks. har Sony DSC-F717 et objektiv med blænde F2.0 - F2.4. og
> Olympus C-750 UZ objektivet er F2.8 - F3.7. Altså er Sonys mere

Blændetallet, som er forholdet mellem brændvidden og diameteren af
blændeåbningen, kan godt være mindre end 1.0. Canon lavede engang sådan
nogle kameraer:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/1955-1969/data/1961_7.html
http://www.canon.com/camera-museum/camera/1955-1969/data/1965_7s.html

Karl

Fra : Michael Holm

Dato : 23-08-03 23:54

Den kendte jeg godt, men i denne kontekst (den virkelige verden) er det max
mulige f1.0. Den 0.95 rating er overdrevet, og beregnet efter nogle
fleksible principper Der er en del diskution om, om det nu også var et
f0.95 objektiv eller ikke, som jeg dog vælger ikke at deltage yderligt i.

--Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-08-03 10:44

Michael Holm <Michael@Holm.org> skrev:
>Den kendte jeg godt, men i denne
>kontekst (den virkelige verden) er det max
> [...]

Hej Michael.

Om det nu passer, om 1,0 er den mindste teoretiske mulighed ved
jeg ikke. Teoretisk kan det ikke lade sig gøre, et mindre tal end
1,0 vil give et negativt resultat. Men i praksis kan det vel lade
sig gøre. Som jeg har forstået det, så udtrykker blænden et
forhold mellem brændvidde og diameteren i objektivet. Og det vil
jeg da mene, at man i praksis kan ændre så meget, at man kan opnå
en blænde på mindre end 1,0, da diameteren kan være større end
brændvidden, og dermed vil blænden også blive mindre end 1,0.

Jeg har set en artikel, hvor objektivet har en blænde på 0,7, men
selvfølgelig kan jeg ikke finde linket til artiklen, men den
passede til et Nikon.

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Bested

Dato : 24-08-03 19:53

Hej Michael.
Du skriver at det er billigere at handle i tyskland. Har du evt. nogle links
?
Jeg overvejer selv DSC-F717'eren, og har fundet ud af at den er ca. 1500
billigere på amazon.co.uk

Fra : Jakob

Dato : 24-08-03 20:32

In article <3f490970$0$24668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
morten@bested.net says...
> Hej Michael.
> Du skriver at det er billigere at handle i tyskland. Har du evt. nogle links
> ?

Kig på www.gunstiger.de

MVH

Jakob

Fra : Bested

Dato : 25-08-03 13:26

Tak ! :) jeg kan se at prisniveauet er nogenlunde det samme i Tyskland og
England (hvorfor høje priser i Danmark?). Hvis man køber i Tyskland, hva gør
man så hvis kameraet skulle gå i stykker?

Fra : Olav Noksagt

Dato : 25-08-03 13:35

Jeg fik oplyst fra Sony Danmark at et Sony 717 købt i Belgien dækkes af
europæisk garanti - dog KUN reservedele. Arbejdsløn skal man selv dække. Ved
ikke om den holder i retten, men det fik jeg altså at vide.

Olav

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-03 21:49

Bested <morten@bested.net> wrote:

> jeg kan se at prisniveauet er nogenlunde det samme i Tyskland og
> England (hvorfor høje priser i Danmark?).

Det har vi vist talt om mange gange før. Det er fordi den danske
fotohandler skal tjene mere end den tyske. Den danske skal jo betale 60
% skat, 25 % moms af alle varer han køber og 180 % afgift på sin bil.
Jeg ville også gerne gå ned i indtægt, hvis jeg slap med 30 % skat, 11 %
moms og ingen speciel afgift på bilen.
--
Henrik Münster
Esbjerg