Sikring af vinduer
Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 23-08-03 16:14

Hej.

Hvordan kan man sikre sine vinduer så katten ikke hopper ud?

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ida

Dato : 23-08-03 16:21

--
"Camilla W. Pedersen" <camillawp@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvordan kan man sikre sine vinduer så katten ikke hopper ud?
>
> Med venlig hilsen Camilla.

Hej Camilla *S*
Jeg bor på 14. sal og alle mine vinduer er sikret med børnesikring, det gør
at vinduerne max kan åbnes 10 cm.
Det er ydermere vinduer der kan åbnes enten som en dør eller kan tippes, så
åbningen er foroven - det fungerer ganske udmærket og jeg kan så slå
sikringerne fra, når jeg skal vaske vinduerne og de kan så åbnes helt.
Der er flere der bruger net for vinduerne og med lidt fingersnilde kan de
disse laves selv af lister og viliernet.

Ida

CorkyCoon
www.maine-coons.dk - killinger til salg

Fra : Jane

Dato : 23-08-03 17:36

Ida skrev i <news:bi80ok$5v0$1@sunsite.dk>:

> Jeg bor p† 14. sal og alle mine vinduer er sikret med b›rnesikring,
> det g›r at vinduerne max kan †bnes 10 cm.

10 centimeter? Er det ikke lige i overkanten?
Min kts hovede kunne vist godt klemme sig igennem
og så kom resten nok nemt med.

Jane

Fra : Ida

Dato : 23-08-03 22:03

--
"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> 10 centimeter? Er det ikke lige i overkanten?
> Min kts hovede kunne vist godt klemme sig igennem
> og så kom resten nok nemt med.
>
> Jane

Hej Jane *s*

Jeg har lige været ude at måle mellem vinduet og karmen - selve
vinduesrammen er meget bred, så det faktiske mellemrum er kun på 6 cm, mens
afstanden fra inderste del af rammen er 10 cm.
Jeg fik samtidig taget mig sammen til at orde den sikring der peb og har
irriteret mig længe, så tak for spørgsmålet *g*

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 23-08-03 18:39

Hej.

Jeg har hasper på vinduerne, så de kan åbnes ca. 5 cm. Jeg tænkte, dem kan
katten da ikke åbne.
Men jeg blev klogere...
en dag sad katten og hyggede sig ude på taget... ikke så smart.
Men det gik heldigvis let med at få den ind igen.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Tournesol

Dato : 23-08-03 18:51

hejsa

> [...]
> en dag sad katten og hyggede sig ude på taget... ikke så smart.
> Men det gik heldigvis let med at få den ind igen.

katte er skam meget dygtig til at åbne vinduer, i sær hvis de gerne vil ud,
det fandt vi ud af ,da vi men et skjult opstillet camara, fik konstateret at
vores ene hun kat, kunne finde ud af at åbne et vindue, hvor der sidder to
af de lidt gameldags stænger som man skal lyfte op og ud og så sættes i hul,
dem klare hun da begge to lyn hurtigt, og så var det jo bare at skubbe lidt
på vinduet ,så var hun fri ,hun kunne bare ikke komme ind igen.
Idag er løbegåden bygget udenfor det vindue, >hæhæ< snyt missekat

jojo de er skam MEGET kloge, jeg tror de er kloger end vi lige tror

Knus Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 25-08-03 22:07

"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Idag er løbegåden bygget udenfor det vindue, >hæhæ< snyt missekat
>
> jojo de er skam MEGET kloge, jeg tror de er kloger end vi lige tror

Vi har sådan nogle almindelige kroge på vores vinduer. Men de er så godt nok
sikret med en piberenser så de IKKE kan lukkes op af en "dygtig" mis.

På et eller andet tidspunkt får vi os vel taget sammen til at købe sådan
nogle sikkerhedshasper... men nu har piberenserne fungeret i mange år uden
problemer

~Lisbeth

Fra : Tournesol

Dato : 26-08-03 18:26

Hej

> Vi har sådan nogle almindelige kroge på vores vinduer. Men de er så
> godt nok sikret med en piberenser så de IKKE kan lukkes op af en
> "dygtig" mis.

vi satte lukke anordninger på også for det er lidt surt når det er 25 g
frost at hun åbner vinduet selv om hun bare komme rud i kattegården, jeg var
også en smule bange for hun skulle fryse

> På et eller andet tidspunkt får vi os vel taget sammen til at købe
> sådan nogle sikkerhedshasper... men nu har piberenserne fungeret i
> mange år uden problemer

piperenser er ok de virke rjo
Vi har påa lle vinduer sikkerhedshasper på både for kattene og så er jeg
paranoid om sommeren når vinduerne står åben tænk hvis vi fik uventet gæster
>gys<!!!

Katte knus henriette.

Fra : Louise Hansen

Dato : 23-08-03 18:45

> [...]
> at vinduerne max kan åbnes 10 cm.
> Det er ydermere vinduer der kan åbnes enten som en dør eller kan tippes, så

Vinduer, der kan vippes 10 cm ud foroven er i sig selv udmærkede
sikringer mod, at katten hopper ud af vinduet (jeg har selv sådanne
vinduer), men man skal dog passe lidt på, idet katten kan hoppe op og
"hænge sig selv" i disse vinduer. Jeg har heldigvis aldrig selv oplevet
dette med nogle af mine katte, men kender andre, som har. Så det er
heldigt, at dine vinduer også har "dør-funktionen", og altså kan vippes
på den lodrette led!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Simon Rasch

Dato : 24-08-03 23:03

Camilla W. Pedersen <camillawp@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bi80bn$4at$1@sunsite.dk...
> Hej.
>
> Hvordan kan man sikre sine vinduer så katten ikke hopper ud?
>
> Med venlig hilsen Camilla.

En træramme (som sagtens kan være i forholdsvis smalt træ) med voliere net
er en sikker løsning, og så kan misse få godt med frisk luft og vi kan lufte
ordentligt ud

--
Missehilsner fra Dina
www.katteriandi.vestrupgaard.dk

Fra : Denise

Dato : 25-08-03 07:50

"Camilla W. Pedersen" <camillawp@mail.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Hvordan kan man sikre sine vinduer så katten ikke hopper ud?
>
> Med venlig hilsen Camilla.

Hej Camilla
Hvis man ikke selv har mod på at prøve og lave rammer med net på, så er her
et par link, hvor man kan bestille noget.
http://www.dp-international.dk/
http://www.fluenet.dk/
Hilsen Denise

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 25-08-03 15:55

Hej.

> http://www.dp-international.dk/
> http://www.fluenet.dk/

De to sider gav mig i hvert fald en god inspiration til hvordan man selv kan
lave vinduesrammer. Jeg kan tegne, og min far kan snedkerere.
Men kan katten ikke let rive fluenet i stykker? Måske var det bedre med
noget kraftigere net?

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Denise

Dato : 25-08-03 20:50

> [...]
> lave vinduesrammer. Jeg kan tegne, og min far kan snedkerere.
> Men kan katten ikke let rive fluenet i stykker? Måske var det bedre med

Hej
Jeg har ingen erfaringer med fluenet/insektnet. Vi har selv på vores havedør
lavet noget intermistisk noget med grønt hønsenet, men det ser heller ikke
specielt godt ud, men det virker perfekt. Hvad bruger I andre herinde, og er
der ikke noget metal-halløj i fluenet/insektnet, så kattene ikke kan rive
det i stykker ??
Hilsen Denise

Fra : Jane

Dato : 25-08-03 21:40

Camilla W. Pedersen skrev i <news:bid80s$rah$1@sunsite.dk>:

> Men kan katten ikke let rive fluenet i stykker? Måske var det bedre
> med noget kraftigere net?

Altså nu er min kat ikke udbryderkonge, min ide med at sikre
vinduer er at den ikke ved uheld skal komme til at havne på
tagstenene (eller ryge ned på asfalten). Min kat har ingen
trang eller lyst til at komme udenfor.

Fidusen med nettet er ikke at "holde katten inde", men i den
situation hvor hun glemmer at tænke sig om "jeg er i 2. sals
højde" og ser en fugl den vil fange, at "minde" katten om at
den ikke skal ud ad vinduet. Og anden funktion af net er at
hindre katten i at fange bier og hvepse og risikere stik i
munden af dem.

Altså snarere et "sikkerhedsnet" end "tremmer for vinduet".

Jeg kan ikke afvise at andre har andet formål med net, der
kommer nok nogle reaktioner på dit indlæg (som jeg vil læse
med interesse).

Hvis katten *ønsker* at komme ud, hjælper et lille net nok
ikke, så skal der noget særligt til. Jeg vil også tro at en
kat som ønsker at rive fluenet i stykker nemt kan klare det.

Jane

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 25-08-03 23:08

Hej.

>Jeg vil også tro at en
> kat som ønsker at rive fluenet i stykker nemt kan klare det.

Min kat vil MEGET gerne ud af vinduet. Jeg har to gange set den være på vej
ud af vinduer, jeg troede var kattesikre. Begge gange har jeg grebet den i
halen i sidste øjeblik før springet ned fra 1. sal.

Så et stykke almindeligt fluenet, som vel nærmest må betegnes som tilhørende
kategorien stof vil nok ikke være det optimale for mig. Men jeg må jo
undersøge markedet og se hvad jeg ellers kan få fat på.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Jane

Dato : 25-08-03 23:29

Camilla W. Pedersen skrev i <news:bie1c7$4d3$1@sunsite.dk>:

> jeg må jo undersøge markedet og se hvad jeg ellers kan få fat på.

Prøv i det lokale byggemarked. Da jeg havde mus og skulle have et
"låg" til akvariet købte jeg noget hønsenet i metermål. De har en
masse forskellige net, så du kan vælge det med den bedste maske-
størrelse. Det holder nok ikke fluer ude, men katte inde.

Jane

Fra : Tina

Dato : 26-08-03 05:48

> [...]
> kategorien stof vil nok ikke være det optimale for mig. Men jeg må jo
> undersøge markedet og se hvad jeg ellers kan få fat på.

Du kan lave det af minktråd - så er katten sikret - OG fluenet - så bliver
de uvelkomne kræ ude.

Tina og Mis

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 26-08-03 13:24

Hej.

> Du kan lave det af minktråd - så er katten sikret - OG fluenet - så bliver
> de uvelkomne kræ ude.

God idé at kombinere de to materialer. Det ville jeg aldrig selv have kunnet
finde på.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Tina

Dato : 26-08-03 20:14

> Hej.

> God idé at kombinere de to materialer. Det ville jeg aldrig selv have
kunnet
> finde på.

Jeg skal selv have lavet noget med fluenet og minktråd inden næste sommer.
Overlever ikke endnu en sommer med 5 cm. åbne vinduer
Jeg bor lige ved siden af både mose og stillestående vand, så det gælder om
at holde katten inde og kravlet ude. Så opstod idéen med, at man jo kan lave
det med både det ene og det andet, og slå to fluer med ét smæk.

Tina og Mis
--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk