FT 1840
Fra : NielsAageSpecht

Dato : 23-08-03 14:34

Hej NG!

Er der en venlig person, der kan hjælpe mig at tyde hvad der står i følgende
FT fra 1840:
www.akivalieronline.dk/Data/folketælling/FT.1840/01914/0565.tif

det er personerne fra 4 til 9 incl. Hvad hedder faderen Christopher til
efternavn (Christensen/Christophersen?)
Hvad hedder hustruen til efternavn (Hansdatter/Jensdatter??) Hvad er
børnenes efternavn?? og hvad stilling har husfaderen??

På forhånd mange tak for hjælpen

Venligste hilsener

Niels

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-08-03 15:06

Det ville helt klart være lettere at hjælpe dig, hvis adressen var korrekt -
selv om jeg tilføjer et 'r' i 'arkivalier' får jeg en fejlmelding - og hvis
du skrev, hvor i Danmark vi skal hen.

Inger Buchard

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 23-08-03 15:25

Inger Buchard wrote:
> [...]
> korrekt - selv om jeg tilføjer et 'r' i 'arkivalier' får jeg en
> fejlmelding - og hvis du skrev, hvor i Danmark vi skal hen.

Hej Inger og Niels!
Niels bruger den metode jeg foretrækker, nemlig med et direkte link.Og
jeg kender kun et sted hvor det ikke virker, nemlig på "arkivalier
online", for her bruger de bogstavet "æ" i folketælling og det er her
jeg tror det går galt. For det "duer" nemlig ikke på nettet.

Måske kan de gøre noget ved det?

Jeg prøver at sende statens arkiver en mail
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-08-03 17:15

Hej Jannie!
Du skriver:
> [...]
> online", for her bruger de bogstavet "æ" i folketælling og det er her
> jeg tror det går galt. For det "duer" nemlig ikke på nettet.

Der var sammenlignet med hvad Hans Martin Laustsen oplyser jo et par
tastefejl i Niels' spørgsmål - men jeg gjorde også det, at jeg automatisk
(uden at tænke over det) oversatte æ til ae. Det er åbenbart ikke
nødvendigt, for i den korrekte adresse
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01914/00565.tif
bruges der jo et 'æ' og linket virker.

Jeg synes også det direkte link virker elegant, men der skal jo kun et
ekstra punktum og et 'r' for lidt samt et manglende nul til, før man er på
Herrens mark, så som rutine burde der medfølge et par oplysninger om år og
sted, bare for en sikkerheds skyld.

Inger

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-08-03 18:33

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev Sat, 23
Aug 2003 18:14:53 +0200

>Jeg synes også det direkte link virker elegant, men der skal jo kun et
>ekstra punktum og et 'r' for lidt samt et manglende nul til, før man er på

Morale: Man skal *aldrig* indtaste et link, hvis man vil sende det til
nyhedsgruppen eller i e-mail. Man skal kopiere det direkte fra
Browserens adressefelt, og tilsvarende den anden vej hvis det ikke
allerede står som et klikbart link, så undgår man den slags problemer.

>Herrens mark, så som rutine burde der medfølge et par oplysninger om år og
>sted, bare for en sikkerheds skyld.

Hvilket jeg iøvrigt er helt enig i.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 23-08-03 15:40

Den rigtige adresse er
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01914/00565.tif

Husfaderen er Murer og Væver
Efternavn Christensen
Konens efternavn Jensdatter
Børnenes efternavn er ikke anført

vh

Hans Martin Laustsen

PS: det er Glumsø sogn i Præstø amt

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-08-03 18:53

"NielsAageSpecht" <nielsaagespecht@vip.cybercity.dk> wrote in message news:bi7r2m$18rv$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Hvad hedder hustruen til efternavn (Hansdatter/Jensdatter??) Hvad er
> børnenes efternavn?? og hvad stilling har husfaderen??

Niels always copy paste URL

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01914/00565.tif

Christopher Christensen gift murer og ????
Maren Jens datter

? virken J se Jensen ovenfor med tydeligt lang s
men skribent har 3 forskeligt stor J

men ved Thomas Nielsen

og Ellen Thomas Datter han aflsutter begge to med et mindre s

elle H ?

mere examplar af den skrift

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1840/01914/00566.tif

line 2 Henriette age 42
og Hans Pedersen age 21

SognGlumsø Tybjerg Præstø

(Glumsø Storstrøms Suså ) igen tak til krabsen.dk

one feature of these transcriptions is the artifacts in the images

one must learnto recognize the horizontal lines, sometime broken, cause by scratched film

and the occaisional line at an angle caused by a careless stroke of a quill pen by the census taker or the statisticians or the
archivist(s) or readers

Hugh W

Fra : NielsAageSpecht

Dato : 23-08-03 21:38

Hej NG!

Hastværk er lastværk - beklager fejlen, men en stor tak til Hans Martin
Laustsen og Hugh Watkins for besvarelserne.

Venligste hilsener

Niels