Tandbørste?
Fra : TøSeN

Dato : 22-08-03 21:37

Hej NG.
Lige et lille spørgsmål.
Ved det årlige "tjek" ved dyrlægen får vores katte fjernet tandsten ved at
dyrlægen "skraber" med en negl på tænderne.
Kan man selv gøre noget for at undgå disse tandsten - kan man f.eks.
"børste" en kats tænder, eller skal de bare have den rette kost for at undgå
tandsten ?

//Josefine

Fra : Louise Hansen

Dato : 23-08-03 01:22

> [...]
> Kan man selv gøre noget for at undgå disse tandsten - kan man f.eks.
> 'børste' en kats tænder, eller skal de bare have den rette kost for at undgå

Hej Josefine!

Der er flere måder, hvorpå du kan undgå tandsten...Først og fremmest kan
du give din kat Hill's Oral Care, som modvirker tandsten og dårlig ånde,
sammen med det sædvanelige foder. Dette kan købes hos dyrlægen og koster
ca. 300-350 kr. for 1,5 kg (så vidt jeg husker - det er dyrt, men
anbefalelsesværdigt), men til 2 katte skulle denne pose også kunne vare
mindst 6 måneder.

Du kan også sagtens børste din kats tænder, hvis den vil give dig lov.
Specicare har endda udviklet en særlig tandpasta til katte, som du i
hvert fald kan købe hos dyrlægen og sikkert også hos diverse
dyrehandlere. Om du også skal have en særlig tandbørste, eller om en
almindelig baby-tandbørste kan bruges, ja der må jeg blive dig svar
skyldig, for jeg bruger ikke selv at børste tænder på mine katte og har
derfor kun begrænset viden om dette!

Hill's Oral Care skulle dog i sig selv være nok!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Katrine Nederby

Dato : 24-08-03 02:06

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ca. 300-350 kr. for 1,5 kg (så vidt jeg husker - det er dyrt, men
> anbefalelsesværdigt), men til 2 katte skulle denne pose også kunne vare

Dyrt...måske... men ikke *så* dyrt *g* Mon ikke der skulle stå for 5 kg?
Det er ihvertfald nogenlunde det, jeg betaler for sådan en sæk. Det kan
iøvrigt også fåes hos flere alm. dyrhandlere Og kan bruges som
almindeligt fuldfoder, men jeg blander det ca. 1:1 med forskellige små
piller.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Helle Knudsen

Dato : 23-08-03 11:41

Hej

Vi giver kattene Hills T/D mod tandsten som godbider... så de får så en del
godbider en 10-30 stks pr dag hver... lidt afhængig af hvor meget vi...
eller kattene er hjemme... det både holder tandstenene væk.. og de elsker
det.. de føler rigtig at de bliver kræset om.. (da de får slankemad til
hverdag)

3 kg Hills T/D koster omkring 160 kr... og det holder et par mdr til vores 3
katte... man skal nok være opmærksom på at T/D også er et fuldfoder... man
kunne evt. blande 1/3 del T/D og 2/3 af det tørfoder man normalt bruger og
lade det være den daglige kost... det ville jo gøre ca. det samme... men vi
har som sagt valgt at bruge det som godbider... men så får de heller ikke
ret tit noget som helst andet... hverken tun , rejer eller hvad man nu
ellers ville kræse om kattene med...

Hilsen Helle Knudsen

Fra : Louise Hansen

Dato : 24-08-03 11:30

> 3 kg Hills T/D koster omkring 160 kr... >

Okay, jeg er vist blevet lidt fejlinformeret...eller også er det bare
den gamle hukommelse, der svigter igen! Nå, men jeg skal have købt
mig en pose på fredag, og så må vi jo se, hvad jeg skal give for den!