Flydende menu?
Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 22-08-03 20:28

Jeg ville meget gerne vide, hvordan jeg får min menu til at glide med ned
over siden?
Jeg ved simpelthen ikke hvad funktionen hedder, derfor kan jeg lighesom ikke
lede efter nogle artikler om det på html.dk....
Hvad hedder denne funktion?
*håber jeg har udtrykt mig klart nok*

Skulle gerne kunne virke på bla. denne side:

http://hei.homepage.dk/FF/nytfraff.html
--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

Fra : Jane

Dato : 22-08-03 20:46

Miver og Mulle's mor Heidi skrev i

> Jeg ville meget gerne vide, hvordan jeg får min menu til at glide med
> ned over siden?

Hvis du ikke har noget imod frames kan du lave en frame
hvor den venstre side er menuen og ikke laves scrollbar
mens den højre side er scrollbar og kan bevæges nedad.
http://www.html.dk/tutorials/html/lektion12.asp

Jane

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 22-08-03 21:04

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor den venstre side er menuen og ikke laves scrollbar
> mens den højre side er scrollbar og kan bevæges nedad.

Siden kan ikke laves om pt. så det er nødt til at laves uden frames - men
eller s tak for tippet :))

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 22-08-03 20:58

> Jeg ville meget gerne vide, hvordan jeg får min menu til at glide med ned
> over siden?

Er det sådan noget her du tænker på?
http://devnull.tagsoup.com/fixed/

--
Ryan

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 22-08-03 21:03

Næ, egentlig ikke...jeg vil bare at menu'en rulle med teksten ned.....

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Jane

Dato : 22-08-03 21:12

Miver og Mulle's mor Heidi skrev i <news:bi5sue$2m8t$1@news.cybercity.dk>:

> Næ, egentlig ikke...jeg vil bare at menu'en rulle med teksten ned.....

Jeg var ellers meget imponeret (siger måske mest om
hvor nybegynder jeg er med CSS). Har snuppet linket
til min egen samling.

Især http://devnull.tagsoup.com/fixed/vertical.html
var flot.

Kan du komme med et eksempel på en side hvor det virker
som du vil at menuen ruller med? Så kan vi jo se i
koden der hvordan det er gjort.

Jane

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 22-08-03 21:18

> [...]
> var flot.
>
> Kan du komme med et eksempel på en side hvor det virker
> som du vil at menuen ruller med? Så kan vi jo se i

Hvis jeg sad med en side der gjorde som jeg ville ha, snuppede jeg da bare
koden, hvis jeg kunne gennemskue det *smil*
Men det gør jeg altså desværre ikke, derfor mit spørgemål i denne gruppe...

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk/FF/nytfraff.html

Fra : Claus Pryds

Dato : 23-08-03 00:06

"Miver og Mulle's mor Heidi" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:bi5qrh$2kfk$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Hvad hedder denne funktion?
> *håber jeg har udtrykt mig klart nok*
>
> Skulle gerne kunne virke på bla. denne side:

Kig lidt på dette link
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/staticmenu3.htm

MVH
Claus Pryds

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 23-08-03 06:17

tak, det ser glimrende ud *smil*
--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-08-03 11:33

Hejsa

Miver og Mulle's mor Heidi wrote:
> tak, det ser glimrende ud *smil*

Det var det samme det gik ud på med det link som Ryan sendte - bare uden
at bruge java . Det er lettere uden java hvis man selv skal forstå
det helt.
Hvis man bare skal have noget til at virke så er det lettest med java.

CSS-løsningen (altså: den som er angivet på tagsoup) er mest korrekt i
forhold til CSS og HTML standarderne, og du kan se her hvordan det
virker <http://devnull.tagsoup.com/fixed/vertical.html>

Det er i virkeligheden ikke så tumpet...

Det er også smart at svare _under_ det man svarer på (fordi så kan folk
se hvad man svarer på), og at skære det man ikke svarer på væk - det
øver overskueligheden en del

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 23-08-03 14:59

<Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er også smart at svare _under_ det man svarer på (fordi så kan folk
> se hvad man svarer på), og at skære det man ikke svarer på væk - det

Jaja, jeg ved jo sådan set ikke helt præcist hvad jeg leder efter, men jeg
var til eksamen til IT-administrator og fik atvide at det var en fuktion jeg
burde kende/kunne - og sensor fik det til at lyde som om det var elementær
grundlærdom....og altså at der var en entydig løsning på denne funktion.
Så mit svar til linket, var det, at jeg kunne releterer det umiddelbart til
mit "problem" (som ikke er et problem, da eksamen er bestået, men jeg vil
alligevel gerne vide hvordan)

At der så findes flere løsningsmuligheder er jo glimrende :))

Skal nok huske at svare _under_ fremover, syntes bare det virkede lidt
tumbet, når jeg bare lige skulle give en ok-melding, ganske kort....*sorry*

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-08-03 16:15

skrev :

>Skal nok huske at svare _under_ fremover, syntes bare det virkede lidt
>tumbet, når jeg bare lige skulle give en ok-melding, ganske kort....*sorry*

Meningen er at man nok skal svare under det citerede, men ikke
blot skrive hele svaret under det man citerer og så citere hele
indlægget som man svarer på, incl. hilsen.

Det vil gøre det meget mere overskueligt, at se hvad der bliver
svaret på.

med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-08-03 21:34

> [...]

> burde kende/kunne - og sensor fik det til at lyde som om det var elementær

ok ja - det sjove er når man en sjælden gang har en censor som ikke har
haft fingeren dybt nok i jorden og derfor spørger - og man svarer - og
beder ham bekræfte at der kan være problemer med den tekniske udførelse.

Idéen om at fastholde menuen i synsfeltet er gammel, men måde i forhold
til brugervenlighed kan det diskuteres om det altid er smart at
"inddrage" en del af brugerens skærm permanent (det er muligt det var
det han synes du skulle vide ), men også de tekniske løsninger har
flaws - som en anden skrev herinde: javascript-løsningen virker ikke
overalt, det gør CSS-løsningen som jeg foreskrev heller ikke (omend den
nok virker flere steder). Løsningen med at bruge frames _virker_
overalt, men frames har så igen nogle andre bivirkninger (det ved du
garanteret alt om)

og altså at der var en entydig løsning på denne funktion.

Det kræver et ret indskrænket kendskab til webdesign-teknik at tro at
der er en entydig løsning - medmindre man ikke forholder sig til
udførelsesteknikken, og blot forholder sig til konceptet.

> Så mit svar til linket, var det, at jeg kunne releterer det umiddelbart til
> mit "problem" (som ikke er et problem, da eksamen er bestået, men jeg vil
> alligevel gerne vide hvordan)

ok - fint nok .

> Skal nok huske at svare _under_ fremover, syntes bare det virkede lidt
> tumbet, når jeg bare lige skulle give en ok-melding, ganske kort....*sorry*

det er bare de af os der kommer her 20 gange dagligt som er kede af
først at læse en linies tekst, derefter 50 linier som er gengivet hvoraf
kun de 4 var nødvendige, _og_ vi skal så gætte på hvilke 4 den øverst
linie relateres til .

Med andre ord: *no bad feelings* - det gør det bare _meget_ lettere for
andre at hjælpe hvis man "følger stilen" med fraklip og undercitat :)

mvh

Jesper Brunholm

PS. jeg er nysgerrig: hvor har du været til IT-administrator-eksamen, og
på hvilket niveau?

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 24-08-03 08:26

> PS. jeg er nysgerrig: hvor har du været til IT-administrator-eksamen, og
> på hvilket niveau?

Niveau? Der var sørme ikke noget med niveauer....?

Den hedder: "Uddannelsen i henhold til Undervisningsministeriets
bekendtgørelse om uddannelse til IT-administrator nr. 559 af 1. Juli 1999,
samt bekendtgørelsen om åben uddannelse nr. 1373 af 18. December 2000."

I daglig tale kaldes den It-administrator/webpræsentation.

Jeg har taget den som jeg nu kunne komme afsted med, det var lidt af et
puslespil!

Et fag som aftenundervisning (kontruktion af hjemmeside, Vordingborg
Handelsskole)
Et som fjernundervisning (grafisk præsentation, Næstved Handelsskole) og
webkommunikation som fjernundervisning på Vejle Handelsskole.
Afsluttende eksamen på Næstved Handelsskole.

Da jeg har en uddannelse som Informatikassistent, var jeg fritaget (havde
merrit) på fgl. fag.
IT i praksis, skriftlig
IT-udvikling, skriftlig
IT-kommunikation, skriftlig

Og hvis jeg så lige må have lov at fortælle med en vis stolthed, så endte
jeg med et gennemsnit på 9,5 :)))))
("Ned med Jante")

Faktisk kunne det nok være blevet bedre, men jeg kom op op toppes med min
lærer ang. længden på filnavne (som der har været en laaang tråd om) og da
jeg (godt bakket op af NG) havde ret, tilgav min lærer mig det vist aldrig
helt....

Fra : Jane

Dato : 23-08-03 18:09

> tak, det ser glimrende ud *smil*

Bare vær opmærksom på det er clientside og derfor ikke
virker for alle dine beøsgende.

Jane