laugværge for umyndige børn
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 22-08-03 17:11

Den tilbagelevende enke har ved skiftet i 1757 tre umyndige børn som får
en laugværge Lauritz Lauritzen. LL er iflg skiftet den "nærmeste
Paarørende her i Byen [Aalborg]". LL var gift med enkens ældste søster
og spørgsmålet er nu: Kan jeg konkludere at enkens brødre (alle yngre
end hun selv) enten er døde eller fraflyttet Aalborg ved skiftet?

med venlig hilsen
Tom Brøndsted

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 23-08-03 06:05

Tom Brøndsted <tom@brondsted.dk> wrote in message news:<3f464040$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> [...]
> og spørgsmålet er nu: Kan jeg konkludere at enkens brødre (alle yngre
> end hun selv) enten er døde eller fraflyttet Aalborg ved skiftet?

Ud fra de oplysninger tror jeg ikke du kan konkludere andet end at de
ikke er til stede... Prøv at kigge i udrejseprotokollerne (er det det
de hedder? dem fra kirkebogen hvor der står hvem der flytter ud af
sognet).

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-08-03 08:58

På det tidspunkt er der ikke afgangslister i kirkebøgerne. Først fra 1814,
og ofte er de ikke ført. Siderne kan oven i købet være brugt til andre
indførsler.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Bente Feldballe

Dato : 23-08-03 10:08

> [...]
> ikke er til stede... Prøv at kigge i udrejseprotokollerne (er det det
> de hedder? dem fra kirkebogen hvor der står hvem der flytter ud af

Desværre findes til- og afgangsprotokoller først fra 1814 og fremad, så det
er ikke muligt her. Ellers vil jeg give Mikkel ret i, at du nok ikke kan
konkludere ud fra ovenstående.

..."Enken med tiltagen Laugværge" står der ofte i skifterne, og som jeg
fatter systemet, så betød det, at enken selv kunne *vælge* sin lavværge,
blot han opfyldte de i loven stillede krav (myndig og af hankøn). Hvis hun
havde mere tillid til sin søster og svoger end til sine yngre brødre (eller
har været bedre venner med dem), så er det muligvis den eneste grund til
valget i dette tilfælde.

På den anden side kan man så heller ikke konkludere, at brødrene eller nogle
af dem rent faktisk *var* i byen.

Hvis vi befandt os i en lille flække u'e på landet, ville jeg i stedet kigge
i fadderne i kirkebogen for at se, om nogle af brødrene skulle stå faddere -
ikke kun til familien, men også til andre, naboer, venner osv. Men det er
nok ikke så gangbar en løsning i byen )

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-03 12:39

On Fri, 22 Aug 2003 18:10:40 +0200, Tom Brøndsted <tom@brondsted.dk>
wrote:

> [...]
>og spørgsmålet er nu: Kan jeg konkludere at enkens brødre (alle yngre
>end hun selv) enten er døde eller fraflyttet Aalborg ved skiftet?

Som udgangspunkt vil jeg vælge at tro på det der står i skiftet
fremfor alt andet. Hvorfor skulle skriveren eller pointere dette.

Altså at svogeren er nærmeste mandlige pårørende i Aalborg.

Et er sikkert. Finder du en person i byen, som du mener er broder til
enken, så er bevisbyrden jo som altid din.

mvh
Hans Engmark