Tænderne..
Fra : Ninna Sørensen

Dato : 22-08-03 15:16

Hej Gruppe..

Min kat Lauritz, har haft dårlig ånde i jeg ved ikke hvor lang tid, og nogle
sige at det kan være pga. nogt med tandsten osv. Så i dag kom jeg til at
tænke på det, og jeg kiggede på hans tænder, hans ene tand, er der en bruns
streg ned af også er der en form for sort ring helt oppe ved tandkødet.. er
der nogle af jer der ved hvad det evt. kan være og om det har noget at
sige.. Iben har det nemlig ikke..
Det gener ham ikke at jeg røre ved den, og det ville det vel have gjordt
hvis det var?

/Ninna

Fra : Jane

Dato : 22-08-03 15:21

Ninna Sørensen skrev i

> Hej Gruppe..
>
> Min kat Lauritz, har haft dårlig ånde i jeg ved ikke hvor lang tid, og
> nogle sige at det kan være pga. nogt med tandsten osv.

Min erfaring:
Når du er til den årlige vaccination tjekker dyrlægen katten
også for tandsten. Som regel kan han enten sige at der skal
fjernes tandsten eller du kan vente til næste år. Hvis du
næsten lige har været til dyrlægen kan det vel ikke være
tandsten da han/hun så ville have bemærket det og kommeneret
det, men hvis det er længe siden du var der, kunne det nok
være et besøg værd.

Jane

Fra : Bettina Hansen

Dato : 22-08-03 15:45

Hej Ninna

Ninna Sørensen wrote:
> [...]
> sige.. Iben har det nemlig ikke..
> Det gener ham ikke at jeg røre ved den, og det ville det vel have gjordt

Det kunne godt lyde som om Lauritz har hul i tanden. Det er ikke
ualmindeligt blandt katte og det kan sagtens være derfor at han har
dårlig ånde. Jeg synes at du skal lægge turen et smut forbi dyrelægen og
lade ham/hende tage et kig - huller i tænderne kan opstå hurtigt så
selvom du har været der fornyligt kan det godt være at det ikke er
blevet opdaget... Hvis der er hul i tanden bør den fjernes - ellers kan
det hurtigt brede sig til tandrødderne hvorefter nerver og blod er meget
udsat for infektion (og så kan det i øvrigt gøre rigtig ondt når først
det spreder sig) :(

Mvh Bettina

--
http://chin.dk