Bundkort opgradering
Fra : Mogens Kristensen

Dato : 22-08-03 09:59

Hej.
Har en PC med kabinet Aopen model HZ 45 middle tower ATX med bundkort - DFI
Motherboard AMDK6-2 450MHZ - 256 PC100 Ram ,20 GB harddisk og Geforce 4
AGP8X grafikkort , den trænger en opgradering ,og vil derfor gerne have
udskiftet bundkortet med tilbehør , men mangler den nødvendige viden ,er der
nogle der vil hjælpe og fortælle anbefale hvad jeg skal putte i af
bundkort - processor - ventilator eller hvad der skal til , der skal være
USB udtag , men det er måske standard nu.Maskinen bruges til tekst ,
billedbehandling ,lidt grafik , Internet og meget lidt til spil. Når der
kommer nyt bundkort i skal der så også nyt Ram til ? På forhånd tak
Mogens Kristensen

Fra : JK

Dato : 22-08-03 10:18

On Fri, 22 Aug 2003 10:59:23 +0200, "Mogens Kristensen"
<mogenskristensen@oncable.dk> wrote:

> [...]
>billedbehandling ,lidt grafik , Internet og meget lidt til spil. Når der
>kommer nyt bundkort i skal der så også nyt Ram til ? På forhånd tak

Nu kan jeg ikke lige finde noget om AOpen HZ45. Er det ikke HQ45 ?

Nevermind, se på hvilken effekt strømforsyningen i kabinet kan levere.
Det står på. Er det mindre end 300 Watt, så skal du have en større
strømforsyning.

Harddiskes hurtighed er en flaskehals. En 20 Gb harddisk er derfor en
stor klods om halsen for en ny PC.

Din ram kan du ikke bruge i en ny PC.

Derfor er måske det eneste, du kan genbruge, grafikkortet. Hvad så med
at finde et mere simpelt grafikkort et eller andet sted og sætte i
maskinen, og så sælge den for ca. 700-800 kr., uden skærm.
Jeg har lige solgt 2 tilsvarende maskiner i sidste uge for
henholdsvist 700 og 600 kr, med henholdsvist 13 Gb og 10 Gb harddisk.
Blå avis.

Til det brug du nævner, kan du få en ny PC uden skærm fra f.eks.
PRC-data for under 2500 kr.
www.prc-data.dk

Dit grafikkort kan sættes i en sådan PC, selv om den har det hele på
bundkortet, - du skal bare sikre dig, at bundkortet har en agp slot.
De fleste bundkort i dag har agp8x, men dit grafikkort kan også køre
på et med agp4x.

Hvis du har mere ambitiøse krav til bundkort mærke, så kan jeg
anbefale at se på saml-selv hos www.shg.dk
De tager 450 kr. for at samle det.

Husk at få en 80 mm blæser til montering i kabinet på bagvæggen af
det.

hilsen

John

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-03 13:18

JK wrote:

> Harddiskes hurtighed er en flaskehals. En 20 Gb harddisk er derfor en
> stor klods om halsen for en ny PC.

Den vil dog virke fint, så brug den alligevel hvis prisen er afgørende.
Husk køling af den, der kan nemt blive varmt i kabinettet med en ny
processor og bundkort.

> Husk at få en 80 mm blæser til montering i kabinet på bagvæggen af
> det.

Dér har vi så det springende punkt; hvis der ikke er et hul i bagsiden
til montering af en ekstra blæser, så skal al den varme luft fra
processor/harddisk/chipset ud gennem PSU'en og det holder den ikke til i
mange måneder.
I det tilfælde skal der et nyt kabinet til, eller noget kreativ tænkning
og en stiksav eller Dremel(klon)..
F.eks. en 80/92/120 mm blæser i siden af kabinettet der blæser _ud_,
plus en i fronten der suger ind, vil hjælpe meget på situationen.

Fra : Finn og Angela

Dato : 22-08-03 20:19

"JK" <johnknuhtsen@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nevermind, se på hvilken effekt strømforsyningen i kabinet kan levere.
> Det står på. Er det mindre end 300 Watt, så skal du have en større

Kører pt. fint med Athlon 1,2 ghz., 786 mb pc 100 sd-ram, geforce 2 mx, hd,
brænder, dvddrev og en 200w. Antec psu.

> Harddiskes hurtighed er en flaskehals. En 20 Gb harddisk er derfor en
> stor klods om halsen for en ny PC.
>
> Din ram kan du ikke bruge i en ny PC.

Der fås stadig (billige) bundkort til Sd-ram
F.eks. Ecs/Asus, som sammen med en Duron 1300 nok ville være den billigste
opgradering.

Hilsen Finn

Fra : Mogens Kristensen

Dato : 23-08-03 16:26

Hej JK - JensCHansen - Finn + Angela
Tak for jeres assistance , jeg kan godt se udviklingen går stærkt , man skal
ikke ændre meget før det tager en hel masse med sig. Der skal ikke pilles
ved meget før prisen nærmer sig en ny PC --- men er det ikke muligt at
genanvende disk - cd-rom drev - Plextorbrænder - TV- kort - netkort og er
det muligt at udbygge de Pc´er fra PRC-data i den prisklasse du nævner ?
Jeg glemte at nævne de her sidste dele i mit indlæg.
Eksisterende strømforsyning er kun 230 Watt , men der er gjort plads til en
ekstra 80 mm ventilator i kabinettet.
Hvad hedder bundkort størrelsen socket A eller er 478 passer de til kabinet
Aopen HX 45 ?
Hilsen MK

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-08-03 21:16

"Mogens Kristensen" <mogenskristensen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> ekstra 80 mm ventilator i kabinettet.
> Hvad hedder bundkort størrelsen socket A eller er 478 passer de til

I sidste instans er det dig selv, der skal bestemme, hvor meget du vil
opgradere. Hvis du er tilfreds med ovenstående dele, så kan de sagtens
genanvendes. Du kunne så i første omgang nøjes med f.eks. at sætte et
bundkort i af mrk. ECS K7S5A, en AMD processor 2200 og en køler til
processoren.
Det mest almindelige i dag, er at man har en 300 w strømforsyning, men jeg
støder jævnligt på nogen omkring de 230 watt, og de kører såmænd udemærket,
hvis ikke belastningen er for stor. Jeg har lidt svært ved at se, at
ovenstående skulle give problemer for din nuværende strømforsyning.
De ting jeg peger på, kan du bl.a. få hos
www.bjtrading.dk
hvor de vil koste 966 kr. incl. forsendelse.
Jeg vil foreslå den køler, som hedder TIL 3 A til 149 kr. Faktisk ret så
støjsvag.
Dette bundkort kan godt bruge dine nuværende ram, idet det både understøtter
sdram og ddr ram. Jeg tror dog, at du vil få problemer med, at det kun er
100 mhz, idet når bios står til 100 mhz på sdram, så clockes computeren ned,
til at køre væsentligt langsommere, og så forsvinder lidt af ideen i det
hele. Så der vil jeg nok foreslå, at du sætter min. 256 mb ddr ram i som
koster ca. 313 kr. En strømforsyning kan i øvrigt fåes for 132 kr.
I mine øjne burde en ekstra kabinetkøler ikke være nødvendig. Jeg har været
mellemmand på mange nye og har repareret mange computere, og der er altså
ikke mange, som har ekstra kabinetkøler i. Med det, som du har tænkt dig at
putte i, kan jeg slet ikke se behovet for det.
Sælg sluttelig dit bundkort og ram i markedsgruppen. Lidt skulle du nok
kunne få for det.

Kurt

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 23-08-03 23:48

> [...]
> Motherboard AMDK6-2 450MHZ - 256 PC100 Ram ,20 GB harddisk og Geforce 4
> AGP8X grafikkort , den trænger en opgradering ,og vil derfor gerne have

Hvis jeg var dig, og bare skulle have opgraderet den PC så ville jeg købe
følgende: (for under 1000 kroner forstås).

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667908

(produkt beskrivelse:
http://www.ecs.com.tw/products/pd_spec.asp?product_id=192 )

Dette er bundkortet, understøtter både SD-RAM og DDR-RAM, dvs. du kan bruge
din gamle RAM, selvom du med fordel ville kunne bruge DDR-RAM for bedre
hastighed.

Bundkortet koster 269,-

Du skal også have en CPU:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578000

CPU'en koster 499 kroner, og er inklusive køler.

Jeg vil dog tage 2 forbehold, for det første ved jeg ikke om din
strømforsyning vil være god nok. Det er der kun en måde at finde ud af.

Det andet forbehold er at, bundkortet skal muligvis have brændt en ny BIOS
for at bruge CPU'en, det skal du spørge forhandleren om. Evt. kan
forhandeleren sælge dig CPU og Bundkort sammen, dvs. med CPU'en _monteret_
på bundkortet, så er du sikker på at det funker. Det koster garanteret lige
et par kroner ekstra, men well.

Men så har du også en helt ny PC, næsten :)

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-03 07:50

Thomas Wesley Hinton wrote:

> Hvis jeg var dig, og bare skulle have opgraderet den PC så ville jeg købe
> følgende: (for under 1000 kroner forstås).
>
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667908

Arggh. (man anbefaler sgu da ikke ECS-bundkort!)
Det bør som minimum nævnes at man nemt kan gå gennem at skulle returnere
flere defekte eksemplarer inden man får et der kan bruges, og at man i
praksis ikke kan bruge to stænger SDRAM i det.
Til den pris ville jeg ikke engang føle mig sikker på at lortet ikke
futter af første gang man tænder for det.
(her mener jeg bundkortet og ikke nødvendigvis processoren)

Soltek og Chaintech har nForce2-bundkort til ca. 600 kr.

> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578000

XP1800+ er en af dem som AMD har "sorteret fra", 1700+ er de usorterede,
dvs. dem vil man generelt kunne overclocke langt bedre end 1800+.
Hvis der ikke skal overclockes, så er det selvfølgelig ikke noget problem.

> Jeg vil dog tage 2 forbehold, for det første ved jeg ikke om din
> strømforsyning vil være god nok.

Det er en 230 Watt næppe, men det er da umagen værd at prøve hvis der
ikke skal overclockes.

> [...]
> på bundkortet, så er du sikker på at det funker. Det koster garanteret lige

Så skal man jo også be' ham om at teste at det virker, og så kunne man
lige så godt have købt et bedre bundkort.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-08-03 10:56

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> skrev i en meddelelse
> [...]
> futter af første gang man tænder for det.
> (her mener jeg bundkortet og ikke nødvendigvis processoren)

Det ville jeg også have sagt for 1 år siden. Men siden da er der kommet nye
versioner, og jeg har haft fat i en del pc.er med dette bundkort (ikke noget
jeg sælger, men andre køber det) og inden for det sidste år, har jeg ikke
oplevet problemer med det. For en uge siden fik jeg en af de gamle ved
version 1 bundkort på besøg, og den havde det omtalte problem med sdram.
Flash med nyeste bios løste det problem, så nu kører den også upåklageligt.
Men jeg er iøvrig enig i, at Soltek også laver gode bundkort til rimelige
priser.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-03 12:13

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> Flash med nyeste bios løste det problem, så nu kører den også upåklageligt.

Jeg kiggede lige på prcdata.dk fordi jeg kom i tanke om at de skriver
fejlprocent på siden med varen.
De sælger ECS K7SOM, og det har sjovt nok en fejlprocent på 107,14 :)
ECS K7VMM+ har en lidt mere realistisk fejlprocent på 18,18.
Det er ikke just hvad jeg vil kalde opmuntrende til at købe det mærke..

De har også ECS-K7VTA3/V3, som har 0 %, men brugernes kommentarer taler
for sig selv:

"Indkøbte produktet, afprøvede og afleverede! Bemærk at der ikke er USB
2.0 controller, det understøttes kun af et specielt ekstra kort!"

"du skal ændre FSB med en jumper til 133 fra de 100 MHz."

"man kan ikke disable raid funktionen i bios."

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 24-08-03 12:59

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> skrev i en meddelelse

> Arggh. (man anbefaler sgu da ikke ECS-bundkort!)

Det kan du tro jeg gør :)

> Det bør som minimum nævnes at man nemt kan gå gennem at skulle returnere
> flere defekte eksemplarer inden man får et der kan bruges,

Jaja, det kan man vel risikere. Har nu ikke set nogle defekte ECS bundkort
endnu. Men hvad skulle problemet da også være i det? (man har jo
reklamations ret)

Desuden foreslog jeg at han fik CPU'en monteret (og testet), derved sikrer
han sig jo at det virker.

> og at man i
> praksis ikke kan bruge to stænger SDRAM i det.

Med PC-100 ram er der intet problem.

> Til den pris ville jeg ikke engang føle mig sikker på at lortet ikke
> futter af første gang man tænder for det.
> (her mener jeg bundkortet og ikke nødvendigvis processoren)

Det har da intet med prisen at gøre.

> Soltek og Chaintech har nForce2-bundkort til ca. 600 kr.

De bundkort kan jo ikke køre med hans ram. Der i ligger problemet.

> XP1800+ er en af dem som AMD har "sorteret fra", 1700+ er de usorterede,
> dvs. dem vil man generelt kunne overclocke langt bedre end 1800+.
> Hvis der ikke skal overclockes, så er det selvfølgelig ikke noget problem.

Det passer ikke (hvis du har dokumentation for den påstand vil jeg da
ihvertfald gerne se den). Alle CPU'erne er identiske, at jeg anbefalede en
1800+ alene fordi det var den billigste.

> [...]
>
> Så skal man jo også be' ham om at teste at det virker, og så kunne man
> lige så godt have købt et bedre bundkort.

Ja, det var lidt min pointe at så var BIOS'en opgraderet, og så var den
testet.

Problemet i at købe et bedre bundkort er at han sagde han gerne ville
beholde sin RAM.

Men hermed også sagt, at skal rammen opgraderes til DDR-ram, så kan han
ligeså godt enten købe et Nforce2 bundkort, eller måske et kt333 (har set
dem til 300 kr ca. på EDBpriser).

Fra : Mogens Kristensen

Dato : 24-08-03 15:12

Hej igen til jer alle.
I skal have mange tak jeres store hjælp - det har givet mig en masse - jeg
har ikke megen viden på området .Har været inde og se på udvalget de steder
I har anvist , det er svært , og der er selvfølgelig også forskellige
meninger om tingene , men jeg har besluttet mig til at opgradere.
Hvad siger man til et ECS bundkort L7VTA2 og en CPU ADM 2400 XP+ med køler
TIL 3 A såfremt det passer sammen ,- kan det da anvendes ? I sætte 256 MB
DDR Ram .
Så er der strømforsyningen på 300 Watt --er det standard størrelse der
anvendes i alle kabinetter ,altså - også i Aopen HX 45 ?
Hilsen MK

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 24-08-03 18:16

> [...]
> Så er der strømforsyningen på 300 Watt --er det standard størrelse der
> anvendes i alle kabinetter ,altså - også i Aopen HX 45 ?

Hvad skal du give for det ECS bundkort? (hvis det er over 400 kroner, så køb
det ikke, spild af penge).

300watt er vidst mere eller mindre standard i de billigere kabinetter.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 24-08-03 18:23

> [...]
> Så er der strømforsyningen på 300 Watt --er det standard størrelse der
> anvendes i alle kabinetter ,altså - også i Aopen HX 45 ?

Jeg kiggede inde hos BJ, gætter på at det er der du har set det, 375,- kr er
en fin pris. Og tingene du nævner vil også passe fint sammen.

Alternativt kunne du give 300 ekstra for et Nforce2 bundkort, og købe en AMD
1700+ med en god køler, og overclocke den.

Fra : Mogens Kristensen

Dato : 25-08-03 06:11

Hvad er at "overclocke " og hvordan gør man det , ja ,--jeg er jo ikke så
klog på området .Hvad med Bios`en er den OK og kan man montere det hele
selv.?
Hilsen MK

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 25-08-03 15:01

> Hvad er at "overclocke " og hvordan gør man det , ja ,--jeg er jo ikke så
> klog på området .Hvad med Bios`en er den OK og kan man montere det hele
> selv.?
> Hilsen MK

Hvis du køber et Nforce2 baseret bundkort (jeg kan anbefale et Soltek), så
er BIOS'en 100% parat til alle de CPU'er der findes.

Overclocking er at køre CPU'en ved en højere frekvens end den er solgt som.
Det udvikler mere varme, hvorfor du skal købe en ordentlig CPU køler.

Du kan overclocke ved enten at hæve multiplieren, eller ved at hæve
busfrekvensen.

Læs denne artikel (jeg har ikke selv læst den, men mon ikke den fortæller
det grundlæggende).

http://www.hardinfo.dk/show.asp?desc=44

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 22:26

Thomas Wesley Hinton wrote:
> [...]
>
> Jaja, det kan man vel risikere. Har nu ikke set nogle defekte ECS bundkort
> endnu. Men hvad skulle problemet da også være i det? (man har jo

Man betaler for at sende det retur, og så er besparelsen hurtigt væk
hvis det sker flere gange.
Det er heller ikke alle der vil vente flere uger på at få et bundkort
der virker, eller vil bøvle med at teste om det virker eller ej.

Chancen for at få et der virker første gang, er væsentlig bedre med alle
andre mærker end ECS (måske med undtagelse af PC-Chips).

Fra : fox

Dato : 27-08-03 01:18

> [...]
>
> Chancen for at få et der virker første gang, er væsentlig bedre med alle
> andre mærker end ECS (måske med undtagelse af PC-Chips).

Man betaler kun for forsendelsen hvis der er mangler. Hvis det er defekt så
skal De betale

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-03 01:52

fox wrote:

> Man betaler kun for forsendelsen hvis der er mangler.
> Hvis det er defekt så skal De betale

Jeg går ud fra at "De" = firmaet.
Kan vi få et eksempel, eller link til lovtekst der siger det samme? -
for indtil videre har jeg ikke hørt om nogen kunder som fik dækket
portoen hvis de skulle returnere et defekt bundkort.

Det eneste tilfælde (at jeg kender til) hvor firmaet betaler portoen, er
hvis man har fået tilsendt noget forkert som skal sendes tilbage.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 27-08-03 15:14

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> skrev i en meddelelse

> Chancen for at få et der virker første gang, er væsentlig bedre med alle
> andre mærker end ECS (måske med undtagelse af PC-Chips).

ECS og PC-Chips er samme firma.

Men helt ærligt, sansynligheden for at man får et defekt bundkort er meget
lille.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-03 18:11

Thomas Wesley Hinton wrote:

> Men helt ærligt, sansynligheden for at man får et defekt bundkort er meget
> lille.

Jeg checkede hos itbutikken.dk, som også angiver RMA-procent:

ECS har en samlet RMA på 13,29 % - det svarer til at et sted mellem
hvert 7. og 8. bundkort er defekt.

Det synes jeg er en ret stor risiko for defekt bundkort, hvis man køber ECS.

Til sammenligning;

AOpen: 11,43 %
Asus: 7,37 %
Intel: 8,47 %
MSI: 6,77 %

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 28-08-03 19:52

> ECS har en samlet RMA på 13,29 % - det svarer til at et sted mellem
> hvert 7. og 8. bundkort er defekt.
>
> Det synes jeg er en ret stor risiko for defekt bundkort, hvis man køber
ECS.

Nå, men det syntes jeg ikke.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 26-08-03 23:17

Du er nu ved at købe et nyt bundkort, CPU, RAM og eventuelt også
strømforsyning.

Det bliver da svært at få for under 1.500,- kr.

Og så er der ikke blevet råd til en ny harddisk, og en gammel 20 GB disk vil
være en stor flaskehals for din nye maskine.

Og så har vi slet ikke taget højde for alle de problemer du kan rende ind i:

* Fejlmontere CPU'en, og dermed ødelægge den,
* Fejlmontere Køler, og dermed ødelægge CPU'en,
* Ridse bundkortet med skruetrækkeren, og dermed ødelægge det,
* Sætte ledningerne forkert på bundkortet og bruge lange nætter på lortet,
* Opleve at din gamle harddisk pludselig er en flaskehals for din nye
hurtige maskine.
* Skære dig på en skarp metalkant, og dermed forbløde

Jeg er selv entusiastisk PC-piller, men hvis ikke du vil gøre det fordi du
synes det er interessant, og er villig til at bruge en week-end på det, så
lad være.
Faktisk er jeg selv holdt op med at opgradere, for som sagt:
- vil man have hurtigere CPU,
- skal man have nyt bundkort,
- og så skal man have nyt RAM,
- og så er PSU'en for lille,
- og så er harddisken for langsom,
- og så er der gået en week-end.

Jeg har selv lige købt 3 nye maskiner fra PRC-data, og det var en
fornøjelse.
Ud af papkassen tilslut strøm mv. og så kørte det.

Det er selvfølgelig dyrere, men som andre nævnte, så burde du kunne få lidt
mønt for den gamle ( 500,- )
og så er merudgiften begrænset.

Du kan selvfølgelig tage din brænder og dit grafikkort med over i den nye
maskine, og det er en relativ simpel manøvre.

Rune