Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
5 nye Nordvestsjællands billeder
Fra : lars bo

Dato : 22-08-03 00:32

Hej NG
Under "Nyeste billeder" er der lagt yderligere 5 billeder i dag.
Håber i kan lide dem.

--
hilsen
lars bo

PS: kommenter andres billeder.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 22-08-03 06:09

Hej Lars,

> Under "Nyeste billeder" er der lagt yderligere 5 billeder i dag.
> Håber i kan lide dem.

Jamen, jeg kan da lide de fleste, men nok primært billederne af fulgende og
billedet af kirken på afstand.

Fulgebilleder er altid spændende og dine er ingen undtagelse.

Desværre synes jeg billederne virker en smule grumset, men de er måske
indskannet?

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

Fra : lars bo

Dato : 22-08-03 09:40

Hej Glenn
..

> Jamen, jeg kan da lide de fleste, men nok primært billederne af fulgende
og
> billedet af kirken på afstand.

M.h.t. fuglene skyldes det jo nok at de er så f. svære at fange.
Kirken er jeg også selv glad for og skal til efteråret se på den igen, også
fra anden vinkel.
Desværre er der ingen der kommenterer Solnedgangen over Skarridsø, som er et
af mine favoritter og det forstår jeg ærligtalt ikke?
Hvad er der galt med dette billede?

> Fulgebilleder er altid spændende og dine er ingen undtagelse.

Jeg vil også fortsætte med at filme dem, med desværre er mine linser ikke de
skarpeste, men man må jo arbejde med det man har.

> Desværre synes jeg billederne virker en smule grumset, men de er måske
> indskannet?

Ja, som analogfotograf må jeg desværre scanne fra papir, sålænge jeg ikke
belåner huset yderligere, og det ligger nok langt ude i fremtiden.
Så indscanningen bliver ikke bedre. Derfor må jeg nok finde mig i kun at få
kommentarer om komposition og evt. lys.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 22-08-03 13:41

Hej Lars,

> Desværre er der ingen der kommenterer Solnedgangen over Skarridsø, som er
et
> af mine favoritter og det forstår jeg ærligtalt ikke?
> Hvad er der galt med dette billede?

Jeg havde desværre overset at der var to sider.

Billedet af solnedgangen fejler intet - det er ret flot . Hvis du havde
den i en større størrelse ville det være endnu bedre, men det er måske kun
med et digital kamera, at man kan det?

Fra : lars bo

Dato : 22-08-03 14:19

Hej Glenn

> Jeg havde desværre overset at der var to sider.

Det er jeg desværre bange for at der er en del der gør.
Og derfor overvejer jeg at ændre lidt i min opsætning.

> Billedet af solnedgangen fejler intet - det er ret flot .
Tak for det, jeg var faktisk ved at blive bange for at jeg var helt ude i
hampen med hensyn til billedforståelse, for nogle af de billeder jeg
virkelig godt kunne lide blev aldrig kommenteret.

>Hvis du havde den i en større størrelse ville det være endnu bedre, men det
er måske kun
> med et digital kamera, at man kan det?

Det er sådan at når man scanner dem ind er de meget store, og så reducer man
dem til den størrelse man vil have. Jeg har valgt at vise dem i størrelsen
600x400, og det gælder alle mine billeder, fordi de så også kan ses af folk
med en skærmopløsning på 800x600 uden at disse skal scrolle for at se
billedet, og sidst jeg kontrollerede gjaldt dette for ca. 44% af brugerne.

Så det er lidt af en balancegang, hvem man skal stille tilfreds.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-08-03 19:43

lars bo skrev:

> Desværre er der ingen der kommenterer Solnedgangen over Skarridsø, som er et
> af mine favoritter og det forstår jeg ærligtalt ikke?
> Hvad er der galt med dette billede?

Nu skal du få min mening om dette foto: Jeg ville beskære det i
venstre side, så det tykke, uskarpe strå blev fjernet - og solen
hermed blev placeret til den ene side. Det virker ikke så heldigt
at den, som nu, er placeret næsten i midten af billedet.

Jeg ville også beskære lidt nede i bunden på den mørke vegetation.
Altså billedet ville hermed få en lidt bedre kompossition.

Der er yderligere to uskarpe strå, i venstre og højre side, som
ikke pynter så godt. Tænk på dybdeskarpheden når du tager sådanne
fotos. Du kunne også have fjernet disse strå, der var i vejen. Det
ville jo kun være fotografen der vidste det

Når folk ikke kommenterer den slags billeder, så er det nok først
og fremmest fordi, de vrænger lidt af solnedgangsbilleder. Jeg har
ikke noget imod solnedgangsbilleder. Men det skal heller ikke være
*for* mange.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mikkel B. S.

Dato : 24-08-03 13:03

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
> Under "Nyeste billeder" er der lagt yderligere 5 billeder i dag.
> [...]

Jeg synes specielt godt om billedet "Hvidt på grønt". Blomsten står flot
frem p.gr. den ringe
dybdeskarphed og den store farveforskeld. Hvilken blænde har du brugt? Jeg
har selv taget nogle
billeder af blomster, men deybteskarpheden bliver for stor. Bruger du stativ
og kabeludløser,
eller er kameraet håndholdt? Hvad med blomsten, nogen stiver den af så den
bliver skarpere andre
gør ikke, hvad gør du?

"Tidsel i modly": Flot effekt og god ide. Det er næsten som om det er
blomsten, som lyser op. Jeg kunne godt tænke
mig en lidt mere blå himmel, men det er sikkert svært i modlys (?). Jeg har
aldrig selv taget et billede af en blomst i modlys.

"Netop lettet i andet forsøg": Jeg læste at du er analogfotograf og synes
det er godt gået, at du kunne
koponere, stille skarpt osv. på et øjeblik. Det er blevet et godt billede,
specielt fordi molen er med.
Hvis der ikke havde været andet end mågen, ville billedet virke mere
"fladt" og tomt for action. Men
her sker der noget, man kan næsten fornæmme vinden og den de kræfter som
mågen skal bruge for at lette.

Har lagt mærke til, at du nævnte billdet "Solnedgangen over Skarridsø", men
kunne ikke se det og
der er kun 1 side under "Nyeste billeder". Er det bare mig, eller er
billedet der ikke mere?

--
Mvh. Mikkel B. Siebken
(Slet "SLETDETTE" i min e-mail, for at skrive til mig direkte.)

Fra : lars bo

Dato : 25-08-03 09:16

Hej Mikkel

> [...]
stiver den af så den
> bliver skarpere andre gør ikke, hvad gør du?

Desværre har jeg ikke registreret mine blændetal.
Hos Nikon F55 er der 5 programmer man bl.a. kan vælge imellem, og dette
billede er taget med "Close-Up". Dette skaber en sløret baggrund og
fremhæver hovedmotivet, hvis dette er rimeligt tæt på. Ja jeg har brugt
stativ, og timer, idet der ikke er fjernudløser men det vender man sig til.

> [...]
har
> aldrig selv taget et billede af en blomst i modlys.

Jeg har senere prøvet at få mere af blomsen frem v.h.a. blitz, men desværre
blev dette ingen succes.

> [...]
"fladt" og tomt for action. Men
> her sker der noget, man kan næsten fornæmme vinden og den de kræfter som

Takker for roserne, men kameraet er dejligt hurtigt til at autofokuserer.

> [...]
men
> kunne ikke se det og der er kun 1 side under "Nyeste billeder". Er det

Billederne ligger kun som nye i 5 dage, dette specielle billede kan du se
under Favoritter, ellers kan du se alle mine billeder ved at gå til
"Søgefunktionen" og lade denne være tom, og så blot trykke "søg".
--
hilsen
lars bo

PS.: Lad os diskuterer billeder.