Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp - hilket kamera
Fra : Bo M. Havmand

Dato : 21-08-03 22:14

Hej

Jeg har et ældre Nikon fm2 og et samsung Digimax 210 SE(2,1 MP) jeg har
ingen mulig heder for at indstille noget på det digitale, og flash'en er
ikke for god...

Her kommer spørgsmålet så..
Da jeg godt vil kombinere Digi og SLR, for at kunne se med det sammme om
billederne er blevet gode.
Hvilket kamera skal jeg vælge?
Canon EOS 300D... - virker lidt skrabet _ platik
Canon EOS 10D... - mere robus
Nikon D100... - ???

Jeg ved bare ikke helt med Nikon, da eg erindre noget om deres digi-cams
ikke holdte i længden... men er der relevans i dette???

det skal bruges til normalt privat brug, men jeg regner med at tage det
en del med på jagt, om et supplement til rifler og bøsser...

Venlig hilsen
Bo M. Havmand

Fra : Michael Holm

Dato : 22-08-03 07:34

Jeg har haft et 10D og har haft et D30. Hvis du vil bruge kameraet til at
tage med på jagt, er di i virkeligheden lige gode. 10D er bygget mere
robust, men D30 er bestemt ikke plastic-agtigt.

Det der er det store spørgsmål er, hvilke objektiver du skal have på. Jeg
antager du skal tage billeder på relativ lang afstand, og i dårlig
belysning, hvorfor du vil have et "langt" objektiv med høj lysfølsomhed, og
_de_ er dyre.

Hvis du har pengene er et 10D selvfølgelig bedre, men et D30 er også fint.
Mht. objektiver skal du kigge efter et Canon EF 28-135mm IS USM til "daglig
brug" og et Canon EF 70-200 2.8L til jagt.

Et brugt D30 koster ca. 6000.
Et Nyt 10D koster 15000.-
En Canon EF 28-135mm IS USM koster ca. 3500 brugt, 8000 nyt.
En Canon EF 70-200 2.7L koster vistnok 16000.-

Kig evt. i den bla avis (www.dba.dk)

--Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 22-08-03 08:55

Rettelse, jeg *har* et 10D

--Michael

Fra : KASO

Dato : 22-08-03 12:49

"Bo M. Havmand" skrev d. 21-08-03 22:14 dette indlæg :
> [...]
det
> en del med på jagt, om et supplement til rifler og bøsser...

Der er flere spændende muligheder på vej i klassen. Kan du undvære
udskiftelig optik, er Minoltas A1 og Sonys F828 interessante. Har de
fleste muligheder fra SLR (inkl. mulighed for ekstern blitz - hos
Minolta endda m. trådløs TTL-styring) og er begge med optik svarende til
28-200mm. Minoltas væsentligste nyskabelse er brugen af
billedstabilisator, der tillader længere lukketider v. tele, Sonys force
er (som jeg ser det) en meget lysstærk Zeiss optik (F:2.0-F:2.8) og
8MPix (!) sensor. Begge siges at være meget hurtige og har f.eks. manuel
zoom som på SLR (hvilket jeg klart foretrækker fremfor motorzoom).

De har desuden mange andre faciliteter - læs mere på f.eks.
www.dpreview.com

Bemærk: Begge kameraer kan uden problemer anvendes også udenfor
jagtsæsonen

http://www.kandu.dk/

Fra : KNL DtP

Dato : 22-08-03 15:18

"Bo M. Havmand" <bo_havmand@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket kamera skal jeg vælge?

Jeg har haft mit Canon EOS 10D i lige knap en måned og det er altså et
stykke herligt værktøj. Det fungerer nøjagtig ligeså godt som mit 'gamle'
film-SLR (EOS 5), med fuld kontrol over tingene, og robust konstruktion, der
kan tåle at blive brugt.

Billedernes kvalitet og hastigheden hvormed disse kan komme fra kamera til
computer, gør det oplagt liiiige at tage kameraet med på tur.

Da jeg havde en del objektiver til mit EOS 5, var det dejligt at kunne
genbruge dem med 10D.

.... alt i alt kan jeg absolut kun anbefale kameraet (omend det er en noget
pebret pris - gav ~ 13.800 kr. mit hos www.technikdirekt.de).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk <-- du kan da lige kigge forbi under Galleri > Nyheder.
Her ligger der et par skud fra 10D'eren.

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 24-08-03 12:35

Hej Igen..

Jeg takker for de kreative svar...
hvad vil i så anbefale af linser?
jeg havde tænkt lidt på følgende sammensætning:

Canon EOS 10D
Canon Objektiv Ef 28-105/4-5,6 USM
Canon Objektiv Ef 100-300/4,5-5,6 Usm
Blitzen er jeg lidt i tvivl om...

hvordan vil denne kombination være til landskab, dyr og portrætter?

Venlig Hilsen
BMH

Fra : KNL DtP

Dato : 24-08-03 12:53

> hvad vil i så anbefale af linser?

> Canon Objektiv Ef 28-105/4-5,6 USM

Jeg har 28-105 mm f/3,5-4,5 USM og den er herlig. Super skarp - lynhurtig og
lydløs autofokus. Grundet 1,6x faktoren på 10D er brændevidden cirka 45-170
mm - hvilket er fint til all-around brug. Til decideret vidvinkel skal du
næsten have fat i en 17 mm - (som bliver til ~27 mm).

Udover 28-105 mm har jeg to Tokina objektiver, som jeg er vældig glad for:
Vidvinkel 17 mm f/3,5 og telezoom 80-400 mm f/4,5-4,5. De dækker et stort
område, som jeg ikke synes findes i til-at-betale-udgaver hos Canon.

Du skriver at det skal bruges til natur, dyr og portræt. Natur og dyr kan
være et vidvinkel og så en kraftig tele. Min 80-400 mm bliver pludselig til
en 128-640 mm (!!!). Til portræt vil jeg anbefale en brændeidde på omkring
de 100-150 mm. Hertil vil 28-105 mm objektivet være glimrende.

> Blitzen er jeg lidt i tvivl om...

For at kunne bruges med 10D skal du have en E-TTL flash så som 420 EX eller
550 EX. A-TTL og TTL duer ikke, da dSLR kameraer ikke har noget filmplan,
som de TTL benytter til lysmåling. Jeg har desværre måtte sande dette efter
at have købt 10D'eren og derfor har jeg lige opgraderet min Sunpak til 550
EX (kommer med posten i morgen).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 24-08-03 13:28

Jeg mener at det ubetinget fedeste objektiv til et 10D er Canon EF 28-135mm
USM IS. Det er relativt billigt, super skarpt og har et meget flot
zoom-spænd.

Kig evt. på www.dpreview.com forum (menu i venstre side) Canon SLR Lenses.