Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
omregning fra film til print
Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-03 13:09

Omend jeg ikke er begyndt at scanne endnu, prøver jeg at få system i tingene
i den udstrækning, det forekommer praktisk. Ihukommende hvor stor (enorm) en
lettelse det var for mørkerumsarbejdet at have nogenlunde styr på
zonesystemet, kunne jeg tænke mig at have oversigt over alle omregninger (
hvert trin ) fra film (sort/hvid og pos/neg) til printede resultat.
Omregning af alle trin, filstørrelse, pixels, dpi, ppi, opløsning
osv,osv..............
Er der en af jer der har helt styr på disse eller evt. kunne give et godt
link til...........

For at give en ide:

En gang lavede jeg til akvariebrug et regneark med de fleste variabler for
at kunne følge over tid et koncentrationsforløb af fx.
kvælstof ( det "giftige" i denne forb. og det kan på alm. vis ikke filtreres
fra ) eller medicin eller....
Variabler (man selv satte ind) var volumen af akvarium, tilsat mængde,
tidsenhed for tilsætn., vandskiftemængde, tidsinterval for samme. Resultatet
gav en kurve over forløbet. Ret beset et simpelt regneark. Men principielt
kunne man lave det samme til fotobrug..........jeg har et negativ hvor jeg
vil benytte et udsnit på 20 x 28 mm. Det skal bruges på nettet - tast ind -
resultat.
Eller det skal printes i 20 x 28 cm - hvorledes handles i de enkelte trin
for at opnå et angivet resultat.

Det er de enkelte omregninger, jeg er usikker på (endnu?)

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-03 13:22

Glemte sort/hvid OG farve