Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Roskilde - sort/hvid billeder
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 21-08-03 06:42

http://www.fotoportal.dk/fotoessays/roskilde.aspx
Esben Rossel har lagt denne billedeserie på fotoportalen.
Da jeg lagde den på undrede jeg mig over hvorfor billederne virker så gode.

Min helt klare favorit er pigen, der spiller en slags forbold. Men billedet
"overtræder" jo mange af de regler man taler om i fotodiskussion har i
gruppen og på fotokritik.

Har selv forsøgt at få mere stemning i mine billeder, men ikke med voldsom
held - så hvis nogle har et bud på hvad der skaber stemning - så sig frem.

Er det mon fordi de er sort/hvid og med lidt old look som virker bedre end
farver?

vh
Jan

Fra : Jan J.

Dato : 21-08-03 08:48

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> wrote in message
> http://www.fotoportal.dk/fotoessays/roskilde.aspx
> Esben Rossel har lagt denne billedeserie på fotoportalen.
> Da jeg lagde den på undrede jeg mig over hvorfor billederne virker så
gode.

Tak for linket. Ja jeg kan også lide dem. Men hvorfor undrer du dig?

> Min helt klare favorit er pigen, der spiller en slags forbold. Men
billedet
> "overtræder" jo mange af de regler man taler om i fotodiskussion har i
> gruppen og på fotokritik.

Regler er til for at brydes. Jeg synes at det gode ved disse billeder er, at
de fortæller en historie. De kan både ses for sig selv men også i
sammenhæng. Så har fotografen virkelig opnået det vigtigste. Det er det
sværerest ved fotografi, efter min mening. (Jeg er misundelig på Esben
Rossel!)

> Er det mon fordi de er sort/hvid og med lidt old look som virker bedre end
> farver?

Personligt kan jeg godt lide s/h til reportage foto. Jeg ved ikke hvorfor.
Måske fordi at man ikke har farve "problemet". En masse farver blandet
sammen virker forvirrende og fjerner fokus fra hovedmotivet. (Men dermed
ikke sagt at det er lettere at fotografere s/h)

Mvh
Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 21-08-03 16:22

>Men hvorfor undrer du dig?
Det undre mig fordi billedet jo er lidt skævt og pigens ben er skåret over.
Men alligevel ligner billedet jo en million.

>at de fortæller en historie.
Ja det kan godt være at det er fordi man sætter det i relation med noget
andet i sit eget hovede at de virker stærke.

>Jeg er misundelig på Esben Rossel
Ja. Jeg kender ham ikke endnu, men håber bestemt han sender mere.

Jan

Fra : Ole

Dato : 21-08-03 09:08

Rigtig gode billeder.

Personlig tror jeg det stærke i billederne er det at fotografen tør at gå
helt tæt på, så formidlingen af budskabet går rent ind. Nærhed, gode
kompositioner og en god balance er der også.

Man kunne sagtens have taget mange af motiverne i farve, men vi er jo gennem
medier igennem tiden opdraget til at se den slags billeder i s/h, og så
leger Esben smukt med gråtoner, kontrast og effekt.

Jeg har flere favoritter der tager samme type billeder i farve: Joel
Meyerowich, Bill Allard og Le Colonel, for at nævne nogen, udfordringen er
måske større, da farver jo har det med at distrahere.

Godt gået, Esben

Mvh

Ole
www.photos4u.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 21-08-03 16:17

> Jeg har flere favoritter der tager samme type billeder i farve: Joel
> Meyerowich, Bill Allard og Le Colonel, for at nævne nogen, udfordringen er
> måske større, da farver jo har det med at distrahere.
Jeg er ikke så gammel inden for foto, så jeg kender dem ikke endnu. Er de på
nettet med et website?

Jan

Fra : Simon [2700]

Dato : 21-08-03 10:00

Hej,

ville bare lige sige de billeder du har taget i sverige af guldsmede osv. er
rigtigt pæne.

mvh.Simon

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 21-08-03 16:14

> ville bare lige sige de billeder du har taget i sverige af guldsmede osv.
er
> rigtigt pæne.
Tak

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-08-03 13:21

Jan Emil Christiansen wrote:

Det er rigtig flotte billeder!

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 21-08-03 17:22

Hejsa!
Gode billeder, dejligt at se nogle sort/hvide fotos. Hvilket kamera (DC) og
billedbehandlingsprogram er der brugt ?

Hilsen Bo

Galleri: http://www.visuelweb.dk/galleri.htm

Fra : Ole

Dato : 22-08-03 19:04

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
> Gode billeder, dejligt at se nogle sort/hvide fotos. Hvilket kamera (DC)
> [...]
Det ligner et klassisk 35 mm kamera, da kanten af negativet er med på
billederne

hilsen
Ole