Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotokritik: Brøndby klokken 6 om morgenen
Fra : Timsah

Dato : 20-08-03 19:11

Så, fik smidt et billede op på fotokritik (ingen forbrydere!), kun et
sommerfoto fra Brøndby.
Taget gennem vinduet i en bus (der holder stille) - ingen spor af blitzen,
men hvorfor så uskarp?

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39159

Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 20-08-03 19:40

On Wed, 20 Aug 2003 20:10:59 +0200, "Timsah" <aoude@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>sommerfoto fra Brøndby.
>Taget gennem vinduet i en bus (der holder stille) - ingen spor af blitzen,

Kort og godt så tror jeg det er dis i luften du kan se. Hvis du har
PhtoShop så prøv at gi billedet en gan "auto levels". Det hjælper.
Sender dig lige billedet via email, så kan du jo lægge den op som Xtra
foto.

Mvh. Ulrik

Fra : Andersen

Dato : 20-08-03 20:43

"Timsah" <aoude@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så, fik smidt et billede op på fotokritik (ingen forbrydere!), kun et
> sommerfoto fra Brøndby.
> Taget gennem vinduet i en bus (der holder stille) - ingen spor af blitzen,
> men hvorfor så uskarp?

Som du selv siger så er det kl 6 om morgenen. Hvordan ser du selv
ud af dine øjne på det tidspunkt? (sorry)

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 20-08-03 20:58

Timsah wrote:

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39159

Det er da perfekt Lomografi...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan J.

Dato : 21-08-03 08:05

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Det er da perfekt Lomografi...

Tja, Ebbesen.......... Det kan Timsah da sikkert bruge til noget
konstruktivt.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-08-03 10:09

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Det er da perfekt Lomografi

Det lyder meget fint med fremmeord, men kan intet bruges til. Til trods for
at jeg har fotograferet i over 40 år, kender jeg ikke ordet, og det står
ikke i min nu-dansk ordbog.

Er der nogen andre der vil forklare ?

Bo //

Fra : .J.S...

Dato : 21-08-03 10:22

http://www.lomo.sleiborg.dk/

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-08-03 10:52

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> http://www.lomo.sleiborg.dk/

Det vil sige, at hvis et billede er rystet, uskarpt, skævt, fejlbelyst og
dårligt fremkaldt kalder man det Lomografi, fordi det så er "konst", og ikke
kan diskuteres.

Jeg har kasseret adskillige Lomografier i årenes løb....

Bo //

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 21-08-03 11:18

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Det vil sige, at hvis et billede er rystet, uskarpt, skævt, fejlbelyst og
>dårligt fremkaldt kalder man det Lomografi, fordi det så er "konst", og ikke
>kan diskuteres.

Nej, et lomografi skal være taget med et specielt russisk kamera,
Lomo.

Med lidt god vilje kan man kalde 'lomografi' for en bevægelse, hvor
man forholder sig til umiddelbare og naturlige i fotografiet og ikke
bekymrer sig om teknikken. Lomografi er vel nærmest for fotografiet,
hvad 'dogme95' er for filmkunsten.

Den officielle hjemmeside for 'bevægelsen' er
http://www.lomography.com/, men der findes også en dansk side:
http://www.lomography.dk

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 21-08-03 12:13

Jens Tønnesen wrote:

> Lomografi er vel nærmest for fotografiet,
> hvad 'dogme95' er for filmkunsten.

Den sammenligning holder da ikke, for "dogme95" handler ikke om,
at filminstruktøren skal være talentløs, filmfotografen uduelig
og filmkameret et russisk skod-kamera...!

Det er mere rimmeligt at sige, at LOMO er en bevægelse, hvor man
ikke ta'r normale fotografiske traditionelle dyder alvorligt.

Lomografi bryder med alle de gængse regler indefor fotografi. Der
skydes fra hoften, der tages billeder af ALT mellem himmel og
jord, og det gøres hurtigt, og uden omtanke.

Og indenfor Lomografi er det sådan, at jo mere idéforladt, skævt,
rystet, uskarpt, under/overbelyst, o.s.v. et billede er, jo bedre
er det.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan J.

Dato : 21-08-03 08:03

"Timsah" <aoude@hotmail.com> wrote in message
> Så, fik smidt et billede op på fotokritik (ingen forbrydere!), kun et
> sommerfoto fra Brøndby.
> Taget gennem vinduet i en bus (der holder stille) - ingen spor af blitzen,
> men hvorfor så uskarp?

Billeder igennem vinduer vil aldrig blive særlig skarpe. Der er en grund til
at optikken i et kamera er det vigtigste for billedkvaliteten. Og med en
glasrude foran skal det gå galt. Desuden er det vist også en smule diset.
Men ellers et stemningsfuldt billede, som jeg ville have beskåret i bunden.

Mvh
Jan