Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mine første 5 på www.fotokritik.dk
Fra : Per Frederiksen

Dato : 19-08-03 19:52

Hejsa,

Så fik jeg taget mod til mig og fik smidt mine første 5 billeder op
til kritik.
På ingen måde banebrydende billeder, men jeg er nu alligevel lidt
tilfreds med dem.

I håb om at lokke nogle vise ord frem, om hvad jeg har gjort godt og
især skidt, vil jeg selv lægge ud. Ret mig endelig i mine
betragtninger. Jeg ved godt om jeg kan li' et billede, men er ofte i
tvivl hvorfor.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39006
Den obligatoriske solnedgang. Trivielt måske, men jeg syntes nu
alligevel at der er lidt stemning over det.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39019
Et rigtigt 'familien Danmark' billede. Syntes at det er lidt fladt i
farverne. Til gengæld trækker forgrunden det op.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39020
Et billede der dufter af saltvand. Tror måske at det er
dybdeskarpheden der gør at jeg kan li' det, men selve motivet virker
bare rigtigt på mig.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39022
Her er jeg helt blank. Egentligt et kedeligt motiv. Jeg kan bare godt
li' det???

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39023
Hmm, lidt a'la det forrige billede, men kan godt lide den store
kontrast mellem de skarpe linier mellem bygningerne og den blå sommer
himmel.

--
Per

Fra : Per M

Dato : 19-08-03 20:14

Hej Per (det var da et pænt navn du har )
Flotte billeder.
Jeg kan godt lide din solnedgang. Det er godt med båden.
Det næste billede flytter ikke så meget hos mig rent motivmæssigt, men gode
farver og flotte skyer.
Muslingeskallerne er jeg til gengæld vild med. Måske havde jeg selv undgået
den uskarpe forgrund, men det er en smagssag.
Det fjerde synes jeg ikke er et kedeligt motiv, tværtimod. Man tænker: "Hvad
er det?" og "Hvad skal den bruges til?" God kontrast med den helt blå
himmel.
Det sidste siger mig ikke rigtig noget - men igen: Det er en smagssag.
Jeg glæder mig til at se flere billeder.

mvh
Per M

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 19-08-03 20:52

Per Frederiksen wrote:

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39006
> Den obligatoriske solnedgang. Trivielt måske, men jeg syntes nu
> alligevel at der er lidt stemning over det.

Alm. pænt billede, der har er mellemgrund og baggrund, men der
mangler en forgrund...

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39019
> Et rigtigt 'familien Danmark' billede. Syntes at det er lidt fladt i
> farverne. Til gengæld trækker forgrunden det op.

Alm. pænt billede af dejlige Danmark i sommer og solskin...!

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39020
> Et billede der dufter af saltvand. Tror måske at det er
> dybdeskarpheden der gør at jeg kan li' det, men selve motivet virker
> bare rigtigt på mig.

Det er en vanskelig genre, og lige netop dette billede siger ikke
mig noget, så det vil jeg ikke kommentere.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39022
> Her er jeg helt blank. Egentligt et kedeligt motiv. Jeg kan bare godt
> li' det???

Beskær en 30 - 40% i højre side, så begynder det billede at ligne
noget seriøst.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39023
> Hmm, lidt a'la det forrige billede, men kan godt lide den store
> kontrast mellem de skarpe linier mellem bygningerne og den blå sommer
> himmel.

Der er for meget himmel og for lidt gavle, og så måtte himlen
også godt være mere mørk blå...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 19-08-03 21:22

Hej Per,

Det glæder mig, at du bruger samme kamera som mig. Måske kan vi give
hinanden nogle tips? .

-----
Brændvidde: 22,2 mm.
Blænde: f/4,9
Lukkertid: 1/320 sekund
-----

Jeg kan ikke finde ud af disse tekniske tal . Lukketid kan jeg godt gætte
mig til er 1/3 på mit IXUS 400 kamera, men brændvidde og blænde kan jeg ikke
finde ud af at indstille til f.eks. 22,2 mm. og f/4,9. Disse tal kan jeg
ikke se på mit kamera.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39006
> Den obligatoriske solnedgang. Trivielt måske, men jeg syntes nu
> alligevel at der er lidt stemning over det.

Jeg kan lide stemningen i billedet og specielt de varme farver .

Brændvidde: 22,2 mm.
Blænde: f/4,9
Lukkertid: 1/320 sekund

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39020
> Et billede der dufter af saltvand. Tror måske at det er
> dybdeskarpheden der gør at jeg kan li' det, men selve motivet virker
> bare rigtigt på mig.

Jeg synes billedet teknisk set er meget flot på nær forgrunden. Motivet ser
måske ikke "mig" så meget, men tekniske er den rigtig flot synes jeg.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39022
> Her er jeg helt blank. Egentligt et kedeligt motiv. Jeg kan bare godt
> li' det???

Det virke måske kedelig i første omgang, men alligevel virker den spændende
at kigge på - den indeholder mange detailer synes jeg.

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

Fra : Per Frederiksen

Dato : 20-08-03 17:14

On Tue, 19 Aug 2003 22:21:48 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:

>Det glæder mig, at du bruger samme kamera som mig. Måske kan vi give
>hinanden nogle tips? .

Jo jo da. Vi har jo sludret om centreret fokus før.

>Jeg kan ikke finde ud af disse tekniske tal . Lukketid kan jeg godt gætte
>mig til er 1/3 på mit IXUS 400 kamera,

Hvis du noget sted ser at din lukkertid er på 1/3s, så må du ha' fået
slået 'lang lukkertid' til. Få det straks slået fra. Det kræver en
ualmindeligt rolig hånd at tage billeder med så lang en lukkertid.
Se side 71 og 72 i manualen.

>men brændvidde og blænde kan jeg ikke
>finde ud af at indstille til f.eks. 22,2 mm. og f/4,9. Disse tal kan jeg
>ikke se på mit kamera.

Brændvidden er faktisk det du stiller når du zoom'er ind og ud. Den
kan ikke stilles til en værdi, men værdien kan efterfølgende aflæses
ud fra de EXIF informationer der ligger i billedet.

Blænde og lukkertid kan ikke stilles manuelt. Vi må leve med det
kameraret giver os. (jeg vil ha' et 10D vil jeg

Dette er dog en sandhed med modifikationer.
Som du (tror jeg) allerede har gjort, kan man tvinge IXUS'en til lange
lukkertide, men brug det kun hvis der ikke er lys nok (aften o.l.) og
hvis du har et stativ.
Blænden kan korrigeres noget op og ned, men det har jeg endnu ikke
rodet med, så hellere holde mund end at fortælle noget vrøvl.

Og tak for de pæne ord om mine billeder.

--
Per Frederiksen
Canon IXUS 400

Fra : Mikkel B. S.

Dato : 19-08-03 22:15

"Per Frederiksen" <per_f@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>

> Så fik jeg taget mod til mig og fik smidt mine første 5 billeder op
> til kritik.

Hej Per
Jeg er selv ny i det her med kritik af fotos over nettet. Så jeg kender
følelsen af
at skulle sende sine første fotos ind til kritik.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39006
> Den obligatoriske solnedgang. Trivielt måske, men jeg syntes nu
> alligevel at der er lidt stemning over det.

Solnedgang er noget mange tager billeder af, nogle synes det er kedetligt
andre ikke.
Men det handler om hvordan man tager billedet af den solnedgang. Man bliver
nødtil
at prøve sig lidt frem.

Min mening om billedet: Det har et flot farvespil og specielt den lille båd
er vigtig. Hvis
den ik var der, ville billedet "bare" vise en solnedgang. Men manden i båden
tilføjer noget ekstra.
Måske en følelse af ro, stilhed og nydelse...?

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39019
> Et rigtigt 'familien Danmark' billede. Syntes at det er lidt fladt i
> farverne. Til gengæld trækker forgrunden det op.

Du kan have ret i, at dit "familien danmrak" billede er lidt flat i
farverne,
men det er meget traditionelt og skrapt. Ikke noget dårligt billede.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39020
> Et billede der dufter af saltvand. Tror måske at det er
> dybdeskarpheden der gør at jeg kan li' det, men selve motivet virker
> bare rigtigt på mig.

Uuuhh... mit foretrukne billede, af dem du har vist. Den uskarpe baggrund
leder opmærksomheden hen
på det, som er vigtigt i billedet, nemlig skalderne. Og de er skarpe...
rigtig godt. Igen godt farvespil.
Virkelig flot billede.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39022
> Her er jeg helt blank. Egentligt et kedeligt motiv. Jeg kan bare godt
> li' det???

Kedelige motiver er noget man kan gøre noget ved, så de ikke bliver ved med
at være kedelige..
Det er lykkedes ret godt for dig. Godt set. Flotte, skarpe former i
skruestikken og den blå himmel smader flot.
God kontrast mellem det blå og rustne/ grå.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39023
> Hmm, lidt a'la det forrige billede, men kan godt lide den store
> kontrast mellem de skarpe linier mellem bygningerne og den blå sommer
> himmel.

Sjov ide! Egentlig et godt motiv. Det er en volsom kontrast mellem
bygningerne og himmelen.
Det sorte farvespil i bygningerne giver også en flot effekt.

Håber du kan bruge noget af det

--
Mvh. Mikkel B. Siebken
(Slet "SLETDETTE" i min e-mail, for at skrive til mig direkte.)

Fra : Mikkel B. S.

Dato : 19-08-03 22:19

"Mikkel B. S." <siebken@mail.dkSLETDETTE> skrev i en meddelelse

> Mvh. Mikkel B. Siebken
> (Slet "SLETDETTE" i min e-mail, for at skrive til mig direkte.)
> Mine billeder kan ses på
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=39023

Linket i min signatu er forkert.
Det er blevet rettet.

Mvh
Mikkel

Fra : Per Frederiksen

Dato : 20-08-03 17:31

On Tue, 19 Aug 2003 23:15:14 +0200, "Mikkel B. S."
<siebken@mail.dkSLETDETTE> wrote:

>Jeg er selv ny i det her med kritik af fotos over nettet. Så jeg kender
>følelsen af at skulle sende sine første fotos ind til kritik.

Yeps, det er jo aldrig sjovt at finde ud af at man er helt galt
afmarcheret.

>Håber du kan bruge noget af det

Det kan du tro at jeg kan.
Omend mine billeder bliver lavet til glæde for mig selv og at det jo
derfor er mine egne øjne der skal tilfredsstilles, så er det da rart
at vide at man er på rette vej. Og ikke mindst hvad man kan forbedre.
Som jeg skrev syntes jeg at det kan være svært at pege på hvorfor jeg
kan li' et billede og hvorfor ikke.
Mon ikke det bliver lettere at tage de gode når man bliver bedre til
at forstå og læse motiverne.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-08-03 07:40

Per Frederiksen wrote:

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39019
Det er for hårdt komprimeret, og selv om farverne er gode synes jeg
der er bare en anelse for meget 'banalt postkort' over det - i den her
beskæring. Jeg tror det kan vinde ved at på klippet noget bund og top
af, men behold den procentvise placering af huset i forhold til
højden.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39020
> Et billede der dufter af saltvand. Tror måske at det er
> dybdeskarpheden der gør at jeg kan li' det, men selve motivet virker
> bare rigtigt på mig.

Dybdeskarpheden - ja - dybt imponerende. Har du efterbehandlet, eller
er det bare fuld zoom, blænde 2.8 osv? Farver og komposition hjælper -
det er en _god_ uskarp baggrund, men det er nok den lave
dybdeskarphed, med tilhørende kontraster i skarpheden som gør det
rigtigt 'lækkert'

Jeg kan godt lide din skruestik - den er rigtigt placeret, og der er
nogle lækre farver i det billede.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39023
(tagene)

- 'klarer sig' kun i sammenhæng med de øvrige fire, for sig selv er
det her for mig indholdsløst.
Den hårde komprimering er i øvrigt igen generende :-/

mvh og pænt tak for billed-show

Jesper Brunholm

Fra : Per Frederiksen

Dato : 20-08-03 19:15

On 19 Aug 2003 23:39:44 -0700, nospam@brunholm-scharff.dk (Jesper
Brunholm) wrote:

> [...]
>beskæring. Jeg tror det kan vinde ved at på klippet noget bund og top
>af, men behold den procentvise placering af huset i forhold til

Det vil jeg prøve at arbejde med.
Jeg lide måske nok under at formatet på billederne skal holdes og
ville gerne have landtangen med. Må prøve med en aflang en.

> [...]
>det er en _god_ uskarp baggrund, men det er nok den lave
>dybdeskarphed, med tilhørende kontraster i skarpheden som gør det

Nix, det er ikke efterbearbejdet. Kun beskåret og formindsket, så det
er simpelthen pure luck. Der er ikke meget kontrol over tingene på et
IXUS.

>(tagene)
>
>- 'klarer sig' kun i sammenhæng med de øvrige fire, for sig selv er
>det her for mig indholdsløst.
>Den hårde komprimering er i øvrigt igen generende :-/

Damn, jeg må få gjort noget ved den komprimering. Du er ikke den
første der bemærker det.
Jeg komprimerede dem hårdt i en god sags tjeneste (load tid), men
skærer det i øjnene, så er det jo for meget. Jeg må erkende at mine
briller ikke helt kan følge med, for jeg kan ikke helt få øje på hvor
det er et problem. Ikke på min 17" ihverttilfælde.
Hvis nogen kunne give et hint om hvor på motiverne det er galt, så
ville jeg kunne komme løsningen nærmere. Kunne fejlen evt. ligge i den
'sharpen' jeg har kørt, eller _er_ det JPG komprimeringen det er galt
med?

Tak for de pæne ord. De giver jo en lyst til at fortsætte den nye
hobby.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-08-03 21:18

Per Frederiksen wrote:

> Nix, det er ikke efterbearbejdet. Kun beskåret og formindsket, så det
> er simpelthen pure luck. Der er ikke meget kontrol over tingene på et
> IXUS.

Whauv Jeg prøvede et testskud med mit A70 idag, og jeg kan se at jeg
godt kan få samme resultat (dybdeskarphedsmæssigt - jeg kan ikke lige gå
ud og lave sådan et lækkert billede på 5 minutter ) - det er lidt
lækkert

> [...]
> briller ikke helt kan følge med, for jeg kan ikke helt få øje på hvor
> det er et problem. Ikke på min 17" ihverttilfælde.

Hmm - jeg har kun 14,1" TFT, men jeg synes det skriger med det samme.

> [...]
> ville jeg kunne komme løsningen nærmere. Kunne fejlen evt. ligge i den
> 'sharpen' jeg har kørt, eller _er_ det JPG komprimeringen det er galt

Det er karakteristisk for jpeg, at det der går galt når man komprimerer
for hårdt er at den "bløder", især i overgangen fra pæne linier.

Her er det spidsen af det venstre tag som jeg synes bør stå skarpt med
hvid mod blå himmel, men hvor der pga. komprimeringen er "pels" på
overkanten af udhænget. Det er også galt der hvor det højre tag går ned
foran det venstre, der er det bare ikke lige så tydeligt. Til gengæld er
det tydeligt på himlen omkring din skruetvinge på
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=39022

> Tak for de pæne ord. De giver jo en lyst til at fortsætte den nye
> hobby.

Nu skræmmer du mig - jeg kunne forhåbentlig ikke have forårsaget det
modsatte hos en der laver gode billeder som dig? :-/

Nå: de var oprigtigt ment. Jeg er ikke fotoekspert, men jeg kyler
oprigtige kommentarer ind her, og forsøger at lægge noget kritisk med
undervejs så vi kan få noget ud af det. Det betyder også at jeg er
yderst modtagelig for modargumentation hvis nogen er uenige i den kritik
jeg giver!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-08-03 07:51

Per Frederiksen wrote:
> Hejsa,

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39022
> Her er jeg helt blank. Egentligt et kedeligt motiv. Jeg kan bare godt
> li' det???

Det kan jeg osse, måske vil en god titel stramme det lidt op f.ex.
"Distriktspsykiatri", eller et eller andet med menesker i klemme i
systemet - så kunne det være en fin kommentar.

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Per Frederiksen

Dato : 20-08-03 19:25

On Wed, 20 Aug 2003 08:51:25 +0200, "Carsten Holck"
<cholck@malling.com> wrote:

>Det kan jeg osse, måske vil en god titel stramme det lidt op f.ex.
>"Distriktspsykiatri", eller et eller andet med menesker i klemme i
>systemet - så kunne det være en fin kommentar.

He he. Sjovt som vi mennesker er forskellige.
Personligt er jeg ikke så meget for title på billeder.
Ofte kan de, i mine øjne, lyde påtagede eller forklarende. Det jeg
mener er, hvis et billede skal sige noget skulle det gene kunne
'læses' ud af billedet i sig selv.
Hvis det derimod 'blot' skal være kønt at kigge på, så virker en
tittel, for mig, lidt tilovers.

Er det den almindelige holdning at billeder bør ha' en tittel? Og at
det bliver bedre af det?

På den anden side, så er det jo noget lettere at henvise til 'Ro over
Jyllinge' end 'det billede du ha af solnedgangen'.
Mon ikke der alligevel skulle hænge en titel på de næste fra min hånd.

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-08-03 20:09

Per Frederiksen wrote:

> [...]
> 'læses' ud af billedet i sig selv.
> Hvis det derimod 'blot' skal være kønt at kigge på, så virker en
OK, egentlig enig, jeg er heller ikke meget for "dansklærerforeningens
r**triste kommenterede udgave",
men netop dette kunne godt bære ast blive brugt som kommentar til "et eller
andet", enten i form af en tittle eller måske i form af den sammenhæng det
indgår i.

/carsten

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-08-03 08:56

Tue, 19 Aug 2003 20:51:56 +0200, skrev Per Frederiksen:

>Så fik jeg taget mod til mig og fik smidt mine første 5 billeder op
>til kritik.
>På ingen måde banebrydende billeder, men jeg er nu alligevel lidt
>tilfreds med dem.

Velkommen! Absolut er godt grundlag at bygge videre på

Du har allerede fået en del kommentarer, så jeg vil indskrænke mig til
billedet af muslingeskallerne. Det ville have vundet ved at hæve
kameraet lidt, således at skallerne kom lidt længe ned i hjørnet.
Måske kunne du have undgået at skære tangdusken i venstre side?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Per Frederiksen

Dato : 20-08-03 19:30

On Wed, 20 Aug 2003 09:55:56 +0200, Kurt Hansen
<kurtFJERNDETTE@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Velkommen! Absolut er godt grundlag at bygge videre på

Takker mange gange.

> [...]
>kameraet lidt, således at skallerne kom lidt længe ned i hjørnet.
>Måske kunne du have undgået at skære tangdusken i venstre side?

Det må prøves.
Tror nu nok at jeg bliver svær at flytte lige på _det_ billede, men
jeg bad jo selv om gode råd til forbedringer....

Fra : lars bo

Dato : 21-08-03 01:28

Hej Per
Her lidt kommentarer fra en nybegynder.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39006
> Den obligatoriske solnedgang. Trivielt måske, men jeg syntes nu
> alligevel at der er lidt stemning over det.

Nok det bedste billede, dejlige farver og så har du fået placeret robåden
det helt rigtige sted.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39019
> Et rigtigt 'familien Danmark' billede. Syntes at det er lidt fladt i
> farverne. Til gengæld trækker forgrunden det op.

Desværre et rimeligt kedeligt billede, jeg desværre har alt for mange
liggende af selv. Det viser hverken fjorden, stranden eller bygningerne,
blot en "grå" masse af det hele.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39020
> Et billede der dufter af saltvand. Tror måske at det er
> dybdeskarpheden der gør at jeg kan li' det, men selve motivet virker
> bare rigtigt på mig.

Et hvirkeligt godt motiv, og også godt udført. Kun er det en del uskarpt i
forgrunden.
Hvis du er til at klippe i billedbehandlingsprg. kan du jo ordne det her.
Men en absolut andenplads af dine 5 billeder.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39022
> Her er jeg helt blank. Egentligt et kedeligt motiv. Jeg kan bare godt
> li' det???

Også et godt og skarpt motiv. Måske ville jeg prøve det igen en dag der var
lidt skyer på himmelen, således at det ikke var blåt i blåt.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39023
> Hmm, lidt a'la det forrige billede, men kan godt lide den store
> kontrast mellem de skarpe linier mellem bygningerne og den blå sommer

Desværre det er for kunstnerisk for min smag.

hilsen
lars bo
www.stien.dk/galleri

PS: kommenter andres billeder