Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 10D og 550 EX SpeedLite?
Fra : KNL DtP

Dato : 19-08-03 17:01

Hej.

Efter at have købt EOS 10D'eren (herligt kamera) måtte jeg desværre sande at
min trofaste Sunpak 4000AF flash ikke ville sammen med dSLR - og derfor er
jeg på udkig efter en afløser.

Jeg kan se, at det næsten skal være en Canon SpeedLite, for at få E-TTL med
og dermed bruge den til 10D. Valget står så mellem 420 EX og 550 EX - så
begge hos den lokale JapanPhoto og synes, at 420'eren er lidt for simpel og
550'eren lidt for stor...

Kan se at 550'eren kan købes for cirka 3000 k. i Tyskland, men kan det
betale sig at bruge det ekstra?

....nogen erfaringer med ovenstående?

MVH

kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Axel Søgaard

Dato : 19-08-03 19:51

Ja-du kan aldrig få for meget lys,så jeg vil mene at den sidste skilling er
givet godt ud.
mvh
Axel Søgaard

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 19-08-03 20:10

"Axel Søgaard" <axelsoegaard@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja-du kan aldrig få for meget lys,så jeg vil mene at den sidste skilling
er
> givet godt ud.
> mvh
> Axel Søgaard

Hej

Jeg bruger en EX550 sammen med min D30, og min EOS50 når jeg er nostalgisk
, og jeg er fuldstændig enig med Axel, der er altid rart at have lidt
ekstra power.
Jeg synes forøvrigt at EX550éren arbejder fotrineligt sammen med D30éren, og
det er nok det samme med 10D.

Køb den

Brian Østergård

Fra : Jack

Dato : 19-08-03 21:50

Også enig her. Jeg havde faktisk en EX380 men solgte den hurtigt til fordel
for 550, et køb jeg aldrig fortryder. Spar hellere op, så du ikke fortryder
senere.

Fra : Jan

Dato : 19-08-03 22:58

> [...]
og
> 550'eren lidt for stor...
>
> Kan se at 550'eren kan købes for cirka 3000 k. i Tyskland, men kan det

Jeg har erfaring med 420EX, det er en rigtig god blitz og min anbefaling er
at købe en 420 (eller to) plus en Transmitter ST-E2 (200 EUR i Tyskland), så
er du godt kørende og kan lave mange spændende opstillinger.

Jan

Fra : KNL DtP

Dato : 20-08-03 12:16

Hej igen.

Tak for de gode inputs - jeg kan se at det skal være 550 EX.

Mht. funktioner og betjening, hvordan indstiller man f.eks. 2nd sync? Hvis
man vil dæmpe flashen f.eks. -1½ EV, gør man det så på flashen eller på
10D'eren - eller er det hip som hap?

Jeg savner lidt en lidt bedre dokumentation på 550 EX's funktioner og
betjening - nogen links til sider eller PDF-filer?

På forhånd tak!

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Martin K. R.

Dato : 20-08-03 12:26

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg savner lidt en lidt bedre dokumentation på 550 EX's funktioner og
> betjening - nogen links til sider eller PDF-filer?

Hej Kristian,

Hvis du ligesom jeg synes, at Canons egne manualer er for 'tynde', så prøv
denne site:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html

En fantastisk side med alt hvad du har brug for at vide om Canons Flash

Martin

Fra : John Friis Løndal

Dato : 20-08-03 17:13

On Wed, 20 Aug 2003 13:15:52 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Mht. funktioner og betjening, hvordan indstiller man f.eks. 2nd sync? Hvis
>man vil dæmpe flashen f.eks. -1½ EV, gør man det så på flashen eller på
>10D'eren - eller er det hip som hap?

Jeg har en 420 og D10, og er glad for begge. Det er ikke lykkedes mig
at dæmpe blitzen af betydning fra D10'eren, men jeg har haft meget
held med lukketider på omkring 1/250 s.
Den indbyggede blitz i D10 er faktisk rigtig god, specielt til nær
optagelser. Jeg bruger kun 420 i haller og til bounce fra loftet.

Et blitz billede med den indbyggede flash kan ses på:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=36799

Mvh
John

Fra : Peter Andersen

Dato : 20-08-03 20:15

KNL DtP wrote:
> [...]
> er lidt for simpel og 550'eren lidt for stor...
>
> Kan se at 550'eren kan købes for cirka 3000 k. i Tyskland, men kan det

Ja jeg har 10D og 550EX og det kan meget anbefales. (som jeg vist også har
skrevet et par gange tidligere her i gruppen )

550EX er en kanooon god blitx som du bliver glad for. Den kan meget mere end
hvad man har brug for.

Det skal siges at man kan være tilbøjelig til at kigge på Sigmas blitx som
kun koster under 1000kr og som faktisk kan det samme som 550EX, man PAS PÅ!
den fungerer simpelthen ikke sammen med Canon DSLR kamerat.. i hvertfald
ikke 10D. En god ven købte en til sit 10D og måtte sende den retur og købe
en Canon i stedet for.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : KNL DtP

Dato : 20-08-03 22:10

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> Ja jeg har 10D og 550EX og det kan meget anbefales. (som jeg vist også har
> skrevet et par gange tidligere her i gruppen )

Så fik jeg den bestilt - tjekkede lige priserne her i EU og fandt det
engelske firma SpeedGraphic [ www.speedgraphic.co.uk ], som kunne sælge
Canon 550 EX + Sto-Fen omni bounce + porto til Danmark for lige over 3000
kr. (fik omni bounce-hætten med oven i hatten i forhold til TechnikDirekt).

Glæder mig til at prøve de mange indstillinger og se resultater med det
samme : )

Tak for hjælpen med udvælgelsen!

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 20-08-03 22:18

KNL DtP wrote:
> [...]
> TechnikDirekt).
>
> Glæder mig til at prøve de mange indstillinger og se resultater med

Tillykke med det) du skal nok blive glad for det......

Så nu skal du bare ha købt 4 stk. 2000mA eller større opladelige batterier
til den. Lad være med at bruge små 500mA el., de ødelægger blitzen!
Kig også på udvalget inden for hvad Lumoquest har af bouncere. Jeg har selv
en pocketbouncer jeg bruger til mange ting, omnien har jeg droppet til
fordel for den indbyggede wideadaptor som jeg faktisk syntes laver et bedre
resultat.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : John

Dato : 21-08-03 05:55

> Så nu skal du bare ha købt 4 stk. 2000mA eller større opladelige batterier
> til den. Lad være med at bruge små 500mA el., de ødelægger blitzen!

Det kommer du til at forklare nærmere!
--
MVH
John K Hansen

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-08-03 12:50

John wrote:
> "Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer du til at forklare nærmere!

Sagen er den at små batterier laver et stort spændingsfald når blitzen har
lyst op og lader op igen og det er elektronikken af en eller anden grund
ikke særlig glad for.
Jeg er ikke tekniker, men har blot fået det af vide af en som ved noget om
sagerne....

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Pico

Dato : 22-08-03 23:06

KNL DtP wrote:
> Hej.
>
> Efter at have købt EOS 10D'eren (herligt kamera) måtte jeg desværre
> sande at min trofaste Sunpak 4000AF flash ikke ville sammen med dSLR
> - og derfor er jeg på udkig efter en afløser.

Gider du forklare hvorfor den ikke ville sammen med 10D ?
Pico

Fra : KNL DtP

Dato : 23-08-03 16:04

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Gider du forklare hvorfor den ikke ville sammen med 10D ?

Hej Ib.

Jeg blev selv lidt overrasket da jeg satte min Sunpak-flash på 10D'eren og
den ikke fyrede af, når jeg tog et billede. Den var bare helt død.

Årsagen er (har jeg efterfølgende fundet ud af), at Sunpak'en kører med
TTL-lysmåling, og da der ikke er noget filmplan på digital SLR, kan den ikke
måle lyset. Derfor *skal* man have en E-TTL flash for at få det til at køre.

Da jeg bruger flash en del, så jeg ingen andne udvej end at købe en Canon
Speedlite 550 EX - heldigvis til en ok pris i England.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk