Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan tages gode portrætfotos?
Fra : eMJay

Dato : 18-08-03 22:37

Hej.

Jeg står og skal tage omkring 100 portrætbilleder af en flok unger mellem 6
og 10 år.
Billederne skal bruges til opslagstavlen i en SFO, så de behøver ikke være
superprofessionelle.
Jeg regner med at tage billederne udenfor i det gode vejr, med en meget grøn
hæk som baggrund.
Billederne skal tages med et Canon A40 digi-kamera.

Jeg har hverken ekstern blitz, stativ eller anden gejl til min rådighed.

Er der nogle tips og tricks jeg kan benytte til at få taget nogle hæderlige
billeder, eller er det bare at
plante dem(ungerne) og så knipse løs?

Med venlig hilsen
eMJay

Ps. Links til sider der forklarer om portrætfotos er meget velkomne

Fra : Michael Holm

Dato : 19-08-03 00:03

Tag dem på omkring 100mm eller mere (zoom langt ind, og gå længere væk) Hav
god afstand til hækken i baggrunden, så bliver den uskarp, og ungen "står
mere frem". Lig evt. Noget hvidt på jorden, f.eks. flamingo (en stor plade)
så reflektere den lyset, så de ikke får grimme skygger under hagen. Hvis der
er sol (som om det var en mulighed imorgen) kan du sætte pladen op af en
mur, som så reflektere lyset. Du kan også bruge farvede plader (normalt
ville man bruge guld) som gul eller orange, for at give billedet en varm
tone.

Giv ungerne noget at lege med, så de ikke bare står der, men er i gang med
noget. Så ser de mere levendene ud.

Og hvis der er 100 børn, så tag 1000 billeder. Jo flere billeder du tager,
jo større chance er der for at det perfekte billede er iblandt dem. Så tag
mindst 10 af hver unge.

Hvis det regner, så lav det samme indendørs, men sæt en 500w arbejdslampe
op, så du kan tage billederne på en hurtig exponering, så de bliver skarpe.

i opsummering:

1) Afstand til baggrund.
2) Zoom langt ind, og gå længere væk (dog ikke digital zoom, kender ikke
A40)
3) Blød skyggerne op med en flamingoplade, muligvis et stykke pap som er
sprayet guld.
4) Tag mange billeder.

Held og lykke, jeg vil gerne se nogle af billederne

--Michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-08-03 08:08

"eMJay" <"#$@$£!.dk> wrote in

> Er der nogle tips og tricks jeg kan benytte til at få taget nogle
> hæderlige billeder, eller er det bare at
> plante dem(ungerne) og så knipse løs?

Jeg ved ikke om du allerede har tænkt på det, men det er vigtigt at du kommer
ned i niveau med ungerne, så billedet ikke bliver taget oppefra kiggende ned
på dem..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : emj

Dato : 19-08-03 09:19

On 19 Aug 2003 07:07:31 GMT, Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am>
wrote:

>Jeg ved ikke om du allerede har tænkt på det, men det er vigtigt at du kommer
>ned i niveau med ungerne, så billedet ikke bliver taget oppefra kiggende ned
>på dem..

Jeg vil også mene, at det er bedre at gå tæt på ungen end at bruge
zoom, med et digi, der max kan levere 1600x1200 pixels.
Hilsen emj

Fra : Michael Holm

Dato : 19-08-03 09:23

Men hvis han zoomer, bliver baggrunden jo mere uskarp, og IMHO dermed tages
et bedre portræt, ikke sandt?

--Michael

Fra : emj

Dato : 19-08-03 09:58

On Tue, 19 Aug 2003 10:23:21 +0200, "Michael Holm" <email@email.dk>
wrote:

>Men hvis han zoomer, bliver baggrunden jo mere uskarp, og IMHO dermed tages
>et bedre portræt, ikke sandt?

Muligvis.
Måske kan man også vælge et lavt blændetal i stedet for.
Hilsen emj

Fra : Doktoren

Dato : 19-08-03 11:29

> Muligvis.
> Måske kan man også vælge et lavt blændetal i stedet for.
> Hilsen emj

Jeg vil også anbefale lige som Michael, at bruge omkring 100-135mm
(zoom), da det har den bedste funktion til portræt billeder... ellers
kommer personerne til at se lidt bredere ud end de i virkeligheden
er... det er ikke sikkert at man vil lægge mærke til det med det
samme, men det bliver de... derfor brug zoom :)

Fra : MiBO

Dato : 19-08-03 17:39

Michael Holm wrote:
> "emj" <emj@stofanet.dk> wrote in message

> Men hvis han zoomer, bliver baggrunden jo mere uskarp, og IMHO dermed
> tages et bedre portræt, ikke sandt?

Det kommer an på hva man vil... tæt på giver et mere intimt perspektiv
og dybdeskarpeheden når du fokuserer tæt på er også meget lille tænk
f.eks. på makro, her kæmper man med at få nok dybdeskarphed.

Husk også at med lille dybdeskarphed bliver det sværer at få begge øjne
i fokus, og hvis den lille gut/gutinde flytter på sig, så kan du miste
skarpeheden på øjnene.

Husk at det allervigtigste er at have nærmeste øje skarpt, så man kan se
øjenvipperne.

En anden ting er lyset, sæt dem med lys skråt fra siden (45 grader), og
anvende et stort stykke hvidt karton til at reflektere lidt lys tilbage
på skyggesiden.

motiv: O
reflektor: \
kamera ¤
tjah, dengule SOL

(bedst med non-proprtional skrift i eksemplet)

Ellers kig evt. på www.photo.net for artikler og kommentarer ang
portrætfoto.

mvh
Michael

Fra : Felix

Dato : 19-08-03 12:10

On Tue, 19 Aug 2003 10:18:30 +0200, emj wrote:

>Jeg vil også mene, at det er bedre at gå tæt på ungen end at bruge
>zoom, med et digi, der max kan levere 1600x1200 pixels.

Hej emj

Grunden til at det er bedst at bruge lang zoom (80-120 mm) er, at
man undgår den forvrængning der opstår når man bruger vidvinkel
(stor næse, rundt hoved m.v.). Tænk på yderligheden: Et
fiskeøjeobjektiv.

Det er et plus med den ringere dybdeskarphed ved lang zoom.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-08-03 11:00

"eMJay" <"#$@$£!.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg står og skal tage omkring 100 portrætbilleder af en flok unger mellem
6
> og 10 år.

Jeg vil komme med et råd: tag alle billederne i øjenhøjde med børnene. Ned i
knæ. Alt for mange voksne fotograferer børn oppefra, og det giver et forkert
perspektiv, og øjnene ser forkerte ud. Vælg en brændvidde mellem 80 og
100mm, hvis der er noget, der hedder sådan på et digikamera.

God fornøjelse.

Bo //

Fra : enrico

Dato : 19-08-03 12:41

Lad barnet sidde og kamera på stativ... samme brændvidde - så bliver
udsnittene ens.

Se forbi kameraet direkte på barnet (derfor stativ) Så har du kontakt.
Pas på at det at du ikke har øjet bag søgeren ikke forstyrrer din
lysmåling (brug evt. manuel indstillet lysmåling).

En SVAG flash lidt fra siden og oppefra giver form samt refleks (liv)
i øjet.

Tag rigeligt med billeder.

-enrico

Fra : Timsah

Dato : 19-08-03 14:57

A40 kan indstilles til portrætfoto (og auto-blitz), men husk den grønne hæk
skal ikke være alt for tæt på. Jo mere sløret hækken, jo bedre træder
ungernes fjæs frem.
Et sjovt tip - når det nu er en SFO - så prøv at fotografere ungerne som hos
politiet, med et skilt foran hagen, både forfra og et i profil. De må ikke
smile imens.
De billeder skal ungerne nok få meget sjov med! Og ingen tør stjæle jakker
og tasker de steder, hvor "forbryderalbums-billederne" hænger.
Hehe...

Hilsen,
Timsah

Fra : emj

Dato : 19-08-03 15:17

On Tue, 19 Aug 2003 15:57:01 +0200, "Timsah" <aoude@hotmail.com>
wrote:

>Et sjovt tip - når det nu er en SFO - så prøv at fotografere ungerne som hos
>politiet, med et skilt foran hagen, både forfra og et i profil. De må ikke
>smile imens.

Har svært ved at få øje på humoren. Hvorfor skal ungerne da signalere
forbrydere?
Hilsen emj

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 19-08-03 15:20

emj <emj@stofanet.dk> wrote:

> Har svært ved at få øje på humoren. Hvorfor skal ungerne da signalere
> forbrydere?

For sjov. Jeg synes da ideen er ganske sød.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Timsah

Dato : 19-08-03 21:14

Du må have glemt, hvordan det var at være barn.
Børn elsker gys og humor, som kan skræmme de voksne.
Hvorfor skal det hele altid være så ensrettet?

Fra : emj

Dato : 20-08-03 10:25

On Tue, 19 Aug 2003 22:13:30 +0200, "Timsah" <aoude@hotmail.com>
wrote:

>Du må have glemt, hvordan det var at være barn.
>Børn elsker gys og humor, som kan skræmme de voksne.
>Hvorfor skal det hele altid være så ensrettet?

Min tanke går nu mere i retning af, at det ikke er særlig pædagogisk
at gøre det interessant at ligne en forbryder.
Hilsen emj

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 20-08-03 11:27

emj <emj@stofanet.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Min tanke går nu mere i retning af, at det ikke er særlig pædagogisk
>at gøre det interessant at ligne en forbryder.

Jeg er helt sikker på, at forældrene vil sende billedet fra
familiealbummet en varm tanke, når de tyve år efter besøger sønnike i
Vridsløselille

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : emj

Dato : 20-08-03 11:51

On Wed, 20 Aug 2003 12:27:15 +0200, Jens Tønnesen
<usenet@pressefoto.invalid> wrote:

>Jeg er helt sikker på, at forældrene vil sende billedet fra
>familiealbummet en varm tanke, når de tyve år efter besøger sønnike i
>Vridsløselille

Netop
Hilsen emj

Fra : Timsah

Dato : 20-08-03 14:42

Det er da heller ikke særligt pædagogisk at børn kun får kontakt med livets
pædagogisk korrekte sider.
Kender du "Alle børnene"- vittigheder? Ikke særligt pædagogisk, vel - men
børn elsker nu engang den slags, og de finder trivielle måder at anskue
tingene på for håbløst kedeligt (og voksent!). Tegnefilm er fyldt med vold,
hvis Tom og Jerry opførte sig høflige og korrekte for hinanden, hvor mange
børn gad se det?
Anyway, ideen var blot en spøg. Når man gør tingene anderledes, virker det
tit sjovere. Men naturligvis kan ikke alle forstå samme slags humor.

Fra : emj

Dato : 20-08-03 15:16

On Wed, 20 Aug 2003 15:42:22 +0200, "Timsah" <aoude@hotmail.com>
wrote:

>Det er da heller ikke særligt pædagogisk at børn kun får kontakt med livets
>pædagogisk korrekte sider.

Nej, det har du ret i, men der er altså børn nok, som i en meget ung
alder ender i det rigtige forbryderalbum og det er der altså ingen
grund til at se noget morsomt i.

>Anyway, ideen var blot en spøg. Når man gør tingene anderledes, virker det
>tit sjovere. Men naturligvis kan ikke alle forstå samme slags humor.

Hvis mit barn gik i den SFO, ville jeg ikke acceptere en sådan
fotoserie. Af 100 børn vil nogle få af dem ganske sikkert ende i det
rigtige forbryderalbum, og det er altså rigeligt.

Desuden skal der forældretilladelse til overhovedet at fotografere
børnene.
Hilsen emj

Fra : eMJay

Dato : 20-08-03 20:15

> [...]
> rigtige forbryderalbum, og det er altså rigeligt.
>
> Desuden skal der forældretilladelse til overhovedet at fotografere

Hej igen

Voldsom diskussion min forespørgsel har bragt på banen.
Jeg endte med at tage ganske almindelige (kedelige) portrætfotos af ungerne.

Mange tak for alle de forskellige tips.

Og, ja. Jeg har hentet forældretilladelse til billederne

Mvh
eMJay

Fra : eMJay

Dato : 19-08-03 15:22

"Timsah" <aoude@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> De billeder skal ungerne nok få meget sjov med! Og ingen tør stjæle jakker
> og tasker de steder, hvor "forbryderalbums-billederne" hænger.

Hej
Tusind tak for alle tips'ne.

Jeg tror jeg vil prøve med Timsahs ide med at lave "forbryderbilleder".

Det kan godt være, at dette indebærer at billederne skal tages indendørs.
Er løsningen så, at tage en kraftig arbejdslampe og så tage billederne op af
en
råhvid væg med et stykke (guld)farvet karton på gulvet?

Mht. til skiltene med navne som ungerne skal sidde med. Hvordan opnår jeg,
at få den bedste effekt med dette? Er det hvid skrift på sort papir, der er
den
bedste løsning?

Mvh
eMJay

Fra : enrico

Dato : 19-08-03 16:21

On Tue, 19 Aug 2003 16:21:48 +0200, "eMJay" <"#$@$£!.dk> wrote:

>Jeg tror jeg vil prøve med Timsahs ide med at lave "forbryderbilleder".

Vil det sige, at alle vores guldkorn er spildte?

-enrico

Fra : eMJay

Dato : 19-08-03 17:07

"enrico" <enricoool@hotmail.com> wrote in message

> Vil det sige, at alle vores guldkorn er spildte?

Hej

På ingen måde. Man kan jo altid lære et og andet.

Mvh
eMjay

(og jo, jeg så godt smiley'en)

Fra : Mikael

Dato : 19-08-03 16:47

"eMJay" <"#$@$£!.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror jeg vil prøve med Timsahs ide med at lave "forbryderbilleder".

Held og lykke med forældre reaktionerne, hvis du tager "forbryderbilleder".
Forældre vil se deres børn positivt fremstillet, så held og lykke.

Mikael

Fra : eMJay

Dato : 19-08-03 17:06

"Mikael" <m.kristensen@_fjerndette_grafisk.dk> wrote in message

> Held og lykke med forældre reaktionerne, hvis du tager
"forbryderbilleder".
> Forældre vil se deres børn positivt fremstillet, så held og lykke.
>
> Mikael

Hej

Jeg ved ikke om du arbejder med børn og deres forældre til hverdag, men jeg
er
i den heldige arbejdssituation, at forældrene hos os har en vis portion
humor.
Alle de åh-så-glade billeder de vil have af deres unger tager de jo gerne
selv.

Mvh
eMJay

Fra : Jeppesen

Dato : 19-08-03 18:59

"eMJay" <"#$@$£!.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
> at få den bedste effekt med dette? Er det hvid skrift på sort papir, der

I mange børnehaver o.l har man sådan nogle bogstav-tavler, hvor ungerne kan
sætte bogstaver sammen for at lære at stave mv. Det kunne da se kanon ud -
dem jeg kender er grå med hvide brikker og sort skrift. Jeg har selv
børnehave-unger - og jeg ville da synes det var en fed idé med sådan nogle
anderledes billeder.

Kan du ikke finde dig en model at øve dig på nogle dage i forvejen - find en
fast indstilling som virker og brug den - se billederne ordentlig efter på
en PC - særlig farvestik kan være et problem og måske også reflekser i
briller o.l. - og hold også øje med der ikke er ledninger eller
stikkontakter med på billederne.

Held og lykke.

Mvh Kim

Fra : Steffen

Dato : 19-08-03 18:23

"eMJay" <"#$@$£!.dk> wrote:

> [...]
>
> Med venlig hilsen
> eMJay
>
> Ps. Links til sider der forklarer om portrætfotos er meget velkomne

Placer dem på en taburet (ikke en stol, så sidder de og falder sammen)
2-3 m fra hækken, så får du sløret baggrunden.
Lyset ind skråt forfra (solen bag din skulder) og brug fill-in flash.
Brug den længste tele kameraet kan magte, så får du de bedste
proportioner i ansigtet.
Så skulle det ikke gå helt galt.

mvh
steffen