Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjælp til køb af canonspejlreflekskamera..
Fra : Kristian

Dato : 18-08-03 15:51

Hej alle

Jeg sidder lidt og kigger på den blå avis, her falder jeg over forskellige
canonmodeller..såsom:

EOS 5000
EOS 1000 FN

Jeg vil kun bruge ca 1000 kr på et brugt kamera, men er i tvivl om hvad jeg
skal vælge. Nogle der har erfaringer med ovenstående?

Jeg vil gerne have et kamera, hvor jeg manuelt kan bestemme lukke og blænde
samtidig, kan jeg det med ovenstående??

Eller har i et bedre bud?

Hilsen Kristian

Fra : KNL DtP

Dato : 18-08-03 16:32

"Kristian" <bekker@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil kun bruge ca 1000 kr på et brugt kamera, men er i tvivl om hvad
jeg
> skal vælge. Nogle der har erfaringer med ovenstående?

Jeg købte EOS 5000, som mit første spejlreflekskamera, tilbage i 1996 og det
er bestemt et dejligt kamera - meeeen du løber snart ind de begrænsninger
kamrahuest har:

Ud over standartprogrammerne (portræt, landskab, fuldautomatisk ect.) kan du
indstille lukketiden (fra 1/2000 sek. til 1/8 sek. + Bulb). Udfra lukketiden
og film ISO'en vælger kameraet en blænde, som vises i displayet (kun oven på
kameraet). Altså ikke noget med at vælge blænde mauelt. Du kan heller ikke
vælge at over eller undereksponere billedet (og dermed ikke køre 100%
manuelt).

Lysmålingen er en slags evaluerende med mulighed for spotmåling. Den tager
cirka 1 billed/sekundet.

Kameraet er let og nemt at tage med, men den virker ikke særlig robust.

.... du skriver, at du vil bruge 1000 kr. på et kamera - men du skriver ikke
noget med objektiv.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Poul B-H

Dato : 18-08-03 18:59

Køb EOS1000FN, det har manuel , auto, blænde styret, lukkerstyret og
adskillige andre funktioner. Jeg har haft et i 8 år og savnede egentlig kun
at kunne lave blitz kompensering.
Det er dog svært at få et godt kamera for 1000kr da du jo skal have et
objektiv også. Der er masser af info på nettet om EOS objektiver.
Undgå standard 35-80mm , det er nok det dårligste EOS EF overhovedet. Det
bedste pris/kvalitets forhold fås nok ved køb af 50mm 1.8 fast objektiv. Ca.
350kr for det nye og 600 for det gamle med metal fatning og dybde skarpheds
skala.

--
Poul B-H
Køber Grønlandske ting til min samling

Fra : Kristian

Dato : 18-08-03 19:18

Med et EOS 1000 FN, vil jeg kunne bruge de objektiver man kan købe til canon
Idag?
Det er nemlig min vigtigste bekymring..

Hilsen K

Fra : den glade dreng

Dato : 18-08-03 19:01

> [...]
> skal vælge. Nogle der har erfaringer med ovenstående?
>
> Jeg vil gerne have et kamera, hvor jeg manuelt kan bestemme lukke og

hejsa

Hvor bor du henne, jeg har et canon EOS 100 incl fjernbetjening, og
manueller samt et 50 mm 1:1.8 mark 2 objektiv, vil sælge det for
1700 kroner afhentet.

Vh

Per

Fra : Kristian

Dato : 18-08-03 19:24

Så må du sælge EOS 100 lidt bedre..hvad kan det, vil jeg være i stand til at
indstille alt manuelt? Blænde, lukketid...??? Er det sort..
Jeg vil ikke betale over 1000 kr, så er du interesseret i kun at sælge
huset, og for hvor meget?? Evt. kan jeg købe objektivet af dig senere?

Jeg bor i københavn.

Hilsen K

Fra : den glade dreng

Dato : 18-08-03 20:40

> [...]
> Jeg vil ikke betale over 1000 kr, så er du interesseret i kun at sælge
> huset, og for hvor meget?? Evt. kan jeg købe objektivet af dig senere?

Eos 100 er deluxe versionen af Eos 1000. Ud over 6 forudstillede
programmer, kan du stille alt manuelt, blænde, lukker, filmhastighed.
Den har 2 fokuseringsmetoder, oneshot til stil billeder og AL servo
til billeder i bevægelse.

Men den har så mange funktioner, som ikke engang jeg selv har brugt
dem.

du kan købe huset alene for 1200 kroner

hilsen Per

Fra : Michael Holm

Dato : 19-08-03 14:30

Så vil jeg gerne give 400 for objektivet.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-08-03 08:12

Kristian wrote:

> [...]
>
> Jeg vil kun bruge ca 1000 kr på et brugt kamera, men er i tvivl om hvad jeg
> skal vælge. Nogle der har erfaringer med ovenstående?

Så vidt jeg ved er 5000 den samme model som 1000 blot i en nyere serie.

Du kan imidlertid læse meget om cameraerne hvis du søger på google,
eller går ind på <http://www.canon.com/camera-museum/>

> Jeg vil gerne have et kamera, hvor jeg manuelt kan bestemme lukke og blænde
> samtidig, kan jeg det med ovenstående??

Ja

> Eller har i et bedre bud?

De trechiffrede modeller er klassen over de 4-chiffrede osv.

Linsefatningen på de kameraer vi har oppe her er EF, som er den samme
som er på de nyeste canon-kameraer, så du kan bruge nyindkøbte linser
uden problemer.

Der er jævnligt ret gode canon-sæt (med linser incl.) til salg i
dk.marked.privat.foto, prøv at annoncere efter et dér (hvis ikke du
allerede har gjort det - jeg har ikke lige set efter ).

Hvis du på nogen måde kan finde 500 kr mere frem så vil jeg tro at du
kan finde noget godt med både kamera og linse, det er da værd at gå
efter at få noget, du kan bruge til at tage billeder med det samme

mvh

Jesper Brunholm