Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Upload billed-filer efter redigering - ænd~
Fra : Aksel Nielsen

Dato : 18-08-03 09:56

Hej!

Efter køb af digitalkamera skal jeg for første gang sende filer til et
fotolaboratorium til fremstilling af billeder i str. 10*15. Efter overførsel
fra camera til computer fylder filerne ca. 1 MB stk. Når jeg redigerer i
dem, ændrer de størrelse - alt efter hvilket program jeg anvender. I
programmet "Irfan View" fylder de kun ca. 0,3 MB, når jeg gemmer dem efter
redigering.
I "AdobePhotoshop" fylder de ca. 1,5 MB, når jeg gemmer i bedste kvalitet.
Ved upload af filer er det jo en fordel tidsmæssigt ved overførsel af filer
jo mindre de er, men resultatet bliver vel derefter? Hvilket program er
bedst at redigere i for at bevare kvaliteten - samtidig med at filerne
fylder mindst muligt?
På forhånd tak for hjælpen.

M.v.h.
Aksel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-08-03 10:09

Aksel Nielsen wrote:

[Snip "Original": 1MB, IrfanView: 0,3MB, PhotoShop 1,5MB]

> Ved upload af filer er det jo en fordel tidsmæssigt ved overførsel af filer
> jo mindre de er, men resultatet bliver vel derefter?

Jeg antager at du arbejder med JPEGs.

Kvalitetsmæssigt er der næsten igen forskel på laveste kompression og
lige over, mens der er stor forskel på filstørrelsen.

> Hvilket program er bedst at redigere i for at bevare kvaliteten -
samtidig
> med at filerne fylder mindst muligt?

PhotoShop er et program der prioriterer høj kvalitet i JPEGs (medmindre
man laver "Save for web...", der prioriterer lille filstørrelse).

Jeg vil foreslå du prøver at gemme samme billede under forskellige navne
med forskellige kompressionsniveauer og sender dem til udskrift. Når du
får dem tilbage kan du prøve om du kan sortere dem efter kvalitet. Du
vil sandsynligvis få flere billeder, hvor du ikke kan se forskel. Ved at
tælle dem kan du regne ud hvilken kompressionsfaktor du kan nøjes med.

Vær opmærksom på at den fysiske billedstørrelse har en del at sige her:
Hvis du får udskrevet i 20x30cm skal kvaliteten være bedre end ved
10x15cm, da fejl ses meget mere tydeligt.

Fra : emj

Dato : 18-08-03 11:08

On Mon, 18 Aug 2003 10:55:37 +0200, "Aksel Nielsen"
<nospamakni2@get2net.dk> wrote:

>Når jeg redigerer i
>dem, ændrer de størrelse - alt efter hvilket program jeg anvender. I
>programmet "Irfan View" fylder de kun ca. 0,3 MB, når jeg gemmer dem efter
>redigering.

Det er dig, der bestemmer, hvilken kvalitet, du ønsker at gemme dine
jpgfiler i efter redigering, uanset hvilket program, du har brugt til
redigering.
Eksempelvis kan du i IrfanView vælge
File/save As/
I den dialogboks, der dukker op klikker du på Option og vælger
kvalitet af din komprimering.
Hilsen emj

Fra : Aksel Nielsen

Dato : 18-08-03 13:56

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eksempelvis kan du i IrfanView vælge
> File/save As/
> I den dialogboks, der dukker op klikker du på Option og vælger

Tak for oplysningen - jeg havde ikke været opmærksom på "Option" funktionen,
men når man bruger den skulle man jo kunne gemme i samme kvalitet, som hvis
man bruger Adobe Photoshop. Der er vel så ikke andet at gøre end prøve sig
frem, hvilken komprinering man kan foretage for at få gode billeder i str.
10*15 leveret fra fotolaboratorium !

M.v.h.
Aksel