Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Komprimering af billedfiler
Fra : Mikkel B. S.

Dato : 17-08-03 16:35

Hej NG

Jeg har haft lidt problemer med at komprimere mine billedfiler.
Er der nogen, som har nogen tips til hvordan man gør det bedst muligt,
så billederne stadig er noget ved efter komprimeringen?

--
Mvh.
Mikkel B. Siebken

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 17-08-03 16:57

> Er der nogen, som har nogen tips til hvordan man gør det bedst muligt,
> så billederne stadig er noget ved efter komprimeringen?

Jeg bruger billedkvalitet 9 i Photoshop. Det giver en OK kvalitet når
bare billederne (3000x2008 max) skal printes i 10X15 cm. Ellers kan jeg
godt finde på at gemme med billedkvalitet 12.

Ole Gyldenløve

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-08-03 18:00

On Sun, 17 Aug 2003 17:34:41 +0200, "Mikkel B. S."
<siebken@mail.dkSLETDETTE> wrote:

>Hej NG

Hej Mikkel

>Jeg har haft lidt problemer med at komprimere mine billedfiler.

Hvilke problemer? Hvilket program bruger du? Hvilket format er filerne
oprindelig i? Hvad for en slags billeder? Du får bedst hjælp hvis du
giver lidt oplysninger.

>Er der nogen, som har nogen tips til hvordan man gør det bedst muligt,

1. Kopier alle billederne til et tabsfrit format, helst
billedebehandlingsprogrammets eget, ellers tif eller png-24.
2. Arbejd videre med disse kopier i tabsfrit format.
3. Når du er helt færdig med at bearbejde dem, eksporterer du dem til
komprimeret format, jpg, png eller gif alt efter ...
4. Her prøver du dig frem til et passende kompromis mellem kvalitet og
filstørrelse.

Bagefter har du mindst 3 udgaver af hvert billede: originalen fra
kameraet, det færdige billede i tabsfrit format og det færdige billede
komprimeret.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk