Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop crasher Win XP
Fra : Jonas HS

Dato : 16-08-03 12:10

Hej,

Delvist et softwarespørgsmål, men alligevel.
Såvel Photoshop som Photoshop Elements har en tendens til at crashe min
computer - en slags blue screen of death (blå baggrund - en masse hvid tekst
som jeg ikke kan nå at læse) hvorefter Win XP Home går ned.
Det sker ikke i andre programmer og heller ikke i Adobe Image Ready.
Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvornår/hvorfor det sker.

Nogen, der har et bud?

Tak.

Mvh,
Jonas

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-08-03 17:18

Jonas HS skrev:

> [...]
> - en masse hvid tekst som jeg ikke kan nå at læse) hvorefter Win
> XP Home går ned. Det sker ikke i andre programmer og heller ikke i

Prøv at slå automatisk genstart fra så du kan nå at se hvad der står
på den blå skærm.

Krydspostet til: dk.fritid.foto og dk.edb.system.ms-windows.
FUT til: dk.edb.system.ms-windows.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Madsen.

Fra : rAnders

Dato : 17-08-03 00:15

"Jonas HS" <jonas@autofire.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det sker ikke i andre programmer og heller ikke i Adobe Image Ready.
> Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvornår/hvorfor det sker.

Den besked du vil få på den blå skærm hvis du får vist den er højst
sandsynligt ubrugelig, da den henviser til nogle koder som de færeste har
viden om hvad det betyder.
Jeg vil gætte på at det kunne have noget at gøre med driverne til dit
grafikkort da det jo er et grafikprogram. Prøv at finde de seneste driver
til grafikkortet. Men det er ikke sikkert det er årsagen, det var bare det
der først faldt mig ind. Det kan også være ram problemer oma.

rAnders.

Fra : Dag Stinus

Dato : 17-08-03 13:21

"Jonas HS" <jonas@autofire.dk> wrote in message
> [...]
> Det sker ikke i andre programmer og heller ikke i Adobe Image Ready.
> Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvornår/hvorfor det sker.

Adobe har følgende supportnummer:
Tlf.: 33 31 37 32, Fax: +46 680 71 15 93
Teknisk support er åben fra kl. 9.00 - 17.00.
Husk at have dit kundenummer parat, når du kontakter supporten
(Kundenummeret får du ved registrering af Adobes produkter).

På Adobe Illustrator, Adobe Photoshop og Adobe Acrobat til UNIX kan du få
teknisk support i England på tlf.: +44 131 458 68 22, fax: + 44 131 458 69
99

De burde kunne hjælpe dig.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Niels

Dato : 18-08-03 19:05

Har du ram nok?
Mange med windows XP home har kun 64mb ram.
Du skal op på 128 helst 256mb ram
Hilsen Niels

Fra : Jonas HS

Dato : 18-08-03 22:36

> Har du ram nok?
Jeg har 512 MB Ram og kører med 1100 MhZ - og de billeder jeg arbejder med
er ikke så store så det gør noget.

Mvh,
Jonas

Fra : Lars Møller

Dato : 19-08-03 17:28

Hej Jonas

Photoshop (PS) er meget krævende hvad angår ressourcer. Prøv at tjekke under
indstillinger i PS hvor mange % ram du allokerer til PS. Hvis du kun har
512mb ram og du sætter %'en for højt (>80%) for du for lidt tilbage til XP
specielt hvis du har et skærmkort med 'delt' ram. Du kan også være i den
situation at du har en defekt ramkreds som PS forsøger at allokere og derfor
går i selvsving. Ofte er billige ramkredse lettere defekte hvilket normalt
ikke betyder noget, men når PS så forsøger at tiltvinge sig denne ram så
blokerer programmet og XP.

Jeg ved ikke om det er nogen hjælp, men det var lige hvad der faldt mig ind.

Med venlig hilsen
Lars Møller
Renholt Foto
www.renholt.dk

Fra : Jonas HS

Dato : 19-08-03 20:48

Hej Lars,

Tak for svaret.
Som du siger går PS for at være krævende, men jeg har nu kørt det problemløs
med 128MB på min gamle computer.

> Hvis du kun har
> 512mb ram og du sætter %'en for højt (>80%) for du for lidt tilbage til XP
Du mener det omvendt ikke? I hvert fald har jeg netop prøvet at afsætte 90%
til PS og det crashede som det plejer.

> Du kan også være i den
> situation at du har en defekt ramkreds som PS forsøger at allokere og
derfor
> går i selvsving.
Det kan selvfølgelig være! Kan jeg teste det på nogen smart måde? Findes det
lille ramkredstesterfreewareprogram?

Tak igen.

Mvh,
Jonas

Fra : Lars Møller

Dato : 20-08-03 21:30

Hej Jonas

Jeg ved ikke om der findes freeware ramtestere, men jeg ved der findes
købesoftware som desværre er ret dyr (3-4000,-). Men oplever du fx. at få en
fejlmeddelelse i retning af: "Windows forårsagede en generel
beskyttelsesfejl..." med jævne mellemrum, så har du med stor sandsynlighed
en defekt ramkreds. Har du flere ramkredse i maskinen, så kan du prøve at
køre maskinen med dem enkeltvis og er der en bestemt kreds som 'crasher' den
så har du fundet den defekte.

Nej jeg mener det som jeg skrev med %'erne - hvis du lade PS få alt rammen
(>80%) så har XP netop ikke nok ram til at køre problemfrit og det kan være
et problem. Prøv at sætte %'en ned til 50% (default i PS) og se om det
hjælper.

Med venlig hilsen
Lars Møller
Renholt Foto
www.renholt.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-08-03 21:51

Lars Møller skrev:

> Jeg ved ikke om der findes freeware ramtestere,

http://memtest86.com

Madsen.