Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel på filtyperne TIFF og RAW.
Fra : Jesper

Dato : 16-08-03 08:52

Hej alle.

Er der nogen som kan forklare mig forskellen på filtyperne TIFF og RAW?

Jeg er netop begyndt at interessere mig lidt for digitalt fotografering -
hvor kan jeg læse lidt om lukketider og især blænde (forstår ikke disse
"fagudtryk" med at mit kamera - Sony 717 - har en blænde fra F2 til F8).
hvad betyder "F" og det efterfølgende tal? Det skal helst være på dansk, så
der ikke kommer for mange engelske fagudtryk.

Sikkert et par tåbelige spørgsmål, men jeg skal jo starte et sted...*S*

På forhånd tak for hjælpen!

mvh

Jesper

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-08-03 10:10

Jesper wrote:

> Er der nogen som kan forklare mig forskellen på filtyperne TIFF og
> RAW?

Den korte forklaring er at TIFF er et generelt format til digitale
billeder, mens RAW er specifikt beregnet på kameraer. RAW er desuden en
variabel størrelse, da forskellige kamerafabrikanter bruger forskellige
måder at gemme data i RAW. RAW Repræsenterer sensorerne i kameraet,
mens TIFF repræsenterer pixels.

A'hva?

Jo, (næsten) alle digitalkameraer har røde, grønne og blå sensorer
liggende ved siden af hinanden. Når man får billedet i TIFF, JPEG eller
lignende har kameraet behandlet data fra disse sensorer og lavet det om
til pixels.

Det er mere komplekst end blot at tage værdierne fra hver sensor og slå
dem sammen til en pixel, da sensorerne typisk kan måle mere end 256
nuancer af farven. Bl.a. modificeres værdierne ud fra den hvidbalance
kameraet har målt eller er sat op til. Dertil kommer at der normalt er
to grønne sensorer for hver gang der er en rød og en blå. Ydermere
laver mange kameraer en sharpen på billedet.

TIFF/JPEG er kameraets bud på den bedste konvertering. RAW giver
mulighed for selv at pille ved konverteringen.
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 16-08-03 10:34

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Den korte forklaring er at TIFF er et generelt format til digitale
>billeder, mens RAW er specifikt beregnet på kameraer.

[...]

Jeg kan supplere Toke fine forklaring med oplysningen om, at
kameraproducenterne gør en del for at bidrage til forvirringen: Hos
Canon har deres RAW-filer endelsen .TIF, mens Nikon kalder deres
RAW-format for .NEF. Kodaks hedder .DCS og andre producenter har andre
navne.

Ingen af disse RAW-formater er imidlertid ens og selve betegnelsen RAW
har intet at gøre med det RAW-filformat, som Adobe Photoshop kan åbne
og gemme i.

>TIFF/JPEG er kameraets bud på den bedste konvertering. RAW giver
>mulighed for selv at pille ved konverteringen.

Nemlig. Og det er faktisk argumentet for altid at optage billederne i
RAW, hvis man RAM-kort nok.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : ulf westergaard

Dato : 16-08-03 11:53

> Nemlig. Og det er faktisk argumentet for altid at optage billederne i
> RAW, hvis man RAM-kort nok.
>
> --
> Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Nu er der på mit Ixus 400 tre JPEG komprimeringsgrader - er det ikke
rigeligt for
for menigmand for hvor tit ønsker man at kunne ændre komprimeringen til JPEG
med mindre
man ønsker at konvertere til fx GIF, hvor RAW så er påkrævet?

Men som fotograf ønsker du vel det sidstnævnte...

vh uw

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 16-08-03 12:24

"ulf westergaard" <ulf.westergaard@get2net.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>rigeligt for for menigmand for hvor tit ønsker man at kunne
>ændre komprimeringen til JPEG med mindre man ønsker at konvertere

RAW er ikke påkrævet for at konvertere til GIF. Det kan man sagtens
gøre fra et JPEG-billede.

Problemet er at JPEG-formatet ikke er 'tabsfrit'. Selv den bedste
kvalitet ødelægger billedet ved at smide data væk, og disse data får
man aldrig igen.

Det er klart, at hvis man blot sender billederne direkte fra kameraet
til udprintning i 10x15, så er det mere eller mindre ligegyldigt at
bruge RAW. Men hvis man vil lave en eller anden form for
viderebehandling af ens billede, så er RAW efter min mening det bedste
udgangspunkt.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Insideout

Dato : 17-08-03 01:36

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Canon har deres RAW-filer endelsen .TIF, mens Nikon kalder deres
> RAW-format for .NEF. Kodaks hedder .DCS og andre producenter har andre

Mine Canon RAW filer hedder nu *.CRW.

Mvh
Henrik

Fra : pwa

Dato : 16-08-03 11:39

"Jesper" <christop@post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> mvh
>
> Jesper
>
> Endnu et indlæg for at supplere RAW formatet.
RAW er et ukomprimeret format, der som tidligere nævnt indeholder
oplysninger om chippens
oplysninger fra eksponeringen, et egentlig billede er ikke dannet endnu.
Billedet dannes først ved at "acquire" den enkelte fil fra computerens
software. RAW formatet er unikt for hver camera-producent, derfor skal den
medfølgende"aquire-software bruges til indlæsning.
RAW-formatet er derfor så stort i omfang og dynamik, at lysets karakter ikke
har nogen betydning i optagelsen, alle disse justeringer foretages i
aquire-softwaren. Når disse justeringer er foretaget---og her kommer det
smarte, så kan filen indlæses i PhotoShop som et 16-bit billede, og her
giver det forbedrede muligheder for optimering af farvebalance, kontrast,
saturation osv.og i de fleste tilfælde et absolut godt udgangspunkt for en
vellykket resampling..
det var bare lidt, det er desværre meget mere kompliceret.....men: learning
by doing..
v/h pa
forøvrigt tillykke med dit valg af camera (sony717)..det er bare
fremragende.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 16-08-03 12:07

"Jesper" <christop@post1.dknet.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>hvad betyder "F" og det efterfølgende tal? Det skal helst være på dansk, så
>der ikke kommer for mange engelske fagudtryk.

Sammenhængen mellem (lukker)tid og blænde kan man forklare på denne
måde:

Forestil dig et cylindrisk glas med vand. Blænden repræsenter glasset
åbning (dvs. arealet af den cirkel, der udgør åbningen), mens
lukkertiden repræsenterer højden på glasset.

Som bekendt udregner man rumfanget af en cylinder ved at gange
åbningens areal med højden. Formlen er altså (pi*r²)*h.

Et eksempel: Cylinderen er 10 cm høj og har en radius på 5 cm.
Rumfanget er altså (3,1415927 * 25) * 10 = 785 cm³

Hvis vi nu halverer åbningens størrelse, så bliver arealet kun halvt
så stort. Det svarer til en radius på 3,53 cm. Men så bliver
cylinderen jo nødt til at være dobbelt så høj, hvis der stadig skal
være den samme mængde vand i glasset. Rumfanget bliver altså
(3,1415927 * 12,49) * 20 = 785 cm³

På samme måde forholder det sig med lukkertid og blænde - de er også
indbyrdes afhængige, så en fordobling af lukkertiden skal modsvares af
en halvering af blænden for at lysmængden forbliver den samme.

Blændeskalaen består af en række tal, der afhængigt af kamera/objektiv
ser således ud:

1.4 - 2.0 - 2.8 - 4.0 - 5.6 - 8.0 - 11 - 16 - 22

Hver gang du går fra et tal til et andet på blændeskalaen, så
fordobler/halverer du mængden af lys, der når filmen eller CCD'en.
Største blændeåbning (på ovenstående blændeskala) er 1.4, så hvis går
fra 1.4 til 2.0, så halverer du mængden af lys.

Det forvirrende er imidlertid, at en fordobling af lysmængden ikke
fortages ved en fordobling af talværdien. Tallet 2.0 er det halve af
4.0, men et skift af blænde fra 4.0 til 2.0 lukker faktisk fire gange
så meget lys ind.

Lukkertidsskalaen kan f.eks. se således ud:

1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000

Igen repræsenterer forskellen mellem hver talværdi enten en fordobling
eller halvering af den tid, som filmen eller CCD'en belyses.

De to talrækker er indbyrdes forbundne. Vi antager, at du med dit
kamera har målt lyset til 1/250 bl. 5.6. Imidlertid er der en del
bevægelse i motivet, så du vil hellere bruge en lukkertid på 1/500
sekund. Det svarer altså til en fordobling af lukkertid, hvorfor du
skal halvere blænden tilsvarende for at få en korrekt eksponering. I
eksemplet ovenfor bliver det til 1/500 bl. 4.0.

Når du sætter en film i et traditionelt kamera, så skal vælge den
ISO-indstilling, som filmen har. Film sælges typisk med ISO-værdier a
la

25 - 50 - 100 - 200 - 400 - 800

Ligesom med lukkertid og blænde repræsenterer hver ISO-værdi i
ovenstående tabel en fordobling eller halvering af følsomheden.

På en dejlig solskinsdag vl du f.eks. opleve at du på en 100 ISO-film
skal bruge 1/125 bl. 16 for at få et velbelyst billede. Sætter du i
stedet for en 200 ISO-film i kameraet, så kan du klare dig med 1/250
bl. 16, mens du med en 50 ISO-film skal bruge 1/60 bl. 16.

Digital-kameraer har den fordel frem for filmbaserede kameraer, at du
kan regulere CCD'en følsomhed ved at dreje på ISO-indstillingen. På
den måde kan du på samme hukommelseskort have billder optaget på 100
ISO og billeder optaget på 800 ISO uden problemer, mens du med et
film-kamera blve nødsaget til at skifte film.

Det betyder også, at du har fået en ekstra hane at dreje på, når det
drejer sig om at opnå en korrekt eksponering. I eksemplet fra før vil
en korrekt eksponering være 1/250 bl. 5.6 eller 1/500 bl. 4.0. Idet vi
antager at kameraet er indstillet på 200 ISO, så vælger vi i stedet at
sætte det på 400 ISO. Nu er CCD'en dobbelt så følsom, så den korrekte
tid/blænde skal nu i stedet være 1/500 bl. 5.6 eller 1/1000 bl. 4.0.

Men alting har en pris:

* Jo højere ISO-værdi, jo mere lys, men også mere STØJ.
* Jo lavere blændetal, jo mere lys, men også mindre DYBDESKARPHED.
* Jo lavere lukkertid, jo mere lys, men også mere BEVÆGELSESUSKARPHED.

Den tekniske side af fotografiet handler altså om at vælge den rette
kombination af tid, blænde og (film)følsomhed til det motiv, man
ønsker at fotografere.

Men tilbage til det oprindelige spørgsmål: F'et står for FORHOLD, for
blændetallet er egentlig et forholdstal udregnet på denne måde:

Et objektiv har en brændvidde på 50 mm. Når der er blændet helt op,
dvs. dem maksimale lysmængde, typisk 2.8, så vil blændeåbningen f.eks.
være 18 mm i diameter. Forholdet mellem åbning og brændvidde er altså
18 : 50, hvilket svarer til 1 : 2,8

>Sikkert et par tåbelige spørgsmål, men jeg skal jo starte et sted...*S*

Der findes ikke tåbelige spørgsmål, kun tåbelige svar

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-08-03 12:48

MANGE tak for en meget fin og omfattende forklaring!

Så må jeg se at få disse forhold ind på rygraden - der er vist kun en ting
at gøre: Øvelse og atter øvelse......

mvh

Jesper