knuder i pelsen
Fra : Katja

Dato : 21-08-03 13:50

Hej alle sammen,

Det er lang tid siden jeg har stillet et spørgsmål her i gruppen, men nu er
der en anledning.

Min ene kat, Fie som er en colorpoint, og dermed har langt hår, får enormt
tit knuder i pelsen. Jeg reder hende tit men kan ikke hver gang komme ind på
maven af hende og rede, og under ben og arme. Det beskytter de jo ret meget.
Der behøver ikke gå meget mere end 5 dage med alt hendes leg før der er en
til to knuder i pelsen på 1-2 cm diameter. Så må jeg klippe dem ud hver
gang, men det er virkelig ikke sjovt, og slet ikke for hende for det trækker
formentlig i hendes hud.

Kan jeg gøre noget ved dette? har hørt om at man måske kan vaske hende i en
shampo/balsam en gang hvert halve år og det skulle hjælpe, men det afviser
min dyrlæge, men de behøver jo ikke altid at have ret???

Er der andre ting man kan gøre?? Fie og jeg er nok ikke de eneste med de
problemer?

Hun er forresten en indekat 100%.

HIlsen katja

Fra : Pernille Scharff

Dato : 21-08-03 14:01

Hej Katja,

vores underbo har en gammel perser (10 år) som jeg er "pelsplejekonsulent"
for *griner*

Felix, som han hedder, vil heller ikke ret gerne redes på mave og i armhuler
m.m., og det giver tit problemer. Den langsigtede løsning på det problem er
jo altså at opdrage katten til at blive børstet de steder, og gerne 2x
dagligt i en periode, så der garanteret aldrig er ubehagelige knuder, der
gør ondt. Det skulle gerne give katten en oplevelse af at det er nogenlunde
behageligt at få klaret pelsplejen.

Mht. vask er vores erfaring altså, at et bad 2-4 gange årligt gør det meget
lettere at holde pelsen. Jeg vasker ham i de samme produkter som jeg bruger
til mine egne coon'er og skovkatte, og så supplerer jeg med en specialbalsam
som underboen har købt til perserpels. Jeg har hørt nogle anbefale KW's
Minkolieshampoo til persere. Det jeg bruger er en affedtende shampoo (Show
Cleaner fra Ellegaard) og så House of An-Ju texturising shampoo. Jeg
affedter, fordi Felix pga. sin alder ikke er særlig omhyggelig med pelsen,
og så fedter den noget. Det er slet ikke sikkert det er nødvendigt for Fie.

Held og lykke med det!

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-08-03 14:10

Katja wrote:
> Hej alle sammen,

Hej katja....

> [...]
> diameter. Så må jeg klippe dem ud hver gang, men det er virkelig ikke
> sjovt, og slet ikke for hende for det trækker formentlig i hendes hud.

hvor gammel er hun?? jeg spørger fordi jo yngere hun er, jo mere skal du
sørge for at vænne hende til at blive børstet, også på maven.....
hvad børster du hende med??
imange tilfælde kan det være en fordel at bruge en stål-rulle-kam frem for
en karte eller lignende.... den er også god til at frisere små duller ud
med...

> [...]
> hende i en shampo/balsam en gang hvert halve år og det skulle hjælpe,
> men det afviser min dyrlæge, men de behøver jo ikke altid at have

det vil jeg vove at påstå at han ikke har i dette tilfælde*G*
jeg vil anbefale dig at smutte fordi din lokale foderpusher og købe en
flaske minkolieshampoo til fie......

jeg vasker Linda ( min perser) 3-4 gange om året..... i starten vaskede jeg
hende faktisk hver 6 uge ( som flere opdrættere anbefaler), men her i
sommerhalvåret er hendes underpels så "fin" at hun slet ikke duller eller
har problemer af nogen art.....

en hurtig vaskevejledning ( som jeg gør det*G*) er som følger....

forbered en kop med en shampoo opløsning og ret varm vand....
gør katten våd i vand der er lidt varmere end håndvarmt (38-40 grader plejer
jeg at bruge)... sørg for at hele pelsen er gennemvædet...
hæld shampooblandingen ud over katten, og masser godt ind.....
skyl skyl skyl indtil pelsen igen "knirker"
forbered en ny shampoo blanding magen til den første, og hæld dette over
katten, og masser masser masser ;)
og så skyl skyl skyl skyl skyl og selvom du tror du har slyllet nok så skyl
tre gange mere...

tryk katten tør med et stort håndklæde,og lad den luft tørre i et lunt
rum.....
når den er næsten tør kan du frisere den med en stål kam..

nogen bruger babypudder i pelsen for at undgå filter, men det har jeg aldrig
haft brug for ;)

> Er der andre ting man kan gøre?? Fie og jeg er nok ikke de eneste med
> de problemer?

nej det er du bestemt ikke ;)

jeg har lige fundet nogle links til dig om pelspleje af en perser ;)
http://www.darlyng.dk/pelspleje.php
http://www.bluewhite.dk/Tips/groom.htm

> Hun er forresten en indekat 100%.

det gør det kun nemmere at holde hendes pels fin ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 21-08-03 14:33

Hej vi vasker vores perser mindst en gang om måneden. KW minkolie bruger vi
til hunden men til katten er den ikke god. Pelsen ligger helt ned og ser
ikke særlig pæn ud. En rigtig god shampoo er jean peu "brigtner" eller noget
i den stil. Den tager også filt knuder

Fra : Louise Hansen

Dato : 22-08-03 09:23

> [...]
> min dyrlæge, men de behøver jo ikke altid at have ret???
>
> Er der andre ting man kan gøre?? Fie og jeg er nok ikke de eneste med de

Hej Katja!

Ligesom mange andre er det også min erfaring, at et bad af og til kan
være med til at afhjælpe filtknuder i pelsen, men jeg vil derudover
anbefale dig, at du vænner katten til at blive børstet de steder, hvor
filtknuderne dannes, og det er faktisk ikke så svært endda...Her i huset
har mine ene birma, Oscar, haft problemer med filtknuder, men jeg har
gjort børstningen til en del af den daglige hygge, og når bare jeg
nusser ham, mens jeg børster, så finder han sig i det meste. Hvis ikke,
kan et bestemt "nej" få ham til at falde til ro igen. Det kan iøvrigt
anbefales at bruge en anti-statisk børste, for det er mit helt tydelige
indtryk, at misserne ikke bryder sig om en statisk pels. Faktisk har jeg
fire remedier, når jeg børster mine misser: En karte, en metalrullekam,
en "menneskebørste" med metaltænder (som iøvrigt er fremragende til at
rede filtknuder ud med, men som godt kan gøre pelsen statisk om om
vinteren), og en kattebørste af træ med plastiktænder og børster, som
især er god til at lufte op i pelsen på udstillinger mv.

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar