Orm
Fra : Louise Viborg

Dato : 20-08-03 17:42

Hej med jer!
Er der nogen der kan henvise til nogle billeder af de forskellige
slags orm hos katte, så vil jeg blive meget glad.
Kan en kat kaste døde orm op, eller er de altid levende?

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

Fra : Pia J

Dato : 20-08-03 17:48

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> Hej med jer!
> Er der nogen der kan henvise til nogle billeder af de forskellige
> slags orm hos katte, så vil jeg blive meget glad.
> Kan en kat kaste døde orm op, eller er de altid levende?

De kan godt se døde ud. Det jeg har set i opkast har altid været spoleorm
(ligner en mellemting mellem spaghetti og bønnespirer, 5-10 cm), både
bændelorm og spoleorm kan komme i afføringen. Bændelorm er nogen små flade
hvide tingester, ofte levende,ca ½cm. Indtørrede i pelsen ligner de bare
noget gult krymmel - som regel finder jeg ikke mere end en af gangen.

:Pia

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 20-08-03 17:53

Hej.

Bændelorm er lange, leddelte orm. Det der evt. kommer ud, og ligner små
gryn, det er kun 1 led. En hel orm har måske 100 led.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Pia J

Dato : 20-08-03 17:57

"Camilla W. Pedersen" <camillawp@mail.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Bændelorm er lange, leddelte orm. Det der evt. kommer ud, og ligner små
> gryn, det er kun 1 led. En hel orm har måske 100 led.

Jep - men man ser vist aldrig hele ormen?

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-08-03 18:11

Tak for det. Det er fordi vores lille BlueBell har kastet op her til
aften. Det var kun vand, og der var noget i som lignede spaghetti
fuldstændig. Men hun har ikke fået spaghetti så det kan det jo ikke
være. Men det bevægede sig ikke og var heller ikke leddelt.

Fra : Pia J

Dato : 20-08-03 18:13

> [...]
> fuldstændig. Men hun har ikke fået spaghetti så det kan det jo ikke
> være. Men det bevægede sig ikke og var heller ikke leddelt.

Det lyder temmelig meget som spoleorm - ikke ualmindeligt hos små
størrelser. Du behøver kun give ormekur til hende, ikke hele banden. Det er
ikke som sådan farligt, men skal selvfølgelig behandles, da de snylter på
katten og kan give mat pels, manglende appetit (kvalme) og hængevom.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 20-08-03 18:14

Hvis du ikke har smidt det ud, kan du jo altid putte dem i en lille
frysepose til dr. Dyr.

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-08-03 18:39

Hej Pia!
Jeg fiser lige til dyrlægen imrgen og får noget ormekur til hende. Hun
er nu ikke så lille endda...vi kalder hende bare lille BlueBell *G*
Men jo, de røg lige ud til skraldemanden med det samme. Puuha, jeg kan
slet ikke ta sådan noget *G*

Fra : DK-Pisik

Dato : 20-08-03 18:15

Hej Louise

Der er en fin artikkel i Katte håndbogen om orm ...
hvis ikk du har bogen kan jeg evt. scanne det til dig.

/ Inger Kaya
DK-Pisik

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-08-03 18:40

Hej Inger!
Jo, den har jeg. Det var nu mere nogle billeder jeg mangler. Jeg har
set nogle rigtig gode billeder et sted, men jeg kan bare ikke huske
hvor.¨

Fra : Denise

Dato : 20-08-03 18:50

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slags orm hos katte, så vil jeg blive meget glad.
> Kan en kat kaste døde orm op, eller er de altid levende?

Her er et link jeg tidligere har vist
http://www.thepetcenter.com/exa/worms.html
Men til alle, advarsel, det er ulækkert.
Hilsen Denise

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-08-03 18:54

Hej Denise!
Fy for f..... da! Men tak for det *G*
Jeg er helt sikker på det er orm nu. Jeg har aldrig haft katte med orm
før, så jeg er jo lidt på bar bund

Fra : Denise

Dato : 20-08-03 19:02

> Hej Denise!
> Fy for f..... da! Men tak for det *G*
> Jeg er helt sikker på det er orm nu. Jeg har aldrig haft katte med orm
> før, så jeg er jo lidt på bar bund

Ha ha, advarslen var fordi Lisbeth Hviid gik helt i coma sidste gang jeg
viste det
Vores har heller ikke haft orm, men vores besøgskat har haft bændelorm.
Hilsen Denise

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-08-03 19:29

Hej Denise!
Ja, det kan jeg sgu godt forstå Jeg har også udsat aftensmad lidt
*G*
Nå, men det er da heldigt at jeg fandt ud af det inden killingerne
bliver store nok til at rende rundt.