Hvad er der galt med min kat??
Fra : Louise Hansen

Dato : 19-08-03 11:11

Hej Alle!

Min hankastrat Oscar ligger i dag en højst besynderlig adfærd for dagen,
som bekymrer mig lidt...Han er utrolig rastløs og vandrer hele tiden
rundt i lejligheden og udstøder nogle høje, skingre mjav. Nogle gange
kommer han hen til mig, som om han vil mig et eller andet, men han vil
ikke kæle, nusse eller tages op - hvis jeg prøver noget sådant, ser han
bare rigtig frustreret ud og går igen. Faktisk opfører han sig næsten
som en hunkat med veer, men den mulighed kan jeg vist godt udelukke!
Men han spiser og drikker helt, som han plejer, og hans øjne er fine og
klare. Når jeg forsøger på at lege med ham, er han også interesseret og
leger for en kort stund med. Jeg har forsøgt at mærke rundt på hans krop
for at finde ud af, om han måske har ondt et sted, men heller ikke det,
har givet mig nogen idé om, hvad der ligger til grund for hans
besynderlige optræden. Jeg har også forsøgt at gennemsøge hele
lejligheden for at se, om der mon var noget, han kunne mangle (mad,
vand, for mange klumper i kattebakken o.s.v.), men heller ikke dér har
jeg fundet noget usædvanligt! Så nu vender jeg mig i min forvirring mod
jer i håb om, at der måske er nogen herinde, der kan komme med en
fornuftig forklaring på denne underlige adfærd?

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle

Dato : 19-08-03 12:16

KLIP
> [...]
> jer i håb om, at der måske er nogen herinde, der kan komme med en
> fornuftig forklaring på denne underlige adfærd?

Hmm, det lyder lidt underligt men han er jo en birma (Kunne jeg se på din
profil).
Birmaer snakker rigtig meget og min birma går også tit rastløs rundt og
brokker sig. Først slog det mig om din birma var alene kat men kunne se du
havde flere katte. Hvordan har dine katte det sammen? vil de gerne lege
sammen?
Har du kradse/klatremuligheder til dem?
Jeg tænker også lidt på om du husker at give kattegræs/stuebambus/kattemalt
i denne varme tid hvor de jo fælder ganske meget? hvis ikke du gør det,
synes jeg du skal forsøge- måske en hårbolle irriterer din kat?
Det ér meget varmt og vi kan alle blive utilpasse og lidt brokkende , så
måske det bare er det der stikker din kat...det er lidt svært at sige.

Måske du kan forklare mere konkret om hvordan din kat normalt er? hvad får
den at spise osv.

Mvh Helle

Fra : Louise Hansen

Dato : 19-08-03 13:00

Hej Helle!

Tak for dit svar!

>Hvordan har dine katte det sammen? vil de gerne lege
> sammen?

- Som du sikkert har set på min profil er alle mine tre misser birmaer,
og de har det rigtig godt sammen. Især har Oscar og lille Niqui har
knyttet et utrolig nært bånd - måske fordi de to ligner hinanden mest af
sind - men alle tre katte leger sammen, og det er heller ikke sjældent,
man ser dem alle tre ligge i én stor bunke og sove eller vaske hinanden!

> Har du kradse/klatremuligheder til dem?

- Desværre har misserne endnu kun et mindre kradsetræ, som de dog bruger
flittigt både til at hvæsse kløer og klatre på (vi har dog planer om
snarligt at give dem et Likita Gigant miljø og er netop også ifærd med
at beklæde nogle træhylder med stof, som så skal sættes op på væggen til
misserne), men de klatrer også på klaveret, møblerne og reolen, hvad vi
giver dem lov til, så længe de blot ikke hvæsser kløerne disse steder!!

> Jeg tænker også lidt på om du husker at give kattegræs/stuebambus/kattemalt
> i denne varme tid hvor de jo fælder ganske meget?

- Alle tre misser får dagligt kattemalt. Det har de fået siden foråret,
hvor Oscar tilsyneladende havde lidt problemer med at holde på sulet og
kastede meget op, og det har hjulpet ham meget! Alle misserne er desuden
helt vilde med det!

> Måske du kan forklare mere konkret om hvordan din kat normalt er?

- Oscar er normalt en blid og stilfærdig kat og flokkens "mor", der
passer på sine yngre "søskende", som var de hans killinger. Han plejer
at snakke lidt, men slet ikke i den grad, som han har gjort i dag (lige
nu sover han dog trygt i vores seng sammen med Niqui). Jeg har dog flere
gange set ham udvise en adfærd som den, han har lagt for dagen i dag,
men så har den altid skyldtes, at der var noget, han ville vise mig,
eks. vis en tom madskål, en lidt "overfyldt" kattebakke (noget herren
går MEGET op i) eller en af de andre katte, som på en eller anden måde
er kommet i knibe. Derfor regnede jeg også med, at det var noget sådant,
der var galt i dag, men har for første gang ikke kunnet finde nogen
årsag til hans frustration!

> Hvad får den at spise o.s.v.

- Jeg fodrer alle mine katte med Specific tørfoder suppleret op med lidt
Specific vådfoder, Whiskas kattemælk og gode "rå-varer", eks. vis tun
og/eller makrel, lidt råt oksekød, torskerogn blandet med fløde osv. Og
så er der selvfølgelig også altid frisk vand - her i sommervarmen
skifter jeg vandet i skålene mindst 4-5 gange om dagen, så det hele
tiden er friskt og koldt!

Jeg håber, at dette har givet dig et lidt bedre billede af Oscar og de
forhold, han lever under!

Fra : Helle

Dato : 19-08-03 13:43

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote in message
> [...]
> tiden er friskt og koldt!
>
> Jeg håber, at dette har givet dig et lidt bedre billede af Oscar og de

Hej igen.

Jamen det lyder jo til at dine katte har det helt fantastisk. Dog vil jeg
lige pointere, at du skal passe meget på med tun og den slags da det kan
give urinvejsproblemer. En lille klat tun en gang imellem gør ikke noget men
pas på med det.
Jeg synes det lyder som en god ide med planer om et stort kradsemiljø - min
egen birma og maine coon bruger deres flittigt (dog ville de gerne hvis det
var nogle meter højere! *g*) Vi har et gulv-loft Likita træ. Alletiders og
bestemt pengene værd!

Hvis Oscar ellers virker glad og tilpas og spisevaner og afføring er i
orden, synes jeg ikke du skal bekymre dig (men forstår godt at du gør). Prøv
tjek jævnligt om der skulle være smerter nogen steder. Hvordan ser tænder,
mund, svælg og øjne samt næse ud? prøv tjek igennem for om det ser fint og
normalt ud.
Men jeg er nu mest tilbøjelig til at tro, at du bare har fået dig en
brokkende og snakkende birma som lider under denne varme. Har selv et stk af
slagsen.

Men hold øje med det og hvis du har det bedst med at tage til dyrlægen,
synes jeg helt klart du skal gøre det. Dyrlægen kan jo mærke forskellige
steder, som vi ikke lige selv tænker på og dyrlægen kan tage temperaturen.

Mvh Helle

Fra : Louise Hansen

Dato : 19-08-03 15:04

> [...]
> steder, som vi ikke lige selv tænker på og dyrlægen kan tage temperaturen.

Hej Helle!

Tusind tak for dit svar, men nu har jeg faktisk fundet ud af, hvad der
var galt: Der VAR noget, han ville vise mig, men jeg må nok tilstå, at
det ikke liige var, hvad jeg havde ventet. Jeg har jo holdt godt øje med
ham hele dagen og bemærkede, at han blev ved med at vende tilbage til
vindueskarmen i soveværelset, hvor vinduet stod på klem, så jeg gik hen
og kiggede ud, men kunne ikke se noget. Da jeg så for lidt siden ville
gå ud med dagens skrald, opdagede jeg en lille solsorteunge, som sad og
trykkede sig op mod muren og pippede forskræmt, da jeg gik forbi den.
Den var ret stor, men kunne tilsyneladende endnu ikke flyve. Og i
vinduet ovenover sad Oscar og kiggede interesseret ned på den lille fyr.
Så var gode råd jo dyre, for hvad skulle jeg stille op med det lille
kræ? Give den til misserne ville jeg i hvert fald ikke...for det første
ville de ikke vide, hvad de skulle stille op med den, og for det andet,
så kan sådan en vel også slæbe rundt på mange spændende ting og sager -
det er i hvert fald en chance, jeg ikke har lyst til at tage!
Til sidst blev jeg enig med mig selv om at lade fugleungen sidde, hvor
den sad. Det lader Oscar ikke til at være helt tilfreds med - måske er
det dens pippen, der forstyrrer ham??? - men jeg kan ikke rigtigt se,
hvad jeg ellers skal gøre!

Fra : Tina

Dato : 19-08-03 17:08

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> - men jeg kan ikke rigtigt se,
> hvad jeg ellers skal gøre!

Hejsa

Du kan tilkalde dyreambulancen via Falck.
http://www.dyrlaegevagten.dk/search/hobbydyr2-h16.htm telefonnummer på
siden.

Tina og Mis
/der håber på, at det lille pus klarer den

Fra : Louise Hansen

Dato : 19-08-03 17:56

Hej Tina!

Tak for forslaget - det havde jeg slet ikke tænkt på! Det er hermed
gjort - de ville være her indenfor 15 minutter, så hvis vi siger 1-2
timer, så er vi vist ikke helt galt på den! Jeg har i mellemtiden
taget havehandsker på og går nu ud for at putte ungen i en papkasse og
tage den med ind, hvor den er i sikkerhed, indtil dyreambulancen kommer!

Fra : Jane

Dato : 19-08-03 18:30

Louise Hansen skrev i <news:3f4256b146a69@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> [...]
> taget havehandsker på og går nu ud for at putte ungen i en papkasse og
> tage den med ind, hvor den er i sikkerhed, indtil dyreambulancen kommer!

Der er nogle fugle som fortsat fodrer deres unger selvom de er
faldet ud af reden - så jeg vil tro Falck manden måske vil
sætte den tilbage i reden - ikke godt hvis du så har gemt den
i en papkasse indendørs og moderen har erkendt ungen er væk!

Jane - som er støttemedlem af ornitologisk forening

Fra : Louise Hansen

Dato : 19-08-03 19:24

> [...]
> sætte den tilbage i reden - ikke godt hvis du så har gemt den
> i en papkasse indendørs og moderen har erkendt ungen er væk!

Hej Jane!

Tak for rådet - det vil jeg huske til en anden gang! Men nu har
Falck forlængst været her, og de har også taget ungen med sig. Hvad der
præcis sker med den, ved jeg ikke, men jeg gætter på, at den kommer en
tur i zoo ligesom den påkørte and, jeg fik afhentet sidste efterår!

Fra : Tina

Dato : 19-08-03 20:39

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej Tina!
>
> Tak for forslaget - det havde jeg slet ikke tænkt på!

Det var da så lidt

Er din misser så faldet lidt til ro igen?

Tina og Mis

Fra : Louise Hansen

Dato : 19-08-03 22:51

> Er din misser så faldet lidt til ro igen?

Hej Tina!

Ja, Oscar er helt normal igen nu! Sjovt at han lige syntes, han
skulle "redde" den lille fugl...men en kats veje er nogle gange
uransagelige...eller også håbede han bare på et ekstra godt måltid!
Hvem ved? Nu er fuglen i hvert fald i gode hænder, og Oscar ligger på
mit skød og brumer lystigt, mens han bliver aet bag ørerne!

Fra : Kate

Dato : 20-08-03 21:19

> eller også håbede han bare på et ekstra godt måltid!

Det ku' meget vel være det
Når de dumme duer sidder og kurrer på taget overfor mit hus, så brokker
Lante sig da også højlydt og indimellem ser han bebrejdende på mig som
om jeg har sagt de skal sidde der og se lækre ud, udenfor rækkevidde.
Skøre kræ

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar