Hejsa, søger lidt svar :)
Fra : Casper

Dato : 19-08-03 08:24

Ohhhh hejsa.
Jeg er totalt ny heri gruppen men har da lille et par spørgsmål man måske på
en forholdsvis nem måde ku få svar på.
Jeg har mine to herlige katte derhjemme, Carlsberg og Ceres.
Skal måske til at starte med fortælle lidt.
Carlsberg (fra Katten i sækken) er 6 år gammel hankat og Burmeser. Ceres er
kun 3½ år og er vidst bare en hunkat.. ude fra Inges kattehjem (ikke et ondt
ord om det)
De er begge indekatte, Carlsberg fik vi i en alder af 10mdr, og Ceres i en
alder af 10 uger. De er begge neutraliseret.

Har oplevet Carlsberg flere gange sidde og "blinke" til mig med det ene øje.
Somom han har fået noget i øjet. Når jeg kikker nærmere på det er der intet
at se i øjet, og det kan skifte øje fra dag til dag.
Har læst i Den Stooooooore kloge bog, at en Burmeser har følsomme øjne men
de skriver intet om symtomer for eventuelle ting der ka være ivejen.

Dernæst har vi derhjemme, inden vi fik Ceres ofte givet Carlsberg "rester"
af vores mad. Kylling etc etc. og han har guffet det med stor velbehag,
Oksemørbraden gled også fint ned...grrrrr... MIN BØF!!!!
Vi kunne også uden problemmer give ham dåsemad (som er
"glemt-at-købe-tørfoder-og-buttikerne-har-lukket-mad" hos os). Men efter vi
har fået Ceres har vi måtte stoppe dette fuldstændigt. De har den vane at
Ceres altid skal spise først, (ja Carlsberg er en gentelmen, og la tøssen
spise først). Og hvert gang vi har førsøgt os med andet end det normale
tørkost, går det galt for hende. hun spiser fint, men 30-60 min senere
kaster hun alt op igen, vi har været heldige et par gange med kattemalt at
få hendes mave i balance, men resultatet blir fordet meste en længere omgang
med gulvmobben. Racen på Ceres kan jeg ikke sige, men hvis der er nogle
experter til stede må i gerne se et billede og måske gi et svar.
http://ortvald.dk/casper/images/Carlsbergceres.jpg (Ceres den Hvid/sorte).

Sidste ting. (jeg lover det nok skal være den sidte ting). Har været afsted
til "tandlægen" et par gange med Carsberg grundet hans plak på tænderne,
hvert gang skær det i mig... kæmpe durt for at manden sider og skrapper plak
af. Nogle her der har erfaring med selv at gøre dette ?? og hvor man køber
en sådannne tang til det?? eller bør jeg bare la manden tjene kassen og
tage på 4 ugers skiferie hvert år :)

Ahh ok jeg lovede godt nok der ikke kom mere. Men lige en sidste ting. Nogén
der ka gi mig svar på hvorfor det kan være at Carlsberg, som bestemmer af de
to katte, altid lader Ceres spise først, Ceres skupper ham sku væk vis han
prøver, og det er faktisk det eneste sted vi ser Ceres være "nummer1" alt
andet er det Carlsberg der bestemmer over, hvem der skal sove hos far, hvem
der skal se tv.. (damn de er helt vilde med fodbold, ikke helt dumme de
katte :) osv osv. Selv om de har to katte skåle og Han sidder klar ved sin
egen spiser han ikke før Ceres går fra hendes egen skål.... (under en kur
blev det faktisk til et stort problem, Ceres der sku tabe sig åd det hele,
og Carlsberg var en pind at se på)

VH Casper

Dont hate my Cats.....just hate me

Fra : Ann K

Dato : 19-08-03 09:26

Hej Casper.
Først - velkommen til

>Jeg er totalt ny heri gruppen men har da lille et par spørgsmål man måske

en forholdsvis nem måde ku få svar på.

<> Svar skal du nok få... måske endda mange - og forskellige... gruppen her
er en af de mere "snakkesalige"

>Har oplevet Carlsberg flere gange sidde og "blinke" til mig med det ene
øje.

<> Når nu du _har_ udelukket at der kan være noget galt med øjet, så kunne
det sagtens være at Carlsberg blot forsøger at få en ordentlig kattesnak med
dig!
Katte blinker, hvis de vil signalere venlighed, tryghed og ønske om kontakt

Prøv at blinke tilbage... han vil sikkert blinke igen Og måske komme hen
for at få et nus...

>Har læst i Den Stooooooore kloge bog, at en Burmeser har følsomme øjne men
de skriver intet om symtomer for eventuelle ting der ka være ivejen.

<> Må indrømme at mit kendskab til burmesere er uendeligt begrænset! Pæne
katte - men så ved jeg heller ikke mere om dem

> [...]
tørkost, går det galt for hende. hun spiser fint, men 30-60 min senere
kaster hun alt op igen, vi har været heldige et par gange med kattemalt at

<> Der kan være flere grunde... men det tyder på at Ceres har en lidt sart
mave :( Prøv evt med kattemalt og Zoo-lac i en kort periode - muligvis kan
det hjælpe...
Ellers må du jo gøre som du plejer... og lade Ceres om kun at spise
tørkost...
Carlsberg kunne så måske få lidt guf for sig selv i et andet rum?

>Racen på Ceres kan jeg ikke sige, men hvis der er nogle
experter til stede må i gerne se et billede og måske gi et svar.
http://ortvald.dk/casper/images/Carlsbergceres.jpg (Ceres den Hvid/sorte).

<> Hun ligner et virkeligt nydeligt eksemplar af racen Huskat! Måske den
lidt letbyggede og spinkle version... Og så kan der jo være alt muligt i
hendes gener!
Hi- vi troede fx at vores huskat havde en eller flere af de orientalske
racer (siameser osv) i sin komplet ukendte baggrund - lille og spinkel som
hun er... Men da hun så sit snit til at blive gravid med en norsk skovkat,
viste det sig at vi nok havde taget fejl! To semi-langhårskillinger, 1 med
"bamsepels og et umiskendeligt NFO-look, 1 smuk kraftig bygget hunkat og 1
hunkat nøjagtig lige så spinkel og lille som sin mor! Ikke meget
"orientalsk" over det killingekuld! *sss*

>Sidste ting. (jeg lover det nok skal være den sidte ting).

<> Du skal bare spørge løs!!! gruppen er som sagt snakkesalig

>Har været afsted til "tandlægen" et par gange med Carsberg grundet hans
plak på tænderne,

<> Du kan godt selv skrabe plakket af... sådan en dims kan købes hos fx
Maxsøes dyrefoder på Islevdalsvej i Rødovre...
Men allerbedst ville det jo være om du kunne forebygge at der kom
tandsten... Du kunne fx forsøge at skifte foder til et af de forskellige
"oral-care" produkter, som de fleste fodermærker efterhånden har Husk at
foderskifte skal foregå over mindst et par uger - med tanke på Ceres sarte
mave :)

>der ka gi mig svar på hvorfor det kan være at Carlsberg, som bestemmer af
de to katte, altid lader Ceres spise først,

<> Carlsberg er så selvsikker at han _ved_ at han sagtens selv kan skaffe
sig noget at spise! Derfor har det ikke den store betydning for ham at være
den første ved madskålen... får han ikke noget nu, kan han altid skaffe
noget senere!
Jeg ved godt at dine katte er indekatte.. og at de derfor ikke ligefrem er
henvist til at selv at skulle skaffe sig maden... men dette er en del af
normal katteadfærd og det ændres ikke blot fordi kattene bor indendøre
Men... hvordan reagerer han, hvis du serverer hans absolutte
yndlingsgufmamse???
Min flokleder lader altid de andre katte spise først... undtagen, når vi
serverer Kitekat med kylling (skodfoder - men han ææælsker det!)... så
spiser han først (al sovsen!) og de andre kan så få resterne

> (under en kur blev det faktisk til et stort problem, Ceres der sku tabe
sig åd det hele, og Carlsberg var en pind at se på)

<> Du kunne måske udnytte dette, sådan at Carlsberg kunne få lidt ekstra guf
i sin madskål... når altså Ceres har spist sig mæt og er gået fra fadet

>Dont hate my Cats.....just hate me

<> Super sig!!!!

Mvh Ann

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-08-03 10:12

In article <bhsmsv$n0k$1@sunsite.dk>, Ann K <tsarsSLET@DETTEos.dk>
wrote:

> [...]
> den første ved madskålen... får han ikke noget nu, kan han altid skaffe

Jah og så er kattes rangorden jo vist noget mere relativ end f.eks.
hundes Sådan at forstå at den ene kat sagtens kan være dominerende
nogle steder - og den anden andre steder
Faktisk har jeg læst at de endda kan have en slags rotations-ordning:
Kat nr. 1 har den gode stol om formiddagen. Kat nr. 2 har den om
eftermiddagen... osv. Hos os har Ditte f.eks. altid bestemt ved
madskålene, mens Donna har bestemt ved bakken - sådan i al
fordragelighed, der er ingen der ikke får mad eller må besørge i
hjørnet (gudskelov).

Og Casper - bare spørg løs og velkommen til

Skægt at din kat blinker med et øje Mine kniber dem begge i... Og
som Ann K skriver betyder det "Jeg er venlig og fredelig. Skal vi komme
hinanden ved?"
Jeg har i mange år blinket til vildtfremmede katte på min vej - jeg
synes det er så sjovt, at så kommer de tit hen for at sige goddag. Og
hvis det er en meget fornem og reserveret kat, der ikke sådan lige
taler med hvem som helst, kan man som regel i det mindste få den til at
blinke igen. Jeg tror det er almindelig høflighed blandt katte

Jeg tror osse at Ceres mave ikke bryder sig om lige pludselig at få
noget andet end hun er vant til.
Eller osse synes hun at det nye og spændende smager _så_ godt at hun
forsluger sig - og så kommer det ret hurtigt retur, fordi der egt. slet
ikke er plads til det hele. Jeg har selv sådan en slughals. Ditte
fejler ikke en pind og har jernmave, men hun er _grådig_

Fra : Casper

Dato : 19-08-03 11:58

> [...]
> taler med hvem som helst, kan man som regel i det mindste få den til at
> blinke igen. Jeg tror det er almindelig høflighed blandt katte

Det skal måske lige siges at han kan sidde med det ene øje lukket i 10-15
min. til tider kniber han det bare i som i selv kender når man kikker mod
solen.
Vores opdratter fortalte os at vi sku være opmærksomme på en Burmesers øjne,
og de væsker også mere end Ceres's gør, Men ikke noget der virker
overdrevet.

Grunden til jeg spørger er at jeg syntes 15 min er meget, og det kan snilt
være mens han sidder alene i et hjørne og "flaer-U".

tak for velkomsten

Fra : Kate

Dato : 20-08-03 21:10

"Casper" <ortvald@mil.dk> wrote in

> Vores opdratter fortalte os at vi sku være opmærksomme på en
> Burmesers øjne,

vi har godt nok en burmeseropdrætter her på listen, men da hun
fornyligt er flyttet i hus er hun ikke så aktiv iøjeblikket som hun
plejer at være, men hun må vel kunne svare på om burmeserøjne er mere
følsomme end andre katteøjne.

Min Johan blinker også en del til mig, men det virker som om det er
noget jeg har fået lært ham i årenes løb. Min nu afdøde kat, Oliwer,
havde jeg lange blinke "samtaler" med, det var faktisk ham som lærte
mig det sprog. Det endte oftest med at han så kom hen til mig. Nu skal
det nok siges at Oliwer var mig meget hengiven, så det spillede jo nok
også ind. Men at sidde med lukkede øjene i længere tid af gangen det
har ingen af mine katte dog gjort.

Ang. Ceres's opkastning, så kunne jeg, lige som Ann, forledes til at
tro at hun foræder sig og det er derfor at det kommer op igen.
Alligevel kan jeg så undres over at hun kan holde det i sig så længe
som en time. Hvis mine foræder sig, så kommer det generelt ret hurtigt
op igen. Jeg endte med kun at gi' Sofie (død af alderdom i år) sit
tørkost for hun fik tynd mave af stort set alt andet. Nogle af dem har
nok bare lidt sartere mave end andre, så hvis Ceres ellers trives på
tørkosten ville jeg lade hende blive ved med af få det og evt. lade
Carlsberg få lidt guf i et andet rum når Ceres ikke ser det

Jeg undres også over mine kattes indbyrdes forhold. Jeg mener at min
somali, Lante, er topkat, det virker som om han bestemmer det meste
her, men han afgiver bestemt ikke en madskål for nogen. Hvis Mowgli,
som er Lantes bedste ven, vil ha' af samme madskål kan han stikke en
pote ned når Lante tygger, men Mowglis hoved kommer ikke ned til
madskålen. Donse har af og til prøvet at presse sit lille hoved ned,
men Lante skubber simpelthen hende væk. Han spiser til han er færdig og
så kan de andre få. Derfor få mine hver deres madskål. Når de får
vådmad så spiser de af samme tallerken uden problemer, alle får.

I bund og grund er dine katte lige så (u)normale som mine

Velkommen til forresten.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-08-03 12:26

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev...

> [...]
> fornyligt er flyttet i hus er hun ikke så aktiv iøjeblikket som hun
> plejer at være, men hun må vel kunne svare på om burmeserøjne er mere

Jeg er lige her

Og nej, burmeseres øjne er ikke mere følsomme end andre kattes øjne, så dem
er der ingen grund til at tage specielle hensyn til...

Med venlig hilsen
Camilla
Camischa's burmesere & abyssiniere
www.burmese.dk

Fra : Jane

Dato : 19-08-03 15:18

Casper skrev i <news:3f41d078$0$97162$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Har oplevet Carlsberg flere gange sidde og "blinke" til mig med det
> ene øje.

Min kat (ikke-race) blinker også nogle gange. Enten med begge
eller med et af dem (både højre og venstre). Jeg tror det er
for at drille os mennesker?

> gentelmen, og la tøssen spise først). Og hvert gang vi har førsøgt os
> med andet end det normale tørkost, går det galt for hende.

Min kat har vist sig at kaste op af alt andet en diæt mad fra
Hills. Så jeg spurgte dyrlægen om det var ok at spise diæt
hele tiden og det må hun gerne. Så hun lever af i/d og en
sjælen gang får hun en smule tun fra min pizza.

> Sidste ting. (jeg lover det nok skal være den sidte ting). Har været
> afsted til "tandlægen" et par gange med Carsberg grundet hans plak på
> tænderne, hvert gang skær det i mig...

Min kat har også fået tandproblemer her sidste gang hun var til sin
vaccinations-kontrol. Tandsten. Det skyldtes at jeg ikke er flink
til at servere portioner men snarere lader hende spise hele
tiden. Mine gradvise forsøg på at introducere begrebet måltider
og portioner istedetfor tagselv er ikke hidtil spor vellykkede
og katten fatter ikke jeg er blevet så dum.

> og skrapper plak af. Nogle her der har erfaring med selv at gøre dette
> ?? og hvor man køber en sådannne tang til det?? eller bør jeg bare la
> manden tjene kassen og tage på 4 ugers skiferie hvert år :)

Øhmn jeg tror din kat har et andet temperament end min, jeg
troede katte skulle i bedøvelse for at man kunne lege tandlæge?

Jane

Fra : Kate

Dato : 20-08-03 20:58

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com> wrote in

> jeg
> troede katte skulle i bedøvelse for at man kunne lege tandlæge?

Min dyrlæge kan godt skrabe plak af tænderne på Johan. Sofie måtte et
par gange i sit liv i narkose for at få renset tænder i dybden, men det
almindelige tandsten kunne dyrlægen også godt få lov til at fjerne uden
at hun åd ham helt

Fra : Casper

Dato : 21-08-03 08:07

> [...]
> par gange i sit liv i narkose for at få renset tænder i dybden, men det
> almindelige tandsten kunne dyrlægen også godt få lov til at fjerne uden

Vores læge har ingen problemmer med Carlsberg med hensyn til at fjerne
plak... netop derfor jeg selv ville tage et forsøg
:)
endnu engang takker jeg for jeres besvarelser..