hvorfor begrave maden?
Fra : Mette Schmidt

Dato : 18-08-03 11:48

Hej,

Jeg har funderet over hvorfor det kan være at min ene
kat har en trang til at begrave mad, hvis det befinder sig
alle andre steder end i madskålen..
Jeg tænkte umiddelbart, at det var af samme grund, som
når de begraver deres afføring; for at det ikke lugter.
Men så var der een herinde, der hentød til noget om at det
var for at gemme maden til senere (et slags forråd?)
Er der nogen, der ved hvorfor nogen katte har denne
trang? Det hænder, at det også går ud over min middagsmad,
hvis jeg er uopmærksom et øjeblik :)

--
Mvh. Mette
ms@monkeyspecies.dk

Fra : Louise Hansen

Dato : 18-08-03 12:27

> Jeg har funderet over hvorfor det kan være at min ene
> kat har en trang til at begrave mad, hvis det befinder sig
> alle andre steder end i madskålen..

Nogle kattes trang til at begrave deres mad må stamme fra urgamle
instinkter. I naturen bruger mange af de store katte (leoparder mv.) at
begrave resterne af deres bytte som en slags "forråd" eller kiler det
fast højt oppe i et træ, dels for at andre rovdyr/ådselsædere ikke
stjæler byttet, og dels for senere at kunne vende tilbage til
forrådskammeret og færdiggøre måltidet!

Personligt synes jeg, det er meget sjovt at observere den slags
"naturlig" adfærd hos vores små søde uldtotter. Min Rokki har også altid
for vane at skrabe ligesom på bakken, når han er færdig med at spise -
også når han spiser af sin egen madskål!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar