Forældreorlov
Fra : kristian

Dato : 21-08-03 07:22

Vi har overvejet en forældreorlov med vores 2 børn.
Men et hurtigt kig på økonomien viser at 60 % af dagpengen ikke hænger sammen.
Er der nogen der kender til legater eller lign. man kan søge.

Fra : Jens og Sanne

Dato : 21-08-03 08:20

hej

jeg mener slet ikke at der er noget der hedder forældre orlov længere efter
at den nye barselorlov er trådt i kraft.
men det kommer an på hvor gammel jeres barn er, er han/hun født før januar
2002 kan i vist nok godt få orloven.

hilsen sanne

Fra : Jeanix

Dato : 21-08-03 11:13

Jeg havde forældre / børnepasningsorlov i 1998 / 99, fik jeg almindelig
orlovsydelse. Desuden udbetalte min kommune en supplerende orlovsydelse på
ca 1000 kr. Men det der gjorde at jeg havde råd, var at jeg havde en
kapitalpension på min arbejdsplads som supplerede op fra orlovsydelse til
normal lønindtægt ( selvfølgelig forudsat at der er penge nok på
kapitalpensionen, ellers vil det udbetalte være mindre.) MEN! vær opmærksom
på, at kun få kender den mulighed ! Både min fagforening og AF benægtede at
det kunne lade sig gøre - men jeg fik ret, sådan var loven og jeg fik min
ydelse. Faktisk havde jeg i orlovsperioden flere penge end når jeg gik på
arbejde, idet kapitalpensionen ikke tog hensyn til de 1000 kr. fra
kommunen...
Og med hensyn til at bruge af sin kapitalpension til den slags, må jeg give
min bankmand ret.: ingen kender morgendagen, men det er nu i har et behov -
og 35 år når jeg måske skal bruge kapitalpensionen, spiller de 40.000-50.000
ingen rolle. Men som nybagt børnefamile spiller de sørme en MEGET stor
rolle..

Fra : Lykke

Dato : 21-08-03 12:07

jeg kender ikke til, at man ikke mere kan få forældreorlov.
men der var vist noget med den nye barselsordning.
men vi har holdt 3 x 1års orlov udover barsel.
hvilket kunne gi´ sig ved, at børnehavepladsen (til den ældste)gik på nedsat
ydelse- husstand indtægtbestemt, banken udsatte både boliglån og billån i de
perioder det drejede sig om.
når det var på plads så kunne vi overleve på orlovsydelsen.
vores kommune nægtede alt om de omtalte 1000,- kr. i støtte, da det var et
frit valg de havde.